Æ'kke det fra en gammel Paus-låt a' Sluket? Kanskje jeg blander.
Forøvrig, usannsynlig fet kreasjon du har der Emo Kudos så det holder.
Jeg surrer i min verden med en OB-variant, et par hakk ned fra det du har holdt på med, men lige fullt tilfredstillende arbeid.
Ukas dikt er av: Ole Paus «Du kaller det vakker musikk»I følge ham selv er han Norges beste låtskriver, og dette er en av hans vakreste låter. I 1972 gikk på ungdomsskolen, og da kom Ole Paus beste plate, Garman, ut. Jeg elsket blandingen av anarkistisk opprør og poesi, og på mang en fest drakk jeg vin og brølte ut Paussanger. Jeg forsøkte meg nok med ”nå kommer jeg og tar deg” eller ”hold meg, en ny dag er nær, og den er ingenting å være redd for», men endte som regel med å synge: ”Det er hardt å være en taper, der hvor tapere er forbudt.” Ole Paus var Norges første rocke-poet, og han har rett i at han har skrevet noen flotte tekster. Her er en av dem: Du kaller det vakker musikk
Det er hardt å være en taper,
der hvor tapere er forbudt.
Et hvert forhold du glir inn,
det kommer til å bli slutt, og
uansett hva du begynte med, så blir det forbi, og
uansett hva som skjedde, så vet du at skylden var din, så
det som andre kaller vakker musikk eller sånn som du kaller blues
Da jeg slo øynene opp i dag morges,
så var sengen min vekk.
Jeg frøs som en bikkje, og taket var lekk.
Og det regnet gjennom vinduet. Gulvet var vått
Og det første jeg forsto var at du hadde gått med ham,
og at dere fremdeles gikk rundt på jorden og kalte det vakker musikk,
det som jeg nå kaller blues
Men okay så dra til helvete da,
og kom deg bort herifra.
Hvis noen spør hvordan jeg tar det,
skal du se at jeg er helt likeglad.
Og hvis noen spør hvorfor jeg gråter,
så er jeg sletts ikke trist.
Det er bare en ny form for latter som er øvd inn siden sist.
Det er den som du kaller vakker musikk det, og som jeg kaller blues
Men okay så dra til helvete da,
og kom deg bort herifra.
Hvis noen spør hvordan jeg tar det,
skal du si at jeg er helt likeglad.
Det verset har jeg vært gjennom før en gang.
Og det verset det er virkelige liv mer i virkeligheten enn i denne sangen,
som jeg sitter i et platestudio og kaller vakker musikk,
og som jeg håper at dere skal kunne kalle blues
Et vers til, et til
Hvis en dag du skulle syns at din vakre verden er gått i knas,
så skal du se efter meg, for da har jeg betalt kalaset.
For en kvinne er som et hus, det finnes alltid en åpen dør.
Og da skal jeg blanke innom, tusen sko har blitt slitt ut der før.
For da er det blitt min tur til å kalle det vakker musikk, det som du nå kaller blues
Noe av forsterkerrekka. Som dere ser er kabelhygiene alfa og omega på følsomme systemer! Powerkabler burde snurre og krysse signalkablene minst en fem seks ganger!
I Slukoteket er det forøvrig registrert gåsehud som har penetrert GoreTex jakka til en besøkende.. Foreløpig rekord! Ikke umulig at den kan bli slått i Grenlands-området!
Også var vi over på langveggen igjen. Behov for færre eq-punkter og bedre respons fra samtlige drivere. Helt motsatt av da jeg hadde trykkammerbass! Tror nok jeg blir her, synes stua fungerer smoothere slik også. Kabelhygienen har jeg følgelig fortsatt med med ny plassering....
Fikk innovergåsehud her om dagen - en eller annen klæbb (meg) hadde vært borti en knapp på fjernisen.... et trykk til, så var vi tilbake i den virkelige, ubesværlige verden.
Merkelig dette med gåsegud -hva heter det når gåsa får slike fysiske reaksjoner da?
Fra emo til emo; Er måpende imponert av det du og noen andre driver på med heime i "stova". Blir bare mer og mer fristet av dere hornfanatikere - MÅ rett og slett sjekkes ut ved anledning.
Skal til Oslo/Hønefoss-området på en liten "familieturne" i begynnelsen av uke 30. Blir vel litt omvei mot Grenland-området.....
Men håper jeg får mulighet til å høre ett eller to skikkelige DIY horn-systemer i Oslo-området.
Om noen av dere i det området føler at dere har tid, lyst og mot til å ta imot en hyggelig men ærlig kar på roadtrip; gi beskjed så vi får koordinert dagene.
Skulle det bli for mye horny menn med tuter her og der, gi en lyd. Anlegg og samling står sikkert fortsatt selv om resten av rasket er på vei ut døra. Residerer i sentrum noen uker til vil jeg tro, alltids rom for en "flyktning" til på Grønland. Kan tilby husrom, hjerterom og en tur rundt i den sentrale tiggerstadens fristelser av ymse umusikalske klubber ....
Langvegg gir ekstra spark, mer ro og lyden "slipper" rom og høyttalere på en bedre måte. Bevares, det er ting å gjøre med akustikken. Jeg kan huske jeg aldri ble fornøyd med lyden i denne retningen tidligere, før jeg fikk plassert sofa og litt akustikkplater i bakkant. Men da satt det også, og minnet om totallyden jeg hadde da var grunnen til jeg ville forsøke langvegg igjen.
Og da kommer det jo plutselig tanker om custom-platformer til amper, løsning for smarte kabelføringer etc med en gang. Blir ikke ferdig med det første, merker jeg
Langvegg gir ekstra spark, mer ro og lyden "slipper" rom og høyttalere på en bedre måte. Bevares, det er ting å gjøre med akustikken. Jeg kan huske jeg aldri ble fornøyd med lyden i denne retningen tidligere, før jeg fikk plassert sofa og litt akustikkplater i bakkant. Men da satt det også, og minnet om totallyden jeg hadde da var grunnen til jeg ville forsøke langvegg igjen.
Og da kommer det jo plutselig tanker om custom-platformer til amper, løsning for smarte kabelføringer etc med en gang. Blir ikke ferdig med det første, merker jeg
Joda, blir kult om jeg får til en OK løsing. Må dog hamstre inn masse signalkabel, tror jeg vil ha skjenk med GS og server i i andre enden, til venstre for lytepos, og samtlige poweramps mellom høyttalere. Vurderer å bygge nytt kabinett til ICE (om jeg får kjøpt dem av eier) som passer perfekt til midtstammen på SLOBS, da går signalkabel rett i dysa på dem.
Felles base med individuelle, dempede platformer til F5s og A-45 i midten, med kabelsystem.
Back on topic er F5 på benken for økning av gain på kanalen til diskant i kveld. Ferien har startet, deler ankommet i posten og det regner. Perfekt kveld for litt hobby!
Har grublet og tenkt en del, spesielt etter litt lesing i tråden om DSP og aktive filter som er ganske hot om dagen. Har i utgangspunktet gjort alle målinger og korrigeringer med mic i lytteposisjon, uten at jeg har tenkt noe særlig over om korreksjonene jeg gjør er høyttaler eller romkorreksjoner. Har i dag gjort ett forsøk på å korrigere hver enkelt driver i nærfelt, for så å sy løpetid og generell klangbalanse fra lyttepos. Litt sjokkartet å slå på nå. Syntes lyden var litt innestengt og grå, men nå var virkelig livet tilbake! Måler ikke på langt nær så bra, men låter mer naturlig imo. Tror nok jeg kan korrigere enda litt til fra lyttepos, men tror store tiltak i eq for å korrigere rommet blir som å pisse i motvind.
Cast høres dyrt ut når det er 8 stk i hver amp. Plasskrevende også, og står vel kanskje ikke en plass i kretsen som har mest å si for lyden? Eksotika får evt. bli krydderier til slutt, nå er fokus på bassløsning. Kan hende jeg har gått på enda en liten smell, håper å få bekreftet\avkreftet mulighetene for dette ila uka.
Har hatt et par besøk siste dagene som har kommet med litt innspill og betraktninger, må si jeg blir imponert over når folk har såpass gehør at de kan peke ut småskjevheter i gjengivelsen oss med mindre efaring må måle oss frem til
Takk til en sporty vert som stilte opp på kort varsel
Et besøk her har stått på listen siden ryktet har gått på at noe virkelig bra er på gang og den løsmunna 12” har ikke overdrevet.
Både musikalsk og tonalt var det mange sammenfallende preferanser så å sige ned i sofaen å bare la musikken strømme på uten at enkeltområder skrek etter oppmerksomhet eller at rommet prøvde å ta over showet gikk som en lek.
Kan ikke si at jeg savnet så mye nedover, men mer arealet gir selvsagt større frihet for justering om man øsker det.
Så når du har fått paret opp bassene tar jeg gjerne en reprise……
Takk for besøket, og beklager så meget for at jeg glemte å tilby kaffe! Hyggelig prat tok overhånd, sammen med gleden over en noe lik musikkpreferanse.
Det er moro å vise frem noe man selv liker og har strevet med å koke sammen, særlig for folk med fartstid og ærlige ord. At 12ern prater varmt om tutene mine tar jeg som en real pat on the shoulder. Håper på en ny runde når jeg selv føler jeg er i mål med oppsettet for siste fintuning og tilbakemeldinger. Det må bli en runde her inne ang rom og akustikk før den tid!
Hjemme fra ferietur med samboer til Berlin. Stort sett etegilder og en jazzkonsert med Marque Lowenthal, samt sykling rundt i en varm by med Sandemose i sekken til tilfellene der dama skulle shoppe. Føles ikke feil å ha tre uker til med slaraffenliv