Legger ut et par bilder som viser rommet slik det står nå. Beklager for mye rot på bilder, men det begynner å komme seg nå
Vis vedlegget 264244
Vis vedlegget 264243
Dette med å gå på besøk og ikke minst få besøk, er viktig. Alt for mange rundt om, som (sitat fra en eminent norsk HiFi-konstruktør) "sitter i sin egen skitlukt..."Da må jeg bare takke for en hyggelig mandagskveld. Alltid hyggelig med både ris og ros, ellers har man jo ikke noe å strekke seg etter. Det er jo ikke alt man kan høre selv, og da hjelper det å ha folk som hjelper en i riktig retning. Takker for besøket!
For ei fantastisk skive!! Takk for tipsetSitter å koser meg et par brune med bl.a denne plata. Alle som er glad i gitarspill burde høre på den.
Vis vedlegget 286589
Har jobbet litt mer med optimalisering av akustikken i rommet de siste dagene og synes jeg har fått til et bra resultat som følge av dette. Tror ikke det er noe mulighet for å optimalisere dette så mye mer annet enn å kanskje justere litt EQ og sånn. Her er målingene etter de siste dagenes strev og slik det ser ut for øyeblikket. Er spesielt fornøyd med etc og gd plottet nå.
Vis vedlegget 289667
Vis vedlegget 289666
Vis vedlegget 289669
Vis vedlegget 289668
Saft suse er vel et dekkende ord for slikt. Hva har du gjort annerledes evnt flytta på?
Har ikke klart å kvitte meg med den resonansen på 24hz, som også kan sees på vannfallsmålingen min. Hadde en dip der og har egentlig bare løftet den med EQ slik det står i dag. Har fått lånt et par E-traps og fått testet litt i helgen. De klarte å fjerne dippen min helt utmerket, noe som i seg selv er ganske imponerende når man tar størrelsen på boksene i betrakning. Men selve etterklangen klarte de desverre ikke gjøre så mye med etter den lille testingen jeg har fått gjort. Det virker som den resonansen rett og slett sitter i hele rommet og er vanskelig å gjøre noe som helst med ettersom den er så stor. Skal få testet mer. Den gjorde noe, men ikke nok for min del. Tror jeg må opp i større løsninger, eller eventuelt ha en hel stabel med slike traps om jeg skal få has på den, og da spørs det egentlig for min del om det i det hele tatt er verdt det. Skal teste en massiv helmholtz også, men har heller ikke så stor tro på at den heller klarer å gjøre så mye med problemet. Den resonansen lager 12-14db høyere volum i tre av rommets hjørner, og når jeg kun har plass til tiltak i et hjørne tror jeg den blir vanskelig å få has på. Spesielt siden den varer i rundt 1500ms. En annen mulighet som kanskje kan være smart er å bygge en sub av litt kaliber som jobber i motfase på akkurat denne frekvensen for å kansellere denne bølgen, men det blir å strekke strikken langt etter muligheter. Denne resonansen er uansett ikke noe man legger spesielt merke til med mindre man setter på noen få spesielle låter. På film er det jo bare morsomt med litt bevegelse helt i bunn.Du har muligens skrevet det et sted (har letet), men hvordan kvittet du deg med med den resonansen på 24Hz? Ellers, spennende lesing og vannvittig bra måleresultater! Gleder meg vilt til jeg får mine Big Miles opp å gå...
Mener at han fikk den helmholtzen til å treffe skikkelig og fjerne hele resonansen sin. Det ristet ihvertfall godt i den nå i sommer når vi var der med klubben. Problemet ligger i at jeg ikke har mer enn 1000liter til rådighet, og da mister jeg i tillegg muligheten til å bygge en sub til høyere trøkk de nedre oktavene i rommet her. 8x12tom sin er vel på nærmere 2000liter.Ja, ser det jo nå på vannfallet. Tror det kan bli vanskelig å få has på den med Helmholtz, da må du treffe helt presis. 8x12 Tom prøvde seg med en diger sak, men denne virket vel ikke helt etter intensjonen husker jeg rett. Ble vel mer som en stor absorbent. Kan jo være at det er det du trenger, uten å si at jeg er en ekspert her.