There's no cure for madness - Valfy's godlyd og konkurs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Ble litt svett i trøya hehe. Godt å høre du har 508 enda.

Nei nå er jeg lei av å selge the good shit, for kun å bli sur og grinete på meg sjøl i ettertid :p

508 blir til jeg finner noe som evt. spiller betydelig "bedre" :)
    Ser for meg at det kan bli vanskelig å finne noe som er betydelig bedre. Ihvertfall til en pris som man kan leve med.
    Har hørt Oura sin noen ganger, og siste gangen låt det virkelig godt.

Artig å få positiv tilbakemelding på lyd. Det indikerer at ting går i riktig retning. Det som imidlertid er litt skremmende med denne hobbyen er at en alltid synes eget system er utenomjordisk bra helt til man får høre noe annet, som er litt bedre.... bare litt :)

Både Yosh og jeg har utført noen helt enkle komponentbytter, til under tusenlappen, og etter å ha hørt resultatene, reist spørsmålet om hva vi måtte ha betalt for en tilsvarende oppgradering i lyd i form av et ferdig produkt. Ingen hadde noe godt svar på dette, men det fikk oss til å fundere litt... Hva er det man egentlig betaler for....og hvor mye ?

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Har du sjekket ut disse beistene, Valfy ?

Noe sier meg at disse har dreiemomentet til å levere mellombassen du er ute etter. Det er også mulig de kan fremskynde en konkurs. ;)

Reference Two Monoblock Amplifiers

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Hvis det viser seg at det etter gjentatte forsøk ikke kommer inn noe som overgår 508en skal jeg vurdere å bytte litt motstander og kondensatorer.
    Med jeg mener jeg en sertifisert sjappe i Bergen city. :p

Mala anbefalte vel å endre noen kondensatorer på 219IA?

Det er vanskelig å ikke bli spent på First Watt når man leser ting som:
    What matters to me is what I heard: I found the J2 to be a low distortion, high bandwidth amp, with enough detail, clarity and speed to make tube amp lovers weak in the knees and spontaneously weep with envy. Okay, maybe not, but it is the quietest amplifier I’ve ever heard here at the house, with a stunningly open mid-range and a bass response that rivals amps 3x the cost and 10x the output. I’ve had a great time with this amp, and even if I am a Johnny-come-lately to this particular party, I’m still feeling pretty cocky. Cocky enough that I have absolutely no hesitations whatsoever to put this amp up against any amp from any manufacturer. Cage match! Woohoo!
    Tatt med ei klype salt osv, men likevel kjenner jeg veldig på spenningen..

Noen som har en knallgod PRE å låne meg? ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du mener som i "hverken fugl eller fisk", eller som i "hermafroditt"? :confused:
    Noe i den duren ja,men det spiller i det minste musikk med pondus og snært,ikke som en slapp fiskejævel på land ;)

O
    Må være litt grei med Ove, så åpen og ærlig som han er. Han innrømmer jo villig at han digger forsterkeranalogen til denne personen. ;)

6c17a507f3abb90a8682aa8da7d4f09d.jpg

Fra Fellinis Satyricon, ikke slike grisefilmer som dere gutter nok kommer til å foreslå...

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Sier ikke det ikke finnes, men tror, som sagt, du må betale litt for det om du skal finne en transistor sak som spiller med samme innlevelse som en SE klasse A rørforsterker.

Vil du ha mer "sjel" enn LM508 kan by på, må du trolig enten ned i SE effekt eller opp i komponent/trafo/design- kvalitet på forsterkeren du har. :)

Har hatt god transelyd her, for all del, men deler helt og holdent din oppfatning om at jeg ikke blir trollbundet på noe i nærheten samme måte. En annen ting jeg la merke til er at LM508 spiller bra allerede etter en halvtimes tid, mens transistor gjerne må stå å spille i timesvis før de blir verdt å låne øre til...

Blir forresten meget spennende om First Watt kan levere det du er på utkikk etter....
    Jeg er forsåvidt veldig fornøyd, men nysgjerrigheten kjenner ingen grenser. :)

Har ihvertfall funnet ut etter 8-10 korte år med dette kjøret at en rask demo av både forsterkere, dacer og høyttalere er null verdt for meg, uansett hvor godt det førsteinntrykket kan være.

Det er himmel og hav mellom førsteinntrykk og det å faktisk leve med utstyr over tid.

J2 er oppgitt til 2*30 watt i 8 ohm og 2*15 i 4 ohm. Kommer dette av jfet-ene? Forvrengningstallene er ihvertfall meget lave.

Flere mener J2 er transistor med rørlyd, men dette gir jo ikke mening :p

J2 burde fungere godt til dine Cornwall, dersom ikke noen av driverne har noen alvorlige impedanse dipper. Har ikke sett kurver for Cornwall, men det at de er følsomme gjør dem ikke nødvendigvis samtidig lettdrevne. Dersom f.eks. 15" har en impedanse dipp på et litt kritisk sted i sitt register, så har J2 begrensede ressurser til å håndtere det, siden den halverer og ikke dobler effekten (som Krell ofte gjør) når impedansen halveres. Litt som en OTL rørforsterker.

Akkurat hvorfor det er slik i J2 vet jeg ikke, men trolig designet, som er SE klasse A. Dvs kun en effektgivende transistor på utgang pr kanal.

Har Cornwall en forholdsvis rett impedansekurve, vil nok dette bli bra. :)

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Sier ikke det ikke finnes, men tror, som sagt, du må betale litt for det om du skal finne en transistor sak som spiller med samme innlevelse som en SE klasse A rørforsterker.

Vil du ha mer "sjel" enn LM508 kan by på, må du trolig enten ned i SE effekt eller opp i komponent/trafo/design- kvalitet på forsterkeren du har. :)

Har hatt god transelyd her, for all del, men deler helt og holdent din oppfatning om at jeg ikke blir trollbundet på noe i nærheten samme måte. En annen ting jeg la merke til er at LM508 spiller bra allerede etter en halvtimes tid, mens transistor gjerne må stå å spille i timesvis før de blir verdt å låne øre til...

Blir forresten meget spennende om First Watt kan levere det du er på utkikk etter....
    Jeg er forsåvidt veldig fornøyd, men nysgjerrigheten kjenner ingen grenser. :)

Har ihvertfall funnet ut etter 8-10 korte år med dette kjøret at en rask demo av både forsterkere, dacer og høyttalere er null verdt for meg, uansett hvor godt det førsteinntrykket kan være.

Det er himmel og hav mellom førsteinntrykk og det å faktisk leve med utstyr over tid.

J2 er oppgitt til 2*30 watt i 8 ohm og 2*15 i 4 ohm. Kommer dette av jfet-ene? Forvrengningstallene er ihvertfall meget lave.

Flere mener J2 er transistor med rørlyd, men dette gir jo ikke mening :p

J2 burde fungere godt til dine Cornwall, dersom ikke noen av driverne har noen alvorlige impedanse dipper. Har ikke sett kurver for Cornwall, men det at de er følsomme gjør dem ikke nødvendigvis samtidig lettdrevne. Dersom f.eks. 15" har en impedanse dipp på et litt kritisk sted i sitt register, så har J2 begrensede ressurser til å håndtere det, siden den halverer og ikke dobler effekten (som Krell ofte gjør) når impedansen halveres. Litt som en OTL rørforsterker.

Akkurat hvorfor det er slik i J2 vet jeg ikke, men trolig designet, som er SE klasse A. Dvs kun en effektgivende transistor på utgang pr kanal.

Har Cornwall en forholdsvis rett impedansekurve, vil nok dette bli bra. :)
    Helt flate er de ikke. ;D

Dette er riktignok Cornwall II.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    5 Ohm bør da ikke være noe problem?

Men tillat meg å være party pooper: bassen vil neppe bli noe højdare med FW J2. Iaf sett ifh til hva du har fått til med div andre forsterkere du har efaring med.

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja...

Litt synd med 15" dipp mellom 30 og 50 Hz.

J2 har ikke overvettes mye krefter inn i 5 ohms last.

Men det går jo helt fint så lenge du ikke er veldig opptatt av den dypeste bassen, og ikke spiller særlig høyt. :rolleyes:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.456
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Se der ja...

Men det går jo helt fint så lenge du ikke er veldig opptatt av den dypeste bassen, og ikke spiller særlig høyt. :rolleyes:
    Høres ikke helt ut som drømme komboen det der :)

O

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja...

Høres ikke helt ut som drømme komboen det der :)

O

Vel, det kommer jo også litt på hva Valfy hadde forventet å oppnå. Hvis tanken var en forsterker til bruk nærmest døgnet rundt til ukritisk lytting og spill mm, så behøver ikke dette være så dumt. Den spiller sikkert veldig pent på fornuftige volum. Hvis J2 klarer å levere 10W ved 40 Hz spiller det fortsatt høyt med Cornwall. Spørsmålet er om det er noe igjen til å håndtere transienter i dette området der det blir nødvendig med litt membranutsving.

Det litt spesielle med denne konstruksjonen er at den ikke byr på den temmelig lave utgangsimpedansen som normalt assosieres med transistortrinn. På den annen side er lyden kvalitetsmessig kanskje noe av det pureste man kan få fra transistor, og sammenligner man med OTL rørtrinn, må man gjerne ha 8-10 rør pr kanal for å få til tilsvarende effekt.

Men det spørs om det blir noen god party amp på Cornwall....

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Jeg hadde nok ikke aktivt søkt etter kjøp av First Watten. Den ble tilbudt i en byttehandel for en forsterker jeg betalte 12k for. :)

Ikke en gang 508 med sine 2x48 watt kan dra Cornwall til skikkelig partyvolum, så forventningene om kraftoverskudd på J2 er justert deretter..
    85% av tiden hører jeg musikk lavt til moderat volum. Det er her i leiet jeg har litt tru på at J2 kan overraske.

You bunch of negative nancies! ;D

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Skulle hatt en slik i stua. 160kW effekt for bare 1.5 millioner euro. ;D

The 2.5m-tall, 1500kg amplifier, built at a cost of some €1.5m (£1.275m), is capable of delivering 160kW.

And it does that either as two 80kW channels or in six-channel form, where it delivers 6x20kW in Class A, topping out at that 160kW total.

Mad enough for you? If not, the amp stands a mere 1.9m tall, and is a 1.25m-diameter twelve-sided cylinder when in standby (left).

Read more at https://www.whathifi.com/news/introducing-eu15m-15-tonne-160kw-amplifier

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde nok ikke aktivt søkt etter kjøp av First Watten. Den ble tilbudt i en byttehandel for en forsterker jeg betalte 12k for. :)

Ikke en gang 508 med sine 2x48 watt kan dra Cornwall til skikkelig partyvolum, så forventningene om kraftoverskudd på J2 er justert deretter..
    85% av tiden hører jeg musikk lavt til moderat volum. Det er her i leiet jeg har litt tru på at J2 kan overraske.

He he, jeg forstår deg i alle fall. Selv om jeg liker både punk og metall så spiller jeg åpenbart aldri så høyt som endel av våre åndsfrender ser ut til å gjøre. Slik er det bare, uavhengig av genre foretrekker jeg et volum der det er mulig å si noe til de andre rundt bordet - selv når jeg er alene og de andre er imaginære venner som er på besøk. Derfor ville din forsterker holde for meg, for det partyvolumet andre ser på som viktig er et ikke-eksisterende argument i Krypten.

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4

Haha. ;)

Beklager, men trodde du var ute etter noe tilsvarende det du allerede hadde, men i et mer, såkalt, brukervennlig format. :)

Tror absolutt J2 kan spille godt, og jeg skulle gjerne testet den her også.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.456
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Har du funnet en preamp da ? Eller bruker du AMR ?

O

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12

The 2.5m-tall, 1500kg amplifier, built at a cost of some €1.5m (£1.275m), is capable of delivering 160kW.

And it does that either as two 80kW channels or in six-channel form, where it delivers 6x20kW in Class A, topping out at that 160kW total.

Mad enough for you? If not, the amp stands a mere 1.9m tall, and is a 1.25m-diameter twelve-sided cylinder when in standby (left).

Read more at https://www.whathifi.com/news/introducing-eu15m-15-tonne-160kw-amplifier

6x20kw i klasse a? Jaha ja.. altså tomgangsstrøm på 120.000watt... trenger litt strømkurs :p

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.456
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

6x20kw i klasse a? Jaha ja.. altså tomgangsstrøm på 120.000watt... trenger litt strømkurs :p
    Trenger få panelovner i huset da! :)

O

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med en slik i stuen ville jeg ikke hatt en stue til å plassere høyttalerne i lenger. ;)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hadde ikke hatt råd til stuen lengere heller når første strømregning kom..

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.456
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Jammen det er vi glade for ;)
    Men ble det lyd da Valfy ???

O

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.728
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    må du la han få litt temp i klasse A beistet først nå da ;) blir spennende å høre hvordan den oppleves :)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    må du la han få litt temp i klasse A beistet først nå da ;) blir spennende å høre hvordan den oppleves :)
    Forsterkeren var kald som ei dau kirkerotte når den kom inn døra, så jeg burde vel spare på inntrykkene de første timene, ja. :)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Alt for tidlig å komme med seriøse inntrykk, men jeg gjør det likevel. :p

De siste ukene har jeg brukt 508 som ren integrert, så det blir ekstra talentløst å nå plutselig sammenligne disse to med AMR som pre.
    Har litt lite gain, men ikke verre enn at jeg ikke har turt å kjøre AMR til maks enda. :p

+++++Positivt med J2
    Vekt
    Ikke rør. Tenker da på rørbrenning og kostnad
    Utseende. Langt fra like like kul som 508, men jeg synes den er stilfull i sin enkelhet.
    Tyst som graven! Hører en mikroskopisk susing kun i diskant, med øret helt inntil.
    Detaljenivå. Det høres at frekvensresponsen er bedre enn 508en
    Bass på lavt volum. Spiller med god kropp og detaljer.
    Mer Hifi og korrekt enn 508. Man kan høre at denne _måler_ veldig bra ;D
    Bra PRaT. Den oppleves hurtigere og spiller med mer snert enn 508.

------------Negativt med J2
    Ikke rør... :cool:
    Detaljer. Kjenner meg en anelse lyttetrett allerede i dag. Noe jeg ikke har opplevd en eneste gang med 508. Kanskje har jeg en dårlig dag, kanskje må den få flere timer før den spiller optimalt, kanskje får en bedre frekvensrespons fram svakheter i diskanten på Cornwall???
    Spiller ikke med samme sjel og nerve som 508. Se over. Dette er alfa omega

Rent effektmessig kunne jeg nok levd med J2 til Cornwall. Både Rage Against the Machine og Infected Mushroom spilte krutt, uten at jeg savna noe. Men ja, Evo, det høres likevel på Cornwall at det ikke er 200watt+ med enorme størmreserver. :p

Jeg har så langt hatt mange, mange timer med lytting på 508, og aldri har jeg følt behov for å skru ned lyden fordi øra er slitne. Denne følelsen kjenner jeg faktisk på med J2 her nå, selv på forholdsvis lavt volum.

Har ikke vært helt i slaget i dag, så dommen er på ingen måte endelig. :)

Edit: Litt flere smilyer ;D 8) :D :eek: :p

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Kobla nå til en lunken 508 med AMR som pre, og godlyden er tilbake tvert :rolleyes:
    Sammen med litt trafodur, litt sus fra diskant og mellomtone, og svak brumming fra bassen. Men who gives a shit når det låter så vakkert? :cool:

På høye toner forbereder ørene seg nå på at det skal bli litt ubehagelig, men det finnes ikke antydninger, selv om jeg nå spiller høyere.

508 you beautiful beast. :p

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    SS er som å ha sex med gummi på, sa følk. I kl A får man et lite hull i gummien, men er det nok? *retorisk*.

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Kobla nå til en lunken 508 med AMR som pre, og godlyden er tilbake tvert :rolleyes:
    Sammen med litt trafodur, litt sus fra diskant og mellomtone, og svak brumming fra bassen. Men who gives a shit når det låter så vakkert? :cool:

På høye toner forbereder ørene seg nå på at det skal bli litt ubehagelig, men det finnes ikke antydninger, selv om jeg nå spiller høyere.

Haha. Fikk nesten sjokk :rolleyes:

Hvis du demper rørene, blir du faktisk kvitt en del av det du klager på....

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    SS er som å ha sex med gummi på, sa følk. I kl A får man et lite hull i gummien, men er det nok? *retorisk*.
    Haha, passende analogi.

Hva er likheten mellom å slikke ei dame med mensen, og spise yoghurt med hull i lokket?

Man vet aldri når klumpene kommer.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30

Haha. Fikk nesten sjokk :rolleyes:

Hvis du demper rørene, blir du faktisk kvitt en del av det du klager på....

Hehehe ;D

Javisst, hvordan gjør jeg det?

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Ehhmm...

1. Skaffer noen tubedampers.

2. Setter de på rørene.

Simple as that. ;D

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30

He he, jeg forstår deg i alle fall. Selv om jeg liker både punk og metall så spiller jeg åpenbart aldri så høyt som endel av våre åndsfrender ser ut til å gjøre. Slik er det bare, uavhengig av genre foretrekker jeg et volum der det er mulig å si noe til de andre rundt bordet - selv når jeg er alene og de andre er imaginære venner som er på besøk. Derfor ville din forsterker holde for meg, for det partyvolumet andre ser på som viktig er et ikke-eksisterende argument i Krypten.
    Hører ikke ofte på metall, men når jeg gjør det skal det låte fett :cool:

Rock spiller jeg rett som det er, selvom det i hovedsak går i litt roligere saker.
    Faktisk er LMen forsterekeren som har fått meg til å endelig like jazz skikkelig! Det har alltid blitt slitsomt i lengden før, men med 508 er det bare delicious. :)¨

Dette er balsam

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Ehhmm...

1. Skaffer noen tubedampers.

2. Setter de på rørene.

Simple as that. ;D
    Hahah, du er jo så flittig og ivrig med loddebolten at jeg så for meg et kjempeprosjekt!! :p

Noen dempere du kan anbefale?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har disse noen effekt? Forklar! Har noen ringer selv, men har ikke helt trua.

s-l500.jpg

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Ser ut som kondomer med hull i...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning