There's no cure for madness - Valfy's godlyd og konkurs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Bruker 508 virkelig 400w på tomgang?

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Eller jeg mente at den brukte 400w når den er på uten noen signal. Går på en måte på tomgang da :p Spiller ikke musikk.

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Jeg for min del skulle gjerne hatt innvendig coating i alle rørene, siden jeg syns de lyser i overkant mye når jeg ser film og har forsterkeren stående rett under skjermen. 805'ene har jo lysutbytte som to middels kraftige juletrær der de står under beskyttelsesgitteret. :p

Kjipt å bli sveiseblind, ja :rolleyes: Skjønner at det blir sjenerende.
    Blir ikke bare sveiseblind, blir solbrent og svetter som en gris også. Heldigvis var det 15 blå når jeg sjekket utetemperaturen i dag tidlig, så akkurat nå er det jo greit med varmen. :)

Men hvis det kommer 805 rør som passer og har den samme coatingen inni som de andre rørene kan det hende jeg investerer. Finnes vel ikke tubecoolers som passer så store rør?

Joda :)

More Information Page

Men vet ikke helt om de kan anbefales. De er satt inn med no jævelskap som avgir ikke så rent lite lukt når rørene blir varme.

I et forsøk på å brenne dette av, kjøpte jeg en gassbrenner på biltema, og varmet de opp til de glødet, og vel så det. Så jo ut som jeg brant bildekk i hagen (ikke så vanlig her i nord) ;)

Det ble merkbart bedre etterpå, men materialet avsondret fortsatt en slags underlig odør, til tross for denne heftige behandlingen.
    På smårørene fungerer demperne som en drøm uten lukt i det hele tatt, men de blir jo ikke noe i nærheten så varme, da.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Synes ikke det høres så spinnvilt ut mtp. varmen den produserer :p

De fleste gjester spør hva dette her er for noe når de ser doningen. Jeg svarer med at det er en forsterker, som er dyr i drift, trekker mye strøm, støyer en del, og blir jævlig varm...men at den spiller fint ;D

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har ikke luktesans, så kunne godt levd med noe sånt. :p

Jeg har også forsterker rett under Tven uten at lyset i 805røra har plager nevneverdig. Er jo bare å lage seg et rørbur i papp vel :cool:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Smurfeland
    Eller jeg mente at den brukte 400w når den er på uten noen signal. Går på en måte på tomgang da :p Spiller ikke musikk.
    Er vel det som er klasse A, hvis jeg har forstått rett. Men vil ikke si tomgang. Hvis man skal sammenligne med bil blir det mer som at motoren får full gass hele tiden, men så velger man hvor mye kraft som skal overføres fra svinghjulet med clutchen. Clutchen er å regne som volumpotmeteret på forsterkeren.

Eneste fornuftige måten å lage både forsterkere og biler på, spør du meg.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Jeg skulle få låne en Luxman L590AX MK2 fra Renaissance Audio. Jeg hakke penger til å kjøpe den, så det er med stor tvil jeg tør å teste en forsterker til dobbel pris av 508.. :eek:

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4

Jeg har også forsterker rett under Tven uten at lyset i 805røra har plager nevneverdig. Er jo bare å lage seg et rørbur i papp vel :cool:

Eller rett og slett få formet til et par kobber-rør som er store nok. De vil jo fungere som skjerming i tillegg, hvis du jorder dem.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Smurfeland
    Jeg for min del skulle gjerne hatt innvendig coating i alle rørene, siden jeg syns de lyser i overkant mye når jeg ser film og har forsterkeren stående rett under skjermen. 805'ene har jo lysutbytte som to middels kraftige juletrær der de står under beskyttelsesgitteret. :p

Kjipt å bli sveiseblind, ja :rolleyes: Skjønner at det blir sjenerende.
    Blir ikke bare sveiseblind, blir solbrent og svetter som en gris også. Heldigvis var det 15 blå når jeg sjekket utetemperaturen i dag tidlig, så akkurat nå er det jo greit med varmen. :)

Men hvis det kommer 805 rør som passer og har den samme coatingen inni som de andre rørene kan det hende jeg investerer. Finnes vel ikke tubecoolers som passer så store rør?

More Information Page

Men vet ikke helt om de kan anbefales. De er satt inn med no jævelskap som avgir ikke så rent lite lukt når rørene blir varme.

I et forsøk på å brenne dette av, kjøpte jeg en gassbrenner på biltema, og varmet de opp til de glødet, og vel så det. Så jo ut som jeg brant bildekk i hagen (ikke så vanlig her i nord) ;)

Det ble merkbart bedre etterpå, men materialet avsondret fortsatt en slags underlig odør, til tross for denne heftige behandlingen.
    På smårørene fungerer demperne som en drøm uten lukt i det hele tatt, men de blir jo ikke noe i nærheten så varme, da.
    Takk for linken, passer de der eller må jeg lete rundt på siden hvis jeg skal bestille? :)

Blir skeptisk til det du sier om at de avgir lukt når de blir varme, kan jo høres ut som de avgir gass? Skulle gjerne likt å vite om det er skadelige gasser i såfall, hvis det f.eks. er en slags plast er det jo ikke alltid det er helsefremmende gasser de avgir. Lukter det godt eller vondt? ;D

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Smurfeland

Eller rett og slett få formet til et par kobber-rør som er store nok. De vil jo fungere som skjerming i tillegg, hvis du jorder dem.
    Stenger du ikke varmen inne da, med fare for melt down? Ellers tenker jeg jo at kanskje det medfølgende metallburet kanskje funker både som Faraday bur, og at det muligens kan lede bort noe varme? Men det meste av lyset slipper jo gjennom.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Det med papp var en spøk..

De kopperrørene han snakker om skal være veldig tynne, og åpne i topp. Kan ikke tro varme skal være et problem.

Smårørene i AMRen min er montert med slike.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.486
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Jeg skulle få låne en Luxman L590AX MK2 fra Renaissance Audio. Jeg hakke penger til å kjøpe den, så det er med stor tvil jeg tør å teste en forsterker til dobbel pris av 508.. :eek:
    Kan hende du får spasmer da gutt :):)

O

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Smurfeland
    Det med papp var en spøk..

De kopperrørene han snakker om skal være veldig tynne, og åpne i topp. Kan ikke tro varme skal være et problem.

Smårørene i AMRen min er montert med slike.
    Skjønte det. :cool:

Jeg har sånne i en gitarforsterker på smårørene, men de ser ut som de er aluminium eller noe. Aldri sett det på effektrør, så av en eller annen grunn så jeg for meg at de skulle være lukket i toppen.

Ville kanskje vært en fordel med litt tykkelse på godset i dem hvis de skulle kunne fungere til kjøling også? Hvis ikke lurer jeg på om det kan finnes en coating man kunne påføre utsiden av rørene selv. Rett type skulle potensielt både kunne virke skjermende, dempe lys, og dempe mikrofoni. Så er det bare å finne et produkt som har vedheft på glass, tåler temperaturen, og har skjermegenskaper samtidig som den er elastisk etter herding for mekanisk demping. :p

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4

More Information Page

Takk for linken, passer de der eller må jeg lete rundt på siden hvis jeg skal bestille? :)

Blir skeptisk til det du sier om at de avgir lukt når de blir varme, kan jo høres ut som de avgir gass? Skulle gjerne likt å vite om det er skadelige gasser i såfall, hvis det f.eks. er en slags plast er det jo ikke alltid det er helsefremmende gasser de avgir. Lukter det godt eller vondt? ;D

Det er de som passer, ja.

Lukten gir nok ingen umiddelbare assosiasjoner til duftlys osv :)

Selv om gassen(e) kanskje ikke er direkte farlige, så tviler jeg sterkt på at det er helsebringende å puste inn for mye av det.

Jeg har ikke brukt de noe særlig etter varmebehandlingen, men antar at lukten etterhvert vil avta....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Smurfeland
    Takk for tipset som sagt, jeg skal lese meg litt opp på dem og vurdere å legge inn bestilling. De var jo ikke akkurat grisedyre, så det kan jo være verdt å teste. :)

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Er vel det som er klasse A, hvis jeg har forstått rett. Men vil ikke si tomgang. Hvis man skal sammenligne med bil blir det mer som at motoren får full gass hele tiden, men så velger man hvor mye kraft som skal overføres fra svinghjulet med clutchen. Clutchen er å regne som volumpotmeteret på forsterkeren.

Eneste fornuftige måten å lage både forsterkere og biler på, spør du meg.

Hi-performance organiske clutcher er ikke glad i for mye sluring. :p

Sist redigert:

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Var på den måten Oura beskriver over her at jeg rasjonaliserte det for meg selv også når jeg byttet fra standardrørene til de jeg bruker nå. Hvis du ser hva rørene koster og sprer kostnadene utover forventet levetid på rørene er det egentlig ingen kostnad i det hele tatt. Latterlig billig faktisk, sett i forhold til utbyttet man får tilbake i form av lydkvalitet og ren fryd når man sitter der foran anlegget og innser at man faktisk ikke kan huske å hatt bedre lyd. :)

Har bare prøvd de effektrørene som fulgte med, og Psvane som jeg bruker nå. Småsignalrørene var det som virkelig løftet lyden hos meg, men jeg syns bytte av effektrørene også hjalp på opplevd støy fra forsterkeren. De medfølgende rørene var egentlig ikke noe særlig IMO. Men jeg syns PSvane til et par tusen er bra nok.

Jeg kjøpte bare de beste PSvane 805 rørene Mala hadde i sitt sortiment, PSvane 805A-T, tror jeg betegnelsen var.

Synes at originalrørene også låt veldig ok, men er enig med berserkr at bytte av effektrør hjalp en del på klarhet, rom og ikke minst reduksjon av støy.

Rørene holder en generelt høyere kvalitet, med større diameter og litt tykkere glass. Dette bidrar til forbedret varmeavgivelse og øker rørets levetid.
    Det er vel samme røra som jeg har, uten at jeg har fått sammenlignet med de originale.

Det er vel her jeg kanskje her jeg kan hente mer trykk i mellombassen med litt rolling?

Jeg er neimen ikke sikker på om du lett kan få tak i 805 rør av høyere kvalitet. Kan ikke helt se hvorfor andre 805 rør skulle bidra til mer trykk i mellombassen heller. Det er meget mulig at 805 røret kan settes opp mer lineært, men da må du ha mer spenning å leke med enn PSU i LM508 har til disposisjon. (830 V DC.) Et mer lineært oppsett korrelerer heller ikke med mer trykk i mellombassen nødvendigvis.

Som tidligere nevnt, er det trolig en kombinasjon av membranareal, delefilter og type forsterker som sammen vil være bestemmende for denne egenskapen.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Jeg synser bare, så det er veldig kjekt at du utbroderer litt :)

For alt jeg vet kan jeg ha en dip forårsaket av rom i mellombass-området. Har Umik og Rew, men det er så lenge siden jeg har tatt målinger at det huskes ikke hvordan kurven så ut.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sannsynligvis sitter du med en kjedelig kansellering et sted i øvre bass/mellombass som de fleste av oss andre. Målinger er begredelige greier, det forteller historier man egentlig ikke vil høre! Men det er jo eneste måten å finne ut av hvorfor du aldri kommer helt i mål, så få frem mikken og kjør lekre sinustoner med herlige klangfarger fra rørbeistet ditt ;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, hvorfor ikke kjøpe de United 805 på brukten her? Jeg ville heller ha de fremfor nyproduserte rør, meg det er meg.

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Min rør pusher har mye bra. Jeg kjøper både Vintage og nye rør av Hr jederlabben@gmail.com
    Sender kjapt også. Og nope. Tror ikke rør kurerer store feil.
    /A

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å kjøpe deg et par Klipsch The Sixes og ha de oppkoblet mot tven. Så slenger du på lm-508 når du skal høre på musikk. The sixes ser jo tøffe ut, og låter visstnok ganske så bra også?
    Selv, bruker jeg et par Audioengine 5+ i stua sammen med tven. Veldig god lyd til pølsepris.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med et sett som virkelig kan gjemmes bort i hvert sitt hjørne i hvit utførelse, Teenage Engineering?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Smurfeland
    Hm, hvorfor ikke kjøpe de United 805 på brukten her? Jeg ville heller ha de fremfor nyproduserte rør, meg det er meg.
    Hvis det er de jeg tenker på, så tror jeg ikke de passer på 508. De har en sånn anodetilkobling på toppen (er det riktig betegnelse?), og 508 har ikke dette.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Hva med et sett som virkelig kan gjemmes bort i hvert sitt hjørne i hvit utførelse, Teenage Engineering?
    Både jeg og kjerringa foretrekker store høyttalere og forsterkere med sjel foran noe sterilt som gjemmes bort i et hjørne. :)

Hun setter mye større pris på f.eks Cornwall og stor rørforsterker enn Kii Audio Three og en tvbenk fyll av pynt :p

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Hvis det er de jeg tenker på, så tror jeg ikke de passer på 508. De har en sånn anodetilkobling på toppen (er det riktig betegnelse?), og 508 har ikke dette.
    Er det ikke det knottene bak 805-røra til? Leste noe om det på Steve Hoffman. Om buret passer er jo en annen sak.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Hva med å kjøpe deg et par Klipsch The Sixes og ha de oppkoblet mot tven. Så slenger du på lm-508 når du skal høre på musikk. The sixes ser jo tøffe ut, og låter visstnok ganske så bra også?
    Selv, bruker jeg et par Audioengine 5+ i stua sammen med tven. Veldig god lyd til pølsepris.
    Sixes er jo knalltøffe. Kanskje jeg kjøper et par for å prøve hvis de kommer ut på brukten :D

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Smurfeland
    Er det ikke det knottene bak 805-røra til? Leste noe om det på Steve Hoffman. Om buret passer er jo en annen sak.
    I følge Sveinung hos Mala er det bare de uten kontakter på toppen som passer på 508. Snakket med ham om det når jeg hentet rørene jeg har nå, for å være sikker på å få riktige 805 rør.

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    I følge Sveinung hos Mala er det bare de uten kontakter på toppen som passer på 508. Snakket med ham om det når jeg hentet rørene jeg har nå, for å være sikker på å få riktige 805 rør.

Pluggene bak hvert rør bør kunne støtte den gamle typen 805 rør med anode på toppen av røret, og ikke bare fungere som målepunkt for anodespenning. Det er mulig å få tak i slike anodecaps med ledning og bananplugg.

Om buret passer med slike rør inne er nok tvilsomt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Smurfeland
    Jeg velger allikevel å bruke rør uten de dingsene på toppen, men andre får gjøre som de vil. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg velger allikevel å bruke rør uten de dingsene på toppen, men andre får gjøre som de vil. :)
    Hvis de faktisk blir stående i veien for buret så ser jeg ingen grunn til å gjøre noe annet enn akkurat det du gjør, for buret synes jeg faktisk er pent.
    Og ikke minst er det praktisk hvis små barn er i huset.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    10
    Hvis det er lov å komme med et råd som kanskje ville bidra til sjelefred, ville jeg satset på Luxman integrert 590 eller nye 509, slik jeg selv er i ferd med å gjøre nå. Gjør oppmerksom på at jeg ikke har hørt på noen av dem, men tidligere erfaringer med Luxman gjør meg rimelig trygg på at disse holder mål.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Was ist das da???

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Kjekk forsterker, men mangler sjeeeel

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Det er ikke barebare å gå tilbake til en mellomklasse transistor etter å ha spilt musikk på 508 ei stund, nei. :p

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Yes, godt observert ;D Yamaha A-S2100. Måtte bare teste litt.

Når jeg hører hvordan den spiller opp mot 508 kjenner jeg ikke helt lysten på å prøve å finne en transistor som kan måle seg..
    Yammyen er i og for seg en musikalsk og hyggelig sak, men opp mot LM blir det flatt, lyst og uten nerve.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Opplevde akkurat det samme når jeg gikk fra rør til transistor. Hadde AS-1100 innom, den var musikalsk, kraftig og alt det der men den manglet virkelig sjel og kropp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn