Hvad har du gang i? kan du ikke bare sige hvad som er helt forkert , nu har du brugt 3-4 sider til stikke/nedvurderer, du taler om der er en masse som betyder mere osv.
Rigtig der er mange ting som betyder noget ved højtaler-konstruktion, det kan vi ikke blive uenige om, og man opnår nok aldrig den helt perfekte højtaler.
Men jeg mener at Duelund når hele vejen rundt, og med de valg og mål som Duelund havde mener jeg ikke det kan gøres så meget anderledes end det Modifix viser i denne tråd, det er så ikke dine mål som du siger.
Fred være med det, og dermed er det jo også klart at du vil prioriterer anderledes.
Du bruger bl.a. pusterør, noget Duelund aldrig kunne finde på at bruge, og jeg er fuldstændig enig med Duelund, det tager nøjagtigt to takter at konstaterer at det princip gengiver forkert.
Skal man komme i nærheden af det perfekte så skal der arbejdes med helheden og helheden består af detaljen/detaljer.
Og som du kan se her i tråden at der ikke er en enkelt detaljer som fremhæves som specielt vigtig, her optimeres hver enkelt detalje, til gavn for helheden.
Der bliver gået i dybden med vær eneste element/byggeklods i højtaleren: dæmpning af kabinet, selve kabinettet, kabinetes grundprincip, kabinetes dæmpning indvendigt og udvendigt, enhederne modificeres til perfektion , filter , filter komponenter , kabler , fremstilling af selve konstruktionen således at man rammer det teoretisk udgangspunkt så godt som muligt, selv den lim der bliver brugt er blevet valgt med omhu, hver eneste lille detalje optimeres. Du kan jo se det her i tråden.
Du snakker om bas osv. og at her betyder impedanskorigering ikke noget , det kan du jo se af mine simulationer at det faktisk gør, måske ikke nede i selve "basen", men i i afrulningen af bassen som bliver "krøllet" både frekvens og fase-mæssigt i en grad så det bliver meget vanskeligt for ikke at sige umuligt at følge target kurven nøjagtigt i det akustiske plan, og bassens kontakt/forbindelse med mellemtonen bliver ikke optimal.
Bas er hele frekvensområdet, intet instrument er kun ren bas, derfor er det netop vigtigt at lave en højtaler som er en helhed fra top til bund frekvens og fase-mæsigt.
Duelund har valgt sit eget synkron princip som filter, hvor alle enheder bevæger sig ud-af på samme tid, højtaleren baserer sig derfor kun på summering af enhedernes output, og ikke både på summering og udslukning af enhederne som stort set alle andre højtalere gør, igen variablerne reduceres.
Det er nemt at summerer højtaler outputtene nøjagtigt , men langt vanskelige at udslukke lyden fra flere enheder nøjagtigt , prøv selv.
Men naturligvis når man starter med at bruge pusterør så har man ikke opdaget/hørt disse ting, og betydningen af helheden for korrekt instrument-gengivelse som er det endelige mål.
Synes at vi skal vende tilbage til trådens emne, og accepterer at Modifix når resultaterne på en måde, en måde som både lytte-mæssigt , måle-mæssigt og teoretisk nemt kan forsvares og dokumenteres.
Men naturligvis er der sikkert andre måde man kan gøre det på , ja der er sikkert i tusindvis af måder.