Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Duke Garwood - Heavy Love.

    Masvis resultet såderr. Men han kommer unna med det. Er en ganske "intim" lydende plate. Anbefales. En lavmeldt singer/songwriter. Kan minne litt om Pål Flaatå.
    duke garwood.gif
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    675
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Har gjort det samme selv med DVDer og SACDer, men hvordan kom du frem til 10dB heving på LFE-sporet? Nysgjerrig for å få best mulig resultat selv :)
    Fordi LFE per definisjon er 10 dB høyere. Når man nedmikser til 2-kanal bør man da heve LFE sporet 10 dB for at det skal bli riktig.

    Står litt om det her:
    In a Dolby Digital or DTS 5.1 system should subwoofer level be aligned up or down by 10 dB?
    Takk for tipset. Det må prøves :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dette låter i bunn og grunn ganske fint. Ikke best men det finnes litt "trøkk og drive" i musikken.
    Boney James - Futuresoul (2015)
    boney_james.gif
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gordon Goodwin's Big Phat Band - Life in the Bubble (2014)
    Neste plate som skal snurres.

    gordon-goodwin.gif
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Interessant opplevelse jeg måtte dele.
    Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia i diverse formater, sortert i fra brukbart til ubrukbart

    1. Stereo nedmiks av DVD-audio 5.1 LPCM spor*


    2. HDCD rip, dekodet med Peak Extend


    3. CD-rip (mp3 som er tjuvlånt for anledningen)



    * Dette ble gjort som følger:
    DVD-audio platen ble rippet til 6-kanals 48 kHz 24-bit WAV.
    Så ble de seks kanalene nedmikset til 2, ved at front og bak ble panorert til hver sin side, senter lagt i senter, og LFE hevet 10 dB og lagt i senter. Mastervolum ble senket 7 dB for å unngå klipping. Dette ble eksportert til 16-bits wav for dynamikk-analyse.
    Det korrekte er: Center skal -3dB før mixdown. For LFE er tallet +7dB.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    The Weather Station - Loyalty (2015)
    Mixeren har ihvertfall tenkt noe. Låter ikke halv gæli dette.
    weather station - loyalty.gif
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.092
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan får du kjørt test på FLAC-filer?
    Hos meg får jeg kun bruke WAV-filer
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Interessant opplevelse jeg måtte dele.
    Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia i diverse formater, sortert i fra brukbart til ubrukbart

    1. Stereo nedmiks av DVD-audio 5.1 LPCM spor*


    2. HDCD rip, dekodet med Peak Extend


    3. CD-rip (mp3 som er tjuvlånt for anledningen)



    * Dette ble gjort som følger:
    DVD-audio platen ble rippet til 6-kanals 48 kHz 24-bit WAV.
    Så ble de seks kanalene nedmikset til 2, ved at front og bak ble panorert til hver sin side, senter lagt i senter, og LFE hevet 10 dB og lagt i senter. Mastervolum ble senket 7 dB for å unngå klipping. Dette ble eksportert til 16-bits wav for dynamikk-analyse.
    Det korrekte er: Center skal -3dB før mixdown. For LFE er tallet +7dB.
    Hmmm ok... interessant.

    Det med centeren kan jeg skjønne forsåvidt, siden kan sender signalet til både L og R. Jeg prøvde egentlig å gjøre det med den aktuelle skiva, men jeg syntes det som lå bare i center da ble litt for lavt.

    Men +7 dB på LFE? Ja, jo mulig... fordi man sender til både L og R her også?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm ok... interessant.

    Det med centeren kan jeg skjønne forsåvidt, siden kan sender signalet til både L og R. Jeg prøvde egentlig å gjøre det med den aktuelle skiva, men jeg syntes det som lå bare i center da ble litt for lavt.

    Men +7 dB på LFE? Ja, jo mulig... fordi man sender til både L og R her også?
    Det stemmer. Er ikke noe i veien for å heve centeren litt om man liker det. Kommer vel an på høyttalers frekvensgang og om de er transparente nok. Jeg sier ikke dine høyttalere ikke er det nødvendigvis, men jeg ser for meg tilfeller hvor phantom center må/kan oppjusteres litt pga høyttalerne. Alt dette blir subjektivt. Det objektive er slik jeg beskrev det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.368
    Antall liker
    37.207
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bruce Springsteens "Live in Dublin" er en fenomenal konsert med elendig lydkvalitet.Jeg syntes vel ikke DVD'en låt stort bedre, men rippet den i håp om at det ihvertfall var litt mer naturlig lyd der. Neida, like "loud" og toppkuttet den også. Her er CD som flac og DVD som wav:

    CD vs DVD.gif
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Tilnærmet likt "Album Of The Year" fra 1997. Skuffende...

    Skjermbilde 2015-05-13 kl. 23.13.51.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Koser meg ikveld med en plate fra 2008.
    Aaron Parks - Invisible cinema. En "blue note" plate. Dette svinger og er kult.
    Låter veldig flott.
    aaron parks_invisible cinema.gif


    Ta en lytt på dette sporet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    8.537
    Torget vurderinger
    1
    Får ikke startet masvis lengre. Får bare opp en dialogboks som spør om navn og firma. Intet skjer....Noen som vet?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Lyn Stanley - Potions (2014).

    Heismusikk, innkjøpt fordi den har god lyd, og musikken er fremdeles spillbar, selv om det ikke er min favorittsjanger.

    Og er det bra lyd?
    Jada, det er bra lyd, men ikke noe eksepsjonelt, og den er ikke på høyde med de beste teknisk, det første en legger merke til er nok et ganske høyt støynivå.
    Masvis antyder en produksjon fri for dynamisk kompresjon, her er 1. sporet:
    0.gif
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Og vi feirer musikkutgivelsers lydtekniske utvikling fra 1970 - 2007 med Santana, Oye Como Va:

    overview.gif


    animation.gif


    La oss håpe fremtiden bringer fortiden tilbake.
    Hvis du sjekker dr-loudness - Santana, så ser det sannelig ut som det er i ferd med å skje, de nyeste utgivelsene har fått tilbake liv og musikalitet.

    Det burde være en vekker at utgivelsen fra 1970 faktisk har en lydkvalitet som overgår det ganske mye av det som produseres i dag.

    Dette viser også hvorfor streaming er verdiløst for musikklytting.
    Du har da ingen kontroll med hvilken utgivelse du får høre, mest sannsynlig får du den nyeste flattrykte.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    3.518
    Torget vurderinger
    49
    Keith Cross & Peter Ross - Bored Civilians
    Remastered og gitt ut av Esoteric Recordings 2014.

    Folder.jpg

    Bored Sivilians.gif
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noe av det beste lydmessig.
    Paolo Fresu & Daniele di Bonaventura - In maggiore (2015)
    Nydelig og prydelig. Et enormt "rom" i innspillingen.

    23806337.jpg


    Paolo Fresu & Daniele di Bonaventura - In maggiore.gif


    [h=1]Project[/h]Through their work in the concerts of Mistico Mediterraneo,created together with the celebrated Corsican vocal ensemble A Filetta (see ECM 2220), Paolo Fresu and Daniele di Bonaventura discovered a strong creative affinity and have further developed their lyrical musical language in a decade of collaborative projects.
    In maggiore, recorded in Lugano’s Auditorio Stelio Molo in May 2014 and produced by Manfred Eicher, is their first album in duo formation. It explores a more intimate expressive dimension, in which the Sardinian trumpeter and the bandoneonist from Italy’s Marche region deploy the poetry of small sounds and gestures, all the more potent in an often noisy and information-saturated time. Their focus is on the colours generated by the breath flowing through the valves of Fresu’s horns and vibrating in the reeds of di Bonaventura’s bandoneon. Fresu here renounces the use of electronic effects characteristic of some of his live performances.


    The detailed Lugano recording emphasizes instead the grain of the sound which incorporates also the sounds of metal struck by Fresu or the rattle of di Bonaventura’s keys as occasional rhythmic accompaniment: audible signs of the physicality of the relationship with the musical instruments.


    The story unfolds seamlessly through original compositions, improvisations and melodies that belong to shared musical memory. The echoes of the opening classic cadenza give way to the Breton lullaby which inspired Fresu’s "Ton Kozh". Then, the horizon expands with a bittersweet Latin American episode where the melancholy "O Que Sera" by Chico Buarque de Hollanda surprisingly segues into the Chilean resistance song "El Pueblo Unido Jamas serà vencido”.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    ECM har så vidt jeg kan bedømme aldri gitt etter for Loudness War. Ære være de for det. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nytt fra Sarah Cracknell.
    Sarah_Cracknell_Red_Kite-799x800.jpg

    Er vel første soloalbum siden 97...?
    Sarah Cracknell - Red Kite (2015)
    Sarah Cracknell - Red Kite (2015).gif
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    793
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Kjøpte deLillos - Neste Sommer (Sonet SCD 15067) som virker veldig komprimert for å være fra 1993. Står ingenting om at den er remastret. Har det kommet flere utgaver?
    Hva har skjedd med første sporet? Alle de andre sangene er normalisert til -0,1.
    Er det eneste sporet som låter bra på CD'en det. Universal må ha trikset og mikset på denne utgaven. Låter ihvertfall helt jævlig! :mad:

    foobar2000 1.3.8 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2015-06-19 19:39:54


    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: deLillos / Neste Sommer
    --------------------------------------------------------------------------------


    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR13 -0.97 dB -17.56 dB 1:55 01-Langfredag i Aarhus
    DR8 -0.06 dB -8.88 dB 6:10 02-Kokken Tor
    DR9 -0.06 dB -9.27 dB 3:33 03-Glemte minner
    DR8 -0.06 dB -9.12 dB 3:32 04-Fornøyd
    DR8 -0.06 dB -8.99 dB 3:28 05-Uendelig trist
    DR10 -0.06 dB -11.82 dB 4:20 06-Søvn
    DR9 -0.06 dB -11.49 dB 4:05 07-Postmann
    DR8 -0.06 dB -9.57 dB 3:56 08-Album
    DR9 -0.06 dB -9.41 dB 3:55 09-Neste sommer
    DR10 -0.06 dB -11.77 dB 3:58 10-Ved porten der jeg bor
    DR9 -0.06 dB -12.05 dB 4:14 11-Søster
    DR9 -0.06 dB -10.50 dB 5:10 12-Langfredag i Aarhus II
    --------------------------------------------------------------------------------


    Number of tracks: 12
    Official DR value: DR9


    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 1005 kbps
    Codec: FLAC
    ================================================================================
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Da har jeg kjøpt Brazz Brothers, mest for å sjokkere De Intetanende med et brazzband inni stua, 2m rett fremfor deg.
    For oss mer eller mindre Troende her inne, så er jo dette en kjent sak, trompet og slagverk på kapable systemer er brutalt.

    Her får jeg nemlig også bilde, fra youtube-videoen, og så bytter jeg ut lydsporet med flac som jeg har kjøpt, og får ultimat lyd også.
    Eller..

    overview.gif


    Som en ser har det skjedd et uhell et sted underveis her.
    Dette låter greit, det svinger bra, men for mye kompressor og limiter gjør at lydnivået blir i høyeste laget når en drar opp slik at slagverket får rette smekken.

    Her gir limiter en veldig uheldig bieffekt på et ellers veldig godt opptak.
    Blåserene tilføres forvrengning som gjør at lydbildet ødelegges, fordi forvrengningen fremstår som tilleggslyd som kommer rett fra høyttaleren, slik at høyttalerene høres i lydbildet.
    Du hører en trompet, den fremstår med fysisk størrelse og dimensjon, og så oppstår plutselig forvrengningen som kommmer rett fra høyttalerene og ødelegger illusjonen.

    Til dere som har laget dette: Skaff dere skikkelige høyttalere i studioet!

    Youtube-video - kan like godt nøye seg med denne, fordi DATAkomprimeringen maskerer litt av det ellers åpne lydbildet, slik at artifaktene fra limiter ikke fremstår like klart:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.368
    Antall liker
    37.207
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Du kan jo gi Bros en tydelig tilbakemelding om dette. Kanskje du kan overtale dem til å gjøre et umastret opptak tilgjengelig som nedlasting også. I så fall er jeg interessert.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    De får lete på nettet og finne innlegget mitt her, å ta kontakt om slikt er fånyttes med mindre de sitter her hos meg og kan høre hva som skjer med lyden.
    Førde & co, dere er velkommen.

    Men det går jo an å etterspørre en bedre versjon.
    Umastret er jeg ikke så sikker på er noen høydare, men det er jo forholdsvis lett å la være å dra opp nivået slik at en må bruke så vanvittig med limiter for å unngå klipping.
    Om de senker middelnivået med 10dB, slik at stort sett alt av peaker beholdes og kurveformen fra blåserene forblir intakt, så vil dette låte vanvittig bra.
    Systemet mitt er satt opp med volumkontroll, slik at 10dB mindre lyd lett kan justeres for.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Reutgivelse fra 2009 av Roderiguez - Cold Fact. Ikke akkurat hæla i taket. Har bestilt en tidligere sørafrikansk utgivelse fra 2002. Får håpe den er bedre.

    01 Sugar Man.m4a-pymasvis.png
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.092
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Liten test av noen spor på Yabba-Dabba-Dance nr 1 fra 1994.
    Hadde trodd de skulle fylt hele skalaen hele veien jeg men..

    Skjermbilde.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn