|
Jeg gir vel kanskje inntrykk av at utfordringene er voldsomt store hos meg. Det er vel kanskje rettere å si at det er visse forbedringspotensiale. Jeg ønsker et oppsett med tilnærmet likt sweetspot som med CD horn. Et godt slik oppsett er veldig lite påvirket av om man sitter et stykke utenfor sweetspot, både mht. klangbalanse og perspektiv. Med 1,4" utgaven av JMLC 350 og med et lite horn på toppen har jeg til nå ikke lykkes å til noe i nærheten av dette. Den sedvanlige sjekk-lyden-på-kjøkkenet-testen viser også en usammenhengende power respons. En bevegelse på hode har hatt relativt stor innvirkning ift. perspektivforflytning. Utfordringen har vært at 1400 hornet har gitt en svulstig unaturlig klang når det presses for lavt (eller så lavt som jeg egentlig ønsket) med TAD2002.Hehe, sant nok. Det er og blir en lang rekke valg på bekostning av hverandre. 3-veis satelitt gjør at man må balansere litt mer på knivseggene når det gjelder XO og hornvalg.Psssscht, du har rimelig likt hornsetup som jeg (med unntak av de snasne driverne dine seff) og skulle sånn sett også være belemret med mye av det samme forbedringspotensialet skulle jeg tro. Nei farrr, du kommer ikke utenom du hellerNåja, vi er da noen som fortsatt prøver å holde 4-veis så godt som mulig![]()
![]()
Til forskjell fra deg bruker jeg 1"-versjonen av JMLC350 som beamer litt mindre. Føler ikke jeg sliter med for trangt lydbilde med dagens oppsett med XO på 6k, og subjektive tilbakemeldinger er stort sett veldig gode.
Tror heller ikke å legge til en driver med deling midt i det mest følsomme området er en udelt positiv løsning, men selvsagt mulig. Har forøvrig testet dette i eget rom, og skal teste med litt andre (mer egnede) horn igjen snart (JMLC 270, 1400, ALE 1750)
Har også testet alternativ midbassløsning og ser at det må bli midbasshorn, og jeg føler vel at dette er kneppet viktigere\vanskeligere å få til. Mer kompresjon for å bedre fylle ut området opp mot JMLC.
Vurderer også JMLC400 1" som erstatning for 350, håper kanskje på å få testet dette også før ting eventuelt settes i gang.
Valg av 4-veis gir også kanskje en økonomisk muliget til å hoppe et ekstra skripp opp på driver-stigen.
Det er nok ikke himmel og hav av forskjell på 1,4" og 1", og kommer vel veldig an på hvor mye beaming man synes man kan leve med.Det skulle vært fryktelig interessant å se polarresponsen til den 350 utgaven du kjører.
Ja man kan fort bli litt smånevrotiskJeg tar erfaringene dine (og andres) i høy betraktning, og takker for innspill. Man kan bli smånevrotisk og paranoid av mindre enn å teorisere over disse horninstallasjonene vi driver med
Samtidig er praksis ofte anderledes enn teori, selv om de gratis lunsjene ikke står i kø. Legger merke til at en av mine favorittanlegg har dipol fra bass-mellomtone og JMLC270 kobla rett mot diskant.....det SKAL jo ikke låte bra![]()
Vi jo heller ikke anta at det er så stor forskjell. Derfor er det litt overraskende (og irriterende 8) )at du med ditt oppsett ikke opplever de samme problemene. Skal gjøre et forsøk selv hjemme med å flytte delefrekvensen så høyt som du og se om det da skjer noe mht. persepsjon.Det er nok ikke himmel og hav av forskjell på 1,4" og 1", og kommer vel veldig an på hvor mye beaming man synes man kan leve med.Det skulle vært fryktelig interessant å se polarresponsen til den 350 utgaven du kjører.
Ved 15 grader of axis (30 grader totalt, altså) er jeg først 5dB nede ved 7k.
Da er ikke dette tråden å befinne seg i - grøntfor bygger ingen røslige kropper akkurat. Med mindre du er gorlilla eller elefant fra før.
Minner igjen om den sølde enkle oppskrrift på god hornlyd som er både kalorifattig, næringsrik og beamfritt;
Oppskriften gjelder for 1 person
- 22 kg. diskant fra 7.000 Hz ca. med integrert horn
- 22 kg. øvre mellomtone, 3-7.000 Hz ca,
- 5 kg. aluminium, hornformet og gjenget
- 22 kg. nedre mellomtone, 7-800 - 3.000 Hz ca.
- 20 kg. kompositt, hornformet og gjenget
Bakes i form til alle ingrediensen har gått seg til!
Det kan være forgjengeren til Whisper 2000.Mulig dette kan være et hjelpemiddel for oss tjukke i huet:
Vis vedlegget 358269
Ut fra vinkel på halvkoppene ser det ut som det er vinklet for litt høyt stacket mellomtone...
Mvh Gisle
Spørs helt hva den røslige kroppen skal inneholde; spekk eller muskler.Da er ikke dette tråden å befinne seg i - grøntfor bygger ingen røslige kropper akkurat. Med mindre du er gorlilla eller elefant fra før.
Har du testet?Vi jo heller ikke anta at det er så stor forskjell. Derfor er det litt overraskende (og irriterende 8) )at du med ditt oppsett ikke opplever de samme problemene. Skal gjøre et forsøk selv hjemme med å flytte delefrekvensen så høyt som du og se om det da skjer noe mht. persepsjon.Det er nok ikke himmel og hav av forskjell på 1,4" og 1", og kommer vel veldig an på hvor mye beaming man synes man kan leve med.Det skulle vært fryktelig interessant å se polarresponsen til den 350 utgaven du kjører.
Ved 15 grader of axis (30 grader totalt, altså) er jeg først 5dB nede ved 7k.
Tror du knepp-kakene har bygget den kroppen der...Kraftig gubbe! Regner med at han utøver samme natteaktivitet som Blanca Bals.
Du skal ikke kimse av Oberstens kneppkaker, men det var vel generelt tjuvspising om natten jeg tenkte påTror du knepp-kakene har bygget den kroppen der...Kraftig gubbe! Regner med at han utøver samme natteaktivitet som Blanca Bals.![]()