Som Fremer sier blir det rett og slett ett valg. Jeg velger ikke 12" ut fra sporingsvinkel-spørsmålet. Uansett ER jo faktisk 12" bedre på dette området, selv om det sansynligvis blir både teoretisk og lite relevant når alt står og spiller. Hans argumenter for at det blir større feilmargin ved armjustering tar jeg med stoisk ro, gode protraktorer og møysommelig arbeid er jeg hverken redd for eller uvant til mht oppsett av spillere. Summa sumarum ser jeg ingen argumenter i det han sier MOT 12".
Jeg synes en SP-10 ser langt bedre ut med en 12", og så jålete tillater jeg meg å være denne gangen. For meg må vinylspilleren jeg har innby til spilling av plater for at jeg skal bruke den. Jeg er lat og glad i scrolling mellom musikksamlinga via nettbrett, så vinylen må være morsom å bruke! Da gjelder både utseende, brukervennlighet og DIY-graden også.
Brukere av 12"-armer av den typen jeg ser på melder stadig om stor, saftig og dynamisk lyd. Det samme gjelder DD-drivens gode timing og rytme-egenskaper. Det er vel ingen overaskelse at det er dette jeg sikter på i hele anlegget, og jeg er overhodet ikke interessert i en referansespiller mtp hifi-korrekt lyd. Jeg skal spille vinyl når det virkelig skal svinge, trykke og være moro.
Jeg hadde moderne strikkspiller med lett PU og alt det der. Flott å høre musikk på, men over tid for kjedelig og nøytralt for min del. Jeg har hørt annen og imo bedre lyd fra andre type spillere, også til lavere pris. Nå vil jeg prøve å gjøre det skikkelig med de prinsippene jeg har hørt som jeg liker bedre.