Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    422
    Torget vurderinger
    1
    Som bilist bør man vite hvilket regelverk syklister og bilister har å forholde seg til, det at en andel av syklistene driter i reglene er ikke relevant for diskusjonen.
    Å vite noe, og å forholde seg til det, er ikke det samme som at man ikke kan la seg irritere av det.
    Når det er sagt så blir jeg til gjengjeld litt glad inni meg når jeg ser en syklist sykler ut til siden, eller en sjåfør viser godt med hensyn i en forbikjøring av en syklist :)

Men den diskusjonen er vel død.

Hvis jeg hadde vært en av de som satt på sidelinja, veldig nær å bestille meg en Tesla, hadde jeg stifta meg selv i låret etter å ha hørt nyheten om prisøkningen. Godt jeg uansett ikke har råd til en akkurat nå.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis man lar seg irriterre av syklister vil jeg anta at man er en dårlig sjåfør med mangelfull kunnskap om regelverket.
    At syklister hopper inn og ut av gangvei, sykler på rødt lys etc etc sier veldig lite om mine kunnskaper om regelverket, men den diskusjonen kan vi jo la ligge. Dette var ett forsøk på å utrykke en oppgitthet iforhold til de mange innleggene til John Harald.
    Var litt usikker på om innlegget var ment som en morsomt del p.g.a. smiletegnet eller om det var ment å rakke ned på meg som person, i mangel av flere saklige argumenter :)

Uansett om jeg beklageligvis irriterte noen her på Hifisentralen, kan jeg love at jeg ellers er en hyggelig kar!

Irriterer ingen på veien, enten jeg sykler eller kjører bil..

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.919
    Sitter og trøster meg med de 48000,- jeg sparte på å bestille ei uke før prisjusteringen i fjor høst.
    Det sagt, de begynner å bli usmakelig dyre nå. Jeg og madammen tjener sånn helt greit egentlig, men
    likevel er en standard 85 kWh med firehjulstrekk helt på grensen av hva jeg syns er nok å betale for en bil.

Andre bilmerker kommer vel etter med prisene snart nå, og da blir vel bildet annerledes igjen.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.517
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    En bil er verdt akkurat det man betaler for den i det man betaler. Hverken mer eller mindre. En bil avskrives på 10 år. Ta denne: Bil til 800k avskrives med 80k i året og en bil til 250' med 25k i året. Da kan en jo velge. En bil er det dårligste investeringsobjektet en kan gjøre. Stay away! Ta toget! :)

Sjekket prisen på batterier til elbiler for litt siden. Gått ned? Nei da! Jo flere som etterspør jo høyere pris. Tenk hva en batteripakke vil koste når alle 2012/3 modellene av elbiler skal bytte! Jo større pakke jo dyrere. Glem det, bilen er garantert 0 verdt.

Eneste intensive for elbil er bomringen og kollektivfeltet. Disse fordelene forsvinner i 2015.

Anbefaler denne for alle elbileiere: (Litt humor?)
    Gjerrigknark.com - gratis ting, varepr?ver, gavekort, rabatter, konkurranser og mye mer
    God Jul

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    ^Lurer på om tidligere finansminister Halvorsen, som sverget til dieselbilens fortreffelighet noen år tilbake, reflekterer over dette.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Diesel fikk ned CO2 som var målet. At det hadde andre uheldige effekter tviler jeg sterkt på at de tenkte på.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.919
    Den som klarer å få en politiker til å tenke på to ting samtidig vil få litt å stri med....

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det selges nå flere dieselbiler enn bensinbiler i Norge.
    Tror det har en sammenheng med at de er billigere i innkjøp pga avgiftene, lavere drivstofforbruk kombinert med lavere drivstoffpriser som også styres med avgifter. I tillegg har bilprodusentene et CO2 kappløp med å kutte dette mest mulig..

Det er fullt mulig å styre forurensning og bilparken politisk, men det er liten vilje..

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.919
    Den viljen ser ut til å bli større og større. Store nasjoner som Frankrike og Tyskland har som nevnt tidligere begynt å slå på stortromma. I Frankrike er dieselandelen 80%. De skal vekk fra det, og de har visst tenkt å både lokke og true for å få det til.
    Her fra Tyskland:
    Tyskland ofrer kullkraftverk for å nå klimamål - Aftenposten
    Miljøvennlig energiproduksjon vil bli en storindustri. (Og da vil det også skje noe, når en kan tjene penger på det.)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forventet kurve for CO2-utslipp fra EUs elektrisitetsproduksjon frem mot 2020:

www.eurelectric.orgmedia44323powerstats2010synopsis_final-2010-180-0002-01-e.pdf - Google Chrome.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fornøyd med dette:

PLAYBACK MUSIC FILES IN MODEL S LARGE HARD DRIVE, *.FLAC FORMAT

reach | 25 JUILLET 2013

I am pleased to report that my Model S equipped with Sound Studio Package plays audio music tracks stored and played back using a large external Solid State Hard Drive (SSD) with just one USB connection for both audio and power. This is one of the rare cars that plays back fine using an external USB hard drive rather than just a USB memory stick.
    I am using a 448 gigabyte solid state drive that has loaded onto it 335 gigabytes of music. All of the cataloguing and album art works fine.
    My entire music library is in *.FLAC format, a lossless format. The Tesla Model S is one of the rare cars that plays back native *.FLAC files without reformatting to a different format. Many of my music tracks are in high resolution (studio master) 24-Bit and sampling rates as high as 192kHz. These very high resolution music tracks play back fine with no need to reformat before playing.
    I recommend using an SSD drive because the car is in motion and the constant jostling would jeopardize a platter-based hard drive.
    As far as I found in the marketplace, the 448 gig model I am using is the largest size drive made in SSD.

Det betyr at det ikke er noe pes å ha en stor musikksamling i bilen med god kvalitet.

Kanskje noe slikt ville være greit:

https://www.komplett.no/lacie-rugged-triple-1tb/638899

evt en USB SSD

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Diesel er jo kjipt uansett så det er like greit å legge litt ekstra avgifter på de bilene.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kommer nok ikke til å redusere forurensningen, men dra inn mer i avgifter er jo hyggelig.

C

cruiser

Gjest
    Hvis man lar seg irriterre av syklister vil jeg anta at man er en dårlig sjåfør med mangelfull kunnskap om regelverket.
    At syklister hopper inn og ut av gangvei, sykler på rødt lys etc etc sier veldig lite om mine kunnskaper om regelverket, men den diskusjonen kan vi jo la ligge. Dette var ett forsøk på å utrykke en oppgitthet iforhold til de mange innleggene til John Harald.
    Var litt usikker på om innlegget var ment som en morsomt del p.g.a. smiletegnet eller om det var ment å rakke ned på meg som person, i mangel av flere saklige argumenter :)

Uansett om jeg beklageligvis irriterte noen her på Hifisentralen, kan jeg love at jeg ellers er en hyggelig kar!

Irriterer ingen på veien, enten jeg sykler eller kjører bil..
    Vi har en bmw tråd hvor du kan promotere drømmebilen din.. rent generelt fortstår jeg ikke hvorfor noen absolutt må fortelle andre hvilke tullete kjøp dem har gjort.

Har desverre ikke råd til å kjøpe meg en tesla, men syns det er en spennende og kul bil å liker å lese om andres erfaringer med bilen

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er en gledens dag for de som allerede har bestilt seg en Tesla, for alle andre eiere også da prisstigningen nok vil bidra til å oprettholde bruktverdien en god stund.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Passe fornøyd med å ha lagt inn bestillingen og betalt depositum kvelden før prisøkningen... prøvekjørte Model S til en kollega i går, første gang jeg har kjørt eller sittet på med en Tesla. Lysten på en ble ikke mindre akkurat. Har teknisk sett frem til 30. Des på å ombestemme meg, men det kan nok arkiveres under "hypotetiske hendelser".

Gikk for det meste av bling, men droppet spolieren, den interiørdekorpakken og glasstaket og nøyde meg med 19" hjul.

Argest 85kWh - modellen med firehjulstrekk. Eneste praktiske problem jeg ser er at det ikke er tilhengerkrok på, noe jeg innimellom trenger, men svigers vil sikkert byttelåne bil innimellom skulle jeg tro. Langkjøringen min består kun av tur til Vestlandet (hurtiglader på Lillehammer for Gudbrandsdalen eller Gol for Valdres eller Dombås for via Ålesund), Trysil (hurtiglader på Elverum) og Trøndelag (hurtigalder på Dombås og Alvdal) så da skulle jeg være godt dekket.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det må vel kalles rett tidspunkt. Tenker smilet var på plass når du leste avisen dagen etter :)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Det må vel kalles rett tidspunkt. Tenker smilet var på plass når du leste avisen dagen etter :)
    Jepp, flaks skal ikke undervurderes. Det sagt er det rimelig åpenbart at det måtte komme en prisjustering som var ganske saftig. I det hele tviler jeg på at det har gått opp for nordmenn hvor mye prisene kommer til å justeres på alt mulig om valutakursene blir liggende i området her. Det er snakk om en økning på nestn 10% på innkjøpsprisen på nesten alt mulig her i landet, og det betyr mer enn 10% økning i prisene til sluttbruker siden det baller på seg med prosentvise påslag før varene er i hus.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Er det noen som har innspill på hva av tillegvalgene som er hot og not? Kan jo endre en del frem mot endelig bestilling.

Ekstra bakseter er uaktuelt - vi er fire og blir ikke flere. Jeg er avhengig av skiboks, en bekjent av meg mente at det muligens krever taket med luke/glass for å få fester til de, men han trodde kanskje dette ikke gjaldt den nye modellen. Spoileren droppet jeg siden det ikke er aktuelt å kjøre så fort at den har noen funksjon, droppet også ekstra interiørpakken uten at jeg helt vet hva det innebærer. 21" dekk ser jeg kun på som en ekstrakostnad. Har følgende valg:

85 kWt Performance Model S

Firehjulstrekk med Dual Motor
    Grå metallic lakk
    Karosserifarget tak
    19" hjul
    Sorte Neste generasjon seter
    Pianosvart innredning
    Dobbeltlader
    Smart luftgjæring
    Vinterpakke

Tekstil taktrekk
    Tesla-røde bremsecalipere
    Aktivert for Supercharger
    Tech-pakke med autopilot
    Ultra Hi-Fi lydsystem

Sikkerhetspakke
    Rød ladeadapter
    Blått ladeadapter
    Type 2 offentlig ladekabel

Droppet spolieren siden den uansett ikke har noen funksjon ved norske hastigheter og droppet interiørpakken uten at jeg tenkte veldig mye over akkurat det. Dobbeltlader ikke fordi jeg tror det er så stort behov for det, men greit med redundans på en av de mest sentrale komponentene. 13800 for superlading er ikke en veldig god deal i penger, men det er kanskje et krav for å i det hele kunne bruke superladerne? Det er ganske mange hundre ladinger for at det regnestykket går i pluss målt i penger til strøm...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der ligner veldig på den spesifikasjonen jeg også sendte inn. Tech-pakke og ultra hifi er opplagte valg. Jeg valgte glasstak, fordi jeg er såpass lang at jeg gjerne vil ha de ekstra millimetrene i hodehøyde. Du bør kanskje sjekke de festene for takboks med forhandleren.

Superlading er inkludert med 85 kWh batteri, så jeg skjønner ikke helt at det kostet ekstra for en P85D. Hvis du derimot bestiller en bil med 60 kWh batteri koster det 13800 ekstra å aktivere den for superlading.

Jeg ser forresten at en tilsvarende bil som den jeg fikk bekreftet for 840' i forrige uke nå prises til 918', en prisøkning på 9,3 %.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Adaptiv cruise er med i tech pakka?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke helt tydelig fra bestillingssiden. Alle biler produseres med sensorpakken for autopilot. Det kan se ut som om tech-pakken er nødvendig for å aktivere de funksjonene, men det er mulig at en del av funksjonene er tilgjengelige som standard også. Adaptiv cruise control er ihvertfall inkludert med tech-pakke. Om den er aktivert fra start eller om dette er en del av programvaren som vil bli rullet ut etterhvert er heller ikke krystallklart. Jeg forstår det slik at den kommer etterhvert.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Supercharger hardware er inkludert for alle Model S 85. Dobbeltlader gir raskere ladig på vanlig uttak og koster ekstra for alle modeller.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Gir bakseter høyere bruktpris?
    Det gir i alle fall bedre sikkerhet for kollisjon bakfra, fordi bilen også er stivnet opp eksta bak!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er det noen som har innspill på hva av tillegvalgene som er hot og not? Kan jo endre en del frem mot endelig bestilling.

Ekstra bakseter er uaktuelt - vi er fire og blir ikke flere. Jeg er avhengig av skiboks, en bekjent av meg mente at det muligens krever taket med luke/glass for å få fester til de, men han trodde kanskje dette ikke gjaldt den nye modellen. Spoileren droppet jeg siden det ikke er aktuelt å kjøre så fort at den har noen funksjon, droppet også ekstra interiørpakken uten at jeg helt vet hva det innebærer. 21" dekk ser jeg kun på som en ekstrakostnad. Har følgende valg:

85 kWt Performance Model S

Firehjulstrekk med Dual Motor
    Grå metallic lakk
    Karosserifarget tak
    19" hjul
    Sorte Neste generasjon seter
    Pianosvart innredning
    Dobbeltlader
    Smart luftgjæring
    Vinterpakke

Tekstil taktrekk
    Tesla-røde bremsecalipere
    Aktivert for Supercharger
    Tech-pakke med autopilot
    Ultra Hi-Fi lydsystem

Sikkerhetspakke
    Rød ladeadapter
    Blått ladeadapter
    Type 2 offentlig ladekabel

Droppet spolieren siden den uansett ikke har noen funksjon ved norske hastigheter og droppet interiørpakken uten at jeg tenkte veldig mye over akkurat det. Dobbeltlader ikke fordi jeg tror det er så stort behov for det, men greit med redundans på en av de mest sentrale komponentene. 13800 for superlading er ikke en veldig god deal i penger, men det er kanskje et krav for å i det hele kunne bruke superladerne? Det er ganske mange hundre ladinger for at det regnestykket går i pluss målt i penger til strøm...

Ser ut som et bra oppsett. Så og si helt det samme jeg valgte, inkludert fargen. Men jeg droppet dobbeltlading og vinterpakke. Superlading er som flere har påpekt inkludert og kan ikke velges bort. Uansett greit å ha muligheten til å bruke den på langtur. Interiørpakker er vel bare noen blå ledlys og litt treverk på gulvet og noen ekstra skinnflekker på armlenet og dashbordet. Helt unødvendig fjas i mine øyne. 30K ekstra. Greit nok for dem som vil ha "alt" uansett hva det koster, men sikkert mest tatt med for at folk skal få følelsen av at det finnes noe de kan spare inn på når de konfigurerer bestillingen.

Denne kan du trygt kjøre gjennom uten endringer.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Glad du valgte Ultra Hi-Fi lydsystem, syns egentlig at alle hadde fortjent god lyd i bilen sin momsfritt.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Gir bakseter høyere bruktpris?
    Det gir i alle fall bedre sikkerhet for kollisjon bakfra, fordi bilen også er stivnet opp eksta bak!
    Det er vel heller tvilsomt om et par glorifiserte campingstoler spent opp i bagasjerommet bidrar til en bils stivhet.

Fire stykk tynne stålprofiler bolta fast med åtte stykk M8 (i beste fall) skruer hjelper neppe noe særlig...

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tvil i vei :) Når man kjøper 7 senteren, er bakdelen av bilen ekstra kollisjonssikret.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, flaks skal ikke undervurderes. Det sagt er det rimelig åpenbart at det måtte komme en prisjustering som var ganske saftig. I det hele tviler jeg på at det har gått opp for nordmenn hvor mye prisene kommer til å justeres på alt mulig om valutakursene blir liggende i området her. Det er snakk om en økning på nestn 10% på innkjøpsprisen på nesten alt mulig her i landet, og det betyr mer enn 10% økning i prisene til sluttbruker siden det baller på seg med prosentvise påslag før varene er i hus.
    Kanskje vi kan håpe at folk handler litt mindre da - 10% mindre handler monner mye mer for miljøet en høyere diesel avgift !

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Ser at jeg, som påpekt, har misforstått betalingen for superlading og at det er inkludert for 85kWh-modellen. Skal ringe Tesla på mandag for å sjekke med taktype og feste for takboks.

21" hjul ble jeg frarådet av faren til samboeren min, han hadde det på sin bil (ikke en Tesla, dog) og liker det dårlig. Dyrt er det også.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.696
    Sted
    Smurfeland
    Kjørte tur/retur Stockholm en lørdag for et par-tre uker siden, og stoppet i Arboga tror jeg det var for å spise litt. Syns det var litt artig, der hadde de linet opp ikke mindre enn åtte ladestasjoner for Tesla på parkeringsplassen. Kan ikke huske å ha sett noe sånt i Norge enda.

IMAG0190.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjørte tur/retur Stockholm en lørdag for et par-tre uker siden, og stoppet i Arboga tror jeg det var for å spise litt. Syns det var litt artig, der hadde de linet opp ikke mindre enn åtte ladestasjoner for Tesla på parkeringsplassen. Kan ikke huske å ha sett noe sånt i Norge enda.

Vis vedlegget 296527
    Ja .. spesielt med tanke på at det ikke er solgt 200 Teslaer i Sverige ennå. (Det var i alle fall ikke det litt tidligere i høst, men kanskje de har krøpet over etterhvert.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn