Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Koser meg i sweetspot med musikk på rundt 85db. Finnes det virkelig noe bedre?

Stemningsbilde
    20141014_193849.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    SOm AtleT skriver. Nå må du bare fylle hodet med godlyd. Blir nok ikke så mye av det i helgen som kommer, men morro skal vi ha det. Blir ikke noen tur til deg på fredag. Må jobbe dobbelvakt så jeg trenger den søvnen jeg kan få til helgen.

Vi tar det igjen senere.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Alltids muligheter for å ta det igjen. Får satse på at flere har tiden nå i de sene høstkvelder og invitere til en demokveld. Du må gjerne komme innom en tur du også AtleT om du skulle befinne deg i nærområdet en dag. Innspill fra folk som er rundt instrumenter hver eneste dag er noe jeg setter høy pris på og respekt ved.

Du får trøste deg med at det ikke er så veldig lenge igjen til du får startet ordentlig på lytterommet og får hørt litt musikk igjen du også. Gleder meg veldig til å se hvordan det prosjektet utarter seg.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    hehe ja , gikk med rundt 4 liter til når jeg bygde diffusoren. Ble også mye vanvittig mye små avkappsbiter, 4 ikea poser.
    Når det kommer til akustikkplatene, så var klart det aller verste å plukke opp alle stiftene som hadde havnet rundt om kring når stoffet skulle festes. Gikk med rundt 2000 stifter til dem.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Sitter å koser meg et par brune med bl.a denne plata. Alle som er glad i gitarspill burde høre på den.

0888072319110.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Da må jeg bare takke for en hyggelig mandagskveld. Alltid hyggelig med både ris og ros, ellers har man jo ikke noe å strekke seg etter. Det er jo ikke alt man kan høre selv, og da hjelper det å ha folk som hjelper en i riktig retning. Takker for besøket! :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da må jeg bare takke for en hyggelig mandagskveld. Alltid hyggelig med både ris og ros, ellers har man jo ikke noe å strekke seg etter. Det er jo ikke alt man kan høre selv, og da hjelper det å ha folk som hjelper en i riktig retning. Takker for besøket! :)
    Dette med å gå på besøk og ikke minst få besøk, er viktig. Alt for mange rundt om, som (sitat fra en eminent norsk HiFi-konstruktør) "sitter i sin egen skitlukt..."

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Stemmer dette. Veldig viktig å få utvidet horisonten sin litt og få litt ulike referanser så man ikke blir sittende i en liten boble for seg selv. Man må heller ikke være bekymret for kritikk, for hvordan ellers skal man klare å få bedre lyd?

Tror neste steget for min egen del blir å få besøkt et ordentlig kompetent hornsystem, og eventuelt et skikkelig dipolsystem i bassen som f. eks i slukoteket. Det er jo tross alt riktig årstid for HiFi nå. Eneste med det er at jeg er litt i overkant redd for å havne på hornkjøret, ettersom jeg elsker DIY. Hehe.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.781
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at jeg fikk audiens i hulen:) Det var veldig artig å få hørt hva du driver med. Ingen tvil om at du har et meget velspillende anlegg med masse krefter i reserve. Det er nok mange som vil mene at min basspreferanse er alt for slank, men sånn er jeg;)
    Håper jeg ikke lagde krøll for deg med mine kommentarer litt oppover i frekvens, for det er bare småtterier.
    Takk for en hyggelig time (litt lengre i følge sønnen min) :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Den skarpheten du opplevde vidar. Med ettertanke tror jeg dette kan være delefilteret som spiller inn her. Den skulle gjerne vært delt litt høyere. Det passive delefilteret er litt suboptimalt og kommer antagelig til å gå over til aktiv deling om ikke altfor lenge. Har jo forsterkere så alt jeg trenger egentlig er å gidde. Koser meg for mye med musikken :p

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Med litt ny giv etter dagens måleøkt så tenkte jeg å teste litt sinustoner her hjemme for å sjekke hvor hørbar den resonansen min på 24hz er. Fyrte opp 24hz i rew på rundt 95-100db. Den er VANVITTIG hørbar og ekstremt forstyrrende! Fikk det også bekreftet med monnstruck albumet til Chris jones, ettersom den tonen blir av en eller annen grunn berørt på denne plata. Her må det gjøres noe drastisk xD Virker som dette er hovedresonansen i rommet her. Hele rommet, altså vegger og dører og alt ble bare satt totalt i sving. Det tar ca. 1.4 sekunder før den er -60db under direktelyden. Her må det testes med helmholtz så fort som bare F!

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ser også i tråden her at jeg har glemt å legge ut ETC kurven min. Så jeg slenger den opp her for good measure.

etc høyre og venstre.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Testet litt mer ang. den resonansen min på 24hz i dag. Målt litt med db måler. har 102db i sweetspot :p men i hjørnet der resonansen er verst er vi oppe i 114db. Noe trengs å gjøres med dette ettersom hele rommet spiller med. Har noe i gjerdet som jeg skal få testet ekstensivt iløpet av helga som kanskje kan bedre dette problemet drastisk. Om dette problemet blir løst så tror jeg at jeg kan si meg 100% fornøyd med akustikken i rommet her. Da gjenstår det bare eventuelt mer trøkk fra 30hz og ned.

Fikk også testet litt max spl når jeg var igang. Miles dytter ut 98db ved 15hz og 102db ved 24hz på xmax i dette rommet i sweetspot. Fra 35hz og oppover var det "uendelig" kapasitet. Så skal være mulig å se film her med relativt godt nivå før noe skjer. Dette holder egentlig for meg siden jeg vanligvis ikke ser film på voldsomme volumer uansett.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har jobbet litt mer med optimalisering av akustikken i rommet de siste dagene og synes jeg har fått til et bra resultat som følge av dette. Tror ikke det er noe mulighet for å optimalisere dette så mye mer annet enn å kanskje justere litt EQ og sånn. Her er målingene etter de siste dagenes strev og slik det ser ut for øyeblikket. Er spesielt fornøyd med etc og gd plottet nå.

frekvensrespons siste justering.jpg

etc samlet.jpg

vannfall siste justering.jpg

gd etter siste justering.jpg

Den peaken på 24hz ligger på 3% og kommer antagelig av eq bruken uten at jeg klarer å høre det. Den neste peaken på 39hz som er det høyeste i resten av frekvensspekteret ligger på 0.682%
    distortion siste justering.jpg

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Det fårn si Thohaug. Nå er det ikke mye negativ rompåvirkning igjen. GDen din er glattere enn hva jeg har med romkorreksjon.
    Det ligger litt arbeid og kunnskap bak det her kan man tenke seg. Grattis!

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tusen takk AtleT. Kjenner det er deilig når man har jobbet lenge og målrettet at det gir skikkelige resultater og at man da kan bare sette seg ned og nyte musikken til det fulle. Slik den var ment å bli hørt. Tenker jeg skal forsøke meg på dirac å se om det kan bli enda bedre ved hjelp av noe slikt. Har selv ikke så stor tro på romkorreksjonsløsninger, men etter jeg var en tur hos Vidarje så fikk jeg et mer positivt syn på det. Håper også på en audiens hos deg når kammersalen blir ferdig, så jeg kan få høre romkorreksjon i sitt rette element.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har jobbet litt mer med optimalisering av akustikken i rommet de siste dagene og synes jeg har fått til et bra resultat som følge av dette. Tror ikke det er noe mulighet for å optimalisere dette så mye mer annet enn å kanskje justere litt EQ og sånn. Her er målingene etter de siste dagenes strev og slik det ser ut for øyeblikket. Er spesielt fornøyd med etc og gd plottet nå.

Vis vedlegget 289667

Vis vedlegget 289666

Vis vedlegget 289669

Vis vedlegget 289668

Saft suse er vel et dekkende ord for slikt. Hva har du gjort annerledes evnt flytta på?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    @Thohaug
    Høres fint ut!

Min erfaring med romkorrigering tilsier er at det må være fleksibelt nok og tilføre minimalt med nye kompromisser for optimalt resultat. Dirac har jeg ikke prøvd, men Vidarje har delt mye nyttig info. Det virker å være en god løsning for de som ønsker bredere sweetspot og ønsker litt mer plug and play. Vet ikke hvor fleksibelt man kan gjøre det i Dirac med tidsvinduer og slikt. Tipper en som deg bør se til Accourate eller Audiolense, men jeg har tatt feil før så du gjør lurt i å sjekke grundig selv først. Mye av hemligheten bak Audiolense og Acourate er å gjennomføre gode målinger og ikke korrigere for mye. De fleste myter er basert på uvitenhet og feilslutninger på grunn av dårlige korreksjoner, men sånn er det vel bare med smale og nye nisjer.
    Velkommen hit skal du uannsett være.

Sist redigert:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Du har muligens skrevet det et sted (har letet), men hvordan kvittet du deg med med den resonansen på 24Hz? Ellers, spennende lesing og vannvittig bra måleresultater! Gleder meg vilt til jeg får mine Big Miles opp å gå...:)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Saft suse er vel et dekkende ord for slikt. Hva har du gjort annerledes evnt flytta på?

Har flyttet litt rundt på lytteposisjon, samt flyttet litt frem og tilbake på platene som sto bak i rommet. Har også prøvd å adressere den skarpheten som Vidarje påpekte, ved å endre tilten på systemet litt. Ellers er eq punktene nøyaktig de samme som sist, så det bør være mulig å få en flatere respons i bunn om jeg begynner fra scratch med det. Synes det låter mer åpent og luftig nå selvom responsen i seg selv ser litt mer rufsete ut. Så ser egentlig ikke noe behov for å justere responsen paddeflat, selvom det antagelig ikke krever mer enn noen få eq punkter.

Skal teste litt forskjellige romkorreksjonsløsninger fremover for å se om det er noe som erstatte eller forbedre presisjonen og transparensen til itechene mine uten at det koster meg en arm og et ben. Er jo mulig at den integrerte PEQ løsningen i Jriver holder for meg også. Langtidsplanen min fremover er å prøve å gå over til ren PC-basert avspilling, men har møtt på noen humper i veien som må adresseres først, som bl.a hvordan jeg skal få integrert eksterne enheter. Har kjøpt inn et billig lydkort med optisk inn og blir antagelig voldsomt med knoting der i nærmeste fremtid. Om jeg først får til å integrere inn en kilde, så har jeg en løsning i hånd på hvordan jeg skal få lagt inn så mange jeg trenger.

AtleT- Grunnen til at jeg tenkte å starte med dirac var rett og slett at det er mulighet for å teste ut fullversjonen en relativt god stund før man må bestemme seg for å kjøpe det eller ikke. Vet ikke om audiolense eller acourate har denne muligheten. Jeg selv har ikke noe store fordommer sånn sett, bare hørt mye dårlige oppsett med korreksjon. Har vel egentlig tro på prinsippet i seg selv, er bare redd for for bra det ikke er implementert riktig. Eneste måten å finne ut av om det er noe for meg er å prøve de forskjellige mulighetene selv.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Du har muligens skrevet det et sted (har letet), men hvordan kvittet du deg med med den resonansen på 24Hz? Ellers, spennende lesing og vannvittig bra måleresultater! Gleder meg vilt til jeg får mine Big Miles opp å gå...:)
    Har ikke klart å kvitte meg med den resonansen på 24hz, som også kan sees på vannfallsmålingen min. Hadde en dip der og har egentlig bare løftet den med EQ slik det står i dag. Har fått lånt et par E-traps og fått testet litt i helgen. De klarte å fjerne dippen min helt utmerket, noe som i seg selv er ganske imponerende når man tar størrelsen på boksene i betrakning. Men selve etterklangen klarte de desverre ikke gjøre så mye med etter den lille testingen jeg har fått gjort. Det virker som den resonansen rett og slett sitter i hele rommet og er vanskelig å gjøre noe som helst med ettersom den er så stor. Skal få testet mer. Den gjorde noe, men ikke nok for min del. Tror jeg må opp i større løsninger, eller eventuelt ha en hel stabel med slike traps om jeg skal få has på den, og da spørs det egentlig for min del om det i det hele tatt er verdt det. Skal teste en massiv helmholtz også, men har heller ikke så stor tro på at den heller klarer å gjøre så mye med problemet. Den resonansen lager 12-14db høyere volum i tre av rommets hjørner, og når jeg kun har plass til tiltak i et hjørne tror jeg den blir vanskelig å få has på. Spesielt siden den varer i rundt 1500ms. En annen mulighet som kanskje kan være smart er å bygge en sub av litt kaliber som jobber i motfase på akkurat denne frekvensen for å kansellere denne bølgen, men det blir å strekke strikken langt etter muligheter. Denne resonansen er uansett ikke noe man legger spesielt merke til med mindre man setter på noen få spesielle låter. På film er det jo bare morsomt med litt bevegelse helt i bunn.

Det å heve dippen med ren eq, har ikke vist seg å bli noe kapasitetsproblem, ettersom kapasiteten fortsatt er høyere ved 24hz etter eq enn den er ved 15hz uten EQ der ting ruller av. Får endel høyere forvrengning på akkurat det punktet 3%thd , men merker ikke til noe ulyder e.l. Så for min er det like greit å løfte den med EQ i forhold til å bruke E-trapen. Skal dog få testet litt mer og se om jeg ikke klarer å få til noen forbedringer i etterklangstiden ved å sette de de fleste andre steder i rommet.

Sist redigert:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ser det jo nå på vannfallet. Tror det kan bli vanskelig å få has på den med Helmholtz, da må du treffe helt presis. 8x12 Tom prøvde seg med en diger sak, men denne virket vel ikke helt etter intensjonen husker jeg rett. Ble vel mer som en stor absorbent. Kan jo være at det er det du trenger, uten å si at jeg er en ekspert her.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ja, ser det jo nå på vannfallet. Tror det kan bli vanskelig å få has på den med Helmholtz, da må du treffe helt presis. 8x12 Tom prøvde seg med en diger sak, men denne virket vel ikke helt etter intensjonen husker jeg rett. Ble vel mer som en stor absorbent. Kan jo være at det er det du trenger, uten å si at jeg er en ekspert her.
    Mener at han fikk den helmholtzen til å treffe skikkelig og fjerne hele resonansen sin. Det ristet ihvertfall godt i den nå i sommer når vi var der med klubben. Problemet ligger i at jeg ikke har mer enn 1000liter til rådighet, og da mister jeg i tillegg muligheten til å bygge en sub til høyere trøkk de nedre oktavene i rommet her. 8x12tom sin er vel på nærmere 2000liter.

Kommer gjerne på besøk nedover til deg for å høre hvordan en treveis versjon av miles spiller når de er oppe å går! :)

EDIT:
    Har forøvrig lagt til en måling av forvrengningen i systemet ved siden av de andre målingene om noen synes det kan være interessant.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hehe ja det gjør det. Det er til mellomtone og diskant på et toppsystem jeg driver å drodler på til den store riggen. Mellombass kommer til å bli tatt hånd om av disse :

Cubo Kick 15K Render 2.png

Cubo Kick 15K Render 1.png

Cubo Kick 15K Render 3.png

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Idag har jeg fått koblet opp et slikt et:

image.jpg

Har nå fått koblet opp slik at når jeg spiller av fra pcen så sender jeg digitalt via aes til itechene mine. Itechene er også blitt konfigurert til å kjøre med analog backup fra prosessoren i tilfelle jeg skulle føle for å spille konsoll. Om effektforsterkerne ikke mottar noe digitalt signal fra pcen, så vil de bytte over til de analoge signalene fra prosessoren dersom det kommer signaler derfra, altså det beste fra begge verdener.

Jeg føler dog at det kanskje er en smule overkill å kjøre en prosessor kun for å gi lyd ut fra spillkonsollene mine, så kommer nok til å hoppe over på en billig reciever her etterhvert. Det låter ihvertfall bedre nå som jeg slipper unna med en AD/DA konvertering istedefor to.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Fant ut at jeg måtte ha bedre ørepropper når jeg tusler frem og tilbake på jobben samt sitter på kollektiv trafikk, så jeg har gått til innkjøp av et par slike:

prod_img_se535_cap_l.gif

Førsteinntrykket er at de låter veldig bra, men kanskje litt lite futt helt i bunn i forhold til min preferanse, men det kan ordnes med litt eq i bunn. Klarheten er det dog ingenting å utsette på.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Stemmer det, skal bli brukt som mellomtone horn i et 4veis pa system jeg og en kompis driver å bygger.
    Husker ikke akkurat hvilken jbl det er for øyeblikket, men kan få sjekket det opp. Sitter også en 1" jbl kompresjonsdriver i det øverste hornet der.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Spennende prosjekt!

er noe i den gata på gang hos meg også

image.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Hold oss oppdatert på deres prosjekt, for det har jeg tro på. Har hørt mine elementer i tilsvarende horn og ditt, men med D2 1.5" kompresjonsdriver i toppen. Jeg var solgt etter noen sekunder...

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har fått inn en liten leveranse idag.
    2 stk jbl 2220h, en crown macro tech og et par 18 tommers portede kasser med elementer. En kompis måtte selge unna så fikk det til meget gunstige priser.

Kassene var påbegynt renovering, men mangler litt arbeid.
    20150118_225345.jpg

Fikk jbl elementene for en femhundrelapp, som må sies å være en god deal ettersom de er originale og i meget god stand.
    20150118_225312.jpg

20150118_225254.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn