M
MarkusH
Gjest
Dette så stort og rått ut!
Det Shyhornet var ikke lite, nei.
Det Shyhornet var ikke lite, nei.
Med plate der vil det se usymmetrisk ut, så radialhornet skulle vært laget flatt i bunnen så det tettet perfekt ned mot middbasshornet. Nå var jeg etterpåklok/dum nå.superstrøkent, men tror jeg ville lagt inn topp-plate til bassene som fulgte kurven til radialhornet
mvh
Leif
Skjønner ikke helt hvordan du tenker der, men det spiller ingen rolle. Blir bra som det blir.mitt poeng var at ikke luftstrømmen fra underdelen radialhornet skulle endres av en plate, samtidig som det ble tettet bakerst i overdelen av basshornet
Ser strøkent ut. Blir helt konge med sort NextelTakk for skryten folkens! Det er moro å sette sammen når det går så smertefritt som dette, og det ser jo ikke så ille ut om jeg landa si det selv! Moro at det også fenger andre
Jeg foreløpig usikker på farge/overflatebehandling. Jeg tror set må noe mer sort/kontraster på satellitten, men får se.
Veldig enig! Overdådige designelementer uten funksjon tiltaler meg ikke, men dette er vakker funksjonalitet.god design er følge av form følger funksjon, veldig bra!
Hei!Göy å se dette faller på plass hos deg. En kul og orginal rigg og grattis så mye med et dedikert rom! Veldig interessant midbasshorn og definitivt en mer grasiös konstruksjon en de nærmest standardiserte tutene som undertegnede har. Er de simulert i Hornresp? Har aldri fått til en fornuftig simulering med klassiske elementer uten kompresjon, men dine moderne oppförer seg kanskje annerledes?
Ser du har stacket på langvegg. Har gått noen runder i mitt rom som er også konstruert fra grunnen med en blanding av bjelkepanel og dobbel gips med green glue i mellom for lydisolering. Dimensjon ca 7x4.2 og 2.8m himlingshöyde og skråvegger i kortenden.
Jeg var i utgangspunktet besatt av å ha riggen som ikke direkte er i kompaktsegmentet på kortveggen. Hovedsakelig for å frigjöre maksimalt med plass i rommet for luft og lys, men også for å ha lengst mulig avstand fra sjenerende refleksjoner fra bakvegg.
Begynte först å teste med noen småtalere for å analysere rommet, noder og plassering og dette fungerte ganske bra. Men da storriggen ble installert var ikke mulighetene for plassering like fleksible, og jeg endte med riggen og lytteposisjon plassert i et enormt null som gav et 15-20dB sökk i regionen 30-50hz, og en skarp node ved 25hz. Audiolense ryddet ok opp, men var ganske stusselig bass ennå midbass og opp fungerte greit.
Etter å ha mannet meg opp ble rommet endevendt, riggen havnet på langveggen og responsen i bassen var rett og slett spektakulær! pluss minus 3dB fra 25-100 uten tiltak og EQ.
Jeg klappet meg fornöyd på skulderen og spilte så på riggen slik i snart et år. Men nå i höst kom Habicht på besök, og det var litt fikletid igjen, og på tide å ta grep med noen baktanker. Rommet som i utgangspunktet var stort og deilig var med denne plasseringen ikke noe annet enn fylt opp med höyttalere og var kun brukanes som et 100% dedikert lydrom. I tillegg var jeg avhengig av absorbent rett bak hue i lytteposisjon for en tilfredsstillende topp, men konsekvensen av det var også å lytte med "dotter i öra"
Habicht var enig at dette var i lengden uutholdbart, både lydmessig og estetisk og riggen var drasset tilbake til sin gamle plass på kortveggen med de kompromissene det innebærer. Bassen fikk svi, men toppen var så uendelig mye friere.
Men nå i romjula har jeg gått systematisk til verks for å identifisere nullen i bassen. Etter mye klöe grunnet drassing av ca 4 kubikk av steinull fant jeg ut at demping på frontvegg gav null effekt, men jeg konstruerte en bassfelle på bakvegg i rommets lengde 4.2m x 1.20 og 30cm tykk (steinullen lik Flexi A. 30kg/m3 og ca 9000 pa.s/m2). Denne fellen nærmest eliminerte sökket og er nå innenfor pluss minus 5dB i regionen 25-100hz. Bassen trökker og mellomtone/topp er luftig og frigjort. Bassfellen ligger i knevegg og når jeg får ut fingeren til å kle den og sette spiler blir den i diskré og stjeler lite gulvareal. Jobben videre blir å eksperimentere med membranfeller for mer gevinst i bassen da jeg har nok ull på plass (himlingsabsorbent, sideabsorbenter og bassfellen bak). Har i tillegg 8 QRD diffusorer på bakvegg over bassfella som ser bra ut og gir en veldig behagelig klang.
Summa summarum: Ha alle muligheter åpne först du har et dedikert rom! min konklusjon er iallefall at med en fullvoksen hornrigg bör rommet være betydelig bredere enn 4m for en plassering på langvegg.