xerxes
Æresmedlem
Gode poenger synes jeg.
Det vet jeg, Beato og sikkert mange andre.Tre tips til godeste Beato:
-Gidd å se på noe annet enn topp 40 lista
-Drit i hva algoritmen prøver å vise deg, og gjør en aktiv innsats for å finne ny musikk.
-Aksepter at radioapparatet ikke lengre mater deg med hva en eller annen kokainsprengt klovn i Los Angeles har bestemt at er "bra musikk". Vi lever i 2024, ikke 1976.
Det er jo poenget mitt: Ignorer både musikksjefen og den kokainsprengte klovnen.Det vet jeg, Beato og sikkert mange andre.
Problemet er at f eks «musikksjefer» rundt omkring, f eks i kringkastingen, utrettelige videreformidler de de kokainsprengte klovnene har funnet ut st alle vil ha.
Nå har Radio Vinyl ganske sikkert en musikksjef…Problemet er vel først og fremst den musikken som spilles på repeat i radio og som promoteres på youtube og andre plattformer? Hvem som helst kan lage noe og hive det ut på nettet og så er det veldig tilfeldig hva som blir plukket opp. Det er ingen kvalitetsvurderinger (man overlater det til folks smak. noe som er greit nok, men som ikke betyr at det som blir plukket opp er bra og har livets rett). Bach var glemt i 100 år før Mendelssohn satte opp noe av musikken hans. Vivaldi var stort sett ukjent før noen spilte inn "De 4 årstider" på plate på 50-tallet. Det var riktignok på en tid da musikk måtte oppsøkes, ikke bare noe man hørte hele tiden.
Problemet er vel først og fremst at man bombarderes av musikk hele tiden og man er ikke egentlig interessert i musikk. Et eksempel er studenter/skoleelever som må høre på musikk mens de arbeider. Hvis du konsentrer deg om å arbeide er musikken bare bakgrunnsstøy - du hører ikke på musikken, den bare er der. Da er det jo egentlig viktig at musikken ikke vekker deg og får deg til å høre etter.
Jeg er klar over at jeg høres veldig elitisk ut når jeg sier dette, men folks smak er ikke noe bra kvalitetskriterium.
PS: Jeg har hørt en del på Radio Vinyl og deres spillelister over popmusikk fra 60- og 70-tallet, og det er utrolig mye dårlig som ble lagd den gangen også. Jeg bruker Radio Vinyl som innsovningsmusikk om kvelden. Etter 4-5 sanger sovner jeg for det er så mye dårlig...
PPS: Jeg var nettopp i England på ferie og så Glastonburyfestivalen på TV (live). Der var det ikke mye som fenget. Jeg var også på en konsert med en amerikansk/engelsk folkduo, og jeg og de jeg var sammen med var enige om at det var mye bedre enn noe av det vi hadde sett fra Glastonbury.
Jeg tror du ville foretrekke meg med autotune, mye autotune….Gud forby autotune , jeg blir kvalm av det .
Hvem som helst kan gi ut musikk i dag… dessverre, mindre talent og mer møkkJeg tror du ville foretrekke meg med autotune, mye autotune….
Så This Is Pop på Netflix. Der ble det nevnt at det var ytterst sjelden at David Bowie måtte gjøre ekstra tagninger på grunn av sur sang. Har var en sjeldenhet, men i dag har vi Autotune. Effektive greier. Han som fant opp Autotune hadde heller aldri sett for seg at noen skulle skru greiene til 11.Gud forby autotune , jeg blir kvalm av det .
NettoppHvem som helst kan gi ut musikk i dag… dessverre, mindre talent og mer møkk
Helt enig!Å skjelle ut radioens dårlige musikk og samtidig referere til P4 og Radio Vinyl blir litt feil. NRK 1, 2, 3 og 13 leverer litt for enhver smak til forskjellige tider på døgnet. Mye bra der.
Nja, etter det jeg har hørt på P1 har de en smal profil; norsk musikk uten bruk av ekte instrumenterHelt enig!
NRK radio er en fantastisk rikskringkaster! Når det gjelder musikk har de stoor bredde og mange kompetente folk!!
BASTA!!
Tror nok P2 er mer kanalen å sjekke ut når det gjelder musikk! Mange fantastiske program i løpet av uka!!Nja, etter det jeg har hørt på P1 har de en smal profil; norsk musikk uten bruk av ekte instrumenter
Det kan hende, men det er ingen motsetning mot å like en låt og å mislike den teknologien.Bare et inspill til de av dere som er så imot autotune: Hvis dere hører på musikk som har blitt gitt ut de siste 10-15 åra, så er det veldig sannsynlig at dere liker låter hvor autotune har blitt brukt, dere er bare ikke klar over det fordi det har blitt brukt på en måte som ikke er åpenbart.
Det jeg reagerer på er man ikke kan høre hva de spiller. Musikken kan godt være bråkete så lenge man hører hva som foregår. Jeg liker Yes og King Crimson og masse bråkete musikk. Jeg går i operaen og hører Janáček (hans Kata Kabanová er ikke akkurat letthørt), Wagner og Prokofiev (han har selv sagt at "Love for three oranges" var et forsøk på å skrive kakafonisk musikk uten noen melodier - noe han ikke helt klarte) og på konserter og hører Mahler og Wagner og annen massiv musikk, men det som er felles med alt er at du faktisk hører instrumentene og hva de spiller.Enig otare, men det sier jo litt om alderen våres og, det blir litt sånn, alt var bedre før. Akkurat som besteforeldrene våre klaget høylytt da rocken kom til verden (Elvis) og at det var noe forferdelig støy. Alt var bedre før det og....
Sånn av nysgjerrighet, har du et eksempel?Det jeg reagerer på er man ikke kan høre hva de spiller.
Nja.. det er vel litt både og... litt synd bare at folka med musikkompetanse tilsynelatende er altfor sjelden på jobb... da kunne de jo ha byttet/redigert spillelistene til både Klassisk og Jazz,,,,Helt enig!
NRK radio er en fantastisk rikskringkaster! Når det gjelder musikk har de stoor bredde og mange kompetente folk!!
BASTA!!