Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke rart de har ordrereserve når de ikke klarer å levere og har lang leveringstid. 10 mnd var leveringstiden da jeg prøvekjørte i3 for noen måneder siden. Nå er den visstnok nede i nærmere 5 mnd. i3 er en helt ok bybil med veldig god akselerasjon, men den er relativ kostbar når man skal ha litt utstyr og med høy bakkehøyde taper den seg på kjøreegenskaper. Selv billige VW e-UP! har bedre kjøreegenskaper på noen områder. e-Golf vil i tillegg til å være noe større også være mye bedre utstyrt fra bunnen av.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Man kan sette en Tesla i "Deep Sleep" mener jeg å ha lest. Da skal det ikke være mye vampire drain.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ikke rart de har ordrereserve når de ikke klarer å levere og har lang leveringstid. 10 mnd var leveringstiden da jeg prøvekjørte i3 for noen måneder siden. Nå er den visstnok nede i nærmere 5 mnd. i3 er en helt ok bybil med veldig god akselerasjon, men den er relativ kostbar når man skal ha litt utstyr og med høy bakkehøyde taper den seg på kjøreegenskaper. Selv billige VW e-UP! har bedre kjøreegenskaper på noen områder. e-Golf vil i tillegg til å være noe større også være mye bedre utstyrt fra bunnen av.
    Kan ikke helt se at det er forskjell på å levere 2000stk. i3 i Juni eller i Desember, dette påvirker uansett ikke dagens ordrereserve mhp. totalt antall biler som skal leveres. Noen som har tallene for Tesla - er det ikke rundt 600 på vent?
    Jeg kjøpte alt av ekstrautstyr unntatt soltak (har jo AC) og dette betalte jeg i underkant av NOK 100.000,- for.
    Dette blir vel rundt 30% prisøkning.
    Skulle jeg hatt det samme utstyret for en større 3 eller 5 serie, så regner jeg med at det ville kostet 4 ganger prisen.
    Selv med enkelte begrensninger så er fahrfreude der i fullt monn.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke alltid enkelt å være nye i landet, og har Apple kjøpt seg inn allerede så lenge forhandler ikke har lov og importør ikke ønsker å kommentere.....at man ikke har deler kan han vel kommentere på generelt basis ? At man bulker er vel ikke noe som er nytt og noe man bare kan skyve nedover i linjen ?

    Fremdeles ikke fikset etter seks uker - VG Nett om Bil og trafikk
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Voksesmerter.
    Akkurat den saken der burde jo være enkel å fikse - det er en karosserireparasjon, men de skal vel bytte en karosseridel, og alt som produseres puttes i nye biler, så det finnes ikke deler å få tak i.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok en eller annen plastdings som må erstattes fra leverandør, ja. I utgangspunktet skal hvert servicecenter ha minst ett eksemplar på lager av alle deler som skal til for å montere en bil, men det kan ha vært mer enn en kunde som knakk den samme plastdingsen på glatta, og da blir det ventetid. Ikke bra, men voksesmerter er en god beskrivelse.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er nok en eller annen plastdings som må erstattes fra leverandør, ja. I utgangspunktet skal hvert servicecenter ha minst ett eksemplar på lager av alle deler som skal til for å montere en bil, men det kan ha vært mer enn en kunde som knakk den samme plastdingsen på glatta, og da blir det ventetid. Ikke bra, men voksesmerter er en god beskrivelse.
    Sikkert riktig, men liker ikke den Apple'ske måte å legge lokk på informasjonen. Og, det er vel vanlig å kjøpe deler av hverandre og hva med å gi karen en lånebil, skal jo ikke ta 6 uker - var det ikke Tesla som hadde super service? Men så lenge Apple ee Tesla ikke vil kommentere saken så har vi jo bare den ene parts utsagn å støtte oss til. Reagerte og litt på at det var kona som hadde kontakt med verkstedet, men han var jo lege :eek:
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er nok en eller annen plastdings som må erstattes fra leverandør, ja. I utgangspunktet skal hvert servicecenter ha minst ett eksemplar på lager av alle deler som skal til for å montere en bil, men det kan ha vært mer enn en kunde som knakk den samme plastdingsen på glatta, og da blir det ventetid. Ikke bra, men voksesmerter er en god beskrivelse.
    Sikkert riktig, men liker ikke den Apple'ske måte å legge lokk på informasjonen. Og, det er vel vanlig å kjøpe deler av hverandre og hva med å gi karen en lånebil, skal jo ikke ta 6 uker - var det ikke Tesla som hadde super service? Men så lenge Apple ee Tesla ikke vil kommentere saken så har vi jo bare den ene parts utsagn å støtte oss til. Reagerte og litt på at det var kona som hadde kontakt med verkstedet, men han var jo lege :eek:
    Av ren nysgjerrighet - hva mener du med den "Apple'ske måte å legge lokk på informasjonen." Apple har da ingen ting med Tesla å gjøre, p.t.

    Og Apple har for vane å spille med veldig åpne kort når det gjelder sine ulike strategier og planer. Er du utvikler for Apple, og det kan hvem som helst bli, så får du stort innsyn i hva som foregår av fremtidstenk der.
    At selskapet lager media-events rundt produktlanseringer, for å få oppmerksomhet, betyr ikke at de ikke sprer informasjon om sine planer. Ganske fortrinnlig evner de også å gjennomføre dem. Du burde, for eksempel, se på historikken om hvordan Apple kjempet mot plateselskapenes DRM ... der var informasjonen temmelig åpen, fra dag 1.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.714
    Antall liker
    11.907
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    [OT_on]Kanskje pga. dagsaktuelle saker som ios oppgradering for å fikse ssl problematikk

    Apple Decides That Dead Silence Is The Best Way To Address Major Encryption Flaw On OS X | Techdirt

    Apple promises fix 'very soon' for Macs with failed encryption | Reuters
    The bug has been present for months, according to researchers who tested earlier versions of Apple's software. No one had publicly reported it before, which means that any knowledge of it was tightly held and that there is a chance it hadn't been used.But documents leaked by former U.S. intelligence contractor Edward Snowden showed agents boasting that they could break into any iPhone, and that hadn't been public knowledge either.
    Apple did not say when or how it learned about the flaw in the way iOS and Mac OS handle sessions in what are known as secure sockets layer or transport layer security. Those are shown to users by the website prefix "https" and the symbol of a padlock.
    The issue is a "fundamental bug in Apple's SSL implementation," said Dmitri Alperovitch, chief technology officer at security firm CrowdStrike Inc.
    [OT_off]

    Tror forøvrig at tilbakehold av informasjon gjelder hele bransjen enten det er bil/data/hifi/flyselskap er vanlig så lenge det gagner firmaet selv.

    Men nei, apple har ingenting med Tesla å gjøre i denne saken.

    Virker som om media elsker "å klå" Tesla for alt det er verdt for tiden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla utfordrer ganske sterke krefter med sin forretningsmodell og blotte eksistens. Den forrige som lyktes med å starte et bilfirma i USA var vel Walther P Chrysler i 1925. Selv GM mislyktes med Saturn. Lovende outsidere som Tucker ble kjørt i senk med bakvaskingskampanjer i media og rettssaker som drev selskapet konkurs før det rakk å bli frikjent. Nå utfordrer man jo alle fra etablerte bilprodusenter (hva er GM's mediebudsjett, tro?), oljeselskaper og bensinstasjoner, bilforhandlere og postordrefirmaer med trimmingsutstyr, til eiere av snart verdiløse bruktbiler. Klart det blir bråk.

    Historien om Tucker er interessant bakgrunnslektyre. Jeg regner med at Elon Musk kan den utenat.
    Tucker 48 - Wikipedia, the free encyclopedia
    Preston Tucker - Wikipedia, the free encyclopedia
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    [OT_on]Kanskje pga. dagsaktuelle saker som ios oppgradering for å fikse ssl problematikk

    Apple Decides That Dead Silence Is The Best Way To Address Major Encryption Flaw On OS X | Techdirt

    Apple promises fix 'very soon' for Macs with failed encryption | Reuters
    The bug has been present for months, according to researchers who tested earlier versions of Apple's software. No one had publicly reported it before, which means that any knowledge of it was tightly held and that there is a chance it hadn't been used.But documents leaked by former U.S. intelligence contractor Edward Snowden showed agents boasting that they could break into any iPhone, and that hadn't been public knowledge either.
    Apple did not say when or how it learned about the flaw in the way iOS and Mac OS handle sessions in what are known as secure sockets layer or transport layer security. Those are shown to users by the website prefix "https" and the symbol of a padlock.
    The issue is a "fundamental bug in Apple's SSL implementation," said Dmitri Alperovitch, chief technology officer at security firm CrowdStrike Inc.
    [OT_off]

    Tror forøvrig at tilbakehold av informasjon gjelder hele bransjen enten det er bil/data/hifi/flyselskap er vanlig så lenge det gagner firmaet selv.

    Men nei, apple har ingenting med Tesla å gjøre i denne saken.

    Virker som om media elsker "å klå" Tesla for alt det er verdt for tiden.
    det er påfallende mye dritt om Tesla. her inne elsker diversse figurer å disse tesla. De forandrer bilindustrien og ligger milevis foran konkurrentene
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tesla utfordrer ganske sterke krefter med sin forretningsmodell og blotte eksistens. Den forrige som lyktes med å starte et bilfirma i USA var vel Walther P Chrysler. Selv GM mislyktes med Saturn. Lovende outsidere som Tucker ble kjørt i senk med bakvaskingskampanjer i media og rettssaker som drev selskapet konkurs før det rakk å bli frikjent. Nå utfordrer man jo alle fra etablerte bilprodusenter (hva er GM's mediebudsjett, tro?), oljeselskaper og bensinstasjoner, bilforhandlere og postordrefirmaer med trimmingsutstyr, til eiere av snart verdiløse bruktbiler. Klart det blir bråk.

    Historien om Tucker er interessant bakgrunnslektyre. Jeg regner med at Elon Musk kan den utenat.
    Tucker 48 - Wikipedia, the free encyclopedia
    Preston Tucker - Wikipedia, the free encyclopedia
    Utfordringen Tesla representerer - og elbiler representerer - er langt større, Asbjørn. Dersom dette blir foretrukket energiform for transport, så blir en enorm infrastruktur for transport og salg av fossile brensler irrelevant. Og det er en trussel mot verdier som kan telles i mangfoldige billioner av dollar, etter vår tellemåte.

    Tucker lagde enda en bil - Tesla representerer en ny måte å skape fremdrift på, som undergraver den etablerte.

    Det er en grunn til at Helge Lund nå innfører sparetiltak i Statoil, ved å foreslå at det skal bli slutt på gratis kaffe.

    ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stor iver etter å spare på strømmen hos elbilsjåfører.

    Tipper hver fjerde elbil kjører uten lysene på. Leaf-eiere er de mest gnitne på strømmen, eller de mest distre alt etter som.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tesla utfordrer ganske sterke krefter med sin forretningsmodell og blotte eksistens. Den forrige som lyktes med å starte et bilfirma i USA var vel Walther P Chrysler. Selv GM mislyktes med Saturn. Lovende outsidere som Tucker ble kjørt i senk med bakvaskingskampanjer i media og rettssaker som drev selskapet konkurs før det rakk å bli frikjent. Nå utfordrer man jo alle fra etablerte bilprodusenter (hva er GM's mediebudsjett, tro?), oljeselskaper og bensinstasjoner, bilforhandlere og postordrefirmaer med trimmingsutstyr, til eiere av snart verdiløse bruktbiler. Klart det blir bråk.

    Historien om Tucker er interessant bakgrunnslektyre. Jeg regner med at Elon Musk kan den utenat.
    Tucker 48 - Wikipedia, the free encyclopedia
    Preston Tucker - Wikipedia, the free encyclopedia
    Samme med Stelzer motoren: Stelzer engine - Wikipedia, the free encyclopedia
    Møtte mektig motstand fra dem som hadde investert stort i Otto motoren.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samme med Stelzer motoren: Stelzer engine - Wikipedia, the free encyclopedia
    Møtte mektig motstand fra dem som hadde investert stort i Otto motoren.
    Nja, det fantes (og finnes fortsatt) mange merkelige varianter av forbrenningsmotorer med mer eller mindre frittløpende stempler. Commer Knocker er et eksempel, forskjellige Junkers Jumo, og ikke minst Napier Deltic. To-takters diesel med 18 sylindre, 36 stempler og tre veivaksler, hvor en veivaksel roterer motsatt vei av de andre to. Til gjengjeld er det ingen ventiler. Man får hodepine av å prøve å forstå hvordan den virker, men du har muligens hørt lyden av den. Gamle Tjeld-klasse MTB'er hadde slike motorer.

    Motorer med frittløpende stempler (ingen veivaksel) dukket vel først opp på 1800-tallet, lenge før Otto. Det er noen iboende problemer med vedlikehold, smøring, oljeforbruk og eksos som holder de løsningene litt unna "prime time", ikke bare etablerte interesser i andre teknologier. For en Stelzer-motor med rent frittløpende stempler og ingen veivaksel dukker også det opplagte problemet opp: Kan hende motoren er billig å produsere, men hvordan i helsike får man effekten ut av motoren og bort til hjulene? Det er jo ingen roterende aksling som kan drive en girkasse, bare et stempel som fyker frem og tilbake inni motorblokken. Som en hydraulikkpumpe kan den derimot fungere bra.

    Husk: De lo av Albert Einstein, de lo av Nikola Tesla, men de lo sannelig av Bozo the Clown også.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Hadde USAs bilpark hatt samme drivstoffeffektivitet som den tyske hadde USA spart 2 millioner fat olje om dagen om jeg ikke husker helt feil.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hadde USAs bilpark hatt samme drivstoffeffektivitet som den tyske hadde USA spart 2 millioner fat olje om dagen om jeg ikke husker helt feil.
    Hadde ditt og hadde datt :)

    Hadde 95 % av verdens befolkning hatt samme forbruk som de 5 % rikeste, hadde verden gått til helvete. Fatter ikke hvorfor vi i Norge skal klage på forurensning fra biler. For det første pumper vi opp enorme mengder olje som uansett forurenser når vi selger det videre. Mye mer en bilene vi kjører forurenser.
    To kilder i Norge som er en større forurensning enn bilen i Norge er oljetankere og oljefyring. Hvorfor ikke ta problemet med roten?

    Grunnene til at er populære i Norge er etter min mening nesten kun fordi de er avgiftsfrie og har andre gunstige konkurransefordeler som f.eks fri bom og muligheten til å kjøre i taxifilen. Hadde andre biler blitt fått like konkurransevilkår, ville andel elbiler vært ganske lik som resten av verden.

    Musikk er litt likt som biler, uten med gode følelsen er det kjedelig.

    Har selv vurdert Tesla og kommet frem til at det er det er en trist opplevelse sammenlignet med andre biler (pris uten avgifter) med forbrenningsmotor.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Hadde USAs bilpark hatt samme drivstoffeffektivitet som den tyske hadde USA spart 2 millioner fat olje om dagen om jeg ikke husker helt feil.
    - Jeg gjorde noen regnestykker. Vi har et mål i Norge om å ha 50. 000 elbiler i Norge. Det vil redusere utslippene med kun 1000 fat. Fra 125. 000 fat til 124.000 fat. Det er ett sekund av verdens daglige oljekonsum som i dag er på 90 millioner fat, sier Spetalen.

    Spetalen og Hauge møttes til elbil-debatt
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Spetalen har jo vist seg som en objektiv og analytisk figur i denne debatten, så hans ord kan man ta som god fisk....
     
    N

    nb

    Gjest
    Spetalen har jo vist seg som en objektiv og analytisk figur i denne debatten, så hans ord kan man ta som god fisk....
    Det er jo et relativt enkelt regnestykke, og man kan si mye om Spetalen, men å regne, det kan han nok.

    Vi kan jo gjøre et kjapt overslag:
    I Norge ble det i Januar solgt 93 millioner liter bilbensin og 288 millioner liter autodiesel i følge SSB. 42% av registrerte biler i Norge er diesel, så da antar vi at forbruket av diesel er 75 millioner liter (resterende autodiesel går da til nyttetransport)

    La os si at gjennomsnittelig årlig kjørelengde for en bil er 12000 kilometer, eller 1200 mil. Dvs 100 mil i måneden. Snittforbruk settes til 0.7 liter/mil. Altså 70 liter drivstoff/ måned / bil.

    50.000 biler som går på strøm istedenfor bensin/diesel tilsvarer da 50.000 biler * 70 liter = 3.5 millioner liter drivstoff pr. måned. Dette tilsvarer da ca 2% av drivstofforbruket i Norge som går til persontransport. Regner vi som % av petroleumsprodukter totalt, dvs inkluderer nyttetransport, diesel til landbruks- og annet maskineri, fyringsolje etv blir porsentsatsen selvsagt lavere, så tallene til Spetalen ser ut til å henge noenlunde på greip. Tallene for antall fat (125.000) ser ut til å være forbruk pr. dag, for øvrig. Et liter fat råolje er 159 liter, hvor mye som går med til å produsere 1 liter bensin eller 1 liter diesel vet jeg ikke.

    Besparelsen ved 50.000 elbiler tilsvarer ca 0.9% av totalforbruket (bensin + autodiesel), noe som ser ut til å stemme ganske bra med en reduksjon fra 125.000 til 124.000 fat/dag.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    4.317
    Torget vurderinger
    4
    Har jo siklet på Teslaen som mange andre men den blir litt overkill som bil nr 2. Men nå er jo Golf E kommet så dermed blir den ett hot alternativ til 250k :) under halve prisen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Jeg er veldig usikker. Står på venteliste for en i3, men vil egentlig heller ha en plug-in hybrid. Skal primært ha en bybil, men kunne godt tenke meg å ha en bil som jeg kan kjøre til f.eks. Bergen (og ikke måtte ta den på togetg/hurtigruta) hvis jeg skulle finne på å flytte dit.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    I3 ser jo ut som en Think. :) Hvorfor må en elbil se ut som de gjør? (Ser bort fra testa.) Dette er litt som de digitale fotokameraene så ut når dem kom på markedet. Dem så ikke ut i måneskinn. Etter hvert så har designet blitt som de analoge var. Haha...
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Beklager litt på siden, men hva med en sånn?

    Viderekoblingsmerknad

    Det er en Pløgginn firehjulstrekker fra Mitsubshi. Ganske pen, synes jeg. Den kan fint kjøres til og fra Bergen.

    Jeg er veldig usikker. Står på venteliste for en i3, men vil egentlig heller ha en plug-in hybrid. Skal primært ha en bybil, men kunne godt tenke meg å ha en bil som jeg kan kjøre til f.eks. Bergen (og ikke måtte ta den på togetg/hurtigruta) hvis jeg skulle finne på å flytte dit.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er veldig usikker. Står på venteliste for en i3, men vil egentlig heller ha en plug-in hybrid. Skal primært ha en bybil, men kunne godt tenke meg å ha en bil som jeg kan kjøre til f.eks. Bergen (og ikke måtte ta den på togetg/hurtigruta) hvis jeg skulle finne på å flytte dit.
    Det er jo dette som er miljø vennlig - en bil som kan erstatte den man har og ikke en El-bil som er bil nummer 2 eller 3. Totalt sett er trolig og en hybrid mindre miljøbelastende enn en ren El-bil, og noe som kanskje vill monne i regnskapet - men får du politikerne med på det ??
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Hvorfor er hybrid bedre enn El? Du får ulempene til både bensin og el-drift, men ingen av fordelene med noen av dem?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.097
    Antall liker
    10.645
    Hvorfor er hybrid bedre enn El? Du får ulempene til både bensin og el-drift, men ingen av fordelene med noen av dem?
    Det er vel egentlig motsatt, du får fordelene ved begge. Lite/ingen forurensing ved småkjøring og rekkevidde ved langkjøring. Det forutsetter plug-in hybrid.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Begge deler i en bil - kjører på strøm i byen og har ubegrenset rekkevidde når du trenger det. I tillegg kan el-motoren koble inn og gi litt ekstra trykk hvis du trenger det i forbikjøringer. BMW i8 har en 1,5 l bensinmotor , men gjør likevel 0-100 på 4,5 sek fordi den får hjelp av el-motoren når det trengs.
    Men dette skjønner ikke politikerne, så det blir nok ingen hjelp å få rent avgiftsmessig på en plug-in hybrid.

    Og RE: utseende på BMW i3. Jeg synes den er direkte lekker. Snuten er kanskje litt for kort, men den tør å være litt anderledes. Den mest spennende utseende el-bilen på markedet (etter min smak). Hadde jeg fått den som plug-in hybrid med i hvertfall noen av avgiftsfordelene til en el-bil hadde jeg ikke vært i tvil. Som det er nå er jeg veldig usikker.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor kan ingen lage en liten enkel bil med stort batteri og lang rekkevidde?

    Hvis en Tesla kan gå 50 mil på en lading, kunne vel en donaldbil på halve vekten nå en anstendig rekkevidde med samme batteri. Vil heller ha en enklere bil med stor rekkevidde enn en mer velutstyrt en med godt under under 20 mil under ideelle forhold... som de fleste andre radiobiler ser ut til å nøye seg med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke vanskelig engang. Bestemor Ducks ca 1911-modell Detroit Electric hadde opptil 340 km rekkevidde pr lading. Spørsmålet er mer hvilken pris og hvor mange kunder som finnes i det størrelsessegmentet til den prisen. Det er et av de smarte trekkene Tesla har gjort: Gå etter betalingsvillige segmenter først for å generere cash flow og kravle oppover lærekurven, for så å bevege seg inn i mer prissensitive segmenter etter hvert som skalafordelene slår inn. "Din" bil kommer om et par år, tipper jeg.

    Detroit Electric - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.217
    Antall liker
    4.855
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    og som vanlig: ingen brukbare løsninger for folk >1,90...

    prøvte å brette meg inn i en Tesla i kveld, fikk krampe i halsen... (en Golf går kanskje)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn