The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Helt klart at dette fortjener gode bilder, men det er ennå bedre å se de live, og ikke minst høre de. Hva nytt lærte du på tirsdagen da?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Helt klart at dette fortjener gode bilder, men det er ennå bedre å se de live, og ikke minst høre de. Hva nytt lærte du på tirsdagen da?
    Nei, stort sett at jeg bare må fortsette med samme metodikk som før, men at måling av delay er OK å gjøre i måleprogrammet i GS. Klarte forsåvidt å tidskorrigere de to driverne jeg har slitt med før, så det var jo positivt. Burde være oppe å gå med en mer balansert frekvensgang ila helga tenker jeg :) Ellers blir det jo mye teknikkprat med den mannen, så noe nytt snapper man opp hver gang.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Må jo prøve på det når man har et knippe flinke folk rundt seg, deg inkl. :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Så gøy!
    Det begynner å bli tilfreddstillende, men det er en lang prosess som du vet. Voicing og filter er mye jobb, selv med DSP. Ellers er det behov for litt akustiske tiltak, men merker fingern sitter godt fast ett vist sted her i så fall, kjøpte akustikkplater jeg trodde var hvite også rundt kantene for å slippe å lage rammer til dem. Der tok jeg feil, så vurderer å kjøpe noe annet....

    Men uansett, du er velkommen :)
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.015
    Antall liker
    1.386
    Torget vurderinger
    5
    Design og finish på dette er noe av det råeste jeg har sett. Skyhøy komponentkvalitet og gjennomtenkte løsninger. Nå også med bilder som yter oppsettet rettferdighet. Sikkert noe å hente på ytterligere optimalisering, men dette er blant de to-tre systemene jeg har mest lyst til å sjekke ut om anledningen byr seg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.869
    Antall liker
    107.793
    Torget vurderinger
    23
    Horny, er Horny Kid Horny jr.? :rolleyes:
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Det med fingre som sitter fast er et kjent fenomen her i gården også, jeg har fremdeles en slags kladd til et lite innlegg angående de lytteinntrykkene jeg sitter igjen med etter et besøk tidlig på nyåret hos raringen i påssgronn.

    mvh
    en annen raring...;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Det med fingre som sitter fast er et kjent fenomen her i gården også, jeg har fremdeles en slags kladd til et lite innlegg angående de lytteinntrykkene jeg sitter igjen med etter et besøk tidlig på nyåret hos raringen i påssgronn.

    mvh
    en annen raring...;)
    Vi snakker vel et par mnd på overtid? Skal vi si i løpet av helga da!?
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Kan;)'ke låååååve no';) - sliter litt med å fatte meg i korthet...men til de som leser dette og måtte lure:confused: - så bøyer jeg meg i støvet for en ung mann som har en tilnærming til hobbyen som (i mitt hode ihvertfall) er sunn og god, som legger vekt på god lyd, vet hvordan han skal nå målet, og for å komme dit har han åpenbart "lyttet til erfarne fjellfolk" og kommet til et resultat som er misunnelsesverdig. Kunnskap er Konge emo O0
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Kan;)'ke låååååve no';) - sliter litt med å fatte meg i korthet...men til de som leser dette og måtte lure:confused: - så bøyer jeg meg i støvet for en ung mann som har en tilnærming til hobbyen som (i mitt hode ihvertfall) er sunn og god, som legger vekt på god lyd, vet hvordan han skal nå målet, og for å komme dit har han åpenbart "lyttet til erfarne fjellfolk" og kommet til et resultat som er misunnelsesverdig. Kunnskap er Konge emo O0
    Takk, det var fine ord! Forøvrig ikke mange timene igjen før helgen er over;)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Idag var jeg en tur sør på VestBredden og besøkte en alliansebror, og for et verdifullt besøk!!

    Ikke var det bare hyggelig med jug og skryt av beste sort, han serverte både lyd og noe attot til den, takk for espresso og muffins.

    Ja - hvordan var det og bli massert av 18 stk GPAs ?? Helt nydelig...!!!!
    SLOBs er og blir noe man kommer til og drømme mer og mer om, Dem bare er der og gjør jobben sin og ikke noe mer.
    Og integrering oppover er i mine ører, helt fantastisk.
    J-Horn er og blir en utrolig fet sak og ha i systemet, det gjør no med fundament og rytmikk som jeg liker svært godt.
    ALE er og blir det grommeste... det er luft og det er smekk, det er en hurtighet som er voldsom.

    Om det er noe å sette fingeren på ? Jeg vet ikke hva og svare på noe sånt...... det og dissekere et anlegg i denne klassen blir meningsløst.
    Han har litt og ratte på GS - sier han selv, men det er vel mest for egen voicing....

    Det jeg evnt måtte kunne klage på er vel kablene....... huff... Det sto Sydvest på dem... en åpenbar forfalskning :rolleyes:


    Takk igjen Emo, det var trivelig og treffe deg igjen, håper ikke det blir lenge til neste gang.

    /JR
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Takk for besøket og ny musikk, vi fikk trøkt litt lyd ut av slottene underveis der ja. Moro at det sto sånn greit til forventningene :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Idag var jeg en tur sør på VestBredden og besøkte en alliansebror, og for et verdifullt besøk!!

    Ikke var det bare hyggelig med jug og skryt av beste sort, han serverte både lyd og noe attot til den, takk for espresso og muffins.

    Ja - hvordan var det og bli massert av 18 stk GPAs ?? Helt nydelig...!!!!
    SLOBs er og blir noe man kommer til og drømme mer og mer om, Dem bare er der og gjør jobben sin og ikke noe mer.
    Og integrering oppover er i mine ører, helt fantastisk.
    J-Horn er og blir en utrolig fet sak og ha i systemet, det gjør no med fundament og rytmikk som jeg liker svært godt.
    ALE er og blir det grommeste... det er luft og det er smekk, det er en hurtighet som er voldsom.

    Om det er noe å sette fingeren på ? Jeg vet ikke hva og svare på noe sånt...... det og dissekere et anlegg i denne klassen blir meningsløst.
    Han har litt og ratte på GS - sier han selv, men det er vel mest for egen voicing....

    Det jeg evnt måtte kunne klage på er vel kablene....... huff... Det sto Sydvest på dem... en åpenbar forfalskning :rolleyes:


    Takk igjen Emo, det var trivelig og treffe deg igjen, håper ikke det blir lenge til neste gang.

    /JR
    Moro at du tørr ta deg over grensen til Telemark.
    Meget sprekt dette oppsettet til emon, både lyd og utførsel, og tviler ikke på at du har lyst til å høre dette igjen.
    Hvis du klarer vente noen måneder kan du gjerne ta turen litt videre også. Regner med at det blir litt futt her også
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Har allerede forlangt at han må dra ned mot langesund når det nærmer seg ;)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg jo har vært hos EMOKID før, flere ganger, og jeg har hørt oppsettet med 6x16" i "open baffel", og selv om det var satt provisorisk sammen, så låt det utrolig flott, og med en fin kontant bass som var etter min smak, og godt integrert. Men den særdeles teknisk kyndige eieren av dette anlegget hadde skumlere planer i gjære på den lavfrekvente siden i anlegget - 16x16" i SLOBS konfigurasjon. Jeg hadde åpen invitasjon til å høre dette i romjulen, men ved å følge med på tråden kunne jeg vel tenke meg at ting tok litt lengre tid enn planlagt, jeg lot derfor "the horny kid" få lov til å eksperimentere seg ferdig før jeg… øh, trengte meg på en sen lørdag ettermiddag som jeg likevel kjørte forbi hans bopel. La meg bare si det først som sist: EMOKIDs system er i dagens forfatning en imponerende demonstrasjon av hva man kan få til med pågangsmot og innsatsvilje. Mannen har ikke bare bygd en hornløsning som detaljmessig ikke står tilbake for noe som helst av hva som er tilgjengelig på det kommersielle markedet , snarere tvert i mot. Finishen på horna er fantastisk flott, om enn industriell i sin design i motsetning til f.eks living voice sin Vox Olympian, som i sin tur er mer en demostrasjon på stolte engelske håndtverkstradisjoner innenfor metall og edeltre. Emokid sin løsning er mer rettet mot funksjonalitet enn "flash", men allikevel like mye "in your face", ettersom den tar omtrent like mye plass. Allikevel er designet rent, pent, og ryddig, og holdt i en stil som kunne være en hvilken som helst kjent industridesigner verdig. Mao blir forskjellene på de to et spørsmål om smak. Så var det SLOBS'a da. Jeg gikk lenge rundt og trodde jeg var alene om å ha modeller av tårna til Oslo rådhus i min stue, men nei, der tok jeg feil. Mine Definitive Technologies er bare 145 cm på soundcare spikes, og rekker meg ca til skulderen. Disse derimot gikk helt til pannebrasken. Jeg spiller pt. på Magnepan 3.7, og for dem som ikke er kjent med dimensjonen på disse så er de vel sammenlignbare med å ha to dørblader stående med bredsiden til midt i stua, men de er relativt to-dimensjonale. SLOBS'a har en hel MG 3.7 innover i z aksen i tillegg! Dette er plasskrevende, men imponerende saker. Profesjonelt bygget, og hellakert i sort, gjør de et mektig inntrykk i loftsstua til EMOKID. Montering av elementer og kabling ble gjort av eieren selv, og viser tydelig at dette er en DYI'er med kunnskap om hva han holder på med, for det hele er pent, smakfullt, og meget ryddig utført. Han sier selv at det er et arbeid i progresjon, men jeg tror de fleste hadde slått seg til ro med dagens utseende. Bare for å understreke kompetansen, så kan det nevnes at EMOKID også har bygget seg et par First Watt F5, med noen solide oppgraderinger ift standard, som kan beskues, og leses om tidligere i denne tråden. I tillegg til alt dette har han en vinylsnurre på gang basert på Technics SP10. Her skal EMOKID lage ny plinth etter eget design. Når jeg spør om hva som gjør at man setter i gang slike ambisiøse selvbygg som dette får jeg et ettertenksomt svar: Vel, etter å ha holdt på siden guttedagene, så blir det et spørsmål om hvilke parametere man ønsker å dekke i sitt eget oppsett. Man finner enten ut at de ikke dekkes kommersielt, eller at den kommersielle løsningen blir så dyr at den i realiteten blir uoppnåelig. Når man er ute etter en spesiell lydsignatur som ikke tilbys kommersielt, f.eks det dynamiske smekket i fra en skarptromme, som koster et lite lands statsbudsjett hvis man skal kjøpe i butikk, lydparametre som ikke kan tweakes ut av det rommet som man tross alt har til rådighet, eller en kombinasjon av alle disse - pluss mange andre funskjoner som enten ikke er tilgjengelige, eller relativt utilgjengelige i kommersielle løsninger. Det er ikke slik at de ikke kan lages, men for de fleste blir det utilgjengelig på grunn av manglende kompetanse, økonomiske midler, eller den plassen man har til rådighet i sitt eget hus.
    Dette ble kanskje en litt komprimert, og eller en ufullstendig forklaring, men jeg skal ikke trette leseren av dette innlegget med for mange av mine løse tanker og drodlerier rundt hva som skaper god lyd, men det oppsummerer i hvertfall for min egen del inntrykkene av hva som driver en mann til disse "ytterligheter", og det gir et godt rasjonale for hvorfor jeg kunne komme til å finne på å gjøre det samme selv. Jeg hadde som sagt sett frem til denne lyttesesjonen, og EMOKID fant tak i "ho Kari" og kosestunden var i gang…
    Men vent litt, dette hørtes litt spesielt og rart ut, litt merkelig faktisk, to separate kanaler i mono, manglende fokus i forhold til sist jeg var her, flott oppløst, og litt dypere bass, men allikevel…hmmm merkelig. Jeg holdt det foreløpig for meg selv gjennom første låt. Noe nytt kom på, og jeg fulgte ivrig med. Fortsatt den litt merkelige lydsignaturen. Neste låt.
    Nå måtte jeg trå varsomt frem… Du EMO', jeg synes det låter litt rart jeg, sånn littegrann ute av fase eller noe! Anleggets innehaver spretter opp av sofaen og bort til pc'n. La meg sjekke noe her sier han… joda, du hørte rett, jeg testet noe på fullfrekvens i høyre mellombass, og glemte å sette det tilbake, var den klare tilbakemeldingen. Ikke rart du syntes dette låt merkeligt, her spiller det jo ute av fase og det meste blir helt feil, et lite øyeblikk bare så bytter jeg bare profil her så… Forklaringen var såre enkel, og anleggets eier hadde bare ikke registrert feilen, siden det var jeg som okkuperte "sweetspot", og han selv satt et stykke ute til venstre ca. rett foran det ene hornet. Da får man ikke stereoperspektivet selvsagt, og legger ikke merke til at ikke alt er "på stell".
    Og det ble lys! Og for et lys det ble…
    En Åpenbaring av lyd!
    Jeg ble helt enkelt sittende å le for meg selv… så moro var det bare!


    For å lage en sammenligning, så var min forrige opplevelse på samme nivå med et horn-system i Danmark hos ARTSOUND i Viborg DK, som sikkert flere kjenner til. Der ble det spilt på TW Acoustic Raven AC3 med Graham Phantom II arm og Air Tight PC3, Kondo Overture, og Avantgarde Duo Primo G2, kablet opp med Shunyata kabler til flere hundre laken. Jeg hadde tidligere hørt vinyl spilt på rør-forsterker tilkoblet gode hornhøyttalere, men nettopp der og da så måtte jeg se om ikke artistene satt gjemt et sted inne i horna, for dette hadde en realisme jeg ikke hadde opplevd før. Denne opplevelsen kom nå tilbake i loftstua hjemme hos EMOKID. Men med en vesentlig forskjell. Mens horna i Danmark hadde realisme og tilstedeværelese, så hadde EMOKID's system en oppløsning, dynamikk, og smoothness som jeg føler gikk godt utenpå den kommersielle løsningen jeg lyttet til hos Artsound. Sarte lyder og bakgrunnsstøy i opptakene som ble avspillt skapte en ambience jeg ikke kunne huske å ha hørt i det danske oppsettet til en gatepris på over 1 mill DKK. For ikke å nevne bassen fra SLOBS, der AG sine små basshorn bare må se seg godt og grundig gruset. Det er åpenbart flere veier til Nirvana… Ikke at EMOKID sitt oppsett på noen som helst måte er gratis i sammenligning, men det viser IMHO at med kompetanse, og riktig valg av parametere, kan man faktisk nå minst like langt som de kommersielle aktører, om ikke lenger, og ikke minst for en langt lavere pris. Det skal dog nevnes at EMOKID ikke har nådd hit alene. Han legger ikke skjul på at det er kunnskap han har fått del i fra folk med meget lang erfaring, som HFS profilene SLUKET, GRELV, og andre velvillige likesinnede sjeler som gjør at hans anlegg fremstår som ett av de beste jeg noensinne har hørt. Jeg har slett ikke lyst til å gå hjem, men bare lytte og lytte, og lytte. Dette systemet presenterer selv de fineste og svakeste detaljer på så lave volum at man blir bare sittende og nyte. Her får man utbytte av all musikken uten å skru volum pot'en på bånn spiker, eller i alle fall så høyt at man må skrike til hverandre for å bli hørt. Det er bare ikke nødvendig med dette systemet. Alene og i seg selv, så er dette en faktor som bør gjøre dette til et ønskesystem for alle som har plass til det.
    Hvordan kan dette ha seg? EMOKID mener selv at det er det er det aktive delefilteret i GroundSound DCN28 + tilhørende SW som utgjør hjertet i hele systemet. At den kontrollen man har mulighet for å utøve digitalt på tonal balanse gjennom dette "apparatet", bare ikke er mulig å oppnå med et vanlig analogt delefilter. Jo det har noen ulemper med at man må ha 4 sett med stereoforsterkere, 8 monoblokker, eller som i dette tilfelle, 3 stereoforsterkere til diskant, mellomtone, og mellombass, og 2 monoblokker til bassen alene. Systemets sensitivitet tilsier at her har man ekstreme mengder headroom, noe som bidrar ytterligere til den lekenheten som oppvises i presentasjon av musikk i nettopp dette systemet. Jeg får en rask innføring i systemets muligheter. Og selv om jeg ikke forstår alle detaljene, så kan jeg godt se hvilket utmerket verktøy dette er i kompetente hender - for her er det meget enkelt å trå feil dersom man ikke bryr seg om å sette seg inn i detaljene. Det har EMOKID gjort, og det merkes. Jeg får en innføring i potensielle fallgruver, og hva erfarne "fjellfolk har rådet dette systemets eier til å gjøre for å styre klar. Når jeg sitter og lytter til denne utlegningen, så er det åpenbart hvorfor fallgruvene er store og omfangsrike. Det er nemlig slik at vanlig logikk ikke vil klare å lede novisen til en løsning på de problemene som kan oppstå når man setter opp for første gang. Kun erfaring og kunnskap gir den rette vei til aktiv-delings-nirvana, noe jeg er i ferd med å oppnå der jeg sitter omhyllet av god lyd.

    Hvordan låter det så egentlig? Opplevelse av hvordan noe låter er jo en svært subjektiv vurdering, og det er vel kun åndsfrender som kan enes om noe slikt. Derfor vil jeg bruke min subjektive erfaring til å si noe mer beskrivende en de vanlige begrepene som tredimensjonalitet, oppløsning, tørr kontant bass osv, for disse er uomtvistelig tilstede her, og videre utlegning derom blir overflødig. Forestill deg heller lyd fra en visp mot et trommeskinn, et slag på en triangel, eller en finger som stryker mot viklingene på en stålstreng, og som bare henger i rommet, svak men vedvarende, og så reell at den nesten manifesterer seg i et levende menneske med et instrument i sine hender. På samme måte som en drøm kan være så reell at du er sikker på at du opplever det som noe virkelig. Du vet disse opplevelsene er virtuelle, men oppleves som reelle. Slike opplevelser får nakkehårene til å reise seg. Det blir som den helt perfekte slurken med god cognac dom du nyter i det stille, i det et lunt men allikevel friskt vindpust av sjøluft leker med håret ditt mens du ser sola går ned etter en helt perfekt julikveld ved et bål i vannkanten et sted langs vår vakre kyst… Du får en tåre i øyekroken…Øhrmm eller no' sånt…Spøk til alvor - det går egentlig ikke an å formidle en opplevelse som egentlig er individuell, men jeg kan si så mye som at dette er virkelig fantastisk bra uansett kategori, og alle bør få anledning til høre det selv. Jeg vet at EMOKID er en imøtekommende og hyggelig mann som gjerne tar i mot besøk, så her er det bare å kjenne sin besøkelsestid…
    Det er utrolig hvor fort tiden går i hyggelig selskap, og praten gikk mer enn vi brukte tid på å lytte. Dessuten var det som nevnt en lørdag kveld, som også gjerne er forbeholdt familien. Jeg måtte hjem til min, og EMOKID hadde sine forpliktelser på hjemmebane, ellers hadde jeg bare blitt der utover kvelden og natta. Heldigvis har jeg stående invitasjon til å returnere for flere musikkopplevelser, og nå etter litt mer tweaking skal det etter EMOKID's mening låte enda bedre - tviler ikke et sekund egentlig, så jeg kommer garantert tilbake… mer enn én gang om jeg får lov…

    Mvh
    p
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Wow, hva skal man si Per...Takk!

    Jeg har hatt som mål å lage ett anlegg som "er greit nok for meg", mens jeg har tråkket i bak de store gutta i DIY-Norge. Skylappene har vært i stor grad tilstede da læringskurven siste par åra har vært ganske krapp, så krapp at all energi og tankevirksomhet utenom jobb stort sett har gått tapt til undring, tegning, bygging og testing. Skylappene er i ferd med å demonteres, og når jeg ser tilbake på prosjektet kan det kanskje se ut til at jeg har fått til litt mer en "greit nok for meg". Spesielt når tilbakemeldinger har vært såpass OK :)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Du er svært beskjeden EMO, men fint nok. Selv gleder jeg meg over at "sånne" som du tråkker opp stien for andre, selv om du måtte være av den oppfatning av at du kun følger i andres fotefar. Nå er jo engang hjulet funnet opp forlengst, men det finnes alltid rom for forbedringer, og de fleste av oss trenger hjul (noen trenger til-og-med støttehjul av og til, meg selv innberegnet). Dette med at det finnes flere veier til Rom og/eller Nirvana, beviser du og gjengen av DIY'ere i vårt nær-område til gangs.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Godt det er noen DIY'ere som er beskjedne;)

    Forresten et meget flott innlegg, Per - Stemmer godt overens med mine betraktninger også
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Nok av spissalbuede elefanter i glasshus, mener du? ;)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    FEIL FEIL FEIL................

    J-horn ser sexy ut for en ekte hornentusiast, det kan aldri bli feil lizzom :rolleyes:

    Det er værre med dem pusslete ALE driverne ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hadde vært kulere med J-horn i Nextel
    mere diskret og
    duckling assosiasjonen hadde forduftet imo
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Nå er farger og slikt en smaksak, men når jeg var der, så var det og bryte opp i det sorte med hvite J-horn en bra ting i mine øyne.
    Da integrerte høyttalers bedre til rommet... IMO
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Standalone muligens enig med LMC, men i rommet er definitivt hvit en god avbrekning.
    Vet ikke om hornet også kan bestilles med Nexten også på utsiden av hornet, ellers ser vanlig sort en del "billigere" ut på yttre overflater på J-horn.

    Om det på sikt blir dedikert lytterom i kjelleren eller i et annet hus vurderer jeg sort nextel :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    personlig liker jeg best at en slik stabel blender mest mulig inn i rommet
    derfor(samt noen praktiske grunner) jeg og valgte å ikke lakke mine FLH og subhorn
    uansett et flott gjennomført prosjekt
    MEN skulle gjerne hørt om lytteinntrykk med skikkelige rørtrinn, som jeg personlig tror hadde løftet det hele inn i en høyere dimensjon...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Skal aldri avskrive noe, men erfaringsmessig har jeg lite tro på at det kommer høyt opp på lista over relevante punkter for merkant bedre lyd.
    Eksempelvis var forrige gang jeg gikk fra OK 300B til billigere transe en stor åpenbaring.

    Litt usikker på hvor mye effekt jeg faktisk bruker, regner med at forbruk til diskant og dels mellomtone stort sett begrenser seg til noen få watt. Under der igjen kunne jeg aldri tenke meg å ha mindre enn det jeg har nå.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Hadde det vært en idè å prøve med en rørforsterker på kun diskant eller mellomtone for å se hva det kunne avstedkomme? Lyst til å prøve? Min Leben CS600 kan kjøres som ren effekt, jeg kunne jo svippe innom med den en ettermiddag/kveld for testing....:cool:
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Noe sier meg at den rørampen må være mer enn 100% tyst om det ikke skal bli avslørt av den følsomheten disse driverne har....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har hatt innom flere røramper i ulike prisklasser som er like tyste som noe trissetrinn
    forøvrig er jeg vel ikke alene om å synes at selv de grommeste trisse kreasjoner IKKE evner å gjengi harmonics på en like realistisk måte som rør
    men for all del...:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: BHO

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Takker for både forslag og tilbud, men jeg synes egentlig øvelsen blir ganske uinteressant: de forrige erfaringene jeg har med testing av amper etter nivåjustering, og desto mer etter korrigering til samme target tilsier minimale om enn hørbare forskjeller. I ett oppsett som dette med aktiv deling, måling i lyttepos og bruk av DSP, få eller ingen komponenter i signalvei etter poweramp etc, kommer valg av effekttrinn stadig lenger og lenger ned på listen over viktige paramter for totallyden; spesielt så lenge det har stivt power, god effektkapasitet og generelt fyller de tekniske aspektene den skal gjøre (og litt til sånn bare for nattesøvnens skyld).

    At enkelte røramper låter både bra og anderledes enn trissekonstruksjoner kan jeg selvfølgelig ha åpning for. Sett i sammenheng med det over blir det likevel lite interessant da jeg kan skape en lydsignatur etter eget ønske med noen tastetrykk, og få den "ambience", "harmonics" jeg vil. Tidligere erfaring med 300b og andre rørtyper på passive høyttalere har stort sett gitt små endringer i totalinntrykk, hvor jeg på subjektivt vis fikk inntrykk av at trissekonstruksjoner var "ærligere" enn rør, på godt og vondt. På det systemet jeg har nå vurderer jeg det til å være på utelukkende "godt".

    Mer sleivete sagt, i god HFSånd, trenger jeg ikke noe rør"glød" eller whatever for å myke opp gamle PA-drivere.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.869
    Antall liker
    107.793
    Torget vurderinger
    23
    Der fikk dom så dom teg, rørjævlarna :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: DFM

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de gamle PA driverne både måler og låter godt
    ikke alt som har blitt bedre med tiden...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn