Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Jeg har aldri hatt noen problemer med kundebehandlingen til Apple. De få gangene jeg har hatt behov for hjelp har jeg fått det uten noen krangling. Et veldig ryddig firma å foholde seg til.

    Men denne historien om Apple og Tesla er uansett bare spekulasjoner. Utrolig hva man klarer å spinne ut fra et møte mellom to firma for et år siden.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Batteriene kan jo regnes som forhåndsbetalt drivstoff.
    Hvis de koster ca 150000 kr/bil for Tesla 85 kwh, kan man beregne den virkelige prisen for å kjøre.
    Vet ikke hva de faktiske gjennomsnitts kostnadene for en miks av "gratis" strøm og hjemme lading til vanlig pris er, men regner man vanlig pris får man:
    Pris lading pr gang ganger antall ladninger pr 20000km (lade effektivitet=0,7):(85kwh*1kr/kwh)/(0,7)*(20000km/480km)/20000km=0,25 kr/km
    Batteriene har garanti på 10 år. Ved 20000km i året får vi denne prisen:
    Batteri pris blir 150000kr/200000km=0,75kr/km
    Prisen for å kjøre blir da 1,00 kr/km
    Diesel kostnad for den bilen jeg har nå er 0,77kr/km
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    @ Eldo.
    Garantien på batteriet er 8 år, hvilket vel gjør regnestykket ditt enda verre.
    Uansett forutsetter det at batteriet er verdiløst når garantien er utløpt.
    Den er litt drøy. Om en skal tenke sånn må en hive på diverse reservedeler i regnestykket for en vanlig bil også.
    Snakker vi en tiårsperiode kan det være en del om en er heldig, en god del om uhellet er ute.

    Tesla ser ihvertfall ut til å ha såpass tro på produktet sitt at de nettopp reduserte pris på servicepakkene sine kraftig.
    Det tyder på billig bilhold i mange år.
     
    N

    nb

    Gjest
    I et mangeårig bilhold er drivstoffkost nesten irrelevant, den store faktoren er verditap og faste kostnader som ymse avgifter og forsikring, samt planlagt og ikke-planlagt vedlikehold. Jeg fyller diesel for under 10k i året, det er småpenger i kostnaden for mitt bilhold.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Rent bortsett fra at diesel suger helsemessig for oss som bor i landsbyen Oslo, ellers enig med nb. Diesel er for bønder på landet.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    I et mangeårig bilhold er drivstoffkost nesten irrelevant, den store faktoren er verditap og faste kostnader som ymse avgifter og forsikring, samt planlagt og ikke-planlagt vedlikehold. Jeg fyller diesel for under 10k i året, det er småpenger i kostnaden for mitt bilhold.
    Du har nok rett i det, men sånn for min del med mellom 2-2500 i utgift til diesel i måneden blir det en slant likevel.
    Ca halvparten av det månedlige beløpet Dnb vil ha for å la meg kjøre den. De pengene kan det være en mikroskopisk sjanse for at jeg kan se igjen noen av. De jeg har lagt igjen på Shell, Esso, Statoil etc gjennom 20 år tror jeg kan regnes som tapt.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Rent bortsett fra at diesel suger helsemessig for oss som bor i landsbyen Oslo, ellers enig med nb. Diesel er for bønder på landet.
    Jeg bor på Nordstrand, det er vel nesten på landet?
    du er helt ute å kjøre med andre ord.
    Seriøst, diesel og byluft er (dessverre) en streng faktor for å flytte til gokk. Du kjenner vel selv til kombinasjonen barn og allergier.

    Tilbake til tråden. Skulle vært moro å flytta ut av Oslo sentrum, nytt alle kollektivfelt og bomringgoder elbiler har. Banna bein, moroa er sikkert avskaffa ila de neste to år, noe annet ville være rart.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    I et mangeårig bilhold er drivstoffkost nesten irrelevant, den store faktoren er verditap og faste kostnader som ymse avgifter og forsikring, samt planlagt og ikke-planlagt vedlikehold. Jeg fyller diesel for under 10k i året, det er småpenger i kostnaden for mitt bilhold.
    Det stemmer men har du normal eller dårlig økonomi er de siste kronene som er tøffe å betale etter faste utgiftene er betalt. Mange lønnsmottakere har tom bankonto ved lønningsdag og da merker du drivstoffutgiftene....
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    I et mangeårig bilhold er drivstoffkost nesten irrelevant, den store faktoren er verditap og faste kostnader som ymse avgifter og forsikring, samt planlagt og ikke-planlagt vedlikehold. Jeg fyller diesel for under 10k i året, det er småpenger i kostnaden for mitt bilhold.
    Det stemmer men har du normal eller dårlig økonomi er de siste kronene som er tøffe å betale etter faste utgiftene er betalt. Mange lønnsmottakere har tom bankonto ved lønningsdag og da merker du drivstoffutgiftene....
    utgiftene ved å droppe et kjøp/bytte tilsvarer vel fort løpende drivstoffutgifter opptil flere år enn ett. Bil koster langt mer enn hva du putter på tanken.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    har du normal eller dårlig økonomi er de siste kronene som er tøffe å betale etter faste utgiftene er betalt.
    Det er ikke den siste krona på dieselprisen som er tung å betale. Det er de første 13...

    Johan-Kr
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    har du normal eller dårlig økonomi er de siste kronene som er tøffe å betale etter faste utgiftene er betalt.
    Det er ikke den siste krona på dieselprisen som er tung å betale. Det er de første 13...

    Johan-Kr
    Det var da pokker så storforlangende du var da!

    Gordt fornøyd når jeg kan kutte de første 8,- jeg! ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Seriøst, diesel og byluft er (dessverre) en streng faktor for å flytte til gokk. Du kjenner vel selv til kombinasjonen barn og allergier.
    Men se nå for pokker til å pakke snippeska og kom deg nordover!!:)

    Avhengig av yrke og kompetanse vil gjerne en arbeidsgiver betale litt mere for å skaffe seg fagfolk, enn det som gjelder lenger sør.

    Reiser du langt nok får du avskriving av studielån og skattelette også!;)

    Vi hadde høyere barnetrygd også, men den har Siv og Erna tatt bort.:(
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    I mitt tilfelle med gammel bensinbil er drivstoffutgiftene ca 60% av det totale kostnadsbilde.(0,9l/mil totaltsett)
    Og prisen pr km,medrekna innkjøp av bil,forsikring,dekk,årsavgift og alle vedlikeholdsutgifter i tiårsperiode er ca 2,3kr/km.

    ca3000kr/mnd med 15000km/år,det er det verdt trass i litt kjedelig bil.

    Og neste eiger på "bilen",blir vel ein huseiger som treng spiker på byggern.
    Greit å slite bilen heilt ut.

    Mvh.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Det er to typer mennesker som er veldig opptatt av pumpeprisen på bensin/diesel
    - de som kjører svært mange km i året
    - de som ikke kan å regne
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Det er to typer mennesker som er veldig opptatt av pumpeprisen på bensin/diesel
    - de som kjører svært mange km i året
    - de som ikke kan å regne
    Tjah. Er litt opptatt av bensinprisen da. Har regnet grovt på det og kommet fram til at eg sparer 8-10 vinylskiver i året på å fylle bensin på de riktige dagene :p
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Batteriene kan jo regnes som forhåndsbetalt drivstoff.
    Hvis de koster ca 150000 kr/bil for Tesla 85 kwh, kan man beregne den virkelige prisen for å kjøre.
    Vet ikke hva de faktiske gjennomsnitts kostnadene for en miks av "gratis" strøm og hjemme lading til vanlig pris er, men regner man vanlig pris får man:
    Pris lading pr gang ganger antall ladninger pr 20000km (lade effektivitet=0,7):(85kwh*1kr/kwh)/(0,7)*(20000km/480km)/20000km=0,25 kr/km
    Batteriene har garanti på 10 år. Ved 20000km i året får vi denne prisen:
    Batteri pris blir 150000kr/200000km=0,75kr/km
    Prisen for å kjøre blir da 1,00 kr/km
    Diesel kostnad for den bilen jeg har nå er 0,77kr/km
    Kan jo være greit å ta med kostnaden for en konvensjonell drivlinje(motor, girkasse, service, slitasje etc) i dette regnestykket dittå se hvordan du da kommer ut i pr km
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skal slik regnestykker kunne brukes til annet enn polemikk, bør man forsøke å gjøre dem objektive.

    Siden Teslas teknologi er forholdsvis ny, er det usikkerhetsmomenter forbundet ved dem, men vi vet noen ting.

    Nøkkeltall 1 må være forskjellen mellom Inngangskost og Avhendingspris. Her går spekulasjonene hele spennet fra "verdt null etter x år" til god bruktbilpris.

    Batteripakkene kan byttes ut, og Tesla regner med at prisen på disse vil gå ned, samtidig som effekten vil øke, i årene som kommer. Dette kan bidra til at Nøkkeltall 1 faller ut på "god bruktbilpris." El-drivverk slites ikke som bensin/dieselbiler. Færre deler, lavere slitasje.

    Dermed kan godt en Tesla som har noen år på odometeret likevel utløse en grei pris, også om ny eier velger å sette inn en ny batteripakke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.034
    Antall liker
    40.332
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Batteriene kan jo regnes som forhåndsbetalt drivstoff.
    Hvis de koster ca 150000 kr/bil for Tesla 85 kwh, kan man beregne den virkelige prisen for å kjøre.
    Vet ikke hva de faktiske gjennomsnitts kostnadene for en miks av "gratis" strøm og hjemme lading til vanlig pris er, men regner man vanlig pris får man:
    Pris lading pr gang ganger antall ladninger pr 20000km (lade effektivitet=0,7):(85kwh*1kr/kwh)/(0,7)*(20000km/480km)/20000km=0,25 kr/km
    Batteriene har garanti på 10 år. Ved 20000km i året får vi denne prisen:
    Batteri pris blir 150000kr/200000km=0,75kr/km
    Prisen for å kjøre blir da 1,00 kr/km
    Diesel kostnad for den bilen jeg har nå er 0,77kr/km
    Det blir litt spesielt å regne avskrivning på batteripakken, men ikke ta det minste hensyn til verditap, slitasje og vedlikehold på dieselalternativet. Etter 8-10 år med 20000 km per år er ikke en dieselmotor verdt så mye heller. Motoren i min Subaru Legacy havarerte allerede etter 80000 km. Garantisak, men det kostet mer enn 110000 å bytte den...

    En typisk Audi eller lignende faller ganske mye i verdi i det øyeblikket du starter den opp og kjører ut fra forhandleren. Det eneste vi vet sikkert så langt om bruktprisene på Tesla etter et års tid er at bilene har steget i verdi, ikke falt.

    Det står igjen å se hvordan dette blir om 7-8 år, men en 85 kWh batteripakke bør fortsatt ha igjen ca 60 kWh kapasitet på det tidspunktet og gi en rekkevidde i overkant av 300 km. Det selges jo en del nye Tesla med 60 kWh batteripakke fra fabrikk, så verdiløs blir den neppe.
     

    Larstroxler

    Fersking
    Ble medlem
    04.04.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Visst du tar service på bilen får du 1 år utvidet garanti på batteripakken.

    Visst det blir oppdaget at batteripakken din er defekt på service, og la oss si bilen er 11 år. Så blir bytte av denne bateripakken inkludert i serviceprisen.

    Har fått opplyst at servicene vil koste rundtom 6500 kr fast.

    Så visst alle bremsene dine er utslitt, opphengskuler er boss , dempere utslitt og batteripakken din defekt når du leverer den på service så betaler du....

    fastpris ca 6500kr

    For å få dette skiftet inkl deler.....Uansett!

    Sånn jeg fikk det fortalt hos Tesla forhandleren ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Det blir litt spesielt å regne avskrivning på batteripakken, men ikke ta det minste hensyn til verditap, slitasje og vedlikehold på dieselalternativet. Etter 8-10 år med 20000 km per år er ikke en dieselmotor verdt så mye heller. Motoren i min Subaru Legacy havarerte allerede etter 80000 km. Garantisak, men det kostet mer enn 110000 å bytte den...

    En typisk Audi .Snip
    Min dieselmotor har gått 451 000km og bruker fremdeles ikke olje. Men så er det en typisk Audi....
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Voff, det betyr ikke at den er verd fem flate øre. JEG hadde i alle fall ikke betalt stort for en motor som har gått nesten en halv million. Forøvrig, en elektromotor som har gått 451000km trenger en god vask, et par nye lager og nye børster, så er den akkurat like god som ny. Hvor mye må du bytte på den Audimotoren før den er like god som ny?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har dere sjekket hva som faktisk står med små skrift i batteri garantien? Mener å ha lest at Toyota har 10 års garanti, bare at garantien går på intern kortslutning og IKKE slitasje/redusert kapasitet....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.034
    Antall liker
    40.332
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, selvsagt. :)

    Garantiteksten ekskluderer normal kapasitetsreduksjon som følge av aldring, men når man spør Tesla om hva dette betyr sier de at:
    - Du kan forvente ca 90 % batterikapasitet etter fem år og ca 75 % etter 8 år.
    - Batterier som mister kapasitet vesentlig raskere enn gjennomsnittet vil bli byttet ut.
    - Mindre enn 70 % etter 8 år vil formodentlig være en garantisak.

    Bilen rapporterer batteritilstand til fabrikken hver kveld. Tesla kan ta kontakt proaktivt og kalle inn bilen til batteribytte hvis det begynner å degradere unormalt raskt, sammenlignet med andre biler som går i tilsvarende klima og brukes på samme måte. Batteriene vil også ha lengre levetid i kaldt klima enn i varmt, så tallene overfor kan være litt pessimistiske for norske forhold.

    Forresten, det er ikke engang børster å bytte i denne motoren. Asynkron tre-fase induksjonsmotor, type "squrrel cage". Det er ingen permanentmagneter med sjeldne jordmetaller heller, bare mengder av kobber. http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_motor
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Voff, det betyr ikke at den er verd fem flate øre. JEG hadde i alle fall ikke betalt stort for en motor som har gått nesten en halv million. Forøvrig, en elektromotor som har gått 451000km trenger en god vask, et par nye lager og nye børster, så er den akkurat like god som ny. Hvor mye må du bytte på den Audimotoren før den er like god som ny?
    Jeg vurderer å kjøpe fabrikkny bilmotor for å bytte for "moro skyld", 16 000 kroner for motor og 9 000 kroner i arbeid, reimer og småtteri for en 2,3 liter bensinmotor med 260hk. Det er ikke nødvendigvis dyrt med forbrenningsmotor.

    Hvis/når vi må ha en bil nr. 2 vil jeg nok ha en elbil så jeg håper på at fordelene for elbiler forsvinner så jeg kan kjøpe en brukt en latterlig billig. Bruktprisene i dag er jo særdeles gunstige og hvis gratis bom/ferge forsvinner vil jeg tro prisene virkelig stuper.

    En kan regne med minst 30% prisfall på en Leaf etter et år.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vurderer å kjøpe fabrikkny bilmotor for å bytte for "moro skyld", 16 000 kroner for motor og 9 000 kroner i arbeid, reimer og småtteri for en 2,3 liter bensinmotor med 260hk. Det er ikke nødvendigvis dyrt med forbrenningsmotor.

    Men da kjøper du ikke motor i Norge og lar et norsk verksted gjøre jobben?

    Tror ikke jeg klarer det så billig i Russland engang om jeg skal bytte motor på Superben. DSG girkassen koster alene 55.000,- i Sverige!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Bare vent til en klarer å hacke seg inn på alle teslaer og gir full gass på samtlige biler! :eek:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.034
    Antall liker
    40.332
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ville jo være interessant, men det virker som om det er vanntette skott mellom motorelektronikken og det som kan fikles med via API'et. I høyden vil en hacker greie å blinke med lysene og tute litt, ut fra hva som er kjent så langt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.101
    Antall liker
    10.646
    Med så mange apper og så videre på Tesla, hva er de måndlige telefonutgiftene?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Voff, det betyr ikke at den er verd fem flate øre. JEG hadde i alle fall ikke betalt stort for en motor som har gått nesten en halv million. Forøvrig, en elektromotor som har gått 451000km trenger en god vask, et par nye lager og nye børster, så er den akkurat like god som ny. Hvor mye må du bytte på den Audimotoren før den er like god som ny?
    Jeg VET at bilen ikke er verdt fem flate øre. Det er likevel den billigste bilen jeg kan ha da den er avskrevet forlengst i regnskapet; verditap er den største utgiften og den har jeg ikke lengre. Reparasjonskostnadene må bli astronomiske før bilen skal bli dyrere enn en nybil. Ja, selv et motorbytte vil billigere enn å sette skilt på en bruktbil til 200 000 og da har jeg ikke tatt med renteutgiftene.
    Når det gjelder motoren er den muligens ikke like god som ny, men det er ingenting i veien med den. Den bruker ikke olje og dieselforbruket er slik det alltid har vært. Alt jeg har gjort med motoren er å skifte luftmengdemåler og en temperatursensor for glødingen.
    Håper den kan vare enda mange km til.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Voff, kjør forsiktig. den dagen du krasjer eller blir påkjørt får du vite at bilen din er verd "nada"! Og det er jævlig trist.

    Kona ble påkjørt bakfra av en lastebil her i sommer. Bilen en 99 modell Passat stv. var "gulle god" og hadde bruksverdi som bare det. Men vi fikk ikke mer enn 40K for forsikringsselskapet for den. Og det var faktisk et meget godt oppgjør fra et hyggelig selskap og en meget forståelsesfull takstmann.

    Det at en forpult idiot ikke fulgte med i trafikken ( Joda jeg vet det er menneskelig å gjøre feil! ) kostet meg en bagatell av 300K! Vi måtte jo ha en ny bil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vurderer å kjøpe fabrikkny bilmotor for å bytte for "moro skyld", 16 000 kroner for motor og 9 000 kroner i arbeid, reimer og småtteri for en 2,3 liter bensinmotor med 260hk. Det er ikke nødvendigvis dyrt med forbrenningsmotor.
    Men da kjøper du ikke motor i Norge og lar et norsk verksted gjøre jobben?

    Tror ikke jeg klarer det så billig i Russland engang om jeg skal bytte motor på Superben. DSG girkassen koster alene 55.000,- i Sverige!
    I Norge er bilverksteder rene oljeskiftverksteder uten noen form for kompetanse så prisen jeg referer til er i Sverige.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Voff, kjør forsiktig. den dagen du krasjer eller blir påkjørt får du vite at bilen din er verd "nada"! Og det er jævlig trist.
    Jeg er ekstremt oppmerksom på den problemstillinga ja. Jeg har angst for at noen skal kjøre på meg. Siden jeg kjører fryktelig mye, og at ingen har kjørt på meg så langt, frykter jeg at det skjer snart sånt rent statistisk. Den minste skade vil vel føre til kondemnering. Derfor er nybilalternativer hele tiden i bakhodet. Bilen er fremdeles totalt skranglefri og kompakt og jeg trives veldig godt i den.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Denne, som kommer til høsten, er et alternativ for de med rekkeviddeangst. Golf GTE ladbar hybrid. Kjører 5mil elektrisk; bra nok for de fleste til den daglige kjøringen. 150hk 1.4 turbo bensinmotor + 102hk elmotor. 204hk når motorene brukes sammen. 0-100 på 7.6 sekunder. Slipper ut 35g CO2 pr km. Denne blir gunstig i det norske avgiftssystemet (de som har finregna på det sier at avgiftene er hele 19 500kr).
    I følge Bilnorge teller VW forhandlerne dager til bilen kommer i salg....
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Så kjekk ut denne, men trodde hele avgiftssystemet ble kompromitert når den er hybrid.
    i3 kan også fås med hjelpemotor, men da forsvinner mye av prisgunstigheten.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.715
    Antall liker
    11.914
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Flyttet til Oslo i høst. Føler jeg knapt nok bruker bilen. (Månedskort på kollektiv) Likevel i snitt 1000kr/mnd i bomavgifter. Og kjøringen jeg foretar meg er stort sett fram og tilbake til trening 2 ganger i uken.. (6km hver vei). Hadde vært fint å slippe det. ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    Alle mine bomregninger er på 550 +/- 50, de kommer vel en gang i kvartalet eller så. Har konkludert med at det er mine bomutgifter med mindre det er noe spesielt. jeg bor utenfor bomringen, men har ikke noe innenfor ringen vi skal til jevnlig. Sykler eller kjører kollektivt til/fra jobb i sentrum. Jeg kjører i område 8-10k i året, men nesten 1/4 av det kommer på den årlige besøksturen til Sunnmøre og Trøndelag, samt at det blir noen mil på kjøring til hytte om sommeren og et par-tre harrytrurer i året.

    Rekkeviddemessig hadde absolutt all kjøring jeg gjennomfører kunne blitt gjort med en Tesla siden langturene er i hurtigladerland, eneste minus ville være å måtte ta Gudbrandsdalen fremfor Østerdalen fra Trøndelag til Oslo.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så kjekk ut denne, men trodde hele avgiftssystemet ble kompromitert når den er hybrid.
    i3 kan også fås med hjelpemotor, men da forsvinner mye av prisgunstigheten.
    e-Golf, altså ren e-bil, kommer også i mai. Personlig tror jeg da at BMW skal slite å selge noe særlig med i3.

    Regner med noen av dere har fått med dere at flere japanske selskaper med Bosch i spissen har satt seg mål å skulle forbedre batterikapasiteten til biler med dobbel ytelse. Dersom det også er i forhold til batteriet i en Tesla, så begynner vil virkelig å snakke om en bil som kan dekke hele bruksområdet.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Holder batteriet seg i Teslaen godt nok i minus 10 og nedover en ukes tid uten bruk ? Har den en hovedstrømbryter som fysisk stenger ned alt eller må en ha med aggregat på hytteturen?

    Selvutladning er jo et problem på nær sagt ALLE biler og batterier. Men jeg opplever at mobiltelefoner og slikt har en større grad av selvutladning en veskefylte batterier. Selv når de fysisk er koblet i fra.

    Forøvrig har jeg kjørt Tesla flere ganger, både roadsteren og S ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn