The Last One's Stereo I Skauen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Vi får se hva de duger til. Det varier av tilbakemeldinger på utenlandsk fora. Noen mener man bør han en sub i bunn. Andre mener de klarer seg alene på 20 kvm.

Enten liker man det, ellers liker man det ikke. Skal stå på soverommet, så passer vel greit til laid back musikk.
    Har ei lita liste med musikk som skal prøve. Bjørn Berge er en del av det. Neil Young og mye rolig snacks.

Klarer de dra John Martyn - Excuse Me Mister er det bare et stor pluss. Kiler litt i magen, så er spent på hva de leverer.

Nå er det absolutt ikke gjort noen avtale på noe som hest. Annet enn at han var interessert i LM'en.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Vi får se hva de duger til. Det varier av tilbakemeldinger på utenlandsk fora. Noen mener man bør han en sub i bunn. Andre mener de klarer seg alene på 20 kvm.

Enten liker man det, ellers liker man det ikke. Skal stå på soverommet, så passer vel greit til laid back musikk.
    Har ei lita liste med musikk som skal prøve. Bjørn Berge er en del av det. Neil Young og mye rolig snacks.

Klarer de dra John Martyn - Excuse Me Mister er det bare et stor pluss. Kiler litt i magen, så er spent på hva de leverer.

Nå er det absolutt ikke gjort noen avtale på noe som hest. Annet enn at han var interessert i LM'en.
    Ja, er jo øret som bestemmer :) Gi de en runde med Joe Bonamassa - Jockey full of bourbon, fantastisk låt.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Bank i bordet. LM'en kom virkelig til sitt rette sammen med Omega Super 6. Spennende og utrolig flott høyttaler, spør du meg.

Mulig det er akustikken som spiller et puss på Heresy. Men 2225L spiller bedre her hjemme enn LM'en. Skjønte litt mer av hva den kan gi av "magi" med riktig høyttaler og annet rom, LM 217. Omega Super 6 og LM 217IA var en god og spennende match.

Omega mangler heller ikke noe i bassen. Noe man fryktet litt før man fikk hørt de av det man har lest på utenlandsk fora.

Nei, det her var en en rett gjennom hyggelig og positiv opplevelse for min del. Enkelt og greit grunnen til at man har det her som hobby. Gode opplevelser. Omega Super 6 er etter min smak en utrolig pen og spennende høyttaler.

Finner ikke bilder som rettferdiggjør utseendet på de. For de sto fram som utrolig pene. Mørkere i finish.

last ned.jpg

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.608
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med Omega. Ikke ofte man ser dem her i Norge. Her er storebrødrene. Mine har 8" - langt vanskeligere "å få til" og mer krevende hva tilkoblede forsterker angår. Dine tror jeg spiller bra sammen med det meste. Prøv gjerne små/billige klasse T eller D-forsterkere. Vintage er også veldig gangbart. Pass bare på at forsterkeren har en litt varm klangkarakter. Små kl A og rør er seff ypperlig, feks EL84. Helst enkle konstruksjoner uten/lite feed back og dempingfaktor. Send meg en PM skal du selge de senere. Er meget interessert!:)
    2015-09-18 04.29.32.jpg

EDIT: Omega er langt mer allsidig og må ikke forveksles med den gjengse fulltoner. For dem med forskjellige musikktyper, du. Men de favoriserer akustisk musikk, og er (selvsagt) ingen HT for øredøvende hard rock, tung hip hop eller store orkesterverk på "realistisk nivå". De er selvsagt ikke perfekte, men det er neppe noen HT heller - til en "betalbar pris", da;)

EDIT2: De skal stå i soverommet?! Hellige brøde! Få de på et par gode stativer i passende høyder (de kan være kilne der), og de synger med gullstrupe. Det er folk som bytter ut Harbeth SLH5+ og 3a Ref MM DC med disse. Med all respekt, så er neppe Heressy i deres klasse (og jeg dukker før vondordene fra Klipsch-fansen hagler mot meg!;) )

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    De kommer tidligst i morgen :)

Lovte karen at han skal få kjøpe de tilbake, skulle jeg finne på selge. Artig at du er engasjert. Skal engasjere meg litt mer tilbake i morgen.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.168
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Skulle du slått til på den heed obelisk SI mk3'n som ligger på torget.. ;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.608
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ah, ok. Skjønner selgeren godt. Jeg har hatt mine i noen år nå, lengre enn noen andre HT noensinne. De passer egentlig ikke inn her siden de ble handlet inn for nærfeltlytting. Men nå havner jeg hele 4,5 fra dem, så det er langt fra ideelt. Dette, sammen med tradisjonelt hifi-kløe, gjør at jeg tenker litt på å bytte de ut. Men jeg er redd for å savne alle de gode og unike egenskapene som man ikke finner i HT med delefiltre og flere elementer. Derfor tanken å kjøpe dine, hvis du selger med tiden, og ha de i bakhånd skulle et bytte av mine være "fatalt". De er stativere, så lettere å pakke bort enn mine gulvstående. Får jeg spørre hva du gir for dem? (send PM hvis mer passende).:)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    De kan ikke sammenlignes med Heresy, spør du meg.

Av det lille man fikk hørt er de mer "korrekte". Egentlig stikk motsatt av Heresy. Muse ble spilt, men det var ikke det likeste opp mot Omega 6. Der har du Heresy igjen som spiller fletta av det meste til en fornuftig pris på litt rock'n roll.

Omega 6 laid back.

Heresy rockete og rølpete, ellerno.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.608
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Begrensninger og kompromisser hele veien, ja. Det gjelder alle konstruksjonsprinsipper, ikke bare fulltonere.

Man hører ofte hvor så mye bedre aktiv deling er ift passiv deling i flerveis-HT. Men har du tenkt over at med fulltoner, så er det "aktiv deling" i det du kobler forsterkeren din til det ene elementet - eller altså ingen deling av noe som helst whatsoever? ;)

Blir spennende å høre hva du finner ut av, selv om den forsterkeren som passer de best i ditt arsenal - LM 300b - ikke lenger er i din besittelse.

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Vi får se :)

Det jeg har som er mest spennende er jo BAF1 og forhåpentligvis Yamaha C70, men det står sørpå enn så lenge.
    Rega og Menuetto er andre spennende alternativ som ikke tar plass. Må forsåvidt ha en ny DAC.

Har ikke kjent slik kribling i kroppen siden jeg fikk DA110A i hus. Det er lenge siden det. Får man håpe på at det ikke blir et alt for stort tap uten 217IA.
    Marantz 1060 og 2225L er alternativene akkurat nå. Heller mot det varme beggt to, med V6 som en liten varmeovn på toppen.

Kan da umulig bli negativt.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Det her tror jeg er balsam for Omega.

Vi hørte på noe norsk Jazz i går som skilte seg ut, men kommer ikke på navnet på karen.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Må definitivt ha litt mindre stativer. Kommer litt for høyt opp. 10-15 cm. lavere. De er på størrelse med RB-75.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.168
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Vi får se :)

Det jeg har som er mest spennende er jo BAF1 og forhåpentligvis Yamaha C70, men det står sørpå enn så lenge.
    Rega og Menuetto er andre spennende alternativ som ikke tar plass. Må forsåvidt ha en ny DAC.

Har ikke kjent slik kribling i kroppen siden jeg fikk DA110A i hus. Det er lenge siden det. Får man håpe på at det ikke blir et alt for stort tap uten 217IA.
    Marantz 1060 og 2225L er alternativene akkurat nå. Heller mot det varme beggt to, med V6 som en liten varmeovn på toppen.

Kan da umulig bli negativt.

Les deg litt opp på heed obelisk SI 3... kontra rega å menuetto.. ;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.608
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må definitivt ha litt mindre stativer. Kommer litt for høyt opp. 10-15 cm. lavere. De er på størrelse med RB-75.
    Foreslår du går for noe på 50 cm høye stativer. For høy, og de mister noe av tyngden i bassen.
    Prøv deg frem med de vintage 30w kl A Marantz. Men de klarer seg fint med langt mindre enn 30w. Og som sagt; mye feed back og høy demping er ikke noe de i utgangspunktet foretrekker (Heed'en er veldig interessant, selv om dempingfaktor på >150 kan gi en litt tørr og anemisk bass). De er imidlertid fleksible, så prøv deg frem. Det jeg messer om, er optimalisering for å lokke ut den siste dråpen av magi.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Tror det er 60 de står på nå. De er uansett alt for lette de stativene. Må ha noen som er mye tyngre, mulighet for fylling med sand. Letteste stativene jeg har hatt så langt. Så er litt redd bikkja kan finne på være uheldig. De er i feilfri stand, så skal ikke ha noen uhell.

"Magien" (den oppsto i går i annet rom med LM 217) er uansett tiltenkt Omega når vi flytter. De skal absolutt få kjørt seg her, men jeg tror nok det blir jakte en egen forsterker til de etterhvert. Marantz 2225L blir rett og slett for mye "amerika". Fet og litt ukontrollert lyd.

Enten alt for mye/lite bass. Ingen mellomting. Det er litt eget på akkurat 2225L. Den er mørkere i lydsignaturen enn sine større brødre. Kommer alt for mye vokal i bildet nå. Instrumentene er alt for langt bak. Så det kan ikke sammenlignes med det som var hos tidligere eier i går. De har et stort potensiale med riktig match av forsterker.

Moro at han aldri hadde hørt så god lyd på de som LM 217IA presterte. Bor i samme by, så byttelån begge veier er ingen umulighet :)

Ser det er flere som av en eller annen grunn har godt resultat med f.eks. Peachthree. Har jo en Marantz 1060 jeg er overbevist om at hadde gjort mye bedre jobb enn 2225L, men der er det kun pre som fungerer, dessverre. Den må en tur til kyndig servicemann før den kan levere.

(Heed blir det nok ikke X-Cell :) Men har ingenting vondt si om Heed av den grunn.)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.168
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Svært så masete du ble med Heed da :cool:

Ja til den prisen som den ligger ute for er det lite som slår den til bruken som Vår siste venn her skal ha :) kommer ikke nærmere rør uten å ha rør :) skulle kjøpe den selv, men heed har desverre fjernet muligheten for pre out :)

Hadde pre out vært mulig hadde den blitt kjørt i biamp her med blokkene :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Heed er jo like stygt som Hegel ;) må jo ha noe som ser/låter bra :)

O

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Rega er fantastiske til prisen. Hadde jo Elex-R og Klipsch før. Super match :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.168
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Heed er jo like stygt som Hegel ;) må jo ha noe som ser/låter bra :)

O
    Haha.. det er ikke nææært engang.. hegel har aldri klart å lage noe som ser i nærheten så bra ut... værtfall ikke innvendig ;)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Nå kommer BAF1 og forhåpentligvis C70 ila. en måneds tid. Kan leve med det til vi flytter i august.

Har tross alt bare plass til en stereo her vi bor nå.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.391
    Sted
    Smurfeland
    ^Ser sikkert kul ut den, takk for tipset. Og hvis det er Tom Waits sin musikk i filmen og ikke bare på traileren så er jo det nesten grunn nok alene. Rain dogs er favorittskiva mi av han også faktisk.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Tanken var jo handel av DAC til Omega.

Hvorfor ikke prøve platespiller først. Finne ut om det er noe tess. 5-7000 kr. må da være mulig få til en ok spiller.
    Eventuelt en riia. Usikker på hva det blir for forsterker. Karen som hadde de før meg sa de "vokste" på LP.

Jeg må jo være et geni finner jeg på noe slikt.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Tanken var jo handel av DAC til Omega.

Hvorfor ikke prøve platespiller først. Finne ut om det er noe tess. 5-7000 kr. må da være mulig få til en ok spiller.
    Eventuelt en riia. Usikker på hva det blir for forsterker. Karen som hadde de før meg sa de "vokste" på LP.

Jeg må jo være et geni finner jeg på noe slikt.
    Utbytte av dac? :) *hint hint*

Frog79

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.168
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Får mye flott i lp verden for den prisen :) har slått meg greit til ro med project debut carbon saken som er her.. :)

Stigimon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Antall liker
    305
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    En ting skal du ha Anders.... Forutsigbar... Det er du ikke ?????? He he

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Stiller meg forundrende om dine påstander om forutsigbarhet :)

Fornøyd nå. Ikke så fornøyd med LM 217 i hus. Da den ble stående nesten ubrukt. Låt som en drøm på Omga.
    Da må man nesten "bite i det sure eplet" noen ganger, men føler jeg kom ok ut av det til slutt.

Tør nesten påstå at Omega er det mest spennende jeg har hatt så langt. Nå krever Omega ingenting av forsterkerkraft, så det er ingen umulighet at det dukker opp en pusling av en rørforsterker etterhvert.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.608
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ta noen bilder da, mann!

Omega har jo ingen delefilter som stjeler (eller farger) noe som helst, så de er lette som fy å drive. Vurderer selv den LM mini 218 på børsen med sine 2X3w til 2500 kr. Synd den ikke har subwooferutgang.

Og som sagt, stiller meg i køen skal du selge senere;)

Stiller meg forundrende om dine påstander om forutsigbarhet :)

Fornøyd nå. Ikke så fornøyd med LM 217 i hus. Da den ble stående nesten ubrukt. Låt som en drøm på Omga.
    Da må man nesten "bite i det sure eplet" noen ganger, men føler jeg kom ok ut av det til slutt.

Tør nesten påstå at Omega er det mest spennende jeg har hatt så langt. Nå krever Omega ingenting av forsterkerkraft, så det er ingen umulighet at det dukker opp en pusling av en rørforsterker etterhvert.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har ikke noe kurant kamera liggende akkurat nå. Orker ikke ta større bilder med mobilkamera som ødelegger bildet.

Men jeg skal ikke nekte på at de tar seg godt ut med den sorte TV-benken. Lite møbel i seg selv Super 6.
    Må bare få fatt på noen lignende stands som vist på bildet under, så kan det bli riktig så bra til slutt.

superalnicomonit.jpeg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.360
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flotte, spesielt med de stativene! Spennende å høre hva du synes. Har selv en tanke om å prøve fulltoner, men har nå så mange tanker da...:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn