Jeg bruker ikke autopiloten mye heller, men den er praktisk til køkjøring. Foreløpig ser jeg det som et artig konsept, og noe det er litt artig å være med å prøve ut.
Jeg er solgt når det gjelder det girløse systemet dog. Jeg har alltid vært en svoren tilhenger av manuelt gir, og har aldri hatt en bil med automatgir. Jeg liker det rett og slett ikke... denne hakkete, rykkete dustegreien. Bensin, turbo, manuelt gir ... har vært høydepunkter så langt.
Ankepunktet mitt med Model S er at den er stor og tung og klumpete. Den har kreftene som trengs og henger fint på veien. Men jeg savner den lille kvikke og manøvrerbare kjørestilen man får med .. små lette biler med litt bra motor. Det man ikke får uansett hvor stor motor man har på en bil på nesten 2,5 tonn.
Av tradisjonelle biler tror jeg jeg ville vært lykkelig med en Mercedes A45 AMG f.eks, spesielt om den hadde blitt tunet litt.
Men jeg har kanonlyst til å prøve å kjøre en Tesla Roadster. Det innbiller jeg meg er stor moro. Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg kjøpt en slik. Tesla har hintet om en 3.0 on noen år .. og det regner jeg med kommer til å bli en statement når det kommer til morobiler.
Leker litt med tanken om å bytte P85Den med en Roadster 2.5 ... men samtidig er jo dette gammel teknologi nå, så det blir litt som å kjøpe en 6 år gammel mobiltelefon, så det blir nok helt sikkert med tanken.
Noe av det som jeg har gledet meg mest over i bilen det siste halve året er forøvrig ikke ytelsen, men mediasystemet. Det at man kan streame nettradio fra hele verden, høre på podcasts og ha tilgang til full Spotify mens man kjører er suverent. Jeg må gjennom 6-7 tunneler hver dag for å kjøre til jobb og med FM eller Duh Ahh Bpff, er det kun P1 fra NRK som kan hører uten avbrudd ... mens alt funker med nettstrømming.
Litt gøy å høre på livesending av Radio Bandit fra Stockholm når man kjører på vestlandet.
På podcasts dog er det litt problemerer stundom. Ofte påstår systemet at det er ikke er tilstrekkelig båndbredde til å strømme en podcast, selv om det helt åpenbart er det. (Strømmer helt fint inntil man pauser eller stopper og vil fortsette f.eks.). 4G burde vært puttet på plass sporendsreks!
Model 3 ser i mine øyne ut som en fulltreffer. I alle fall med det vi har sett til nå. Det beste med det hele er ikke bilen i seg selv men hva den tvinger konkurrentene til å gjøre hvis de vil henge med. Er de villige til å selge nye biler med tap for å henge med?
Tesla har produksjonskapasitet på biler, og ikke minst på batterier. De alene vil snart få en produksjon på litiumbatterier som er større enn hele resten av verden til sammen.
Dette vil bli en gamechanger! Musk har posisjonert seg bra og vil tvinge frem store forandringer. Økonomien i det hele ser bra ut ut i fra mine svært begrensede evner til å vurdere dette. Om det skulle butte mot litt for mye er jeg overbevist om at andre større aktører er mer enn villige til å steppe inn. (Apple, Microsoft, Google, Facebook .. og kanskje til og med Toyota eller VAG.)
Dette handler om mye mer enn hva slags motor det er i bilene. Det mest revolusjonerende i Tesla Model S er ikke at det er en elmotor i stedet for en forbrenningsmotor, men at absolutt hele bilen er programvarestyrt! Det er dette som er den store gamechangeren! (hjelp språkrådet!)
Jeg fikk en aha-opplevelse i vinter da jeg kontaktet selskapet ang en situasjon der jeg opplevde at bremsene ikke fungerte som forventet på glatt føre. Teknikerne kunne da logge seg på min bil og se nøyaktig hva som hadde hendt. Min fart, min fartsendring, mine trykk på bremsen, hvorvidt det var tilstrekkelig hastighetsredusering etc. .. uten at jeg en gang måtte kjøre inn bilen til en stasjon. Alt tilgjengelig via nettet. Alt man gjør i denne bilen blir logget, på godt og vondt. Og (regner jeg med) all slik informasjon blir samlet inn og analysert, og fører til endringer i bilen via programmvareoppdateringer. Det er her omkring det virkelig nye ligger, ikke i motorene.
Men når det kommer til motor og fremdrift. Etter å ha kjørt en sprek Model S et år så innser jeg at forbrenningsmotorens tid er talt. Det er bare spørsmål om tid, hvor lenge det tar før elektriske biler er standard og forbrenninsbiler noe som er henvist til entusiastkategorien .. litt som med veteranbiler.
Jeg ser nesten ingen fordeler med å brenne oljeprodukter i bilen.
det er et par,,
Tiden det tar å fylle en tank vs. elektrisk lading av batteri når man er på tur.
Muligheten til å labbe til bensinstasjonen med en kanne hvis man går tom utenfor allfarvei, og labbe tilbake med en 5-liter.