Final har kommet hjem!
Torsdag var jeg så heldig å få komme på lyttelunsj hjemme hos Final. Final har fått ny bopel siden sist og vanlige mennesker hadde sikkert vært mest spent på å se huset, men mitt audifilgen gjorde at nysgjerrigheten hadde fokus på en svart firkantet boks fremfor den nyanskaffede boligperlen.
Vi to begynner faktisk å få en ganske lang historie sammen nå med noe som nok må være godt over tosifret antall treff. Trives godt i Final sitt selskap og historien gjentok seg på mer enn en måte. Final er nøye og grundig i det han foretar seg og har god innsikt og høster kunnskap fra gode kilder inn til hans interesseområder. Dette besøket bekreftet regelen.
De siste besøkene har vi lekt litt med effektforsterkere og selv om undertegnede har veldig lite forkjærlighet for utstyr generelt (kanskje bortsett fra det estetiske designet på enkelte produkter) er jeg svak for store beist av effektforsterkere. Det har en stor del av meg rett og slett skikkelig lyst på.
Hos Final har vi tidligere testet med en og to Dynamic precision A1S som sannsynligvis er to av de aller beste transistorforsterkerene som er laget. At Final har god dialog og førstehåndskunnskap fra både forsterkerkonstruktør og høyttalerkonstruktør krydrer det hele litt ekstra. Det er EN forsterker som har gått igjen når Final har snakket om effektforsterkere tidligere og det er sagnet om Dynamic precision A5. Det var derfor en en ganske fornøyd Final som ringte meg for å fortelle at han hadde fått drømmen i hus. Vi snakker om en 100 kilos svar boks som står på en 100 kilos base plattform. HEERRRLIG!!!
Etter å blitt vist rundt i et stort og flott hus som jeg vil si at passer det nyinnflyttete paret som hånd i hanske ble jeg vist det nyeste tilskuddet «hjemmekino-rommet». Hva skal man gjøre når man har for mange rom og for mye utstyr som bare står der? Jo, man bare kjøper en tv med størrelse over snittet og vips så har man et familierom til både tv, film og tv-spill som fungerer fint uten de store anstrengelsene.
Etter å ha fått demonstrert på formel1-serie forflyttet vi oss opp i stuen der hovedoppsettet har fått sin plass. Rommet er romslig og meget flott. 5-7 meter begge veier med vinduer både på frontvegg og bakvegg. På sideveggene er det store døråpninger til hvert sitt tilstøtende rom. Summert begynner vi å snakke et betydelig antall kubikk som bass og topp kan bevege seg i. Vi snakket om at romstørrelse er og blir en undervurdert faktor i hobbyen vår. Romstørrelse er jo en kjedelig faktor som ikke akkurat vekker «vil ha-følelsen», men kanskje en av de mest betydningsfulle og kanskje den letteste faktoren å dokumentere?
Så til poenget, er det noen vits med A5 i forhold til to A1S som monoblokker? Final hevder at det hørtes fra første tone og etter min første tone så kan jeg ikke arrestere han. Dette anlegget låter flottere og bedre enn noen gang. Men hva vil bedre si?
Final sin filosofi er i utgangspunktet enkel, han søker lavest mulig forvrengning. Han mener at farger fra elektronikken slører til lyden og dermed gjør transparensen dårligere. Lykkes dette får man ekte «kamelonlyd» som forandrer seg helt med musikken og opptakene. Med dagens oppsett med den passive forforsterkeren til DP (uten fjernkontroll) og A5 rett i Respons høyttalere med lukket kasse blir dette et ordentlig old school hi-fioppsett. Vi tullet litt med det at både høyttalere og forsterkere nærmest er på alder med veteranbiler, men litt sant er det jo i det også.
Jeg er allergisk mot forsterkere som ikke klarer å drive høyttalere (kanskje en sammenheng med svakheten for store effektbokser). Man kan høre hvis bassen er ukontrollert ved at dynamikken er ulogisk og umusikalsk (i mangel på bedre ord). Ofte opplever jeg at høyttalere og rom får skylden for dette, men når man spenner på kraftigere saker som kontrollerer bedre blir bassen mange ganger på mystisk vis en del av musikken igjen. A5-en har tidligere uhørt KONTROLL på Responsene. Det er moro å høre. En mye brukt hi-fi floskel ved å beskrive god lyd er at anlegget ikke tiltrekker oppmerksomhet lenger, men at musikken står bedre frem. Det passer veldig godt på Final sitt oppsett nå.
Mer er det vel egentlig ikke å si om A5 sin betydning.
Mer musikk og mindre anlegg i mine ører.
Det finnes mange retninger innen hobbyen og det finnes mange veier til Rom. Final sitt anlegg er etter min mening i kategorien et musikkoppsett som kler en estetisk flott stue og hjem og gir anlegget gir det stua og hjemmet den lille prikken over i-en (spørs om jeg får med meg mange koner på den der
, men det er jo menn som kommer på besøk også) Det oser gjennomført kvalitet og er akkurat passe stort nok til å være litt blikkfang og akkurat lite nok til å gli inn i interiøret. Og.. det er litt tankevekkende hvor ubesværet lyd og bass som fyller et såpass stort rom fra to titommere i lukket kasse som her.
Lyden står i stil til anlegget og jeg er sikker på at lyden kommer til å inspirere mange musikkinteresserte (normale) par som er på besøk over god mat og drikke til å ville ha det samme. De skulle bare visst hvilken dedikasjon som ligger bak. Og rommet og akustikken…. fungerer som bare det og gir et stort sweetspot som flere kan nyte samtidig. Etterklangen smelter sammen med rommet på opptaket og slører det akkurat nok til at det gir den lille live-signaturen på lyden.
Gratulerer så mye med både hus og ny amp! Er sikker på at den kommer til å få det godt hjemme hos dere. Tusen takk for at jeg fikk komme!
Vis vedlegget 738097