Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Jeg reserverte en slik fordi jeg synes Tesla endelig har fått korrekt størrelse, 3 ser pen ut på bilder, er for min del "bransjekorrekt", savner ikke pyntegrill og kan ikke tenke meg verken Nissan eller noen som helst VW/VW-derivater (how can I trust them.....) som er nevnt over. BMWs i'er så langt er heller ikke noe jeg finner veldig estetisk tilfredsstillende, i8 inkludert. Så får tiden vise om jeg angrer på å kjøre rundt i en stor iPad. Men kjære Elon Musk, jeg vil kjøre selv hver gang!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hadde de enda klart å skru de skikkelig sammen. Etter å ha leste klagetråden på elbilforum er Tesla uaktuell for meg. Greit nok at det meste kan fikses, men alvorlig tilpasningsfeil og andre karosseriskavanker finnes det mye av og det fikses bare unntaksvis. Slik må man regne med er Tesla Norges svar. Typisk amerikansk kvalitet - hadde aldri passert en tysk/asiatisk produsents kvalitets kontroll. Hadde ergret meg i hjel om jeg hadde fått en slik bil....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Hadde de enda klart å skru de skikkelig sammen. Etter å ha leste klagetråden på elbilforum er Tesla uaktuell for meg. Greit nok at det meste kan fikses, men alvorlig tilpasningsfeil og andre karosseriskavanker finnes det mye av og det fikses bare unntaksvis. Slik må man regne med er Tesla Norges svar. Typisk amerikansk kvalitet - hadde aldri passert en tysk/asiatisk produsents kvalitets kontroll. Hadde ergret meg i hjel om jeg hadde fått en slik bil....
    Det skrangler i min BMW F31 også....... både utvendig og innvendig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En kamerat av meg som kjører mye bil byttet ut sin F31 med en F11 for han gikk lei av hjulstøyen fra 3'ern.

    Noe er det med alt og er man tidlig ute så er man en form for betatester enten man er førstemann til å kjøpe Subaru boxerdiesel eller Tesla. Forhåpentligvis blir småfeilene fra den første fasen luket bort på et tidlig stadie.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.175
    Antall liker
    10.734
    Lille-Tesla kan bli vanskelig for Tesla. Spørsmålet er hvordan det går med Store-Tesla når allmuen også får anledning til å kjøpe en Tesla. Blir nesten som en artists oppfølger etter det suksessrike debutalbumet.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Hadde de enda klart å skru de skikkelig sammen. Etter å ha leste klagetråden på elbilforum er Tesla uaktuell for meg. Greit nok at det meste kan fikses, men alvorlig tilpasningsfeil og andre karosseriskavanker finnes det mye av og det fikses bare unntaksvis. Slik må man regne med er Tesla Norges svar. Typisk amerikansk kvalitet - hadde aldri passert en tysk/asiatisk produsents kvalitets kontroll. Hadde ergret meg i hjel om jeg hadde fått en slik bil....
    Det skrangler i min BMW F31 også....... både utvendig og innvendig.
    Da må det være noe galt, for det skrangler ikke i min E91.
    Kanskje det er sangen fra rekkesekseren som overdøver det. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Det skrangler ikke i min E39 heller, selv om den er 16 år gammel nå. Ingen store reparasjoner heller.

    Back to topic:

    180 000 biler - det er flere biler enn de har produsert totalt i de 13 årene de har eksistert. Hvor lang tid vil det ta til de er i stand til å levere et slikt volum? Hvor stor produksjonskapasitet har de?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.273
    Antall liker
    40.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fremont-fabrikken produserte vel rundt 500000 biler i året da NUMMI eide den. Batterifabrikken er dimensjonert for å kunne levere et volum tilsvarende verdensproduksjonen av litiumbatterier i 2013, og det bare i første byggetrinn. For meg ser det ut til at Tesla har sikret seg produksjonskapasitet som holder for Model 3, ihvertfall de første par årene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Det høres flott ut. Det kan være at modell 3 er et reelt alternativ for meg når jeg skal bytte min VW Golf GTE om 3-4 år, men da har det vel kommet flere alternativer på banen. Jeg er forøvrig godt fornøyd med min GTE - jeg har kjørt 6000 km med den med et snittforbruk på ca 0,22 l/mil. Litt høyere enn VW oppgir etter EU-syklusen, men ikke dramatisk.

    PS: Den rødfargen på en av bilene var "bærre lækker". Den kledde bilen veldig godt.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tror ikke at 3D rendering gir korrekt inntrykk av hvordan den ser ut i virkeligheten.
    Likte bedre SUV'en.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Jeg likte den grafittgrå med mørke felger. Kjøper bare grå/svart/sølv uansett.

    (offtopic: F31 har litt for mye lyd fra fremre hjuloppheng (Alfa 156 var forresten suveren vedr mangel hjulstøy, men hadde noe høyere driftsbudsjett) og det er et eller annet i høyre fordør som skrangler innvendig. Ellers er bilen helt ok, om enn noe tung)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.175
    Antall liker
    10.734
    Det skrangler ikke i min E39 heller, selv om den er 16 år gammel nå. Ingen store reparasjoner heller.

    Back to topic:

    180 000 biler - det er flere biler enn de har produsert totalt i de 13 årene de har eksistert. Hvor lang tid vil det ta til de er i stand til å levere et slikt volum? Hvor stor produksjonskapasitet har de?
    180000 har forhåndsbetalt? Dette kan bli interessant.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Det skrangler ikke i min E39 heller, selv om den er 16 år gammel nå. Ingen store reparasjoner heller.

    Back to topic:

    180 000 biler - det er flere biler enn de har produsert totalt i de 13 årene de har eksistert. Hvor lang tid vil det ta til de er i stand til å levere et slikt volum? Hvor stor produksjonskapasitet har de?
    180000 har forhåndsbetalt? Dette kan bli interessant.
    Dette har jeg stor tro på. Ikke verst å dra inn 1,8 milliarder i håndpenger på en fredag heller .... Bra for likviditeten om ikke annet. Elon Musk har forstått at man må levere et attraktivt produkt hvis man skal selge elbiler. Bilverdenens Steve Jobs har teften.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tror dette kanskje er det avgjørende steget i veien mot fremtidens bilpark.
    Først lage masse entusiasthype rundt elbiler med en tøff sportsbil, så lage en enorm fanbase med luksusbiler, og når konseptet og merkenavnet er så dønn solid innprentet hos folk flest som attraktive biler, så lanserer man biler for folk flest, som også er priset slik at alle som har tenkt til å kjøpe en ny personbil, uten å ha veldig spesifikke krav (f.eks de som må ha store stasjonsvogner) faktisk blir nødt til å ta stilling til denne bilen.

    Jeg har vært skeptisk tidligere, men slik denne markedsføringsmodellen hittil har fungert, så vil jeg faktisk tro at over halvparten av alle nye personbiler som selges 2020 vil være elektriske. Forutsatt at denne nye Teslaen ikke viser seg å være en teknisk skandale, og at de klarer å levere etter planen.
    Teslaenes popularitet har gjort elbilproduksjon langt mer attraktivt hos andre produsenter også, så jeg tviler på at Tesla får noe monopol, selv om de har plassert seg selv i en svært gunstig situasjon fra starten av.

    Dette tror jeg blir bra. Neste modell bør bli en stasjonsvogn i størrelse som en V70, før de begir seg ut på skikkelig små biler (noe de hittil har måtte unngå siden det ikke er noe å bygge et kult image på), og så kanskje et tilbakeblikk hvor Roadsteren hentes frem igjen. I mellomtiden har andre laget minivans og varebiler, enten som helelektriske eller som plug-in hybrider av typen med 100% elektrisk drift, og så er ringen sluttet. Denne voldsomt raske endringen i bilparken vil også kunne bli medvirkende til en enklere innføring av selvkjørende biler. Om 20-25 år er det vel hovedsaklig kun entusiastene som har tradisjonelle,helmanuelle biler med forbrenningsmotor, og uten autopilot-mulighet.

    Virker som at fremtiden kan bli spennende.

    Som vanlig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Autopilot er nitrist. Håper jeg er dau før det blir vanlig.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Det skrangler ikke i min E39 heller, selv om den er 16 år gammel nå. Ingen store reparasjoner heller.

    Back to topic:

    180 000 biler - det er flere biler enn de har produsert totalt i de 13 årene de har eksistert. Hvor lang tid vil det ta til de er i stand til å levere et slikt volum? Hvor stor produksjonskapasitet har de?
    Jeg antar at de har sørget for at Model 3 trenger betydelig mindre tid i fabrikk fra produksjonsstart til leveranse, siden det skal være et volumprodukt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.273
    Antall liker
    40.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror dette kanskje er det avgjørende steget i veien mot fremtidens bilpark.
    Først lage masse entusiasthype rundt elbiler med en tøff sportsbil, så lage en enorm fanbase med luksusbiler, og når konseptet og merkenavnet er så dønn solid innprentet hos folk flest som attraktive biler, så lanserer man biler for folk flest, som også er priset slik at alle som har tenkt til å kjøpe en ny personbil, uten å ha veldig spesifikke krav (f.eks de som må ha store stasjonsvogner) faktisk blir nødt til å ta stilling til denne bilen.
    Fra august 2006:
    The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)
    Don't tell anyone.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.273
    Antall liker
    40.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Autopilot er nitrist. Håper jeg er dau før det blir vanlig.
    Autopilot er praktisk. Noen ganger skal man bytte musikk, svare på en telefon, snyte seg, eller hva man nå enn "bare skal" bak rattet. Da er det bra om autopiloten er på først.

    I kø er autopilot smått genialt. Jeg har ennå til gode å høre noen si at de finner kjøreglede i saktegående køkjøring. På med autopiloten, ta de første telefonsamtalene for dagen, og hold et lite øye med lyskryssene. Autopiloten kan finne på å følge etter forankjørende bil som allerede tøyer det gule lyset i lengste laget. Det kan bli pinlig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Autopilot er nitrist. Håper jeg er dau før det blir vanlig.
    Autopilot er praktisk. Noen ganger skal man bytte musikk, svare på en telefon, snyte seg, eller hva man nå enn "bare skal" bak rattet. Da er det bra om autopiloten er på først.

    I kø er autopilot smått genialt. Jeg har ennå til gode å høre noen si at de finner kjøreglede i saktegående køkjøring. På med autopiloten, ta de første telefonsamtalene for dagen, og hold et lite øye med lyskryssene. Autopiloten kan finne på å følge etter forankjørende bil som allerede tøyer det gule lyset i lengste laget. Det kan bli pinlig.
    Disse tingene har jeg aldri hatt noe problem med da man greier et lite snev av multitasking. Køkjøring, som for øvrig skjer unntaksvis for undertegnede, er ikke noe problem selv med manuelt gear som jeg frivillig foretrakk på nåværende bil. For meg dreier det seg om tilstedeværelse i bilkjøringen. Ellers tar jeg drosje.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Det er også utrolig gøy å tilpasse farten etter bilen foran manuelt (evt supplert med girskiftet) når man kjører hjem fra fjellet og alle 2000 bilene foran skal til samme sted så forbikjøringer er meningsløst.

    Autopilot bruker jeg nesten aldri, synest kjørestilen er litt for vinglete i svinger. Bruker den kun som ekstra sikkerhet når jeg skal bytte musikk eller noe lignende.

    Kjører lite i saktegående kø, men ser absolutt misjonen der. Men adaptiv cc gjør mye av jobben alene.

    Ellers skjønner jeg ikke hvordan man får tilstedeværelse (forstått slik som man ikke får med automatikk) i bilkjøringen når man kjører i ganske tett trafikk - da er automatgir, adaptiv cc og lignende helt suverent. Ser kun nedside med ikke å bruke det. Skal man leke seg er det selvsagt noe annet.

    Jeg skal i aldri ha en bruksbil med manuelt gir i alle fall.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Nei, vi er alle forskjellige. Og siden jeg liker den gammeldagse måten å kjøre bil på så ble det manuelt gear, bensinmotor, bakhjulstrekk etc. Og da hadde jeg prøvd 2 biler med det, i mine øyne, opphausede sportautomatikksystemet til BMW som ikke falt i min smak. Ikke i min kjæres smak heller som også foretrekker manuelt gear :).

    Tilstedeværelse for meg er å ha primært fokus på kjøring i enhver situasjon, ikke musikk, telefon etc. Jeg benytter dog i noen tilfeller cruisekontroll ved kjøring på kjedelig motorvei. Jeg er klar over at dette ikke er slik markedet ønsker utviklingen, men for meg tar alle disse automatiske systemene bort fokus og blir bare gimmicks. Jeg elsker å kjøre for kjøringens del. Hvilket nok kan forklare en tur Hamar-København tur/retur nonstop i slaps og dårlig vær for å hente en platespiller. Som sagt, vi er alle forskjellige, og jeg er neppe den typiske bilist i så måte. Det lever jeg godt med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.273
    Antall liker
    40.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår kjøreglede. Det er derfor jeg har en MX-5. Det er lite som slår den en sommerkveld langs fjorden mht kjøreglede og opplevelse. Men køknuffing til og fra jobb og transportetapper på motorvei mellom møter i arbeidstiden er noe annet. Jeg vil hverken bilen eller meg selv så vondt at jeg kjører nedcabbet MX-5 gjennom Oslo i rushtrafikken. Har prøvd en gang, målte over 100 dB lydtrykk i Festningstunellen. Horses for courses, som britene sier.

    Enig i at autopiloten ikke er spesielt stabil i svinger (ennå). Den har blitt bedre, men dette er langt fra en selvkjørende bil. Det er en bil med en autopilot som man kan sette på som ekstra sikkerhet under oversiktlige forhold. En utvidet cruise control.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg bruker ikke autopiloten mye heller, men den er praktisk til køkjøring. Foreløpig ser jeg det som et artig konsept, og noe det er litt artig å være med å prøve ut.

    Jeg er solgt når det gjelder det girløse systemet dog. Jeg har alltid vært en svoren tilhenger av manuelt gir, og har aldri hatt en bil med automatgir. Jeg liker det rett og slett ikke... denne hakkete, rykkete dustegreien. Bensin, turbo, manuelt gir ... har vært høydepunkter så langt.

    Ankepunktet mitt med Model S er at den er stor og tung og klumpete. Den har kreftene som trengs og henger fint på veien. Men jeg savner den lille kvikke og manøvrerbare kjørestilen man får med .. små lette biler med litt bra motor. Det man ikke får uansett hvor stor motor man har på en bil på nesten 2,5 tonn.

    Av tradisjonelle biler tror jeg jeg ville vært lykkelig med en Mercedes A45 AMG f.eks, spesielt om den hadde blitt tunet litt.

    Men jeg har kanonlyst til å prøve å kjøre en Tesla Roadster. Det innbiller jeg meg er stor moro. Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg kjøpt en slik. Tesla har hintet om en 3.0 on noen år .. og det regner jeg med kommer til å bli en statement når det kommer til morobiler.

    Leker litt med tanken om å bytte P85Den med en Roadster 2.5 ... men samtidig er jo dette gammel teknologi nå, så det blir litt som å kjøpe en 6 år gammel mobiltelefon, så det blir nok helt sikkert med tanken.

    Noe av det som jeg har gledet meg mest over i bilen det siste halve året er forøvrig ikke ytelsen, men mediasystemet. Det at man kan streame nettradio fra hele verden, høre på podcasts og ha tilgang til full Spotify mens man kjører er suverent. Jeg må gjennom 6-7 tunneler hver dag for å kjøre til jobb og med FM eller Duh Ahh Bpff, er det kun P1 fra NRK som kan hører uten avbrudd ... mens alt funker med nettstrømming.

    Litt gøy å høre på livesending av Radio Bandit fra Stockholm når man kjører på vestlandet.

    På podcasts dog er det litt problemerer stundom. Ofte påstår systemet at det er ikke er tilstrekkelig båndbredde til å strømme en podcast, selv om det helt åpenbart er det. (Strømmer helt fint inntil man pauser eller stopper og vil fortsette f.eks.). 4G burde vært puttet på plass sporendsreks!

    Model 3 ser i mine øyne ut som en fulltreffer. I alle fall med det vi har sett til nå. Det beste med det hele er ikke bilen i seg selv men hva den tvinger konkurrentene til å gjøre hvis de vil henge med. Er de villige til å selge nye biler med tap for å henge med?

    Tesla har produksjonskapasitet på biler, og ikke minst på batterier. De alene vil snart få en produksjon på litiumbatterier som er større enn hele resten av verden til sammen.

    Dette vil bli en gamechanger! Musk har posisjonert seg bra og vil tvinge frem store forandringer. Økonomien i det hele ser bra ut ut i fra mine svært begrensede evner til å vurdere dette. Om det skulle butte mot litt for mye er jeg overbevist om at andre større aktører er mer enn villige til å steppe inn. (Apple, Microsoft, Google, Facebook .. og kanskje til og med Toyota eller VAG.)

    Dette handler om mye mer enn hva slags motor det er i bilene. Det mest revolusjonerende i Tesla Model S er ikke at det er en elmotor i stedet for en forbrenningsmotor, men at absolutt hele bilen er programvarestyrt! Det er dette som er den store gamechangeren! (hjelp språkrådet!)

    Jeg fikk en aha-opplevelse i vinter da jeg kontaktet selskapet ang en situasjon der jeg opplevde at bremsene ikke fungerte som forventet på glatt føre. Teknikerne kunne da logge seg på min bil og se nøyaktig hva som hadde hendt. Min fart, min fartsendring, mine trykk på bremsen, hvorvidt det var tilstrekkelig hastighetsredusering etc. .. uten at jeg en gang måtte kjøre inn bilen til en stasjon. Alt tilgjengelig via nettet. Alt man gjør i denne bilen blir logget, på godt og vondt. Og (regner jeg med) all slik informasjon blir samlet inn og analysert, og fører til endringer i bilen via programmvareoppdateringer. Det er her omkring det virkelig nye ligger, ikke i motorene.

    Men når det kommer til motor og fremdrift. Etter å ha kjørt en sprek Model S et år så innser jeg at forbrenningsmotorens tid er talt. Det er bare spørsmål om tid, hvor lenge det tar før elektriske biler er standard og forbrenninsbiler noe som er henvist til entusiastkategorien .. litt som med veteranbiler.

    Jeg ser nesten ingen fordeler med å brenne oljeprodukter i bilen.

    det er et par,,

    Tiden det tar å fylle en tank vs. elektrisk lading av batteri når man er på tur.

    Muligheten til å labbe til bensinstasjonen med en kanne hvis man går tom utenfor allfarvei, og labbe tilbake med en 5-liter.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser nesten ingen fordeler med å brenne oljeprodukter i bilen.

    det er et par,,

    Tiden det tar å fylle en tank vs. elektrisk lading av batteri når man er på tur.

    Muligheten til å labbe til bensinstasjonen med en kanne hvis man går tom utenfor allfarvei, og labbe tilbake med en 5-liter.
    Det er her min drøm kommer inn: Et Tesla Apocalypse/Expedition power kit, som i praksis bare er et lite aggregat med en liten bensintank (nevnte femliter bør være nok, kan jo tilogmed være avtagbar til nødsituasjoner) som kan kobles på utsiden (eller i et tiltenkt rom i bilen som er støydempet, isolert fra kupeen og med direkte utluft for kjøling og eksos). Dette aggregatet kan slås av og på fra førerplassen, og den eneste oppgave er å lade batteriene mens man kjører for å utvide rekkevidden til potensielt sett, uendelig.
    Dette vil drepe rekkeviddeangsten til alle som fremdeles er skeptiske til å kjøpe elbil. For mange er nervøse for den lange kjøreturen hvor man IKKE har mulighet til å lade før man skal hjem igjen. Hytteturer for eksempel, på steder uten strøm. Null lademuligheter betyr i praksis halv rekkevidde (siden man må komme seg begge veier på en lading). Eller hva når ladestasjonen du har planlagt å legge inn et stopp på er ute av drift, eller at det er enormt med kø, og du har ikke mulighet til å vente flere timer på at det skal bli din tur?
    Det er da man drar frem powerkitet sitt og fyller på en liten dæsj bensin og kjører videre.

    Nå kan sikkert noen påstå at "da kunne man jo bare kjørt bensinbil" men det blir jo helt feil. En ting er at energiutnyttelsen av et aggregat som er perfekt tunet til å kun gjøre en jobb: å lade bilens batterier, og kan kjøre på optimalt turtall hele tiden, blir en helt annen enn om selve bilens fremdrift hadde vært basert på at den hadde en tradisjonell forbrenningsmotor. 20-30 mil på en fem liters tank bør være realistisk om man ikke kjører fjollete. En annen ting er at dette er en -nødløsning- , for hvem gidder vel fylle bensin om de kan slippe? Det blir ikke som med en vanlig hybdrid med doble motorer, eller de typene som MÅ forbrenne for å lade.

    Hva sier så avgiftsspøkelsene om dette?
    Tja, fint lite. Man må bare sørge for at dette aggregatet IKKE er innebygget i bilen. Det må kjøpes separat som tilleggsutstyr. Da betaler man avgift som tilsvarer at man kjøper et aggregat. Og det er jo akkurat det man gjør. Bilen er jo fremdeles 100% elektrisk, men om aggregatet er montert i bilen ved leveranse er det plutselig ifølge dagens norske avgiftskaklulering, ikke lenger en elbil, og da påløper det avgifter på hele bilen.

    Personlig synes jeg at dette hadde vært en god ide. Det ville gjøre at veldig mange vil kunne bruke elbilen som sin eneste bil. Totalt uten rekkeviddeangst.

    Vil Tesla lage noe sånt? Det er vel spørsmålet. Jeg har ikke fulgt med i timen, så jeg aner ikke. Men siden jeg poster ideen her synes jeg jo selvsagt at de burde. Før noen andre gjør det.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hybridbiler finnes allerede.
    Hele ideen var å ha mulighet til å kjøpe seg et add-on emergency hybrid kit. Som man kjøper som ekstrautstyr til sin favoritt-elbil dersom man skulle føle behov for det. Og at bilen er tilpasset til å benytte det.
    Er det egentlig en så rar tanke?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Etter 17000 kilometer i model s har jeg fortsatt mer utfordringer med å holde min iphone tilstrekkelig ladet enn med å gjøre det samme med bilen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.273
    Antall liker
    40.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter 17000 kilometer i model s har jeg fortsatt mer utfordringer med å holde min iphone tilstrekkelig ladet enn med å gjøre det samme med bilen
    Enig, og jeg har vel ca 85000 km tilsammen i de to Teslaene. Stikkontakter finnes de fleste steder, så i selvpåført nødsfall er det enklere med 25 m skjøteledning og en lånt stikkontakt enn å skulle drasse rundt på et bensinaggregat med drivstoff. De eneste stedene jeg har kjørt til hvor jeg vært nødt til å lade lokalt før tilbaketuren har vært Borlänge i Sverige (mer enn 200 km fra superladeren i Karlstad) og enkelte steder på Vestlandet (mer enn 200 km tilbake opp til superladeren på Dombås). Det har ikke vært dagsturer tur/retur, så det har gått helt fint å låne en motorvarmerkontakt eller lignende over natten. Bingo, fulltanket neste morgen.

    Sist jeg opplevde "rekkeviddeangst" var da jeg måtte ned til Syd-Sverige med dieselbil og tilhenger i påsken. Da var jeg ikke helt sikker på hvor mye rekkevidde jeg hadde igjen på tilbaketuren, men det gikk da, det også. Ville helst slippe å tanke diesel med tilhengeren på. Det hadde heller ikke vært noe stas å rygge inn til en superlader med tilhenger, når jeg tenker etter.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Er det noe problematikk tilknyttet å fylle diesel med tilhenger? Alle bensinstasjonene jeg kan komme på er av typen man kjører gjennom etter endt tanking.

    Konseptet elbil er interessant, men jeg får meg ikke til å kjøpe det da levebrødet mitt er å lete etter hydrokarboner. :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.273
    Antall liker
    40.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde nok fått det til om jeg måtte, forlengs eller baklengs, men som sagt ville jeg helst slippe. Resultatet var at jeg satt og kalkulerte litt på hvor mye diesel jeg hadde igjen og om jeg ville rekke helt hjem på den ene tanken. Hvilket jeg gjorde. Poenget er bare absurditeten i å snakke om "rekkeviddeangst" i forbindelse med elektriske biler. Det er noe som oppstår når du innser at du er i ferd med å tøye strikken i lengste laget, uansett drivstoff.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Jeg har hatt behov for lokal lading mange ganger, men da på steder jeg vet det er tilgjengelig. Type på hytta eller hjemme hos familie på ferie. Selv der jeg har trengt det hadde det kunnet blitt løst på andre måter, dvs superlader eller offentlig betalt lading om så var nødvendig. Har ennå ikke betalt for å lade, men har type2-kabelen i bilen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde nok fått det til om jeg måtte, forlengs eller baklengs, men som sagt ville jeg helst slippe. Resultatet var at jeg satt og kalkulerte litt på hvor mye diesel jeg hadde igjen og om jeg ville rekke helt hjem på den ene tanken. Hvilket jeg gjorde. Poenget er bare absurditeten i å snakke om "rekkeviddeangst" i forbindelse med elektriske biler. Det er noe som oppstår når du innser at du er i ferd med å tøye strikken i lengste laget, uansett drivstoff.
    Men du har jo en helt annen rekkevidde før fylling på en stor fossilbil enn en elektrobil, typisk 100 mil uten tilhenger så man kan kjøre en hel dag uten å tenke på gjenstående drivstoff.

    Til hverdagsbruk har rekkevidde liten betydning, vanlig kjørelengde for barnehagelevering og matpakkekjøring er nok ikke stor for folk flest.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.273
    Antall liker
    40.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt behov for lokal lading mange ganger, men da på steder jeg vet det er tilgjengelig. Type på hytta eller hjemme hos familie på ferie. Selv der jeg har trengt det hadde det kunnet blitt løst på andre måter, dvs superlader eller offentlig betalt lading om så var nødvendig. Har ennå ikke betalt for å lade, men har type2-kabelen i bilen
    Ja, det gjør jeg også, men det er faktisk ikke så mange gangene at jeg har vært nødt, dvs ikke ville rukket tilbake til nærmeste superlader uten å lade først. Sikrler med 125 km radius rundt hver superlader dekker ganske mye landskap. Da kan man lade på superladeren, kjøre til periferien av sirkelen, og tilbake til superladeren igjen uten å måtte lade på destinasjonen:

    Capture.PNG
    supercharge.info

    Som jeg har nevnt et par ganger tidligere: Ved "norske" hastigheter er rekkevidden på bilen mer enn lang nok til at det i praksis er jeg som blir begrensningen. Jeg må legge stoppene til litt andre steder enn jeg ellers ville gjort (f eks Elverum eller Alvdal istf Rena), men det er ikke noe problem. Det er bare ved langstrekk som f eks til Malmö og København med mest 110 og 120-soner at jeg må legge inn mer stopptid enn jeg ville gjort med en fossilbil. Jeg foretrekker likevel å bruke elbilen om jeg skal kjøre til Malmö (uten tilhenger).
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hybridbiler finnes allerede.
    Hele ideen var å ha mulighet til å kjøpe seg et add-on emergency hybrid kit. Som man kjøper som ekstrautstyr til sin favoritt-elbil dersom man skulle føle behov for det. Og at bilen er tilpasset til å benytte det.
    Er det egentlig en så rar tanke?
    BMW i3 har en slik hybridløsning, selv om aggregatet er innebygd, og du dermed må betale for det. Til du har kort distanse igjen er bilen helelektrisk før aggregatet starter og gir strøm til bilen frem til neste bensinstasjon eller ladepunkt. Egentlig en god ide, men da det ikke blir plass til varmepumpe og pga avgiftene har det ikke blitt en storselger.

    I en bil må du ha sikker løsning for eksos slik at et slikt aggregat i bil vil ikke være sikkert på noen måte.

    Tom for strøm har ikke vært noe problem for meg heller og ser ikke det store problemet med å hurtiglade bilen fordi det tar 15 minutter og ikke 5 som det tar å fylle bensin... Folk skal stort sett et sted for å ikke gjøre noe, så hvorfor noen minutter fra og til er så stort problem forstår jeg ikke. Da er det bedre å planlegge slik at man unngår kø... Blir nok bedre når ladestasjonene kommer på bensinstasjonene eller energistasjonene, slik at man kan gjøre andre ting mens man lader, som å fete seg opp :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.273
    Antall liker
    40.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten må et slikt aggregat være stort nok til å forsyne bilen med minst like mye strøm som den bruker i gjennomsnitt for at det skal fungere som en "ubegrenset" rekkeviddeforlenger. 16 kW (20 hk) holder sånn omtrent til konstant 90 km/t på flatmark under optimale forhold. Det kan være en grei "reality check" å finne et aggregat som kan gi 16 kW (eller kVA) kontinuerlig i denne katalogen:
    Europower Strømaggregater - hovedkatalog

    Vi snakker nok tresylindret dieselmotor med behov for vannkjøling og støyinnkapsling, et halvt tonn vekt, en boks på minst halvannen meters lengde, og behov for å rute både kjøleluft og eksos til og fra boksen. Ikke helt lett å droppe inn i en bil. Helt billig blir det heller ikke. Enklere å bygge bilen rundt aggregatet hvis man absolutt vil ha en hybrid.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn