The Last One's Stereo I Skauen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hitachi HMA 8500 mkII 2stk pianolakkert, gjort om til monoblokker.

Det var virkelig en lekker sak! Fant en side her med litt mer info: John Mears Dot Co Dot UK Det frister litt å sette opp et vintage-oppsett, uten at jeg helt vet hvor jeg skulle hatt det :)
    Det er mange som sikler på de der.

Personen som eier de nekter uansett selge de. Han tenkte på det en gang ekstra, fant ut at han heller ville ha de selv. Kan forstå han godt. Skal uansett få ordnet meg noe pent etterhvert. Har flere på handa som jeg spekulerer i.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Filmen Prometheus derimot.... den må jeg bare slå av. Ridley Scott som står bak. Geniet bak Alien, men det her var lavmål. Noen som har en anbefaling til en actionfylt film med litt god lyd? Ser gjerne at den ligger på Viaplay, men Netflix kan betales igjen er det et must.
    Har verken Netflix eller Viaplay,men filmen Iron man 3 på bluray er absolutt å anbefale,action og god lyd :)
    Liker forresten denne tråden svært godt :)
    Takk! Skal se film i kveld, så da blir det sikkert Iron Man 3.

Takk for at du liker tråden. Den/det betyr mye for meg :) Setter pris på gode ord.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hitachi HMA 8500 mkII 2stk pianolakkert, gjort om til monoblokker.

Det var virkelig en lekker sak! Fant en side her med litt mer info: John Mears Dot Co Dot UK Det frister litt å sette opp et vintage-oppsett, uten at jeg helt vet hvor jeg skulle hatt det :)
    Det er mange som sikler på de der.

Personen som eier de nekter uansett selge de. Han tenkte på det en gang ekstra, fant ut at han heller ville ha de selv. Kan forstå han godt.
    Ja, ikke sant? De står i et skap her, men klarer ikke å selge dem.

Hitachi.jpg

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Haha, fjott :p Du frister ved enhver anledning :)

men, men... du som spriket opp øynene pga. min dårlige håndføring med HTkablene, så ser jeg at du har en fiskebolle med ca. 10 liter vann stående rett ved strømmen....

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ;)
    Det er nok et par år siden dette bildet ble tatt- så den eventuelle faren er ikke til stede lenger

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Du er heldig, emotikon. Nesten frustrerende tenke på at de står støver ned..?

Men, jeg vurderer om jeg skal bytte HT på stua. Det ga mersmak med B&W'ene.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Fort, fortere, fortest...

Da er Vienna'ene lagt ut på byttekjøret. Ingenting er bestemt, men luftet. Sitter nå på "bøttekottet" med B&W'ene. Blir bare mer og mer glad i de. Noen som vil komme med noen gode forslag til hva jeg kunne sett på?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Har du byttet de CDM 1 SE permanent med Sonusene, siden de står i signaturen din?

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Nææææ, har jeg ikke fått med meg :D

Går fortere enn hva jeg får med meg selv om dagen.

Sonus'ene var dødfødt i lyden for min del når de først kom i hus. Ble kjøpt uprøvd, men de var i mint stand. Så de ser nesten ut som Darth Vader sin maske. Steintøffe. De krever sin strøm, da emotikon sine 200 watt ikke en gang kjører de optimalt.

Jeg er meget, meget godt fornøyd med B&W'ene. Fikk et lite mellomlegg min vei. Emotikon er fornøyd på sin, sin side. Alle er fornøyde. Det liker vi. :)

Sist redigert:

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.608
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    tror de spendor a5 kan være en gøytaler tross størrelsen også med musikaliteten i behold :) sett litt på de selv med tanke på at jeg heller ikke har så voldsom stue :p men også lest de krever sin plass tross størrelsen også,
    kan i hvert fall anbefale spendor med tanke på at det er lett å få de til å spille musikk uten at du trenger ``500`` watt :- )
    hadde selv noen spendor s20 fra ca 1993 som spilte meget sømløst og flott med en roksan på 2x85 watt og de spendorene var lukkede kasser som da krever mer juice enn bassrefleks, det eneste det skorta på på s20 var at de hadde nesten ingen punch i de nedre tonene men til gjengjeld meget gjennomsiktig og voksent lydbilde som bare spredde seg ut i rommet,
    de nyere a5-ene har garantert mer punch i mellombassen og litt nedover enn de s20-ene og hvis de har den lille punchen som skal til i kombinasjon med den magiske ``mellomtonen`` som bodde i de gamle s20-ene som sikkert har blitt enda mer åpne siden den gang, så trur jeg du har en killer i spendor a5 i denne prisklassen etter min mening :) om du ikke er ute etter bombastic bass :)men mer i selve musikk formidlingen ,

hehe synd du har havna på dette bytte kjøret, men kjenner meg veldig igjen, har akk begynt litt selv igjen, følte jeg hadde falt litt til ro , men før jeg visste ordet av det blei jeg bare for nysjerrig til å prøve vidre at jeg ikke klarte å la være , er rimelig hektisk til tider hehe ;D

lykke til :- )

mvh
    ivan

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Må først få noen som er interessert. Det er mange som har sett annonsen, men ikke noen kontakt. Tar litt tid. Litt usikker på hva jeg eventuelt skulle tatt for de vet et rent salg.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Må først få noen som er interessert. Det er mange som har sett annonsen, men ikke noen kontakt. Tar litt tid. Litt usikker på hva jeg eventuelt skulle tatt for de vet et rent salg.
    Siden de ikke er helt strøkne og mangler trekk foran er nok ca 9-10 K en realistisk pris.
    Gav selv 12000 kr for et par som var tilnærmet strøkne for et år siden ca.
    Men markedet bestemmer- Tilbud og etterspørsel :)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Siden de ikke er helt strøkne og mangler trekk foran er nok ca 9-10 K en realistisk pris.
    Gav selv 12000 kr for et par som var tilnærmet strøkne for et år siden ca.
    Men markedet bestemmer- Tilbud og etterspørsel :)
    Ga selv. 10.500. Hadde håpet deromkring. Er en på Finn som spør akkurat nå. Rolf.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Da selger du evt tilden prisen du gav. Kommer an på hva du selv ønsker å la dem gå for eller hva Rolf vil gi.
    Dere blir nok enig :) Det er mye lyd for pengene til 10.500 og ;)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ikke alltid prisen nytt som avgjør prisen brukt. Heller hva kjøper vil gi. Du kan heller ikke alltid måle nypris i spilleglede og
    kvalitet alltid Det har med riktig matching og gjøre, vel så mye. Men du må selv sette en pris du kan evt være happy med
    å selge for. Hvis ikke beholder du dem :) Men finnes mye på markedet du kan finne for rundt 10K brukt.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Det er absolutt ingen nedtur om jeg må beholde de. Men føler fortsatt at jeg mangler litt den lyden jeg søker etter. Men, det er ikke bare HT som spiller inn. Vienna'ene har jeg fått mest glede av til film, faktisk. Makan til dypbass og spetakkel de kan stelle i stand uten særlig volum.

Litt kjedelig at det ligger så lite av HT med litt verdi i på Finn i Tr.heim. Det meste er Lefdal varer eller CW.

Sist redigert:

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    God aften til deg.
    Jeg har fulgt tråden din en god stund, og jeg får først si at jeg kjenner meg godt igjen i byttegalskapen du nå har hivd deg i kamp med.
    Man blir sittende hele tiden å fundere på hvordan man finne "sin" lyd.
    Spennende og skummelt på en gang. Man har lyst til å prøve alt.

Vel, om jeg kan komme med noen tanker?
    Hva med å sette på håndbrekket litt?
    Jeg ser du har innom gode produkter i kort tid før du går videre.
    Har du noen gang jobbet med hva du har?
    Hva med å utforske plassering og akustikk litt nå?
    Jeg skal nesten banne på at du aldri vil bli fornøyd med noe før man også jobber med det man har.
    Jeg kan garantere deg en solid aha-opplevelse.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Vi får se hva det ender med. Men det kommer alltids noe godt ut av det. Jeg lar det ikke gå utover økonomi.

B&W'ene er en annen. "Billige" men gode stativhøyttalere som snart er 20 år gamle. De kan jeg nesten leve med ei stund foruten Vienna'ene i vente på noe annet. De blir litt fattige i bassen, men det er ikke mye. Diskanten på de er utrolig når det kommer til f.eks. gitar og stemmer. Rett og slett overraskende. De får i det minste nok strøm.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hersey skal være mulig oppdrive med litt tålmodighet. Må ikke kjøpe/bytte akkurat nå. Kanskje jeg til og med får lyttet litt før bytte den gangen her. Ikke bare spontant.

Har Soundgarden noe annet en RF serien i butikkene?

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Høres sikkert rart ut men har selv filmet endel høyttalere og byttet forsterker etc. Og selv om du hører med dine pc høyttalere/ headset mener jeg youtube videoer sier noe ( men bare noe ) om hvordan Heresy låter. De skiller seg ut med at de låter uanstrengt og har stort lydbilde selv på ganske lavt volum sammenlignet med mye annet. Veldig lettdrevent og effektivt med horn.
    Her er to eksempler :

Hadde vært bedre eksempler med a/b test mot andre høyttalere, har selv noen klipp men har ikke lastet de opp på youtube enda.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Dynaudio Focus 220 mk1. Noen som har erfaring med de? Ser lite om de på nettet. Fått forespørsel angående bytte.

Redd de er litt vel strømkrevende.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Alle Dynaudio trenger effekt for å våkne. Hatt de 220 selv. Til opplysning gav jeg 6000 kroner for mine. Så bytte uten litt mellom
    til deg vil være feil. Men lydmessig er de bra. trenger som sagt pulver for å spille til sitt potensiale. Og en annen ting er at de trenger
    litt luft rundt seg. Minimum 50 cm fra bakvegg og sidevegger. Solgte de jeg hadde for jeg syns ikke de ble otmimale på mine 20kvm.

Mvh Øyvind

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Nei, ikke i kikkerten. Bare sorterer litt det jeg får forespørsel om.

Ser helst egentlig at det blir et salg, da jeg heller kan sitte på pengene til jeg har funnet noe som passer meg.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Monitor Audio GS20 har jeg aldri hørt. Men jeg har et par av den større GS60 stående. Blir ikke brukt til noe.
    Jeg vurderte å foreslå bytte, men siden dine har skrap og mangler deksler så ombestemte jeg meg.
    Og de siste åra har jeg hatt Monitor Audio PL200 med PL100 stativhøyttalere bak. Så jeg føler at jeg kjenner MA godt.

MA er litt motsatt av Vienna. Vienna er kjent for å være laidback og snilt, mens MA er mer frempå og morsomt.
    MA er som regel kapable til å spille veldig høyt og har en veldig åpen klang. God punch i bassen og kan flytte en del luft.
    Men man skal være litt OBS på matching til en sånn type høyttaler. F.eks Hegel H200 blir helt feil (jeg har prøvd-elendig match). Det blir for lyst og aggresivt. Så man må parre det med elektronikk som låter litt varmt. Abrahmsen er poulært sammen med GS20.
    Impedansforløpet til MA sin GS serie er veldig enkel. De går ikke langt ned i impedans og vil ikke kreve en stor, strømsterk forsterker.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Dynaudio Focus 220 har jeg hørt på demo. Og lekte meg med de noen timer sammen med andre høyttalere. Og de ble testvinneren for meg.
    Disse fant jeg veldig gode. Så du har 2 gode kandidater der.
    Du kan i likhet med MA GS20 tette bassrefleksrøret hvis du ikke har plass til å gi de nok luft bak. Problemet da er jo at Focus 220 lett bunner (for lang slaglengde) i bassen. Tar jeg ikke helt feil vil disse låte mer nøytralt og ha litt mer å rutte med i dypbassen (kult til film som du liker), men ikke den samme punchen.

GS20 vil mest sannsynlig spille 3-5 db høyere enn Focus 220 med f.eks 100 watt pga av den lave følsomheten til Focus 220.
    Vienna har også en god del lavere følsomhet enn de oppgir, så GS20 vil mest sannsynlig spille høyere enn de også.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.608
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kom gjerne med forslag. Opp mot 15.000,- brukt.

Fått tips om f.eks: Spendor A5.
    Forfriskende entusiasme :) , til avveksling fra grandiose lufslott og evindelige kabelpjatt.

Forslag: ProAc D18 (psst! ligger ute på børsen NÅ!. Ikke mine...)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Hva føler du at du mangler med dine Vienna Beethoven Baby Grand ?Bare nyskjerrig har ikke hørt dem, men de ser flotte ut har har meget godt ord på seg for å være bra.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    De er flotte og låter meget bra. Kommer ikke unna det, men jeg fikk aldri "AHA-opplevelsen" på de. Foruten dypbassen som er meget moro på de. Blitt mest brukt til film. De skiller seg ikke ute noen retninger egentlig for min del. Mulig pga. dårlig match med elektronikk.

B&W'ene derimot, har gitt meg en liten "AHA-opplevelse", men blir litt for små for stua, men knall til gutterommet.

alghatar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror det hele dreier seg om elektronikk. Baby Grand med skikkelig elektronikk er meget meget meget bra. Du har jo kjørt Abrahamsen og HK, som er forholdsvis rimelige forsterkere. Dessverre krever BBG kostbar elektronikk :\

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Jeg tror det hele dreier seg om elektronikk. Baby Grand med skikkelig elektronikk er meget meget meget bra. Du har jo kjørt Abrahamsen og HK, som er forholdsvis rimelige forsterkere. Dessverre krever BBG kostbar elektronikk :\
    Vet... alt er avhengig av skikkelig elektronikk. Sonus'ene jeg hadde var bittesmå, men våknet ikke til liv før de fikk over 250 watt, tullete. Merket en god forskjell på Abrahamsen vs HK'en, men det er mye som fortsatt bor i de.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn