Hifi-sesongen har vært bra så langt. 98% musikklytting og glede over å ha anlegget i stua. Bruker anlegget så og si hver dag og har trolig mer enn doblet brukstiden i forhold til da jeg hadde dedikert furterom.
De resterende 2% har blitt brukt til testing og erfaringsbygging. Coax-høyttaler ble testet for å se hvordan midbassene responderer på deling ned mot 200Hz, og for å høre hvordan lydbildet blir med punktkilde fra samme frekvens og helt opp. NNNN Gage 125 er sykt bra både til prisen og ikke minst størrelsen, en ganske ekstrem liten tass faktisk. Det jeg trodde kunne bli en fordel med lavere deling ble ikke det. Midbassene låter tøft og homogent opp til mid/high. Punktkilde-effekten over et større frekvensbånd ble heller ikke en velsignelse sånn sett.
TAD-4003 i trau er stort, homogent og smooth. Det er nok spredningskontrollen i disse og midbassene som er suksessfaktor i at jeg har såpass ålreit lyd i en helt naken stue. Vi har fortsatt ikke tekstil foran vinduer og det er ingen akustikkremedier noen steder. Det er kult i seg selv, synes jeg. Med økt spredning kommer fort rommet og blander seg i gleden.
Jeg har også testet forsterkere som var tenkt å erstatte Accuphase A-45. Kjøpte inn noen målemonstre av moderne art. Skulle på papiret være tystere enn Accuphase. Hos meg utføres slike tester frekvenskorrigert, og jeg setter det opp så jeg får så korte avbrudd mellom byttene som mulig. Det skjer noe med romklang og samtidighet med den moderne forsterkeren som var ganske uventet for meg. Testet i blant annet Jarrets Köln Concert, og det er rett og slett en mer behagelig og fin opplevelse med Accuphase. Biaset mitt lå i utgangspunktet mot ny forsterker, så jeg velger her å stole på ørene uten å blindteste videre.
Når det gjelder støy/sus slår Accuphase denne moderne selv på 25dB gain kobla rett på TAD4003 med 116db følsomhet. På papiret skal Accuphase ha 3-4 ganger så mye residual noise (!).
Det er ikke store nyanser her, og produktet fremstår for meg som solid, godt bygget og vellydende. Og vanvittig mye for pengene. Velger å ikke skrive konkret hva det er for noe, men tar det som en fin overraskelse over hvor god Accuphase A-45 er tross alder og teknologiske fremskritt.
Ingenting er endret, med andre ord.
Hadde lyttebesøk i går av en kresen fyr i går kveld, tror han koste seg passe.