Først, gratulerer med nye høyttalere og snart forsterker.
Så, siden du nå har havna på utbyttekjøret... Det er en periode som "alle" går igjennom, så skal jeg gi det ett råd. Kjøp deg en bok der du skriver ned inntrykkene du får av lyden, for hvert bytte. Hva er forskjellen mellom hvert bytte. Hva liker du/liker du ikke ved bytte.
Etterhvert så vil du nok se at noen merker/kombinasjoner vil peke i den ene retningen og noen kombinasjoner vil peke i den andre retningen. Dette kan du da bruke som et utgangspunkt om du havner opp noen klasser i pris.
Jeg gikk slev i den fella at jeg kjøpte stadig dyrere anlegg/komponenter som hele tiden drog mer litt og litt bort fra musikken jeg er så glad i. De dyrere anleggene spillte bedre på musikksjangre som enkel jazz, piano og damestemme osv. Men siden jeg er glad i den litt tyngre sjangeren ( Rammstein, Metallica, TOOL, Satyricon osv ) så ble det til at jeg ikke hørte på den musikken da anleggene ikke gav meg "fot" lenger. Jeg kunne sitte ned å kose meg med hu Kari Bremmnes, Jennifer Warnes, ol. Men prøvde jeg meg da på min musikk så ble det ikke noe frat i foten. Det gikk så langt at jeg ikke brukte så mye tid på musikken som jeg hadde ønska.
Dette er bare et lite varsku, det er ikke alltid dyrere er bedre. Og når man da legger til lydsmaken, musikksmaken, db nivå osv. Så er det ikke lett å huske tilbake. Så om noen år nor du har rota rundt nok. Hos meg tok det 8år.... så slår du opp i boken og ser hva du likte før, og ikke minst hvorfor. Det kan være at den boken din vil da kunne hjelpe deg inn igjen på riktig vei om du roter deg for langt utpå.
Mvh Retep