The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Sant, det må tenkes gjennom. I forrige runde jeg hadde med vinyl lærte jeg at dette ikke var noe hovedkilde for min del. Det blir spilling av noen dedikerte favorittplater innimellom. Fristes litt av tanken på en gjennomført enkel rigg. SPU på armen. En arm til frister den tekniske nerden i meg, men litt usikker på om det er nødvendig tatt den noe begrensede interessen i betraktning. Men, der må jeg tenke litt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Beatles har kommet med ubesudlede monopressinger i høst. Ellers er deg mye fin 50 år gammel blåjazz som mono. Etter sigende er det fabelaktig dynamikk på monovinyl med mono pu. Ortofon har kommet med en lekker 2M mono pickup nå som ikke koster skjorta og en Rega 303 arm får du kjøpt løst. Importøren av Rega er mono, beleilig nok :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Beatles i mono må da være en av de beste grunnene..... til IKKE å balle med egen mono rigg :D:D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.109
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    der røyk du på 500kvcm til på plinthet!:cool:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Har ikke helt skjønt vitsen. Har noen jazzskiver som både stereo og mono, ender alltid opp med stereo...

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Lurer litt på om jeg skal droppe standardchassiet når jeg først er i gang. Synes det er veldig pent når bare tallerkenen synes. Forsker på om jeg kan få lurt elektronikken under plintet, og evt, kjøre knapper for hastighet i et nytt kabinett som også inneholder PSU.

OMA lager SP-10 rebuilds med kun synlig tallerken:

Technics_SP10.jpg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Bah. Åpna SP-10 for en liten rens. Innmaten ser forøvrig, sett bort fra litt støv, helt ny ut. Regner med at jeg tar en re-capping av PSU etterhvert.

Uansett, mye styr å jobbe seg rundt orginalkassa, så det blir innfeste for denne i plintet. Plintet som er tegnet veier foreløpig 50kg :)

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.780
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Lurer litt på om jeg skal droppe standardchassiet når jeg først er i gang. Synes det er veldig pent når bare tallerkenen synes. Forsker på om jeg kan få lurt elektronikken under plintet, og evt, kjøre knapper for hastighet i et nytt kabinett som også inneholder PSU.

OMA lager SP-10 rebuilds med kun synlig tallerken:

Vis vedlegget 281156
    Den var helt rå, peis på :)

DFM

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    42
    direktedrevet? Japseræl. Hvorfor 12"? Unødvendig dyrt?

Vi sakser:

"Looking at the geometry of a pivoted arm, obviously, at the Baerwald null points of 120.9mm and 66mm from the spindle center, the stylus will be tangential to the groove, and there will be no tracking error with a properly set-up arm of any length. Comparing, for instance, SME's nominally 9" 309 arm with the 312S at the 146mm point across the groove surface, the misalignments from tangency are +1.86° and +1.35°, respectively (see the diagram). Closer to the end of the side, at 89mm, the respective errors are –1.1° and –0.79°; even closer, at 60mm, the misalignments are +0.76° and +0.56°. So, yes—the longer arm produces less tracking error. But does that translate into lower audible distortion? And what other variables need to be taken into consideration?

Reducing all of the numbers to something easily understandable, and using the Baerwald alignment, the tracking error of a nominal 9" tonearm (229.7mm effective length) produces levels of harmonic distortion that max out at around 0.65% over about 25% of the groove surface, this rising to about 0.8% for the innermost grooves. The tracking error of a nominal 12" arm (effective length 309mm) produces harmonic distortion that maxes out at around 0.46% over the same 25% of the groove surface, and at about 0.5% for the innermost grooves. That's it: 0.65% and 0.8% vs 0.46% and 0.5%, and those percentages hold true with precise alignment. Setup errors with a longer tonearm will be magnified, potentially narrowing the gap even more."

Resten kan leses på SME Model 20/12 turntable & 312S tonearm Page 2 | Stereophile.com

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Heller state of the art driv fra vinylens gullalder enn en bowlingkule-farget strikkmaskin fra et runkerom i England;)

12" vs 9"- debatten er interessant nok, men jeg vil tro det er andre og større forskjeller mellom lengdene enn sporingsdeviasjoner som er av interesse.

DFM

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    42
    Jeg har lest litt ymse om 12" vs 9" i rene tester (Stereophile hadde en direkte sammenlikningstest engang) og det er vel ingen konklusjon på at hverken den ene eller andre favoritten skal ha noe lydmessige fordeler.

M. Fremer skriver at "Take your mind out of the gutter. The advantages over a 9” arm are theoretically less angular tracking error and thus lower distortion as well as the need for less anti-skating force due to the reduced offset angle. The disadvantages? If you don’t perfectly set overhang and zenith angle, the additional distance from the pivot point magnifies your mistakes. In addition, the longer the arm, the more difficult it is to maintain rigidity and the increased moment of inertia means the arm’s response to warps is slower and more cumbersome.

Even with all of those issues properly dealt with both in terms of set-up and design, does the extra length buy you improved sonics? In my experience a properly set up 9” arm sounds equally good as a properly set up 12” arm. I don’t hear the measurably lower angular distortion but then perhaps it’s because I’m not listening for it. The point is, it’s your choice and your decision to make. What’s particularly great about this arm is that you can have a 12” tone arm mounted on a ‘table intended to accommodate only a 9” arm." (Kuzma Stogi S SE 12" Tonearm with VTA Tower Is a Serious Overachiever | Analog Planet)

Skal man diskutere sporingsfeil kommer man jo ikke unna tangentialarmene. Jeg har egentlig aldri forstått motargumentene mot tangential, men det er klart at en SPU kanskje kommer til å se litt rar ut montert i en tangentialarm...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Det er andre fordeler med en 12" (eller for den slags skyld 14") arm enn bare sporingsvinkel. De oppfører seg roligere på plater med bulker/ujevnheter osv. og det er definitivt merkbart.

Diskusjonen rundt direktedrevet kontra strikkmotor kan pågå i det uendelige... men en SP10 i et skikkelig plint låter unektelig bra og er definitivt ikke akkurat noe "ræl" nei.. Kvalitet gjennom hele produktet. Du blir ikke ledende leverandør til stufio/radiostasjoner worldwide med et produkt som ikke holder mål.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.109
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det samme kan sies om EMT platespillerne......

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Ja, ikke minst! OG i samme slengen Denon DP-100; slike spillere er bygget over samme lest, laget for å tåle døgnkontinuerlig bruk av hardhendte travle teknikerhender. Prøv det med en hifirigg, enten deter en museumsgjenstand fra Kølaholmen eller tysk cnc-porr med seks lag krom..

• Liker
    Reaksjoner: DFM

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Som Fremer sier blir det rett og slett ett valg. Jeg velger ikke 12" ut fra sporingsvinkel-spørsmålet. Uansett ER jo faktisk 12" bedre på dette området, selv om det sansynligvis blir både teoretisk og lite relevant når alt står og spiller. Hans argumenter for at det blir større feilmargin ved armjustering tar jeg med stoisk ro, gode protraktorer og møysommelig arbeid er jeg hverken redd for eller uvant til mht oppsett av spillere. Summa sumarum ser jeg ingen argumenter i det han sier MOT 12".

Jeg synes en SP-10 ser langt bedre ut med en 12", og så jålete tillater jeg meg å være denne gangen. For meg må vinylspilleren jeg har innby til spilling av plater for at jeg skal bruke den. Jeg er lat og glad i scrolling mellom musikksamlinga via nettbrett, så vinylen må være morsom å bruke! Da gjelder både utseende, brukervennlighet og DIY-graden også.
    Brukere av 12"-armer av den typen jeg ser på melder stadig om stor, saftig og dynamisk lyd. Det samme gjelder DD-drivens gode timing og rytme-egenskaper. Det er vel ingen overaskelse at det er dette jeg sikter på i hele anlegget, og jeg er overhodet ikke interessert i en referansespiller mtp hifi-korrekt lyd. Jeg skal spille vinyl når det virkelig skal svinge, trykke og være moro.

Jeg hadde moderne strikkspiller med lett PU og alt det der. Flott å høre musikk på, men over tid for kjedelig og nøytralt for min del. Jeg har hørt annen og imo bedre lyd fra andre type spillere, også til lavere pris. Nå vil jeg prøve å gjøre det skikkelig med de prinsippene jeg har hørt som jeg liker bedre.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Kjør på med det du liker selv emo! Det er alltid viktigst og følge sine egne veier, basert på erfaring og egen estetisk smak.

mvh en med jålete strikkspilleræl
    ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.109
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det finnes gode og dårlige både strikk, dd og rimdrivespillere
    lå forresten to DM-100 på nettet nettopp, ene med originalt plinth og arm for 150KNOK og den andre bare drivverket for 95KNOK
    fristende, men har ikke plass til flere spillere eller tape maskiner, men den komplette hadde vært en jævel til et mono setup!
    mvh
    Leif

DFM

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    42
    wow, skremmende priser på disse japanske disco-maskinene!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.109
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ville heller gitt 150K for denne enn mange hundre K for en fat et eller annet i crome på oljerigg bein

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Synes Pioneer Exclusive P3a er den tøffeste ferdigspilleren av DD-typen til privatbruk:

Men det er jo, som man ser på bildene fra Leif, mange alternativer. Victor TT-101 er tøft, men vanskelig å få tak i! Av betalbare maskiner er jeg veldig fornøyd med å ha fått tak i en SP-10!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Takk til 8x12tom for ny tur innom for å gi en opplæring i tonal balanse og detaljjustering. Har justert opp hele anlegget på nytt og synes det låter veldig riktig nå, men hadde et par spørsmålstegn. 12ern rydda opp etter 6-7 låter i sweetspot, etter endring ble det en tydelig, dog subtil endring til det bedre. Dæven, det er en hårfin balanse det her altså!

8

8x12_TOM

Gjest
    Fint at det ble til det bedre for deg også. Jeg er på ingen måte noen fasit og det er heller ingen selvfølge at alle liker samme klangbalanse, men fy flate og Rickie lee Jones forførte meg etter den lille justeringen - Ble nesten forelsket jeg:) Spiller forrykende nå!!!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Skulle gjerne hatt deg innom her også en tur. Håper du får flere turer til Okka by 12'ern!

8

8x12_TOM

Gjest
    Skulle gjerne hatt deg innom her også en tur. Håper du får flere turer til Okka by 12'ern!
    He-he, skal jo god bit på vei i morgen. Til Evje og en time videre mot Egersund. Men må nok vente til jeg kommer ennå litt nærmere.
    Takker i hvert fall for invitten.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Fint at det ble til det bedre for deg også. Jeg er på ingen måte noen fasit og det er heller ingen selvfølge at alle liker samme klangbalanse, men fy flate og Rickie lee Jones forførte meg etter den lille justeringen - Ble nesten forelsket jeg:) Spiller forrykende nå!!!
    Virker som om vi liker mye av den samme lydsignaturen, så da er det greit å hente inn folk som vet hvor man skal skru for å få til endringer der man ønsker:)

Fortsatt litt betenkt rundt vippepunkter for der økningen i bassnivå begynner, men vi er nærmere nå. Oppover er jeg dødsfornøyd!

8

8x12_TOM

Gjest
    Skal man være veldig pirkete, synes jeg det var noe for mye et sted i bassen. Tør ikke si nøyaktig hvor, men prøv å demp litt(maks 2db) rundt 60hz.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Klart man skal være veldig pirkete! Takk:) skal teste mer i helga!

D

Dåbbel J

Gjest
    Jassågitt, har du vært så snill at du får pakker da? :rolleyes:

Fått elementer ? begynt på noe inærheten av bygging av SLOBS ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn