baluba
Æresmedlem
- Ble medlem
- 18.02.2009
- Innlegg
- 24.587
- Antall liker
- 15.156
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Det skjer i alle ledd av prosessen. Først går signalet gjennom en mikrofonforsterker, som ofte har kompressor og limiter innebygget. Dette er fine saker sålenge det brukes med vett. Så kan det skje i nedmiks, og til slutt forverres problemet i mastringen. Når det gjelder Metallica var det så ødelagt før det ankom mastring at 3 ut av fire teknikere i den anstalten nå er helt skallede!!! Det var ingenting de kunne gjøre med faenskapen utover å bruke litt eq.CDWMcInSpots skrev:I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war?
baluba og andre:
I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war? Skjer det allerede i originalopptakene, eller skjer det først (langt) senere i prosessen? Hvis i det minste originalopptakene fremdeles er gode, kan man jo håpe at i hvert fall den gode musikken kan reutgis med god kvalitet i fremtiden. Hvis ikke, er jo dessverre alt håp ute for mye av musikken som har vært utgitt i denne perioden.
Det er klart at plateselskapene er skyldige også. Men de forsøker bare å følge opp de nye utgivelsene. Folk reagerer når de kjøper en ny cd med lavere lyd enn nyinnspillinger. Når da en reissue låter like høyt som Metallica, ja da er bermen fornøyd.
Klart at plateselskapene skulle gitt de vettuge teknikerne mer makt, slik at det kun er platene som de største artistene som kan ødelegges.