Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Hva er det som gjør at vi har et strømnett i Norge (sammen med Albania) som er annerledes enn Europa sitt? Sitter vi fast i vår fattige fortid og med en regning som blir for høy hvis det skal totalforandres?
Se denne linken til Wiki:Hva er det som gjør at vi har et strømnett i Norge (sammen med Albania) som er annerledes enn Europa sitt? Sitter vi fast i vår fattige fortid og med en regning som blir for høy hvis det skal totalforandres?
Nye elektriske anlegg bygges ut etter TN-prinsippet i Norge. (TN-C-S)Se denne linken til Wiki:Hva er det som gjør at vi har et strømnett i Norge (sammen med Albania) som er annerledes enn Europa sitt? Sitter vi fast i vår fattige fortid og med en regning som blir for høy hvis det skal totalforandres?
IT-nett - Wikipedia
Som du ser har dette nettet sine fordeler iom at det er forholdsvis stabilt og tillater en del jordfeil.
Som et resultat finnes det også en del jordfeil, da de er omtrent umulige å finne. (En feil hos naboen
kan like godt slå ut hos deg.)
Her er også Tesla sitt problem. Systemet deres liker ikke jordfeil.
Her er også forklart TN-nett:
TN-nett - Wikipedia
Av illustrasjonen ser en også at det er 0-leder i TN-nettet.
Denne finnes ikke i gamle distribusjonsnett i Norge. Derfor en ganske kostbar sak å endre over natta.
Ja, jeg synes nok det er større innkjøringsproblemer på servicesentrene enn med bilen. Nå har jeg ikke hatt behov for å besøke servicesenter mer enn to ganger. Den ene var en "dropp-inn" for å rekalibrere dekktrykksensorene, men da bilen skulle inn for ettermontering av dobbeltlader var det litt mer kronglete. Tesla måtte flytte avtalen fra Skøyen til Furuset på kort varsel, noe som passet meg ganske dårlig. Det endte med at jeg pukket på "ranger service". Da sto det en fyr i rød jakke og ventet på meg i regnværet da jeg kom til kontoret, tok med seg bilen og bragte den tilbake igjen, og sto der til avtalt tid og ventet da jeg kom ut av døren på ettermiddagen. Ikke så mye å klage over der, annet enn at Tesla burde foreslått den løsningen proaktivt heller enn å vente på at jeg krevde det under trussel om å kansellere avtalen.Kollega av meg har en del krøll med sin bil, ikke noe alvorlig, men servicen er et godt stykke unna hva man forventer fra en premium-leverandør, men litt innkjøringsproblemer må man nesten regne med på den fronten
Det er noe eget med amerikanere veit du - ref Apple mm.Jeg har eid både Ford Focus og Ford Mondeo, men kan ikke huske at jeg noensinne ble invitert til halleluja-møte med Bill Ford.
Halvparten av Tesla-eierne vil møte sjefen - Bil - E24
Bill Ford er amerikaner, han også.Det er noe eget med amerikanere veit du - ref Apple mm.Jeg har eid både Ford Focus og Ford Mondeo, men kan ikke huske at jeg noensinne ble invitert til halleluja-møte med Bill Ford.
Halvparten av Tesla-eierne vil møte sjefen - Bil - E24
Amerikansk eller ei, det er ihvertfall noe eget med han skruen der.Det er noe eget med amerikanere veit du - ref Apple mm.Jeg har eid både Ford Focus og Ford Mondeo, men kan ikke huske at jeg noensinne ble invitert til halleluja-møte med Bill Ford.
Halvparten av Tesla-eierne vil møte sjefen - Bil - E24
Leveres ut onsdag 5/2 fra Bavaria Stavanger. Fortsettelse følger....Da var min i3 kommet til Drammen
- Gir oss ikke før systemet er feilfritt - DN.noNår det gjelder ladeproblemene sier Musk følgende:
- Simulatorene våre var ikke gode nok, slik at bilene kuttet strømmen på falsk alarm. Nå skal det være bedre, men vi jobber med å gjøre det perfekt.
- Vi gir oss ikke før systemet er feilfritt, sier Musk, og viser til vinterens ladeproblemer.
Mannen er rett og slett litt dum i hodet av og til. Ikke alltid, men stundom går det i ball for stakkaren. Det er ikke så vanskelig å forstå at 98%+ av dem som har kjøpt en Tesla til 600K aldri ville kjøpt en bil til 1,5M eller hva den nå ville kostet med fulle ekstremavgifter.
Dessuten greit å vite at gubben ikke kommer lenger avgårde enn sentrale Østlandet på vinterstid
Nåja.. Han er observert i Trondheim i den der også, så vi skal ikke føle oss for trygge...Dessuten greit å vite at gubben ikke kommer lenger avgårde enn sentrale Østlandet på vinterstid
Tja. Det er da paradoksalt at de steder der man allerede bruker milliarder på kollektivtrafikk og der man politisk ikke ønsker mer biltrafikk skal få tilgang avgiftsfrie biler (i tillegg til kollektivsubsidieringen). Der man er helt avhengig av bilen (i grisgrendte strøk), der man ikke har hyppige bussavganger eller jernbane og trikk, og der elbil ikke er et reelt alternativt, skal man hardt avgiftsbellegge bil og bilbruk.Når Teslaen er kommet, og en kan ha elbil som nr.1-bil, da florerer misunnelsen fritt. Oi - fyda, at noe kan skaffe seg en bil til 500', og ikke betale avgifter!
Du er god på å kople ikke relaterte fenomener og finne utradisjonelle vinklinger, det skal du ha. Hvis vi holder oss til miljøvirkninger og virkemidler i transportpolitikken derimot?Tenk på hvor mange hundre millioner den norske stat sponser det norske hifimiljøet ved ikke å pålegge samme ekstremskatt på forsterkere og platespillere som de gjør på biler!
Vi koster staten milliarder i tapte inntekter!
Det er ikke vanskelig å være enig i at det er ineffektiv og lite treffsikker miljøpolitikk. Skulle vi gjort noe som monnet, burde vi stengt ned olje- og gassproduksjonen. Den genererer store utslipp både direkte og indirekte. All gass og olje som tas opp forbrennes og skaper CO2-utslipp. Selv den meget omtalte elektrifiseringen av sokkelen flytter bare utslippene fra små gasskraftverk ombord på plattformene til større gasskraftverk på kontinentet. Netto for miljøet er null eller negativt, avhengig av hvordan man regner på overføringstap vs større effektivitet i stasjonære varmekraftverk. Bortfall av norsk produksjon ville dratt opp prisene på verdensmarkedet, slik at alternative energiformer ville blitt mer konkurransedyktige.Problemet er nok heller at dette er en særdeles kostbar og lite effektiv måte å løse miljøproblemer på, annet enn luftforureningene i akkurat de kryssene der biltrafikken står og putrer. Og husk at det er fellesskapets midler som blir brukt. Otare's kommentar er midt i blink. Og Hegnar hadde også noen særdeles spot-on betraktninger i sin leder i dagens utgave av Finansavisen. Dette er misforstått miljøpolitikk på sitt verste. Voff har også noen betraktninger som jeg er enige i.
"Miljøvinklingen" er ren svindel og propaganda. Det totale utslippet fra den norske bilparken er vel fullstendig irrelevant i den større sammenhengen. Norge lever av å selge fossilt brensel som alt brennes opp. Vi selger til hele verden og det har gjort oss velstående, og ødelegger kloden. Hvis folk tror at det å ekstrembeskatte norske biler og bilisme er annet enn hyklerisk symbolpolitikk og avlat er de ganske så naive.Du er god på å kople ikke relaterte fenomener og finne utradisjonelle vinklinger, det skal du ha. Hvis vi holder oss til miljøvirkninger og virkemidler i transportpolitikken derimot?
Du glemmer forøvrig å tenke på hvor mange klimakvoter/grønne gullfisker man kunne kjøpt for disse manglende milliardene!Du er god på å kople ikke relaterte fenomener og finne utradisjonelle vinklinger, det skal du ha. Hvis vi holder oss til miljøvirkninger og virkemidler i transportpolitikken derimot?Tenk på hvor mange hundre millioner den norske stat sponser det norske hifimiljøet ved ikke å pålegge samme ekstremskatt på forsterkere og platespillere som de gjør på biler!
Vi koster staten milliarder i tapte inntekter!