Har fått målt det nye systemet litt i dag, men glemte å lagre målingene når jeg lukket, men det så sånn tålelig greit ut mtp hvor ille dette rommet faktisk er i utgangspunktet og at det er null akustikk på plass.
Skal ta noen nye målinger og poste i morgen. Hører at det har mye potensiale i hvert fall og det låter bedre enn original konstruksjonen i mine ører. En god del mer sprut i mellomtonen og litt mer luft i diskanten.
Midlertidige delefrekvenser er 300hz og 1500hz.
Kjører alle 3 bassere i paralell akkurat nå, men skal teste og måle med 3.5veis filter hvor den øverste bassen blir delt lavere også.
Akustikkplaner for fremtiden
Har sett litt på hvilke akustiske løsninger jeg kommer til å gå for fremover og har kommet til konklusjonen at jeg kommer til å beholde den massive absorbent veggen foran. Dette er både pga estetiske hensyn ifht lerret slik at jeg kan få baffelvegg, samt litt det økonomiske aspektet ved å gå helt all out med komersielle feller. Skal begynne på skolen igjen nå og da blir økonomien en del strammere.
Jeg kommer dog til å bytte materiale inne i veggen, samt øke dybden litt. Har benyttet 60cm med gul glava fra før som har en luftgjennomstrømnings motstand på 10700pa.s/m2. Denne kommer til å bli byttet med 75cm med knaus space slab som har en luftgjennomstrømning på 5000 pa.s/m2. Har også lyst til å gjøre veggen litt reflekterende i de øvre frekvensene og har simulert en del forskjellige materialer som skal gå foran bassfellen.
Endte opp med at det mest gunstige for meg vil være gulvpapp fra Biltema. Dette vil gjøre at veggen begynner å reflektere over ca 1khz og i tillegg gir litt ekstra demping nedover i frekvens på selve fellen.
Her kan det sees simuleringene av den gamle fellen vs den nye fellen med og uten papp foran:
Multi-layer Absorber Calculator
I side, tak og gulvrefleksjoner blir det fortsatt 25cm demping muligens med unntak av vinduet i venstre refleksjon. Der blir det muligens bygget en absorbent som kan tas ut og inn av vinduet med håndtak som vil få en dybde på rundt 40-45cm for at det skal se flukt ut med resten på den siden, og for at det skal gå an å benytte vinduet når det ikke er kritisk musikklytting og film.
Refleksjon på bakvegg vil fortsatt bli håndtert av den store diffusoren min på 120x180x60cm.
I høyre hjørne bak er det massivt med trykk, så der blir det å eksperimentere med forskjellige løsninger. Har forsket en del på VPR i det siste og kommer muligens til å prøve å bygge en 2x1m VPR med både 1 og 2.5mm stål i det hjørnet. Det er også mulig det blir testet litt motfase sub og andre fiffige ting.
Ingen ting er for rart å prøve der.