Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det som gjør at vi har et strømnett i Norge (sammen med Albania) som er annerledes enn Europa sitt? Sitter vi fast i vår fattige fortid og med en regning som blir for høy hvis det skal totalforandres?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942
    Hva er det som gjør at vi har et strømnett i Norge (sammen med Albania) som er annerledes enn Europa sitt? Sitter vi fast i vår fattige fortid og med en regning som blir for høy hvis det skal totalforandres?
    Se denne linken til Wiki:
    IT-nett - Wikipedia

    Som du ser har dette nettet sine fordeler iom at det er forholdsvis stabilt og tillater en del jordfeil.
    Som et resultat finnes det også en del jordfeil, da de er omtrent umulige å finne. (En feil hos naboen
    kan like godt slå ut hos deg.)
    Her er også Tesla sitt problem. Systemet deres liker ikke jordfeil.

    Her er også forklart TN-nett:
    TN-nett - Wikipedia

    Av illustrasjonen ser en også at det er 0-leder i TN-nettet.
    Denne finnes ikke i gamle distribusjonsnett i Norge. Derfor en ganske kostbar sak å endre over natta.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hva er det som gjør at vi har et strømnett i Norge (sammen med Albania) som er annerledes enn Europa sitt? Sitter vi fast i vår fattige fortid og med en regning som blir for høy hvis det skal totalforandres?
    Se denne linken til Wiki:
    IT-nett - Wikipedia

    Som du ser har dette nettet sine fordeler iom at det er forholdsvis stabilt og tillater en del jordfeil.
    Som et resultat finnes det også en del jordfeil, da de er omtrent umulige å finne. (En feil hos naboen
    kan like godt slå ut hos deg.)
    Her er også Tesla sitt problem. Systemet deres liker ikke jordfeil.

    Her er også forklart TN-nett:
    TN-nett - Wikipedia

    Av illustrasjonen ser en også at det er 0-leder i TN-nettet.
    Denne finnes ikke i gamle distribusjonsnett i Norge. Derfor en ganske kostbar sak å endre over natta.
    Nye elektriske anlegg bygges ut etter TN-prinsippet i Norge. (TN-C-S)
    Jeg er så heldig at jeg bor i et bygg som opprinnelig er fra 1820, men som fikk nytt elektrisk anlegg i 2004, etter TN-C-S.
    Det betyr bl.a. at:

    De fleste TN-anlegg i Norge blir bygd etter TN-C-S-systemet. TN-C brukes til overføring i kraftverkets distribusjonsnett. 0-lederen fra transformatorens stjernepunkt kalles da PEN-leder. Hos kunden splittes PEN-lederen i en PE-leder (jordleder) og en N-leder (nøytralleder) i første fordeling. Vanlige husholdningsapparater for 230 V koples da mellom en av faselederne (L1, L2 eller L3) og N-lederen, mens motorer vanligvis tilkoples 400 V, som er spenningen mellom faselederne L1, L2 og L3. Jordingen skjer til systemets PE-leder. Se skissen av et TN-C-S-system.

    På tunet har jeg 3-fas uttak med 400V nettopp til bruk på maskiner som trekker mer. (Så Asbjørn er sikret en kjapp en når han kommer innom.)

    (Fra Store Norske)

    Som også spekulerer i om:

    nettsystem – Store norske leksikon

    IT-nett brukes stort sett bare i Norge, og det har vært reist spørsmål ved om det kan være noen sammenheng mellom det store antallet branner med elektrisk årsak og jordingssystemet.

    standard_nettsystem__e2_80_93_1_1.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.261
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål. Jeg vet ikke. Er ikke sikker på om Albania bruker det engang. "Fordelen" med et IT-nett er at det tåler en første jordfeil uten å avbryte strømforsyningen, og at det ikke blir veldig høye strømmer til jord ved en enkelt jordfeil. Et IT-system med jordfeil tilsvarer jo et TN-C-system, omtrent. Jeg vil tippe at det har noe med driftssikkerhet for luftspenn gjennom våt skog å gjøre. Man sparer kanskje en separat ledning for PEN, men det oppveies av at man må bruke grovere tverrsnitt på faselederne for å overføre samme effekt. (Lavere spenning, høyere strøm.)

    Det er en jordfeil på nettet hos meg. Jeg måler 10-50 V mellom den ene fasen og jord, og 180-230 V mellom den andre og jord. Fikk en elektriker til å sjekke ut at feilen ikke var hos meg. Naboen holdt på å innkassere en Darwin Award med å dra skjøteledning fra jordet stikk i et annet rom og inn på kjøkkenet, og klagde over at hun fikk støt når hun tok i kjøkkenvasken. Elektrikeren målte visstnok 190 V mellom chassis på apparatet og kjøkkenvasken hennes. Men jordfeilen var ikke hos henne heller. Både elektrikeren og jeg sendte klage til Hafslund, som målte seg frem til hvilket hus feilen ligger i. Deretter meldte Hafslund saken til Eltilsynet. De vil gi huseieren et pålegg om utbedring med 30 dagers frist og rett til å påklage vedtaket. Deretter kan det purres, med ny 30 dagers frist før et varsel om frakobling blir sendt. Det varselet vil inneholde enda en tidsfrist og klagemulighet før det eventuelt kan iverksettes. Jeg tror feilen har vært tilstede siden november, og det tar fort enda et par måneder før den er rettet. Dette er "normale" forhold på det norske nettet.

    I Sverige ville sikringen bare gått i det samme jordfeilen oppsto, og så ville man plugget ut det defekte apparatet og/eller ringt en elektriker. Enklere slik. Frakobling av defekt utstyr tar millisekunder, ikke måneder.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Kollega av meg har en del krøll med sin bil, ikke noe alvorlig, men servicen er et godt stykke unna hva man forventer fra en premium-leverandør, men litt innkjøringsproblemer må man nesten regne med på den fronten
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Stod en slik sølvfarget ved jobben, det slo meg at den var ganske lang. Den så nesten litt upraktisk lang ut, men det kan være den stod litt trangt til og at det gjorde den større enn den er.

    EDIT: Ser at den er litt lengre enn en vanlig sedan, men ikke mer enn ca 10 cm. 20 mer enn standard Passat.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.261
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kollega av meg har en del krøll med sin bil, ikke noe alvorlig, men servicen er et godt stykke unna hva man forventer fra en premium-leverandør, men litt innkjøringsproblemer må man nesten regne med på den fronten
    Ja, jeg synes nok det er større innkjøringsproblemer på servicesentrene enn med bilen. Nå har jeg ikke hatt behov for å besøke servicesenter mer enn to ganger. Den ene var en "dropp-inn" for å rekalibrere dekktrykksensorene, men da bilen skulle inn for ettermontering av dobbeltlader var det litt mer kronglete. Tesla måtte flytte avtalen fra Skøyen til Furuset på kort varsel, noe som passet meg ganske dårlig. Det endte med at jeg pukket på "ranger service". Da sto det en fyr i rød jakke og ventet på meg i regnværet da jeg kom til kontoret, tok med seg bilen og bragte den tilbake igjen, og sto der til avtalt tid og ventet da jeg kom ut av døren på ettermiddagen. Ikke så mye å klage over der, annet enn at Tesla burde foreslått den løsningen proaktivt heller enn å vente på at jeg krevde det under trussel om å kansellere avtalen.

    Prøv det samme med din lokale Audi-forhandler. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.261
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fant nettopp ut at motoriserte innfellbare speil nå er en del av Tech-pakken siden 17 okt 2013. Det kommer visstnok en "retrofit option", så jeg får fundere på om jeg vil etterinstallere dem ved årlig service til høsten. Motoriserte speil og adaptiv cruise control, håper jeg.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Så navigasjonen i TMS er avhengig av 3G dekning for å fungere i det hele tatt, forstod jeg det rett?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.261
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, de gangene jeg har kjørt på navigasjon utenfor 3G-dekning har det virket som om kjøreruten er lagret i bilen. Displayet med kjøreanvisninger ved siden av speedometeret fortsetter å dirigere. Bare det rullende kart- eller satellitt-bildet i midtkonsollen trenger kontinuerlig 3G-dekning. (Tror jeg.)

    Navigasjonen er derimot avhengig av GPS-dekning, naturlig nok, men gjør også en bra jobb når den dekningen er midlertidig brutt inne i tunneller etc. Jeg opplever navigasjonen i denne som jevngod med de beste TomTom jeg har brukt, og mye bedre enn min gamle Garmin.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.261
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så amerikansk at det rekker, ja. Men Elon Musk er opprinnelig sydafrikaner. Kan ikke huske at Steve Jobs holdt hallelujamøte i Oslo heller, forresten.

    Et lite irritasjonsmoment i slapsehverdagen: Påfyllingstuten for vindusspylervæske sitter litt klønete plassert bak gassylinderen som holder panseret oppe. Dessuten er plastlokket på den tuten utformet slik at det ikke holder seg åpent, men siger ned mot lukket stilling igjen så snart man slipper taket. En plasttrakt til 20 kr løser det problemet ganske effektivt. Den får bli liggende i det fremre bagasjerommet til neste gang den trengs.

    Ladekabelen fra Mennekes er kommet. Jeg kjøpte også en tilsvarende kabel for å bruke på de offentlige Salto hurtigladestasjonene som settes opp rundt omkring. Det skal visst settes opp 400 slike bare i Oslo. Den kostet mye mindre enn en meter "god signalkabel" til hifi.

    Hva skjer | Salto ladestasjoner AS
    Ladekabel Mode 3 32A Type 2 Type 2 | Salto ladestasjoner AS
    Mennekes 13A Mode 2 ladekabel | Salto ladestasjoner AS
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.261
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sjefen har vært her:
    Når det gjelder ladeproblemene sier Musk følgende:

    - Simulatorene våre var ikke gode nok, slik at bilene kuttet strømmen på falsk alarm. Nå skal det være bedre, men vi jobber med å gjøre det perfekt.

    - Vi gir oss ikke før systemet er feilfritt, sier Musk, og viser til vinterens ladeproblemer.
    - Gir oss ikke før systemet er feilfritt - DN.no
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mannen er rett og slett litt dum i hodet av og til. Ikke alltid, men stundom går det i ball for stakkaren. Det er ikke så vanskelig å forstå at 98%+ av dem som har kjøpt en Tesla til 600K aldri ville kjøpt en bil til 1,5M eller hva den nå ville kostet med fulle ekstremavgifter.

    Det er like stupid som musikkbransjen som hevder å tape 1000 milliarder om dagen på at gutteromsnedlastere ikke betaler full markedspris om de laster ned 1000 filer i uken til haddisken sin.

    Saken er nok heller at vi har noen av de griskeste politikere i hele verden når det kommer til å stjele penger fra vanlige bilkjøpere som ønsker konvensjonelle biler. Få land har slike ublue ekstremutgifter på biler som i Norge. Våre nærmeste naboer klarer seg med godt under halvparten i de fleste tilfeller. Men trangen til å beslaglegge andre menneskers penger er ekstremt stor i Norge på enkelte områder. Bil er en av dem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.261
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den der er vel i ferd med å bli levert til kunde? Det er ikke noe problem å kjøre til Trondheim med den. Når superladerne sørover bygges ut i løpet av året, blir det mulig å ta road trip til både Paris og Roma også.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis image er at en skal ha en Tesla fordi Jens har en...Vel da slapp jeg det gitt.... Og mannen er ikke en gang bil interessert...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.669
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Nå skal man ikke lage for stort poeng ut av rekkevidden på en Tesla - den er god den. Det er vel så vidt man kjører Oslo-Trondheim på en ladning med den største batteripakken, så det er jo absolutt godkjent.
    Men er det riktig at man skal subsidiere elbil-eiere på den måten man gjør? Jeg så et oppslag i en avis for en stund siden om at problemer med jernbanesporet mellom Oslo og Trondheim bare i 2013 hadde ført til 5000 ekstra vogntog på veien - altså fordi man ikke har en skikkelig infrastruktur for jernbane mellom Oslo og Trondheim hadde men fått en ekstratrafikk med lastebil på 5000*2*480 km = 4 800 000 km med tunge dieseldrevne lastebiler bare i 2013. Enn om man kunne brukt det man subsidierer elbilkjøperne med på å sikre at jernbanenettet mellom de store byene fungerte. Det ville spare langt mer utslipp (vil jeg tro) enn det man sparer på å kjøre elbil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.261
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel mer å ønske ham velkommen etter. Ikke noen trendsetter, akkurat. Om subsidiene er riktige eller ikke er et politisk spørsmål. Jeg innretter meg etter de reglene som er, så kan jeg ha synspunkter på hvordan de burde være.

    Det blir likevel litt feil når Spetalen sier at hver bil "koster" skattebetalerne 1,2 mill. De gjør jo ikke det, som vi har diskutert tidligere i tråden. Kanskje det ville blitt solgt et par hundre biler med fulle avgifter, ca 90 % færre enn hva det faktisk blir. I så fall er bortfallet av registreringsavgifter de hypotetiske avgiftene på de bilene som ville blitt registrert med fulle avgifter, fordelt på alle som faktisk er registrert. Et sted mellom 50' og 100' pr bil. Det er ikke sikkert at bortfall av bompengefritak ville endret adferd i samme grad som massive registreringsavgifter ville gjort. Der er det kanskje en større andel som er et bortfall av offentlige inntekter. For min del ville likevel alternativet vært å ta toget (Totalt kaos etter signalfeil), slik at det er et reellt bortfall av billettinntekter for NSB her. Til gjengjeld betaler jeg el-avgift og moms på strømmen jeg bruker, så det er noen pluss-poster også.

    De meget omtalte ladeproblemene er søkk vekk etter softwareoppdateringen, forresten. Ingen problemer whatsoever etter at den ble installert.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.645
    Antall liker
    7.326
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er utrolig mye misunnelse der ute, nå når noen kan kjøpe seg en ordentlig elbil, som ser bra ut, går godt og er litt luksus.

    Det var helt greit at elbilene slapp avgifter, så lenge det var latterlig utseende lekebiler, som nesten ikke kunne brukes utenom å kjøre til nærbutikken eller til jobben - vel og merke så lenge jobben ikke var så forferdelig langt unna.

    Når Teslaen er kommet, og en kan ha elbil som nr.1-bil, da florerer misunnelsen fritt. Oi - fyda, at noe kan skaffe seg en bil til 500', og ikke betale avgifter!

    Som Arthur Arntsen sa det - misunnelsen er den eneste drifta som er sterkere enn kjønnsdrifta.

    Legger merke til at ingen gnåler om at Nissan Leaf slipper avgifter. Antakeligvis fordi det er en forferdelig stygg bil. Dog med litt bedre rekkevidde enn tradisjonelle elbiler...

    Johan-Kr
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.357
    Antall liker
    8.832
    Torget vurderinger
    1
    Når Teslaen er kommet, og en kan ha elbil som nr.1-bil, da florerer misunnelsen fritt. Oi - fyda, at noe kan skaffe seg en bil til 500', og ikke betale avgifter!
    Tja. Det er da paradoksalt at de steder der man allerede bruker milliarder på kollektivtrafikk og der man politisk ikke ønsker mer biltrafikk skal få tilgang avgiftsfrie biler (i tillegg til kollektivsubsidieringen). Der man er helt avhengig av bilen (i grisgrendte strøk), der man ikke har hyppige bussavganger eller jernbane og trikk, og der elbil ikke er et reelt alternativt, skal man hardt avgiftsbellegge bil og bilbruk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.065
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er nok heller at dette er en særdeles kostbar og lite effektiv måte å løse miljøproblemer på, annet enn luftforureningene i akkurat de kryssene der biltrafikken står og putrer. Og husk at det er fellesskapets midler som blir brukt. Otare's kommentar er midt i blink. Og Hegnar hadde også noen særdeles spot-on betraktninger i sin leder i dagens utgave av Finansavisen. Dette er misforstått miljøpolitikk på sitt verste. Voff har også noen betraktninger som jeg er enige i.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tenk på hvor mange hundre millioner den norske stat sponser det norske hifimiljøet ved ikke å pålegge samme ekstremskatt på forsterkere og platespillere som de gjør på biler!

    Vi koster staten milliarder i tapte inntekter!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    4.428
    Torget vurderinger
    4
    tja så bra som Tesla'ene er blitt og basert på skryten den får her så bør de vel ha samme avgifter som vanlige biler bortsett ifra CO2 avgift :)
    Tesla'en er en flott bil og egentlig har det vel ikke vært alt for store problemer med den :) Skulle gjerne hatt en selv!
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Så alt som ikke avgiftsbelegges like hardt som biler koster samfunnet tilsvarende avgiftene man ikke får inn?

    Altså, når jeg betaler 99,- for en CD så koster det staten 125,- i tapte inntekter? Det er det som er argumentet til dere Tesla-misunnelsesnisser? CD'er er altså subsidiert så til de grader.... Dette er dypt urettferdig for alle dem som ikke kjøper CD'er, vi må dra lasset for alle dere snyltere som kjøper CD i fleng!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.065
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenk på hvor mange hundre millioner den norske stat sponser det norske hifimiljøet ved ikke å pålegge samme ekstremskatt på forsterkere og platespillere som de gjør på biler!

    Vi koster staten milliarder i tapte inntekter!
    Du er god på å kople ikke relaterte fenomener og finne utradisjonelle vinklinger, det skal du ha. Hvis vi holder oss til miljøvirkninger og virkemidler i transportpolitikken derimot?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.261
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er nok heller at dette er en særdeles kostbar og lite effektiv måte å løse miljøproblemer på, annet enn luftforureningene i akkurat de kryssene der biltrafikken står og putrer. Og husk at det er fellesskapets midler som blir brukt. Otare's kommentar er midt i blink. Og Hegnar hadde også noen særdeles spot-on betraktninger i sin leder i dagens utgave av Finansavisen. Dette er misforstått miljøpolitikk på sitt verste. Voff har også noen betraktninger som jeg er enige i.
    Det er ikke vanskelig å være enig i at det er ineffektiv og lite treffsikker miljøpolitikk. Skulle vi gjort noe som monnet, burde vi stengt ned olje- og gassproduksjonen. Den genererer store utslipp både direkte og indirekte. All gass og olje som tas opp forbrennes og skaper CO2-utslipp. Selv den meget omtalte elektrifiseringen av sokkelen flytter bare utslippene fra små gasskraftverk ombord på plattformene til større gasskraftverk på kontinentet. Netto for miljøet er null eller negativt, avhengig av hvordan man regner på overføringstap vs større effektivitet i stasjonære varmekraftverk. Bortfall av norsk produksjon ville dratt opp prisene på verdensmarkedet, slik at alternative energiformer ville blitt mer konkurransedyktige.

    Men det ville vært dyrt for statskassen, det, så det er klart at politikere heller vil ha noen enkle og lett synlige symboltiltak som relativt sett er mye billigere. Det er bare å innkassere og se glad ut mens muligheten fortsatt finnes. For noen år siden tok jeg imot ENØK-tilskudd til å installere varmepumpe også, og det er noe av det mer lønnsomme jeg har gjort.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg hadde oljefyr, den stod for 4-5 ganger så stort årlig drivstofforbruk som bilen min.

    Problemet med mye elbiler er også køproblematikken, en elbil lager akkurat like mye kø rundt de større byene som en annen bil. Når elbil i tillegg blir alternativet til kollektivtransport så slår det veldig galt ut totalt sett. Ditto om det blir bil nr. 2 for å slippe å reise kollektivt og komme seg gratis gjennom bomringen, parkere gratis og kjøre i kollektivfeltet. Får se hvor poppis det er når disse godene en eller annen gang forsvinner.

    Jeg skjønner for øvrig godt at folk ikke reiser kollektivt, det er smekkfullt i rushtiden og reell reisetid blir fort lengre enn å stampe i kø om man skal et stykke og i tillegg må bytte transportmiddel en gang eller to underveis. Heldigvis bor jeg slik til at jeg lett kan sykle til jobben, da får jeg gratis trim også.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan vi ikke forby alle kyr da ? Slippes visst ut endel gasser der...:cool:


    Tesla er en pioner , og slik sett meget spennende... Men for meg som regner meg som litt autofil , får den ikke frem den store følelsen så langt...Uten litt lyd hjelper det ikke med masse skyv... samt at den ser ut som en forvokst mazda 6... Noe jeg er spent på å se er hvor mye premium-merkene vil implementere av Tesla's ideer..Og om disse ideene gir en kjørbar bil når bilen når norsk gjennomsnittsalder for biler...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du er god på å kople ikke relaterte fenomener og finne utradisjonelle vinklinger, det skal du ha. Hvis vi holder oss til miljøvirkninger og virkemidler i transportpolitikken derimot?
    "Miljøvinklingen" er ren svindel og propaganda. Det totale utslippet fra den norske bilparken er vel fullstendig irrelevant i den større sammenhengen. Norge lever av å selge fossilt brensel som alt brennes opp. Vi selger til hele verden og det har gjort oss velstående, og ødelegger kloden. Hvis folk tror at det å ekstrembeskatte norske biler og bilisme er annet enn hyklerisk symbolpolitikk og avlat er de ganske så naive.

    Det er med andre ord ren bløff. Grandios melkekartongbretting før forbrenningsovnen, og det slukes rått av de røde og de grønne som stort sett lever og ånder for slik avlat. De har åpenbart et prekært behov for konstant å be om unnskyldning for at de i det hele tatt eksisterer.

    De ekstreme skattene og avgiftene, landeveisrøveriet og all den andre dritten er utelukkende fiskalsosialisme. Utilbørlig og skjev konfiskering av andre menneskers verdier.

    Infrastruktur bør utelukkende beskattes gjennom vanlig skatteinngang på lønn, arbeid, kapital og MVA, så det må bli slutt på å drive utpressing av og tyveri fra vanlige mennesker som er avhengig av personlig transportmiddel. Det totale skattenivået i Norge er ikke for høyt, men det er vannvittig skjevt fordelt og fullstendig unødvendig på endel områder. Bil, vin og flytting er tre av de mest åpenbare overgrepene.


    Det er en skam.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tenk på hvor mange hundre millioner den norske stat sponser det norske hifimiljøet ved ikke å pålegge samme ekstremskatt på forsterkere og platespillere som de gjør på biler!

    Vi koster staten milliarder i tapte inntekter!
    Du er god på å kople ikke relaterte fenomener og finne utradisjonelle vinklinger, det skal du ha. Hvis vi holder oss til miljøvirkninger og virkemidler i transportpolitikken derimot?
    Du glemmer forøvrig å tenke på hvor mange klimakvoter/grønne gullfisker man kunne kjøpt for disse manglende milliardene!

    Ikke bare koster vi hifientusiaster staten milliarder, vi bidrar med dette også til å ødelegge regnskogen, bygge kullkraftverk i Kina og palmeoljeplantasjoner i Indonesia!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Engelsk journalist om Norges holdning til det å selge fossile brensler til utlandet, mens man påpeker hvor miljøvennlig man selv er: Like a dealer who never touches his own stash.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn