Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå har nyere Tesla LED så svake Xenon pærer er ikke lengre relevant men lyset er fortsatt ikke så veldig bra. Nærlyset er helt ok men fjernlyset er noe svakt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Jeg har en 2018 Mod S P100 for tiden og var ute i sted en tur i mørket, det er litt sånn halvtåkete, duggregn ..... altså kort sagt mørkt og trist, MEN det som slo meg at du verden og dårlig fjernlys det er på den.....det skal være xenon lys på den..... er det noe dere andre Tesla eiere har reagert på også ?
    Tok en tur ut med E-Golf'en til kona med bi-xenon lys for og dobbelt sjekke..... og den er det vesentlig bedre lys på, har på følelsen at den lyser opp flere hundre meter lengre forover. Kan det være noe galt med Tesla'en ?
    Nå har nyere Tesla LED så svake Xenon pærer er ikke lengre relevant men lyset er fortsatt ikke så veldig bra. Nærlyset er helt ok men fjernlyset er noe svakt.
    LED eller xenon; ett fett. Hvis Tesla fremdeles ikke har lyktespylere, bruker Tesla svake lys som avgir mindre enn 2000 lumen (over 2000lm kommer kravet til lyktespylere inn)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Korrekt: https://www.bilkomponenter.no/blogg/ekstralys-pa-tesla
    Som mange allerede er klar over er Tesla sine biler i Europa utstyrt med svakere lys fra fabrikken enn mange av oss er vandt til. Noe som henger sammen med et regelverk i EU som sier at biler uten automatisk høydejustering av frontlysene, og som også mangler lyktespylere kan ha fabrikkmonterte lysstyrke på maksimalt 2000 lumens.

    Lumens sier deg kanskje ikke så mye, og en mer håndfast og forståelig sammenligning er - biler uten nevnte lyktespylere og høydejustering kan maksimalt ha 25W xenonpærer, mens biler som tilfredsstiller kravene kan ha 35W xenonpærer.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.043
    Antall liker
    10.573
    ^Hæ? På luksusbilen Tesla har man spinket og spart på hovedlyset? En billigbil fra Korea har bedre lys enn en luksusbil fra USA. :cool:
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har aldri vært noen luksusbil, de har heller aldri prøvd på det. Ser man bort fra drivlinje og den underliggende teknologien er det en ganske enkel bil. Skal du ha glorete interiør, eksotiske materlier og andre unødvendige duppedingser på man velge noe tysk
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så måkevingedører og innfellbare dørhåndtak er ikke unødvendige duppedingser, mens skikkelig fjernlys er det? Sett deg inn i en tysk bil og opplev hva skikkelig lys er. Feks de største lyspakkene til Mercedes. Og hva det kan bety for en sjåfør som nå er 68 år. Mørkekjøring blir aldri mer det samme.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og forøvrig kan disse bilene konfigureres stort sett uten bling. Jeg setter enorm pris på biler som kan konfigureres ut fra mine og ikke ut fra dine behov.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet er vel hvorfor man må ha ulike lyspakker og andre tilvalg på den Tyske bilen. Hva med å levere den med nødvendig utstyr i utgangspunktet. Ser man på utstyrslista til Porsche så er selv Homelink ekstrautstyr.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er vel hvorfor man må ha ulike lyspakker og andre tilvalg på den Tyske bilen. Hva med å levere den med nødvendig utstyr i utgangspunktet. Ser man på utstyrslista til Porsche så er selv Homelink ekstrautstyr.
    Spørsmålet er vel heller hvorfor noen tror at alle trenger det samme. Mercedes sine basis lys er svært gode, men for oss eldre er det kjekt å kunne velge.

    Med frontlyktene MULTIBEAM LED kan du kjøre med fjernlysene på hele tiden, uten at andre trafikanter blendes. Lysdioder som kan styres individuelt og presist, sørger for at andre biler ikke blendes, samtidig som resten av omgivelsene blir svært godt belyst.

    168 individuelt styrte LED punkter koplet til trafikkbilde, hastighet, sensorer og GPS. Folk som ikke har prøvd det bør være forsiktig med å undervurdere det. Det funker, til og med vesentlig bedre enn jeg trodde da jeg kjøpte det. Mørkekjøring blir aldri mer det samme.

    Seter med adaptiv sidestøtte (koplet til Gkrefter) og akustikkpakke (som gjør tungtrafikken ved siden av deg på motorveien omtrent uhørlig) er annet bling som jeg anser som vært verdifullt når jeg skal kjøre lengre enn noen få timer - med eller uten tissepauser. Og for de som tror at motorstøy er problemet med fossilbiler, I've got news for you. Ved kjøring i 80 km/t og over er det vindstøy, hjulstøy og støy fra annen trafikk som er greia. Der er det nesten ingen andre enn store tyskere og noen få til som kan levere.

    Alt dette er ting som står høyt på prioritetslisten hos meg, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det faktum at andre kan klare seg med mindre skal hindre meg i å ha det, når jeg trenger det og har råd.

    For øvrig er jeg enig med cruiser i at bortsett fra det elektriske og enkelte duppeditter, er Tesla en ganske enkel bil til ganske mye penger. Kom med en bil som både er en god bil (ref mine behov over) og en god elektrisk bil, og jeg er klar.

    Og til anonym: Noen klarer seg uten, og da er det faktisk greit for meg at de kan velge det bort. Klarer alle seg med samme stereoanlegg, eller er det greit at de som ikke vil ha rørforsterkere kan velge det bort? Det er pinadø sånn Teslafansen fremstår i denne tråden.

    Og for å gjenta det for fjortende gang så jeg ikke fremstår som en Teslahater. Tesla er den eneste leverandøren som kan det elektriske ved biler 100%. Hadde de vært i nærheten av like gode på resten av bilen, hadde jeg vært Teslaeier for lengst. Kanskje også om jeg hadde vært mindre avhengig av bilen og brukt den slik det virker som mange Teslaeiere gjør, til småkjøring og en og annen hyttetur.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det at man kan legge på 600k i utstyr på en Panamera er et sykdomstegn, så mye koster ikke utstyret så der har de en ekstrem avanse og valgene er med på å villede kundene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde gjerne krysset av for både Porsches multibeam LED frontlys og Volvos head-up-display på optionlisten for Model S hvis det hadde vært mulig. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Trondheim
    Jeg har head-up display og multibeam lys på min GTE. Kunne ikke greid meg uten. (Vel - jeg kunne jo det, men det er utrolig behagelig og praktisk å ha).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det at man kan legge på 600k i utstyr på en Panamera er et sykdomstegn, så mye koster ikke utstyret så der har de en ekstrem avanse og valgene er med på å villede kundene.
    Vel uansett er bilen min med høyeste tilgjengelig sikkerhetspakke og en god del andre blingsaker (inkl et meget godt headup display som for eksempel viser detaljert og relevant GPS informasjon i alle veikryss direkte i frontruta dersom jeg har valgt kjørerute) ut over det som er beskrevet over, vinterdekk og høyeste nivå på skinn osv, samt 250.000 i avgifter, prismessig på nivå med en modell S og rimeligere enn en X (betalte ca 770').

    Jeg vet at batteripakker koster, men også at mange andre forhold er rimeligere i elbiler, så jeg er ikke imponert over Teslas evne til å bygge effektivt. Men de er småskala og har brøytet markedet og det er forståelig at det er sånn. Det som er mindre forståelig er at mange av "de store gutta" ikke har feid over Tesla for lengst. Det finnes gode grunner for det også og jeg tipper mange av de sparker seg selv bak for at de har trenert så lenge......
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det at man kan legge på 600k i utstyr på en Panamera er et sykdomstegn, så mye koster ikke utstyret så der har de en ekstrem avanse og valgene er med på å villede kundene.
    Så du vil ha en enkel verden med 50 sorter vin på Polet, 1 sort havregryn i alle butikker og et begrenset utvalg HiFi utstyr tilgjengelig. Kanskje bare et par politiske partier også? Lykke til med det prosjektet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser du ikke at det er et system for å bygge inn en ekstrem avanse, tror merkostnaden for utstyret er ganske liten for produsent.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Trondheim
    Utstyret i seg selv koster vel ikke så mye, men arbeidet med å spesiallage bilene etter brukerønske er ikke gratis. Det du sier er at man burde øke basisprisen med 300 000 og inkludere alt. Så i stedet for å ha en bil til 700 000 (som mange vil kunne kjøpe) og la kjøperne spesifisere hvilket utstyr de vil ha, skal de ha en bil som koster 1 000 000 som veldig få vil vurdere? Det høres ikke ut som noen god strategi.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvertfall ikke hvis den bare blir levert med 2 liter diesel ;) Heldigvis var min bil billigere, hadde ikke betalt 770 for noen bil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Trondheim
    Hva man er villig til å betale for en bil er vel avhengig av betalingsevne og hva man skal bruke bilen til?
    (En annen ting er at det nok er veldig mange som ikke gjør disse avveiningene og kjøper alt for dyr bil i forhold til hva de egentlig har råd til (og bruk for)).
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er hvertfall over min smertegrense. Hadde som sagt kjøpt model 3 idag. Betale 300k ekstra for hud og noe lydisolering pluss 1000vis i året i bompenger og på pumpa er helt galematias i min bok
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Trondheim
    Min også. Det eneste jeg savner i min GTE er akustikkpakken til Mercedes - skulle gjerne hatt litt lavere lydnivå i kupeen. Min smertegrense går vel rundt 400-450 k. Da må det være head-up display, adaptive kjørelys, adaptive cruisecontrol og helst akustikkpakke inkludert. Gi meg en elbil med hurtiglading, plass omtrent som i en Passat og det jeg nevnte inkludert til ca 400 kkr så skal du se at jeg handler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er vel relativt gunstig å kjøpe brukt Tesla i disse tider. Jeg skulle gjerne vært uten min bil siden jeg har mye annet å bruke penger på etter samlivsbrudd men ser at med 10 års løpetid (Tesla kampanje med effektiv rente under 2%) så må jeg ut med minst et års bilhold for å bli kvitt bilen. Lenge siden verdifallet på de var lavt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er hvertfall over min smertegrense. Hadde som sagt kjøpt model 3 idag. Betale 300k ekstra for hud og noe lydisolering pluss 1000vis i året i bompenger og på pumpa er helt galematias i min bok
    Hvorfor skulle det være relevant for meg hvordan du prioriterer? Jeg har nedbetalt villa, hytte, båt og to unger som har fått betydelige beløp til utdannelse og etablering på boligmarkedet, og betalte Mercedesen kontant. So what? Jeg kunne selvsagt satt og glant på at kontoen ble fetere og fetere, eller gitt alle pengen til dyrebeskyttelsen. Hvorfor bli så forarget over at noen prioritere annerledes enn deg? Jeg tror du får lære deg å leve med sånne ting, og så får du heller glede deg over at noen bidrar med skatter og avgifter til det samfunnet og de veiene du er avhengig av.

    I det hele tatt, det helt gjennomgående verste med denne tråden er alle de som gang på gang demonstrerer at de ikke forstår at folk har ulike behov og prioriteringer. Tror du jeg ikke selv er best egnet til å vurdere egne behov?

    For meg er det helt på trynet å betale 50.000 for en platespiller men jeg henger da ikke rundt i HiFi trådene for å fortelle platespillerentusiastene det. Har man råd og glede av det er det ikke min sak. Jeg har heller ikke noe problem med at folk kjøper en dyr Tesla S, men har bare prøvd å formidle hvorfor den (dessverre) ikke dekker mine behov. Model 3 er et utmerket bilkjøp - trolig et av markedets beste, dersom den dekker dine bilbehov og du kan leve med at den ser ut som noe som har kommet ut av nesa på bestemor Duck.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det noen som er forarget? Det har ikke jeg fått med meg. Jeg kunne helst tenkt meg å holde denne tråden til Model s, men den spores stadig av med Mercedes e klasse og passat.. Men forarget er jeg ikke
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du virket ganske forarget da du karakteriserte andres prioriteringer som galematias. I mine øyne baserer en slik karakteristikk seg på en av to premisser:

    1: Den som gjør vurderingen er faktisk gal.
    2: Eller prioriteringen baserer seg på lånte penger og går ut over primærbehov.

    Om du ikke var forarget kunne du kanskje uttrykt deg litt annerledes?

    Mine primærbehov er dekket og jeg har kommet til nivået i Maslow der trygg og komfortabel transport innenfor noen rammer er pri 1. Hadde jeg fått disse behov dekket av en elbil hadde jeg kjøpt en. Det finnes faktisk anskaffelser som ikke er galematias selv om du ikke ville gjort det. Det er hele mitt poeng. Det behøver ikke være galematias at noen prioriterer annerledes enn deg. Det er plenty med tråder her, for eksempel om sko, klær og klokker som får meg til å himle med øynene, men jeg innser at det ikke er galskap å anskaffe seg skikkelige ting selv om det for meg holder at klokka viser ca rett tid. Da har den dekket de krav jeg har.

    Og siden det er en Tesla S tråd har jeg prøvd å fortelle om hvordan jeg opplever svakhetene i denne bilen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, for meg som er 38 og ikke har ræva full av penger, er det for meg galematias å skulle bruke så mye ekstra på bil, både i løpende kostnader og innkjøp. Betalingsviljen min for hud og noen asfaltplater er ikke 300k. Hvordan du velger å tolke det får være opp til deg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg var 38 hadde jeg knapt kjøpt min første bil (kjøpte en brukt Simca i en alder av 31 da vi fikk vårt første barn) og kjørte rundt i en brukt koreaner av minste sort + en firmabil som jeg heldigvis hadde disponert i et par år. Poenget er at situasjonene ikke er sammenlignbare. Jeg har for øvrig bare eid 2 nye biler i hele mitt 37-årige liv som bileier.

    Men jeg er like lite i din situasjon nå, som du er i min.

    Store norske om galematias:

    Galimatias er også et meningsløst påfunn eller vanvidd. For eksempel kan man si at å sole seg i styrtregn er galimatias, det betyr at det er et meningsløst påfunn å gå sole seg når det styrtregner.

    Og påfunnet ditt om at akustikkpakke og høyeste nivå av skinn koster 300.000 kan du lett få avkreftet. Det er ikke en gang i nærheten. Mercedes har en utmerket konfigurator som det er lett å sjekke. Og det kan da ikke være noe feil i at det er tilgjengelig for de som trenger det?

    Du virker faktisk ganske forarget nå du kommer med denne type påstander og snakker om folk med ræva full av penger. Jeg hadde langt i fra ræva full av penger da jeg var 38, men følte vel heller ikke behov for å nedsnakke det på den måten du gjør.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Synes det er mer taxiens styrker som er fokuset enn TMS sine svakheter.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Du må bare ta det personlig og innbille deg at jeg er forarget. Jeg snakker om meg selv og kun det. Det blir ikke noe mer riktig av den grunn
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For meg er det galematias at noen klarer seg med en bil til 400.000. Jeg snakker om meg selv og kun det selvsagt og er ikke det minste forarget.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, utrolig at vi i det hele tatt klarer å komme oss fra a til b uten busskort
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kan jo bli irritert på de der donaldtrynene også. Ringer Tesla siden jeg vil ha bilen på service og en tuttemulle svarer i telefonen.

    Hei, jeg skulle gjerne hatt en time på service...

    "ja har du tilgang på appen" ..

    eh ja, men kan ikke du ordne en time da.

    "nei dessverre vi gjør ikke sånn lenger"...

    Satans tullinger. :(
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.263
    Antall liker
    6.893
    Tesla reduserer fra 3 km kabel i model s til 100 meter kabel i model Y, det er jo ganske imponerende.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja, når noen har sand i forhuden og blir provosert av at noen syns at over 700k er for mye å betale for en bil uansett merke, så blir det slik.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo bli irritert på de der donaldtrynene også. Ringer Tesla siden jeg vil ha bilen på service og en tuttemulle svarer i telefonen.

    Hei, jeg skulle gjerne hatt en time på service...

    "ja har du tilgang på appen" ..

    eh ja, men kan ikke du ordne en time da.

    "nei dessverre vi gjør ikke sånn lenger"...

    Satans tullinger. :(
    Neida, appen funker bra, den. Legg inn en sak på det servicesenteret du ønsker, velg et tidspunkt som passer deg, og de ringer tilbake hvis de behøver mer info eller har et annet forslag til løsning. Som alltid er det en fordel å gi en presis beskrivelse av problemet. Hvis du snakker med et callcenter har du ikke den samme oversikten over alle tilgjengelige timer på alle aktuelle servicesentre, men kan bare si ja eller nei til det foreslåtte tidspunktet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Trondheim
    Tja, når noen har sand i forhuden og blir provosert av at noen syns at over 700k er for mye å betale for en bil uansett merke, så blir det slik.
    Problemet er vel heller at veldig mange her bare antar at alle har samme behov, forutsetninger og prioriteringer som en selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn