The Gunner's Dream

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.975
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    ^ Ja, i teorien er det riktig og vil vel omtrentlig stemme for de fleste PU’r. Hvor nøye/kritisk man skal være avhenger også litt av type nålsliping. Jo «finere» sliping jo mer betydning har det.
    Det er min normale erfaring også, inntil jeg begynte å jobbe med å få Umami Blue til å spore bedre og endte litt under vater.
    Hadde gått brillefint uten mikroskop, men når man først har det…

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^^ Mnja (se også kommentar fra @vim01 ) mht VTA så er det vel mer enn greit nok å bruke øret. Det er egentlig ingen gitt fasit der.
    Og har man litt utstyr og tålmodighet så kommer man nok temmelig tett opp til det de kan få til - tror nå jeg.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.415
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    ^ Ja, i teorien er det riktig og vil vel omtrentlig stemme for de fleste PU’r. Hvor nøye/kritisk man skal være avhenger også litt av type nålsliping. Jo «finere» sliping jo mer betydning har det.
    Stort sett ingen som bruker fin sliping på HFS. Stort sett alle nevner jo fortreffeligheten av Denon 103r, og uavhengig av innstilling sporer jo den som en dampveivals 😆

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.975
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Stort sett ingen som bruker fin sliping på HFS. Stort sett alle nevner jo fortreffeligheten av Denon 103r, og uavhengig av innstilling sporer jo den som en dampveivals 😆
    Venter faktisk å finne en DIY pickup i Horten basert på MDF og grafittblyant refill. Garantert bedre enn alle de fake masseprodusentene som lever og ånder for å lure folk…

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da er iaf spillerne satt opp etter beste evne.
    Anti skating er et gjett, siden jeg ikke finner manualene.

Om noen har en lasedisc å selge, så vennligst ta den med til Horten i morgen. Skal visst funke til formålet @jorwed..

IMG_20241004_193545_edit_574309736034759.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Anbefaler å spandere på deg en testplate. Eks. Ortofon. Har akkurat lånt bort min i dag.
    Tror jaggu jeg har en sånn liggende et sted.
    Den har iaf ingen blanke sider der jeg kan benytte til å justere anti skating med.

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.975
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Tror jaggu jeg har en sånn liggende et sted.
    Den har iaf ingen blanke sider der jeg kan benytte til å justere anti skating med.
    Tracking sporene bruker du da. Kjør det første sporet hvor det begynner å forvrenge (eks 70uf). Skurrer det i høyre = mer antiskate. Skurrer i venstre= mindre.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Anbefaler å spandere på deg en testplate. Eks. Ortofon. Har akkurat lånt bort min i dag.
    Har denne, som jeg kjøpte på loppemarked for noen år siden. Dessverre ikke i audiophile version. Sikkert gammel og utdatert også.

Den inneholder kun én skive, ikke sant?

IMG_20241004_204948.jpg

Vedlegg

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.975
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    En skive med to like sider. Du får kalle det førstepressing, så er den bedre enn ny.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Orker ikke en helg til med hajfaj gamlingser som er yngre en meg og slokker lyset kl22 😞 og enda verre en helg i Horten😧
    Det var synd, men sånn er det når man menger seg med feil folk 😩.
    Vel, siste ferge går kl 23.45. Jeg kan love at du skal få sitte på fanget mitt frem til da med en øl i hver hånd og hoie og skriker deg hes:- "Nu jæklar, nu kør vi!" 🤘💪🇸🇪

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.070
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har denne, som jeg kjøpte på loppemarked for noen år siden. Dessverre ikke i audiophile version. Sikkert gammel og utdatert også.

Den inneholder kun én skive, ikke sant?

Vis vedlegget 1062708
    Å bruke blank side er ikke den rette måten. Skating-kraften opstår ved friksjon. På en blank flate er det minimum friksjon.
    Det skarpere nåleslipning, des mere friksjon. En elliptisk/shibata krever mere antiskating enn en konisk ved samme nåletrykk.

Du bruker spor 1.6 på Ortofon-platen. Hvis den er laget som de gamle, er det en stemme som forteller, hvor mye µm
    der er for hver tone, stigende fra 30-80 eller 50-100.
    Når det begynner å skurre, skal det gjøre det samtidig i begge kanaler.
    Som @vim01 forklarte i #6.855..... skurrer det først i højre, har du for lite antiskating. Skurrer det først i venstre,
    har du for mye. Hvis skurring begynner for tidligt i begge kanaler (50-60µm), da prøv å øke nåletrykk med 0,1 gram.
    Med tålmodighet får du det til ;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Å bruke blank side er ikke den rette måten. Skating-kraften opstår ved friksjon. På en blank flate er det minimum friksjon.
    Det skarpere nåleslipning, des mere friksjon. En elliptisk/shibata krever mere antiskating enn en konisk ved samme nåletrykk.

Du bruker spor 1.6 på Ortofon-platen. Hvis den er laget som de gamle, er det en stemme som forteller, hvor mye µm
    der er for hver tone, stigende fra 30-80 eller 50-100.
    Når det begynner å skurre, skal det gjøre det samtidig i begge kanaler.
    Som @vim01 forklarte i #6.855..... skurrer det først i højre, har du for lite antiskating. Skurrer det først i venstre,
    har du for mye. Hvis skurring begynner for tidligt i begge kanaler (50-60µm), da prøv å øke nåletrykk med 0,1 gram.
    Med tålmodighet får du det til ;)
    Takker, du joviale danske 😘

Tålmodighet, ja, der sliter jeg litt. Har kun litt igjen av den sprayflaska jeg kjøpte av @Evo III, og den har i tillegg gått ut på dato 😬

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.070
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    den sprayflaska
    Kjenner ikke prisen på den "sprayflaska", men det går vel an å få en ny??
    Hernede har vi ikke slikt, men vi kan få både psykolog, kursus og piller på gratis resept 😁
    I USA har det gått helt galt. Der går det i kategorien "Anger Management" :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.633
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Å takk Hasse!
    Det er jo flott å stille inn anti - skating på en blank plate, funker gull det, så lenge det er kun blanke plater du skal spille.

Men idet stiften treffer en rille med informasjon, er påvirkningen på stiften helt annerledes, og innstillingene verdiløse, da må du begynne på nytt.

Å stille in anti-skating på en blank plate går under kategorien "party tricks", og ikke noe annet.

Det er epler kontra appelsiner, to helt forskjellige ting.

/Morten - streng i aften

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Å takk Hasse!
    Det er jo flott å stille inn anti - skating på en blank plate, funker gull det, så lenge det er kun blanke plater du skal spille.

Men idet stiften treffer en rille med informasjon, er påvirkningen på stiften helt annerledes, og innstillingene verdiløse, da må du begynne på nytt.

Å stille in anti-skating på en blank plate går under kategorien "party tricks", og ikke noe annet.

Det er epler kontra appelsiner, to helt forskjellige ting.

/Morten - streng i aften
    Jasså, tapte i brettspill igjen?:unsure: 🤭

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skriver noen ord om Horten Messen, jeg også.

Få utstillere, men flere rom meg bra lyd. Jada, dårlig tid og vanskelige rom, iflg utstillerne, og det er forståelig. Jeg bare forteller det jeg hørte der og da. Merk at jeg kunne ha vært uheldig med hvor jeg befant seg i rommet, og hva slags musikk som ble spilt når jeg var innom. Var også dyktig sliten etter kun 4,5 timers søvn, så kanskje sansene ikke var helt skjerpet.

Sigberg. Imponerende småtasser, med en diskre sub i baken. Veldig hifi.
    461989943_1551621308779419_6765166299290012730_n.jpg

Fisher&Fisher. Tror det var mange som ikke fikk med seg disse. Kabinettene er laget av siltstein av god kvalitet, og da er det lite menneskeskapte materialer kan overgå. Veide sikkert "et tonn"/ht. Befriende lite kasselyd, og da får man renhet. Jeg likte de godt.
    461467069_504621805778431_7065129318272218481_n.jpg

Minstemann av Ø. Bra, med jevne kvaliteter, men bare ikke press de til å spille for mye dypbass.
    459757354_551578277276532_4472820524211481108_n.jpg

Rosinen i pølsa. Monitor Audio og EC. For en lyd, for en pris! Stjernen her er mellomtone/diskant-elementet. Deilig homogenitet, naturlighet og fravær av kasselyd. Superb bass også, og mer enn nok headroom der for meg. Den beste lyden jeg noensinne har hørt på en messe.
    EC er absolutt tilbake, med samme godmodige design fra 80-tallet. Å se på EC og feks Aavik, var som å se på en Volvo 240 kontra en EX40.
    461437714_1263040218344162_2903517576365390595_n.jpg

QLN. Klarlakk for alle penga, og flott lyd.
    461313407_839823421472463_42783879412237045_n.jpg

Glemte å ta bilder av flere oppsett, også de som jeg likte, som feks Ø Verdande. Imponerende saker, som faktisk var "rimelige" ift hva andre krevde for sine produkter. For dyrt var det, jevnt over. Response var lovende, men jeg sovnet pga musikken de spilte. Ja, musikken var fordømt kjedelig jevnt over. Det hendte jeg gikk lei og kom med ønsker, men fy faen, de var glad i smooth jazz!

Ellers: hyggelig middag med medsammensvorne. Vi gikk tilbake til hotellbaren etter hvert. Ble noen drinker der og god stemning. Siste ferge gikk kl 24, men ved ca kl 22.55 var så å si alle på rommet sitt, så da var det like greit jeg løp ned for å rekke 23-ferga. Var lite lysten på å sitte og drikke alene en time til.

Hei og hå til alle hyggelige folk jeg møtte!🤘😚

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.633
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Morsom lese, og enig i flere ting her.

Fisher & Fisher låt bra, enig.

- og det var mye usigelig kjedelig musikk, i et av rommene med dempet lys, fikk jeg en dult i siden da jeg sovna...

Sigberg hadde faktisk TO suber i drift, som bildet ditt viser, bittelitt overkill kanskje. :giggle:

/Morten

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sigberg hadde faktisk TO suber i drift, som bildet ditt viser, bittelitt overkill kanskje. :giggle:
    Hei,

Her vil jeg gjerne klare opp i det jeg vil si er en konseptuell misforståelse. SBS.1 er et integrert og aktivt høyttalersystem bestående av høyttalere og subwoofere, eller bassmoduler om du vil. Høyttalerne spiller ikke bass, de ruller av og har -6dB allerede ved 90hz.

Selv om det går an å kjøre med én sub er det på ingen måte overkill med to. Det blir som å se på to litt større gulvstående høyttalere og si at du bare trenger basselement i den ene høyttaleren. :) Selv om man ikke ser driverne i bassen, så er altså dette et 4-veis (egentlig 3.5-veis) system med følgende i hver kanal:

1" silke dome diskant
    5.5" mellomtone/midbass
    5.5" midbass
    12" bass

EDIT: Og når man tar innover seg den bestykningen over innser man at systemet kanskje ikke er så "lite" som man får inntrykk av når man bare ser de. Det er bare at kombinasjonen med både coax (to drivere i én) og separate basser gjør at det blir veldig kompakt formfaktor. :)

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.633
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Her vil jeg gjerne klare opp i det jeg vil si er en konseptuell misforståelse.
    Supert, takk for den oppklaringen.
    Det var ikke åpenbart da jeg var i rommet og du påpekte at det var ikke bare én sub i drift, men to, uten ytterligere forklaring. ;)

/Morten

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Supert, takk for den oppklaringen.
    Det var ikke åpenbart da jeg var i rommet og du påpekte at det var ikke bare én sub i drift, men to, uten ytterligere forklaring. ;)

/Morten
    Nei, det forstår jeg (nå), det var flere som spurte om dette, og virket litt overrasket over at det ikke bare var én, mens jeg ikke skjønte helt hvorfor mange synes det var så rart. :)

Systemet er såpass annerledes at jeg burde sikkert brukt mer tid på å forklare konseptet. Samtidig går det folk ut og inn hele tiden, så å forklare det til alle hadde blitt vrient hvis man også skulle spilt musikk. Men når folk aktivt spør er det klart det bør forklares litt mer! :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Endelig er begge grammofonene satt opp og klar til bruk når jeg lyster. Det har tatt sin tid, lat som jeg er😁. Har aldri skjønt meg på folk som bytter PU, SUT og hekter på flere armer i ett sett. Vel, dem om det! 👍

Garbarek, Jarrett, Danielsson og Christensen spiller "Belonging". WB i aksjon, den har vært stuet bort siden jeg kjøpte ML. Mer om det senere.
    IMG_20241012_000206.jpg

Mye snakk og sterke meninger i en annen tråd om vibrasjoner som forringer lyden fra platespillere. Man skal være fordømt forsiktig med å "klage" på noen ting, for plutselig blir alt tolket i verste mening og blåst ut av proporsjonene. En liten flis blir til en bjelke og medfølgende råd om amputering av hele armen og vel så det! 🤣

Vel, jeg måtte selvsagt sjekke ut ståa her selv. Jeg har SD puter under ML og sorbothan halvkuler under WB. Ved iherdig tapping på benken, så hører jeg ikke det på noen av spillerne (gjennom ht, med sine 104db. Usikker på om dét harnoe å si). Ved tapping direkte på plinthene, så hører jeg litt. Litt mer på WB enn ML, men nålene plukker det opp, helt klart. Mulig jeg er en noob, men det plager meg ikke det minste fra lyttestolen 😊.

IMG_20241012_004001_edit_769559099996111.jpg
    IMG_20241012_003714_edit_769467164083104.jpg

Sånn, da er dét ute av verden. Har ikke tenkt å gjøre noen verdens ting med dette. Å bruke penger på diverse plattformer og føtter til tusenvis av kr er ikke meg. Da bruker jeg heller de pengene på nye skiver og bytter ut spillerne isteden hvis det er greia.

Nå, tilbake til musikken 🤗

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn