Takk for besøket i dag, Shy!
Må jo skrive litt om helgen som har vært. Etter å ha fått god hjelp i tidligere rom fra
@TrompeteN, tinget jeg på besøk av ham for tips om tuning og akustikk.
Litt bakgrunn: da jeg koblet opp anlegget her i stua for første gang åpnet jeg Audiolense, åpnet korrigeringsprosedyren fra forrige rom, target fra forrige rom og trykket "make filter" etter en rask og tydelig halvhjertet måling sen nattestid. Lyden som kom ut av anlegget da var langt utenfor det jeg forventet meg å få etter første forsøk. Jeg er vant til kald klang, slank bass og guffen lyd i åpne stuer med store vindusflater. Nå var det varme, god bass, ryddig lydbilde og atmosfære.
Forbedringspotensiale - helt klart - men ut av boksen så var dette en ren glede. Har hørt mye musikk de siste ukene!
Men så må man jo videre. Fikk endelig opp alle 4 subbene, tatt ny og mer grundig måling, og startet på å justere litt på prosedyre og frekvenskurve. Kom ikke særlig videre. For å være ærlig sliter jeg med å mikse inn mer og gøyal midbass/bass uten å mudre til øvre bassområde/nedre mellomtone.
Men. På lørdag troppet altså Trompetmannen opp på døra, klar for den samme hyggelige praten og musikkgleden som tidligere. Jeg tror han opplevde noe av det samme som meg - en viss overraskelse over hvor lite lyden virker preget av rommet. Etter noen runder med musikk jeg selv opplever som vellydende med egen justering, setter vi opp noen akustikkpaneler på frontvegg, samt i hjørnet ved peisen. Så får han PC'en på fanget med frie tøyler til Audiolense. Tror det går nesten 2 timer uten at vi sier stort, mens jeg ser det arbeides både med prosedyren AL glatter måling og korrigerer responsen etter og targetkurven. Atle bruker en annen innfallsvinkel og metode enn meg, det er helt klart. Her tunes anlegget først paddeflatt og uten noen form for heving i bassen. Det lyttes til klassisk og jazz for å tune klangfarger og tonalitet. Jeg hører at det stadig blas opp mer og mer detaljer og naturlig lyd, og låter jeg hørt på daglig de siste ukene fremstår med mer detaljer enn jeg har lagt merke til like lett som nå.
Så mikses det inn bass. Jeg vet ikke helt hvordan han får det til, men jeg har mindre heving totalt sett nå enn tidligere, men har en stramhet og punch som overgår det jeg får til selv.
Jeg er imponert, takknemlig og veldig, veldig fornøyd med jobben. Anbefaler alle som vil skvise potensialet ut av oppsettet/rommet sitt å bestille noen timer av denne mannen. Evnen til å legge objektive kvaliteter til bunn, men likevel tolke mine lyttepreferanser inn i miksen er fantastisk.
Nå går Royal Ballet på A80 og fruen smiler i godstolen. Livet kunne vært verre!