Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Blir ae td12m som mellomtone der ja :) satser på at bygging er nært forestående nå siden jeg ikke har lyd i det hele tatt pga elementene i miles er tatt ut. Så må bygge for å få hørt på musikk.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Ser lettvindt ut med hjul på rack mtp kobling

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Veldig kjekt med rack på hjul. Kan bare gjemmes bort inni en krok når jeg ikke må ha tilgang bak.

Til andre ting. I går var jeg på en 22 timers biltur og plukket opp nye topper til pa'en. Valget landet på 4x SPL TD1. Tom Danley sitt første og må nesten si revolusjonerende multiple entry horn.
    Låter absolutt habilt av det lille jeg fikk hørt :) mer testing på søndag i tillegg til å påbegynne bygging.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    haha ja er jo greit å få inn hodet om man blir basshungry ;)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Bassmodulene er ferdig montert. Og Innerkassene til mellomtonene har blitt pusset og gjort klart for liming av ytterkassene. Satser på liming ila helgen og da vil det kun være finish som gjenstår. Blir vel testing til uka.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det skjer stadig ting her i lytterommet. Blir å teste en kanal i morgen, midlertidig koblet opp med 2 stykk crown itech 4000

Blir stort dette her. Antar 2cm klaring til taket når plate med hjul kommer under konstruksjonen

20160806_222247.jpg

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Knall!! :) Blir stas å se hvordan dette vil måle, og ikke minst hva du gjør akustisk. :)

Hva har du lagt mellom de stablede htt-modulene? Har prøvd meg med liggeunderlag fra Biltema uten spesielt hell, når det spilles høyt, så vandrer kassene litt. Jeg har tenkt på å kjøpe stempel, og så stempler jeg det mellom gulv og tak.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det er så tungt og dødt at jeg tviler på at det beveger seg noe sted. Akkurat nå kjører jeg ingenting i mellom. Men tenker muligens noen møbelknotter etc..
    Det originale kabinettet kunne jeg i hvertfall putte et helt fullt vannglass oppå konstruksjonen og dra på til 110db uten å søle ihvertfall :p

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Da er vi oppe å går. Har satt midlertidige delefrekvenser og skal teste å spille litt musikk og måle i morgen.

Her er litt bilder av kanalruting osv og kludring inni jriver og lynx mikseren min.
    Verdig oversiktlig og fint når nsb skjønner hvordan det fungerer.

20160814_222335.jpg

20160815_014023.jpg

20160815_014038.jpg

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Vent til du får 16 kanaler å hygge deg med. Hos meg er det helt forferdelig!

terrible.png

Legg merke til scrollbaren, lol. Kjører uten senterkanal, så må blande inn i frontene og bakkanalene trenger litt vel mye boost ift. frontene pga sensitivitet, hehehe.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har fått målt det nye systemet litt i dag, men glemte å lagre målingene når jeg lukket, men det så sånn tålelig greit ut mtp hvor ille dette rommet faktisk er i utgangspunktet og at det er null akustikk på plass.
    Skal ta noen nye målinger og poste i morgen. Hører at det har mye potensiale i hvert fall og det låter bedre enn original konstruksjonen i mine ører. En god del mer sprut i mellomtonen og litt mer luft i diskanten.
    Midlertidige delefrekvenser er 300hz og 1500hz.
    Kjører alle 3 bassere i paralell akkurat nå, men skal teste og måle med 3.5veis filter hvor den øverste bassen blir delt lavere også.

Akustikkplaner for fremtiden

Har sett litt på hvilke akustiske løsninger jeg kommer til å gå for fremover og har kommet til konklusjonen at jeg kommer til å beholde den massive absorbent veggen foran. Dette er både pga estetiske hensyn ifht lerret slik at jeg kan få baffelvegg, samt litt det økonomiske aspektet ved å gå helt all out med komersielle feller. Skal begynne på skolen igjen nå og da blir økonomien en del strammere.
    Jeg kommer dog til å bytte materiale inne i veggen, samt øke dybden litt. Har benyttet 60cm med gul glava fra før som har en luftgjennomstrømnings motstand på 10700pa.s/m2. Denne kommer til å bli byttet med 75cm med knaus space slab som har en luftgjennomstrømning på 5000 pa.s/m2. Har også lyst til å gjøre veggen litt reflekterende i de øvre frekvensene og har simulert en del forskjellige materialer som skal gå foran bassfellen.

Endte opp med at det mest gunstige for meg vil være gulvpapp fra Biltema. Dette vil gjøre at veggen begynner å reflektere over ca 1khz og i tillegg gir litt ekstra demping nedover i frekvens på selve fellen.

Her kan det sees simuleringene av den gamle fellen vs den nye fellen med og uten papp foran:
    Multi-layer Absorber Calculator

I side, tak og gulvrefleksjoner blir det fortsatt 25cm demping muligens med unntak av vinduet i venstre refleksjon. Der blir det muligens bygget en absorbent som kan tas ut og inn av vinduet med håndtak som vil få en dybde på rundt 40-45cm for at det skal se flukt ut med resten på den siden, og for at det skal gå an å benytte vinduet når det ikke er kritisk musikklytting og film.
    Refleksjon på bakvegg vil fortsatt bli håndtert av den store diffusoren min på 120x180x60cm.

I høyre hjørne bak er det massivt med trykk, så der blir det å eksperimentere med forskjellige løsninger. Har forsket en del på VPR i det siste og kommer muligens til å prøve å bygge en 2x1m VPR med både 1 og 2.5mm stål i det hjørnet. Det er også mulig det blir testet litt motfase sub og andre fiffige ting.
    Ingen ting er for rart å prøve der.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Da har jeg fått tatt noen målinger igjen og her kommer det! Synes ikke utgangspunktet er halvgalt pga hvordan rommet mitt har pleid å være. Legger med en referanse av frekvensrespons plottet for den originale konstruksjonen i dette rommet, også kommer alle de nye målingene.
    Dette er med den provisoriske delingen og uten noe som helst form for EQ eller akustikk i rommet.

Gammel måling:

nakent rom spl vs gammel målinng.jpg

Nye målinger her:

Bassrespons Utgangspunkt RL, R, ,L.jpg

Begge Fullrange Utgangspunkt.jpg

R + L Fullrange utgangspunkt.jpg

ETC R, L Utgangspunkt.jpg

ETC 300hz L+R Utgangspunkt.jpg

Waterfall Begge Utgangspunkt.jpg

Waterfall Left utgangspunkt.jpg

Waterfall Right Utgangspunkt.jpg

GD begge utgangspunkt.jpg

Spectogram Begge utgangspunkt.jpg

RT60 Begge Utgangspunk.jpg

Jeg ser i hvert fall forbedringer fra de gamle høyttalerne!. Den ekstra basseren på toppen har gitt vesentlige forbedringer i området 100-300hz ihvertfall, samt har den hevet dippen min på 70hz som jeg håpet den ville en god del. Gleder meg til å få inn føresterefleksjonsplatene her igjen og da vil nok området fra 200hz og opp bli vesentlig forbedret.

Har i tillegg flydd rundt i rommet og kartlagt resonanser. Som man kan se av denne rablingen på papir, så later det til at det blir en absorbent i vinduet foran som er 45cm tykk i stedet for 25. Det ligger enormt med energi i den vindusåpningen:eek: Den store peaken på 45hz ligger også i høyre hjørne bak som jeg antok, så der må det eksperimenteres med masse greier for å få det skikkelig bra.

20160816_135436.jpg

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Morsom, lærerik og interessant lesning. Takk skal du ha.

Hva er grunnen til at du vil reflektere mer > 2kHz? Hva var det ved gammel løsning som gjør at du vil prøve noe nytt i dette området nå?

Skolestart, ja, så nå blir det ingeniør eller akustiker av deg? :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Vil se om jeg klarer å sparke enda litt mer liv i rommet i toppen mtp klang etter 30-40ms. Kanskje det gir forbedringer. Kommer til å prøve. Vil i tillegg kunne få litt mer absorpsjon nedover ved å ha en membran foran som også kan sees på simuleringene. Om det ikke fungerer blir det ren absorpsjon som det var fra før. Er mest for å teste. Sånn det blir bedre :)

Ja tenker noe ingeniør greier :p er egentlig mer teoretiker enn praktiker.

8

8x12_TOM

Gjest
    Kjempebra med dokumentasjon fra første "spadetak" Diffusoren på bakvegg forblir?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Diffusoren forblir ja. Effekten fra den var såpass formidabel at det blir vanskelig å gi slipp på. Mulig jeg kanskje prøver å snike inn vpr på baksiden også, siden den kun er 10cm tykk.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    I dag har jeg fått begynt litt på baffelveggen/bassfelle i front. Satser på å få rammeverket ferdig i morgen.
    Den døra i midten gjør lerretsmonteringen unødvendig knotete.
    Kommer til å hengsle lerret på 2"2 lekten ved venstre høyttaler. Da kan det svinges til venstre som en dør når man skal ut og inn.

20160817_211841.jpg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Thomas;
    Er det ikke enklere å hengsle ramma i taket?
    Lettvektere konstruksjon og helt borte når ikke i bruk?
    Pluss to elektriske lineære aktuatorer og en styreknapp.
    BB

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har vurdert det, men det blir knot med vaier fordi jeg har døra på høyre side også som kommer i veien. Den veggen må være der uansett mtp all isolasjonen som skal på plass.
    Går en del gjennom den døren, så en løsning med motorer vil jo også være en del tregere enn å bare svinge det frem og tilbake med et hjul under på midten.

Den døra er dog det som bekymrer meg mest, da den vil kræsje i vaieren når jeg åpner den med lerret nede. Hadde jeg bare kunne sluppet å ha vaierne på utsiden av lerret så hadde det vært veldig gunstig.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.856
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    2 små magneter i taket som holder den når den ikke er i bruk, dette må da være en genial måte.
    trenger ikke 2, en holder.
    får jo kraftige magneter på Clasern.

Steinar.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Var det jeg gjorde før :)
    Men lerretet veier en del og det var noe forbasket herk å få det opp og ned. Måtte stå i sofaen og greier for å få det opp :p
    Jeg raver heller ikke akkurat over bakken mtp høyde:rolleyes:

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I kjelleren blir lerretet løftet opp i bakkant når jeg ikke ser på film. Har hengt det i kjetting. Kanskje det kan funke for deg også?

20160817_232033.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hadde det ikke vært for all isolasjonen på baksiden og at lerretet er bredere enn avstand mellom høyttalere så hadde det vært en glimrende løsning! :)
    Er en skikkelig nøtt med det lerretet xD bare forbi jeg er bildefrik og nekter å gå for nedtrekkslerret:cool:

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Lov meg å aldri gå for nedtrekk! Lerretet kan også løftes opp andre veien..

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Da kommer problemet med døra på høyre side igjen:rolleyes:
    Har tenkt mye på det, og sideveis hengsling er den mest gunstige løsninga her tror jeg.

Til andre nyheter.
    På vei en liten tur tilbake fra en av de mange turene til isolasjons bygda:
    20160818_192634.jpg

20160818_192645.jpg

8

8x12_TOM

Gjest
    Har du begynt med akustikkbehandling av biler;) Hvilken type isolasjon er dette?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hehe ja, det er blitt min nye profesjon! ;)

Dette er Knaus sin lambda 37 "Space slab"
    Det er den isloasjonen jeg har funnet med lavest mulig luftgjennomstrømnings motstand. Den har 5000 pa.s/m2 i motsetning til rockwool flexi-a sin 9000, og glava sin 10700.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har nå fått avkoblet hele systemet mitt på luft. Ble til at jeg brukte trillebårslanger med litt luft i.
    Nå svaier høyttalerne når jeg er borti dem. Litt som en seilbåt på vannet. Morsomt ;)
    Mulig jeg lurer meg selv her. Litt vanskelig å blindteste dette siden det er et sant Helv**'e få det av og vatre, men jeg mener altså at jeg kan høre forskjell på dette. Bassen blir litt mer definert.

14075019_10154427201020148_1294920234_o.jpg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.856
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvor langt ned regner du med att denne vil dempe ved 60 cm tykkelse på en hel vegg.
    Tenkte da på frontveggen min som er 4,5mx2,4m takhøyde.
    Hehe ja, det er blitt min nye profesjon! ;)

Dette er Knaus sin lambda 37 "Space slab"
    Det er den isloasjonen jeg har funnet med lavest mulig luftgjennomstrømnings motstand. Den har 5000 pa.s/m2 i motsetning til rockwool flexi-a sin 9000, og glava sin 10700.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.881
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde dette for mange år siden mellom to plater under platespilleren min, men da sugde den seg fast mellom platene og ble "stiv". Løsningen da var å putte et tynt rør oppå slangen slik at det kunne strømme luft inn og ut av hulrommet som ble i midten av slangen mellom platene. Ikke sikker det blir et problem for deg, men i tilfelle:)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Får se det an. Gjør ikke noe før jeg må Vidar. Mellomtonen veier ca 70kg med element:rolleyes:

Her har jeg gjort en simulering mellom glava, flexi-a og Knaus sin isolasjon Steinar ved 600mm dybde på alle. Dette vil gi ca ytelse i praksis.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Får se det an. Gjør ikke noe før jeg må Vidar. Mellomtonen veier ca 70kg med element:rolleyes:

Her har jeg gjort en simulering mellom glava, flexi-a og Knaus sin isolasjon Steinar ved 600mm dybde på alle. Dette vil gi ca ytelse i praksis.

De siste jeg har hørt er at Komatsu sin utregning skal være lite nøyaktige nedover i frekvens. Utregningen til Allard and Champoux regnes som mer korrekt.

Da blir det slik:
    600 mm vs.jpg

Det stemmer også mye bedre med det vi kjenner igjen fra trykkbasert bassfelle vs porøs materiale i praksis.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har ikke lest meg opp på det i det siste, så dette stemmer helt sikkert. Etterklangen min helt nederst er ikke så ille virker det som utifra målinger. Bortsett fra den som havner i høyre hjørnet bak.

Blir spennende å måle systemet når jeg får inn den store fellen. Håper ihvertfall på at den hjelper en del i mellombassen min. Den verste etterklangen ligger fra 600-100hz.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Sist gang jeg dempet opp frontveggen min så fikk jeg på en rar måte plutselig 20hz ekstra extension uten å miste noe annet.
    Etter mye tankegang om hva dette kunne skyldes så var teorien min at fordi jeg dempet opp på baksiden mellom høyttalerne og bakveggen med glavaen. Da ble det slik at kassene mine oppførte seg mer som "lukket" fra 40hz og ned.

Så denne teorien testet jeg ut i går. En måling i dag verifiserer dette og da blir det glava bak høyttalerne og knaus på resten av fella.
    Her kan dere se en måling av hvor mye ekstra extension nedover jeg fikk ved å gjøre dette. Spør du meg er det en formidabel økning :D
    Er litt urettferdig her så ikke sammenlign selve responsen oppover. Har nemlig 6 pakker med knaus på bakveggen atm. Er kun effekten ved gain fra 30hz og ned som var interessant på denne målingen. Selvsagt null EQ i bildet her.

Gammel måling:
    Bassrespons Utgangspunkt RL, R, ,L.jpg

Med glava bak høyttaler
    123.jpg

I dag vil det settes opp hønsenetting etc og fylles opp med knaus i baffelveggen. Begynner å nærme seg med stormskritt nå :)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn