weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 22.236
- Antall liker
- 14.787
Duverden, første gang ordet "cryogenic" er brukt på HFS uten at det ringer tungt i bull-detektoren...
Normalt har man tre faser til sikringsskapet, og forskjellige kombinasjoner av faser ut på de enkelte kursene. Har ikke merket noe støy hos meg.Har man IT nett i huset har man vel neppe alle 3 fasene inn i huset?
Antar det er Tesla-laderen som lager støy.
Mitt snittforbruk på litt over 5000 kilometer kjørt er 0.228 kWh/km. I helgen kjørte jeg Oslo-Lillehammer-Oslo og fulgte trafikken/fartsgrensene på E6, da lå jeg på 0.187 på hele turen. Noe mer tilbake til Oslo enn opp siden det var mindre trafikk så lå stort sett i 115ish på motorveien. Tur-retur Oslo-Sørlandet i April med ganske mye lokalkjøring gav en total 0.205 om jeg husker riktig. Under 0.2 på langkjøringen og noe høyere på de lokale, kortere turene.Man trenger 15kwh for å kunne kjøre 6 mil? Altså 0,250kwh/km eller minst 30% underrapportering ift displayet på bilen?
Nei. 15kwh på batteriet vil gi 75 km på displayet. Jeg tror displayet til en viss grad tilpasser seg kjøremønster, men er ikke sikker.Sier du ikke at du må lade 15kwh for å få 6 mil i displayet på bilen?
Regnet ikke så nøye på det. Eller prøver du mest å være vanskelig?Sitat: 5A lading fra la oss si seks om ettermiddagen til syv neste morgen dekker ca 6 mil daglig kjøring
?
Med Tesla er i praksis ikke tap, rekkevidde og slikt et problem. Jeg har tenkt nøye over det en gang - nemlig denne helgen. Skulle til hytta ved Mjøsa som ikke har innlagt strøm, så ingen lademulighet. Turen går akkurat ikke til første superlader (den står 15 km lengre nord ved Lillehammer). Det er 16.5 mil hver vei og kanskje må vi en liten tur for å handle. Det går, men må lade godt opp på forhånd - jeg fulladet. Forbruket var ca som estimert, jeg ankom med 60% batteri igjen og kunne følgelig stått noen dager og kjørt tilbake med grei margin. Nå ble det en tur til Biltema på Lillehammer, så da ladet jeg like gjerne 10-15 minutter siden ungene ville ha en is. Det gjorde at jeg parkerte i garasjen med 15 mil rekkevidde igjen istedenfor 4-5 mil. Er man nede på 4-5 mil tar det ganske lang tid å komme seg opp igjen om bilen brukes en del daglig og følgelig ikke får ladet. I dag tidlig var jeg oppe på 31 mil, og da kjørte jeg også tur-retur til Gardermoen i går.Nei, jeg søker bare info rundt tap. Det problemet slipper man når man fyller diesel; altså å helle 3dl diesel på bakken for hver liter man fyller på tanken. Eller tappe ut noen dl drivstoff hvert døgn bilen står.
Ikke si det; bare vent!Jeg begynner å lure på om elbil ikke er noe for deg Ole Martin?
De fleste biler har et optimistisk speedometer som overvurderer hvor langt bilen kjører. Det bidrar også til optimistiske forbrukstall. Speedometeret i Tesla er derimot ganske nøyaktig, både sammenlignet med GPS og med veivesenets radarer langs veien. Ingen spesiell grunn til å tro at de tallene er feil. Derimot er det litt ladetap og litt tap mens bilen står parkert.Nei, jeg søker bare info rundt tap. Det problemet slipper man når man fyller diesel; altså å helle 3dl diesel på bakken for hver liter man fyller på tanken. Eller tappe ut noen dl drivstoff hvert døgn bilen står.
Pussig ingen har undersøkt spørsmålet nøyere. Å stadig referere til forbruket i displayet på Tesla blir jo like lite saklig som jeg refererer til kjørecomputeren i den 8 år gamle folkavogna; altså 0,44l/mila.
Takk for forklaring. Da er én løsning å balansere med noe gampete kl. A på audiokursen og et par stråleovner på husholdningen, men jeg tror jeg går for tre-fas, og senker trekket litt i mellomtiden. (Og kanskje i fortsetningen også.)Sett ned ladestrømmen. Hvis du drar så mye som 13A fra en vanlig stikkontakt, vil du skjevlaste fasene. Du har formodentlig IT-nett hvor begge faser er "live". Da vil de to fasene som driver ladestikket få litt lavere spenning enn den tredje på grunn av strømtrekket. Hvis stereoanlegget er koblet til den tredje fasen og den ene av de to "ladefasene", vil det "se" en litt asymmetrisk sinuskurve. Det tilsvarer en DC-komponent på spenningen, og sånt får trafoer til å snerre.
Generelt har du vel sjelden bruk for å lade med 13 A. Når bilen lader over natten med normal daglig bruk er gjerne 5 A nok for min del. Da har bilen akkurat rukket å lade ferdig til neste morgen. Dessuten er det en viss risiko for varmgang i det elektriske opplegget ved høye ladestrømmer. Elektrikeren forteller meg at retningslinjene ikke tillater større sikring enn 10A på nyinstallerte kurser for lading av elbil. Bruk den laveste ladestrømmen som dekker dine behov gjennom uken. Det er helt OK om bilen ikke har ladet helt ferdig på ukedagene, så lenge du har nok strøm til å dekke dine behov for daglig kjørelengde og bilen rekker å etterfylle i løpet av helgen og er tilbake på samme nivå hver mandag morgen.
Ultimat løsning: Egen trefasetrafo i garasjen som gjør det mulig å lade med lik belastning på alle tre faser fra en rød 400V trefasekontakt.
Men hvor må den se så rar utBMW tar i bruk el-lastebil. Med en maks rekkevidde på 100 km blir det en god stund til vi vil se el-lastebiler over fjellovergangene i Norge, men det er i alle fall en begynnelse.
EL-LASTEBIL - I dag ruller BMW ut denne el-lastebilen - tu.no/industri
Interessant sak. Rekkevidden i kilometer er ikke så viktig, men at den kan kjøre tiltenkt rute hele dagen for så å lade på natten. Da er opplevd rekkevidde ubegrenset: Bilen er fulladet når sjåføren kommer på jobb og behøver aldri stoppe for lading. Bare å parkere den om kvelden og kjøre videre neste morgen. Trenger aldri avbryte jobben for å kjøre til et Tankstelle.BMW tar i bruk el-lastebil. Med en maks rekkevidde på 100 km blir det en god stund til vi vil se el-lastebiler over fjellovergangene i Norge, men det er i alle fall en begynnelse.
EL-LASTEBIL - I dag ruller BMW ut denne el-lastebilen - tu.no/industri
Nettopp. Og pga rekkevidden og kun bruk i arbeidstiden er det ikke behov for overnattings- eller reserve/byttesjåfør-plass...Ser mer ut som en terminaltraktor/rangeringsbil enn en lastebil
Selvsagt, syns bare overskriften her var litt tullete, ikke ruller man ut noe som helst og ikke er det en lastebil i tradisjonell forstand.Nettopp. Og pga rekkevidden og kun bruk i arbeidstiden er det ikke behov for overnattings- eller reserve/byttesjåfør-plass...Ser mer ut som en terminaltraktor/rangeringsbil enn en lastebil