G
Gjestemedlem
Gjest
Om ikke annet så er det skapt et stort fremtidig marked for remastringer med hørbar lyd, slik at alle som handler CDer kan få lov til å kjøpe utgivelsene en gang til. :-\
Genialt! Takk!!!Suomela skrev:Ett alternativ till visualiseringsprogram runt limitering/klippning i musik är MasVis som utvecklats av Svante Granqvist.
LTS liker vi. Jeg abonnerer. Skulle bare ønske de kunne ha skrevet på engelsk fremfor svensk. : Det er enklere for meg. Jeg sliter litt med svensk som skriftspråk. Men det kommer seg forhåpentlig med mer trening.Suomela skrev:Ett alternativ till visualiseringsprogram runt limitering/klippning i musik är MasVis som utvecklats av Svante Granqvist.
"Programmet MasVis analyserar tvåkanaliga ljudfiler som rippats från CD. Programmet ger diskussionsunderlag som är speciellt användbart när man diskuterar ljudkvalitet och masteringsprocessning. MasVis har väldigt få inställningar vilket gör att graferna alltid blir likadana för en given utgåva, oavsett vem som gjorde analysen. MasVis körs under Microsoft Windows och är helt fri att använda."
For mer information se artikeln Varför låter skivorna så illa? Del 2: Presentation av ljudanalysprogrammet MasVis (PDF 944 kB).
/Suomela
Vil påstå at det dessverre ikke bare er masteringen som ene og alene har skylden her lenger... ofte er produksjonen svært presset allerede i miksen. Dataalderen gir mulighet til å slenge på så mange "virtuelle" limitere og kompressorer som man vil, gjennom hele kjeden, og det blir da også svært ofte gjort. Når miksen så havner hos masteringsteknikker er det svært lite å gjøre med det... Ideelt sett skal man leverere en "ufarget" 24 bits miks til mastering, dvs. uten (evt. minimal) eq/komprimering i siste ledd, men altfor ofte blir ikke denne fremgangsmåten fulgt.JK skrev:Helt rett. Det som blir gjort i studio er et handtverk der det blir gjort en god eller dårlig jobb. Men det er først og fremst mastringen som er problemet. Når en produksjon blir overstyrt og mastret høyt er alt ødelagt. Da kan produksjonen være så god den bare vil, til ingen nytte.........
Satt på jobb her i dag og forklarte dette fenomenet (samt hva mp3 er) til noen unge kollegaer uten peiling. Etterhvert så fikk jeg konstatert at dei opplevde dårlig lyd (kjedelig lyd) på CDene dei kjøpte uten å forstå hvorfor.
Så den "myten" som har oppstått blant artister, produsenter, plateselskap og mastringteknikkere om at dette er noe almuen vil ha er helt på trynet!!!!
Dei er nok selv skyld i å grave sin egen grav, og hilsen fra meg er, måtte dei alle brenne langsomt i helvete.....
Hvis du bruker PureMusic vises disse verdiene automatisk under avspilling.oisteinth skrev:Kjører mac, men har windows på egen partisjon, så skal få lastet ned det programmet og gå gjennom musikkbiblioteket!
http://www.discogs.com/artist/Martin+BirchSchumacher skrev:Det skulle vært lyst ut skuddpremie på vedkommende som mixer ihjæl Steve Harris sine mesterverk....
I beg to differ, Sir!espege skrev:Såvidt jeg vet er ikke "VolumKrig" et tema mht. hverken jazz eller klassisk, så selv om en visuell sammenligning kan være artig nok, blir det litt som å sette appelsiner opp mot epler, når innspillinger fra slike sjangre taes til inntekt for å påvise galskapen i den delen av bransjen som befatter seg med høylytt rock...
Yepp, jeg var litt kjapp på avtrekkeren der ... :-[Asbjørn skrev:Tror nok ikke du kan si noe fornuftig ut fra de grafene. Programmet takler ikke andre bit-dybder enn 16 bits. Kanskje vi kan ønske oss det i en versjon 2.0?
OK. Jazzen følger altså etter... da gjenstår bare klassisk, eller?..Asbjørn skrev:I beg to differ, Sir!espege skrev:Såvidt jeg vet er ikke "VolumKrig" et tema mht. hverken jazz eller klassisk, så selv om en visuell sammenligning kan være artig nok, blir det litt som å sette appelsiner opp mot epler, når innspillinger fra slike sjangre taes til inntekt for å påvise galskapen i den delen av bransjen som befatter seg med høylytt rock...
...
Jazz er også hardt angrepet av galskapen, ja. For å spørre med Knopfler: How come Jesus gets Industrial Disease?
Det ser ut som det er mindre enn 100 samples pr halvperiode som er direkte utsatt for limiting, og det er jo ikke så ille over 5 minutter med musikk. Et større «problem» mht den opplevde dynamikken er maksimeringen med relativt «myk» komprimering som antydes i Peak vs RMS som tyder på at mye av musikkinformasjonen er klumpet sammen i «samme» nivå.Asbjørn skrev:... Denne CD'en er "brick wall limited" ved -0,2 dB. Se de digre spikene ytterst i histogrammet og legg merke til hvordan punktene i "Peak vs RMS" går helt til topps og så vannrett til høyre, fordi det bare ikke er noe annet sted å gå. Legg også merke til hvordan kompresjonen øker i de sterke partiene i den nederste grafen "short term crest factor". Denne plata låter forholdsvis OK, men det sier ganske mye om den lydkvaliteten vi etterhvert har blitt vant til å høre rundt oss.
Jazz er også hardt angrepet av galskapen, ja. For å spørre med Knopfler: How come Jesus gets Industrial Disease?