OMF
Æresmedlem
Hei!Ja, jeg tenkte på det når jeg tettet det. Derfor er det et luftgap på 5cm mellom selve vinduet og plata. Så håper det er nok. Absorbenten sitter heller ikke fast, så jeg kan dra den frem og sjekke i ny og ne om det er ugunstig eller ikke. Nå er jo ikke den knausen så voldsomt tett, så jeg håper på det beste i hvert fall vi får se om noen måneder om det fortsatt er like fint.Å tette igjen vinduer på den måten kan skape mye fuktighet og i verste fall mugg. Har slitt med det i kjellere selv.
Skal sies at hele siden av bygget hvor vinduet sitter er over bakkenivå, så vi håper på det beste.
Veldig interessant denne tråden - en kjapp kommentar om isolasjon og fukt.
Problemenet med isolasjonen slik du gjør det er at du flytter 0 punktet inn i huset.
Hvis du ser for deg en situasjon der du har 20 kuldegrader på utsiden av huset, og 20 varmegrader inne.
Hvis du da har en vegg med feks 10 cm isolasjon - så vil temperaturen i isolasjonen stige jevnt og temperaturen vil trolig være ca 0 grader midt inne i isolasjonen.
Dette er ikke noe problem, da du har fuktsperren din (plasten) helt innerst.
Hvis du derimot legger 20 cm med isolasjon inntill veggen på innsiden. Da har du 30 cm isolasjon, og null punktet vil da være ca 15 cm inn i den innvendige isolasjonen - og det er da du får et problem. For på denne isolasjonen har du ingen fuksperre...og da vil du kunne få kondens når varm og fuktig luft fra lytterommet trekker inn i isolasjonen. Den glippen mot vinduet hjelper ikke. Det som derimot hjelper er hvis du har såpass mye åppning til bak isolasjonen, at den ikke fungerer som isolasjon. (Altså at du har tilnærmet romteperatur også bak isolasjonen).
(Dette er grunnen til at man på feks kjellerkonstruksjoner ønsker å isolerer på utsiden, slik at veggen blir varm)
Mvh
OMF
Sist redigert: