Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei og takk for sist! Det ser rått ut. Du står på toppen av lista over hvem jeg har lyst til å besøke i nærmeste fremtid :)
    Takk for sist ja og tusen takk :). Bare å skyte meg en pm dersom du ønsker å stikke innom en dag. Har mye ledig tid fremover jeg så. Spent på hvordan det låter hos deg nå også ettersom du har flyttet oppsettet siden jeg var innom sist.
    Tar turen til deg etter High End Munchen.
    Lyden i stua er litt annerledes enn i kjelleren. Skal være forsiktig med å trekke noen konklusjoner allerede, da jeg er tilhenger av å teste ting over lang tid. Lyden fra fronthøyttalerene er bedre, også når de spiller uten subber. Dette gjelder særlig holografien. Følelsen av å sitte i konsertsalen på NRK klassisk er mer troverdig og det setter jeg pris på. Oppe kan jeg kun sette en av subbene i hjørnet og den andre står med god avstand til sideveggene. Dette gjør at jeg får mindre dypbass fra den ene subben. Mulig jeg kan løse dette ved å sette opp en ny vegg, DSP og/eller flere subber. Hva tror du? Det gjør at Metallica låter enda råere i kjelleren enn oppe. Metallica uten bassene låter elendig sammenligning med når de spiller med. Etter jeg lånte bort 18" JBL til Retep, virket bassen tam de tre første dagene. Så ble ørene spilt inn og da var ikke basskassene er veldig savnet på jazz og klassisk. Så det blir sånn at når bassene er borte, tilpasser jeg spillestilen og velger bort progrock, house og lignende..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har brukt dagen i dag på å kalibrere opp anlegget mitt på nytt og lagt opp litt nye EQ kurver for å gjerne litt smårusk o.l. Synes det låter bedre nå, men trenger litt tid for å kjøre litt AB testing. Synes ihvertfall det låter bedre nå ved første lytt. fant også ut at sofaryggen min skaper en peak rundt 630hz, men den er ikke hørbar når jeg sitter å lytter, så den kan egentlig ignores når man ser på målingene. Er også ganske sikker på at den bølgen på 50hz er vaskemaskinen eller noe sånt ettersom den dukker opp sporadisk fra og til. Bare ignorer den.

    Slik ser det ut nå, selvom det er vanskelig å se ut i fra målinger hvordan ting faktisk låter. Målingene er uglattet, og oppløsning på GD'en er ganske høy.
    Kult! Nå er det ikke mye rombidrag igjen. Tipper gode og klangfulle produksjoner låter helt konge her.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hei og takk for sist! Det ser rått ut. Du står på toppen av lista over hvem jeg har lyst til å besøke i nærmeste fremtid :)
    Takk for sist ja og tusen takk :). Bare å skyte meg en pm dersom du ønsker å stikke innom en dag. Har mye ledig tid fremover jeg så. Spent på hvordan det låter hos deg nå også ettersom du har flyttet oppsettet siden jeg var innom sist.
    Tar turen til deg etter High End Munchen.
    Lyden i stua er litt annerledes enn i kjelleren. Skal være forsiktig med å trekke noen konklusjoner allerede, da jeg er tilhenger av å teste ting over lang tid. Lyden fra fronthøyttalerene er bedre, også når de spiller uten subber. Dette gjelder særlig holografien. Følelsen av å sitte i konsertsalen på NRK klassisk er mer troverdig og det setter jeg pris på. Oppe kan jeg kun sette en av subbene i hjørnet og den andre står med god avstand til sideveggene. Dette gjør at jeg får mindre dypbass fra den ene subben. Mulig jeg kan løse dette ved å sette opp en ny vegg, DSP og/eller flere subber. Hva tror du? Det gjør at Metallica låter enda råere i kjelleren enn oppe. Metallica uten bassene låter elendig sammenligning med når de spiller med. Etter jeg lånte bort 18" JBL til Retep, virket bassen tam de tre første dagene. Så ble ørene spilt inn og da var ikke basskassene er veldig savnet på jazz og klassisk. Så det blir sånn at når bassene er borte, tilpasser jeg spillestilen og velger bort progrock, house og lignende..

    Tror dsp og tidskorrigering har mer for seg enn å sette opp ekstra vegger og slikt. Kombinerer du dsp med målinger kan du benytte subben til å jevne ut bassen med frontene slik at den totalt sett vil låte mye bedre. Du vil helst at rommet skal være så stort som mulig for å minimere romproblemer. Det er også nødvendig med sub om du skal få skyv nedover med mindre du har meget kabable fronter, typ store kasser med 12 og 15 tommere i. Vi kan diskutere litt om det når du kommer innom hit. :)

    Har brukt dagen i dag på å kalibrere opp anlegget mitt på nytt og lagt opp litt nye EQ kurver for å gjerne litt smårusk o.l. Synes det låter bedre nå, men trenger litt tid for å kjøre litt AB testing. Synes ihvertfall det låter bedre nå ved første lytt. fant også ut at sofaryggen min skaper en peak rundt 630hz, men den er ikke hørbar når jeg sitter å lytter, så den kan egentlig ignores når man ser på målingene. Er også ganske sikker på at den bølgen på 50hz er vaskemaskinen eller noe sånt ettersom den dukker opp sporadisk fra og til. Bare ignorer den.

    Slik ser det ut nå, selvom det er vanskelig å se ut i fra målinger hvordan ting faktisk låter. Målingene er uglattet, og oppløsning på GD'en er ganske høy.
    Kult! Nå er det ikke mye rombidrag igjen. Tipper gode og klangfulle produksjoner låter helt konge her.
    Synes det selv ja :) Har også begynt å høre litt mer på klassisk igjen med mye romklang og følelse i og synes det låter helt kanon her nå! :) Synes jeg fikk mer god romfølelse etter at jeg fikk rettet ut responsen enda noen hakk.

    Benytter faktisk flere eq punkter på denne korrigeringen her, men synes det låter bedre for det om. Korrigerer endel opp til 150hz, og drar ned 2 bittesmå peaker over det. Kontrollmåler også slik at frekvensresponsen ikke endrer seg masse når jeg flytter micen rundt om kring. Det viser seg at det å bruke EQ opp til 150hz i rommet ikke har så mye betydning ettersom pga all dempingen så er bassresponsen veldig lik i begge setene.
    Har heldigvis muligheter til å gjøre raske A/B målinger kontra det forrige oppsettet og mot ingen korrigering. Er veldig fan av akustikk av natur og redd for digitale remedier og er derfor veldig nervøs av å få negative effekter av EQ. Alle testene mine viser seg derimot å si det motsatte. Jeg må nemlig ta veldig hardt i for at det skal bli spesielt hørbart negativt. Jeg mister dog noe headroom. Kjørte sveip for å sjekke forvrengning i stad og når jeg kjører sveip som kommer over 100db så begynner forvrengningen å bli altfor høy. ved 105db sveip så havner thd på 60hz helt oppe på 2,8%. Om jeg sveiper 5db lavere så detter den ned til rundt 1.2%. Jeg spiller så og si aldri musikk på dette volumet, så det blir egentlig ikke noe problem i praksis. Har ikke klart å høre det enda uansett uavhengig av volum så jeg bryr meg egentlig fint lite om det.

    Sliter med å forbedre det så spesielt mye mer nå. Har egentlig gitt opp å få kontroll på romklangen under 35hz, ettersom det viser seg å være en omtrent umulig oppgave. Alle veggene bortsett fra frontveggen min er jo solid betong på over 20cm tykkelse, så sjansen for at bassen stikker av er relativt liten.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Synes dette ser veldig fornuftig ut. Nesten flatt fra 100hz til 1K lyder ofte nøytralt i mine ører.
    Decayen i bassen tviler jeg nesten litt på om gjør mye vondt og ikke noe jeg ville brukt tid og energi på selv.
    Jeg har som du vet og god erfaring med EQ helt opp. Over 100hz bruker jeg tidsvinduer aktivt for at det skal låte bra i mitt rom. Jeg synes som deg at lyden bedres globalt i lytterommet med god EQ og ikke bare i lytteposisjon. Fasevridning med IIR filtre tror jeg man skal være obs på, men det vet du.:)
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ramlet inn noen pakker her hos meg i dag. Blir spennende å teste ut disse beistene :)

    20150518_192746.jpg


    20150518_193124.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Etter at jeg til slutt ble møkk lei av å drive å koble om baki hos meg har jeg gått til innkjøp av rack med hjul. Driver å setter det opp nå og det er helt fantastisk mye enklere å holde oversikt over kabelsalaten med et slikt skap. Mangler fortsatt et rackkabinett til PC'en bl.a og en 19" svitsj, men det begynner å komme seg nå.



    rack front.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det var bedre, ser ganske proft ut:)
    Mye enklere å holde styr på ting. Bruker endel tid nå i starten for å få satt opp et system på hvor kablene og slikt skal gå, slik at det er enkelt å holde oversikt. Er noen provisoriske løsninger enda ettersom jeg mangler fortsatt å få kjøpt et 4u rack kabinett som jeg kan porte over PC'en i, samt at det er en Itech til og en crown macrotech som skal inn. Kjøpte så stort som jeg hadde plass til egentlig. Man vet aldri når man finner på å kjøpe noe nytt. Den store ampen som står i der skal ut, jeg bare satt den der nå midlertidig. Det er noe gammelt ræl som jeg bare hadde stående å slenge her. Vet ingenting om den, ei finner jeg heller noe informasjon om den. Ender vel opp som veldedighet eller på dynga. Tror den er beregnet på å seriekoble mange elementer sammen. Det er en av ampene som sto i det gamle konferanseanlegget til Sandvika storsenter. Kan muligens være nyttig ved en senere anledning, dersom jeg ønsker å koble sammen en hel leilighet/bolig med høyttalere i taket, f.eks. Men jeg ender sikkert opp med en sonos løsning om det noengang skulle bli tilfellet.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har akkurat hatt et hyggelig besøk av John-Harald. Vi spilte masse forskjellig type musikk og diskuterte litt forskjellige løsninger på forskjellige ting.
    Takk for en hyggelig visitt og godt selskap!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har akkurat hatt et hyggelig besøk av John-Harald. Vi spilte masse forskjellig type musikk og diskuterte litt forskjellige løsninger på forskjellige ting.
    Takk for en hyggelig visitt og godt selskap!
    Hei og tusen takk for at jeg fikk komme! Det å reise rundt å møte hyggelige, kunnskapsrike og dele musikkglede er noe jeg setter veldig pris på.

    Her er noen av mine inntrykk etter dagen besøk.
    thohaug sine kunnskaper på akustikk, høyttalere, elektronikk, software og musikk er imponerende. Det er skikkelig gøy å diskutere forskjellige løsninger med han. Mine basspreferanser heller mot mer bass enn det de fleste andre liker og jeg er sikker på at thohaug har justert DSP slik han forstrekker bassen.
    Han hadde satt frem en flaske 10 år gammel Talisker, en fantastisk whisky til prisen og sikkert utmerket til musikk :) Siden jeg både kjørte bil og hadde en treåring som sov middag hjemme, ble det Coca Cola.

    Det jeg liker med stua hans, er at han har gjennomført akustikkplandene vi andre bare snakker om. Ikke akkurat WAF, dette er uten tvil den stua jeg har vært i med mest ekstreme akustikktiltak. Han må ha funnet drømmedama som latt han leve ut akustikkdrømmene 100%!
    Hadde trodd det, men rommet er overhode ikke overdempet. Det er behagelig å snakke i, selv om det er "fylt opp med Glava" :) Tror mye av årsaken er den gigantiske 2D diffusoren med en dybde på 60 cm og på 300 kg, som sprer lyden godt. Godt du har hjul på den også!

    Hjemme har jeg stilt inn lyden så jeg sitter jeg midt i konsertsalen. Hos thohaug er anlegget tunet inn for å høre nøyaktig det som finnes på opptaket, altså to vidt forskjellige måter å presentere lyden på. Det tok noen låter for meg å omstille meg fra min udempede stue til thohaug sin lyd. Hos meg har jeg også farget lyden litt med en rørpre, som legger til litt ekstra på gitarer og akustiske instrumenter. Hos thohaug, minner lyden meg om når jeg dropper forforsterkeren og kjører Lynx 2B direkte i effektforsterker.
    Lyden er ren med lav forvrengning. Kapasiteten gjør at man kan spille høyt uten å oppfatte det som høyt og jeg ble lurt der. Når jeg spurte om lyttenivået lå på 85 dB, lå det på 100 dB.. Tror jeg må skaffe meg en ny Db-måler. Lyttetretthet er ikke et tema.

    Det første jeg la merke til var hvor raskt lyden stoppet. Etterklangen i rommet er lav. Den dynamiske kontrasten var spesielt bra på et spor vi spilte med trommer, men også på annen musikk virket det naturlig. Lyden var homogen og jeg la ikke merke til noen frekvenser med diper eller stående bølger.
    Lydbildet er pga rommets størrelse og høyttalerene plassert inntil hjørnene, satt opp litt på samme måte som horn leverer lyden. Bredden er flott godt inni veggen, dybden er ikke tilstede. Man får isteden scenen foran høyttalerene.

    Det er planer om å bygge om høyttalerene en god del snart.
    Aktiv drift.
    Sette inn en god mellomtone som kan fjerne en hardhet i overgangen mellom diskant og 15"
    Et ekstra 15" basselement for å få bassen til å oppføre seg som en tilnærmet linjekilde.

    Blir spennende å følge utviklingen, kommer gjerne på besøk igjen!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.911
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når man tenker på hvor lite hifi dette anlegget er, dette er ikke vondt ment.
    Så tror jeg det er en del mennesker som kommer til å måtte svelge noen kameler når de hører dette:)
    Her snakker vi om å bruke de enkle måtene, som er de beste for å få god lyd.

    Steinar.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tusen takk for hyggelige ord! Du er hjertelig velkommen tilbake. Som nevnt så tenkte jeg å prøve å få til et treff i slutten av sommerferien en gang her hvor hele klubben blir invitert.

    @steinost
    Du har helt rett i at anlegget mitt ikke er spesielt Hifi, med PA elementer i store kasser som blir drevet av pa forsterker.
    Målet med mitt anlegg var heller ikke at det skulle være Hifi. Målet var at lyden skulle være god og morsom å høre på uten lyttetretthet. Noe jeg selv mener å ha fått til. Er selvsagt alltid noe å forbedre, og jeg jobber med det kontinuerlig. Synes egentlig det er så bra nå at jeg egentlig kunne sagt meg fornøyd, men for meg er veien målet. Det å jage etter konstant forbedring, samtidig som man lærer mer er det jeg synes er mest spennende innen denne hobbyen. Det er utrolig mange komplekse temaer å forholde seg til, og man blir aldri utlært.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Denna gutten vil komme langt, er jo så vidt rundet tyve. Men du skal ikke se bort i fra at når du blir eldre og hørselen ikke helt er på samme nivå lenger, vil ønske mer "hyggelig" forvrengning velkommen inn i kjeden.
    For oss som fortsatt hører perfekt er dette en uting og vi lever godt med litt glava i rommet ;)
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hører da ikke så godt jeg. Mange som hører mye bedre enn meg. Jeg har fortsatt til gode å høre forskjell på ymse kabler og strømrensere o.l.
    Jeg er bare glad jeg ikke har så god hørsel, for da hadde hobbyen blitt enda vanskeligere å forholde seg til. Så er litt skånet i den forstand.

    Forvrengning kommer jeg nok alltid til å synes er en uting. Har faktisk testet rør på miles, men jeg synes jeg mistet betraktelig med dynamikk og morofaktor. Og da var det ikke så interessant å fortsette med det.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har faktisk testet rør på miles, men jeg synes jeg mistet betraktelig med dynamikk og morofaktor. Og da var det ikke så interessant å fortsette med det.
    Vil anbefale deg og ikke 100% avskrive for all framtid hva en god rørforforsterker kan bidra med i forhold til dynamikk, morro, holografi og klang, på bakgrunn av test av kun en pre.
    Det finnes mange musikalske forsterkere hvor forvrenging og farging av lyden ikke er et problem. F.eks i mitt oppsett har alle jeg har kjørt AB-tester på best likt lyden med rørforforsterker. Dette til tross for at forforsterkerdelen i APL-dacen er ganske ok.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg forkaster ingenting. Men rør er stikk i motsetning til mitt ideal om god lyd som er minst mulig forvrengning over alt. Kommer nok til å prøve masse forskjellig gjennom tidene, så jeg er åpen for alt. Både til høyttalerkonstruksjoner og forsterkerteknologi.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Til noe som ikke er HIFI relatert overhodet, så kjøpte jeg meg nytt skjermkort med lukket vannkjølingsløsning til spillmaskinen min. Dette skal monteres opp i dag og jeg gleder meg stort til å se hvordan dette kommer til å yte.

    Til audiorelaterte ting så har jeg endelig fått montert de nye 18 tommers beistene mine i hornene mine og de skal prøvekjøres om et par helger. Spent på hvor mye spl det blir mulig å dytte ut med de nye elementene. Håper på å presse rundt 1db eller 2 mer ut av hver kasse. Spesifikasjonene på elementene er ihvertfall meget gode.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Skjer lite innenfor hifi med meg for tiden. Driver å pusser opp kjøkkenet og det stjeler tid som kunne bli brukt til andre ting. Hele det gamle kjøkkenet er rivd og det har blitt malt. La gulv i går så det går sakte men sikkert fremover. Skal male om hele leilegheiten også samt at jeg har vurdert å trekke om alle akustikkplatene mine med hvitt stoff fremfor sort for å få det litt koseligere her. Vi får se hva tiden bringer.

    Merker det på lyden her at alle tingene som var på kjøkkenet nå ligger inne i stuen. Det låter feil her og det er ingenting å gjøre med det før det nye kjøkkenet er oppe. Det nye kjøkkenet har ankommet og satser på å få begynt å sette det sammen i dag.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.911
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser meget bra ut, når kan vi komme på en bedre middag i klubben:)

    Steinar.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.990
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Dæven. Du kan jo litt av hvert. dette blir jo veldig bra. tilbud på Pinell dab+ radio nå. Litt akustisk behandling og en 15" tommer integrert DiY sub, så vil den låte råtøft på kjøkkenbenken .-)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hehe, ja høres sannelig ut som det kunne vært noe det! Eventuelt kan jeg jo bare sette på stereoanlegget ettersom det er en åpen bue rett ifra kjøkkenet og inn til det allerede akustisk behandlede lytterommet.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hadde et hyggelig besøk av Bergfinn i går. Det ble mye musikk og skravling og jeg hadde ihvertfall det veldig hyggelig. Tusen takk for de fantastisk gode muffinsene du hadde laget! Skulle gjerne hatt oppskriften på de!
    Si ifra når ting er oppe og går igjen hos deg, så kommer jeg gjerne innom en tur!

    Må få prøvd audiolense.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.636
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Og takk for hyggelig vertskap Thomas.
    Flotte apekister du har bygget deg. Her er godt med skyv og dynamikk.
    Jevn og fin respons gjennom hele registeret. Demping og diffusjon gjort på riktig måte som du har gjort gir uttelling.
    Det høres. Og man kan se det også. Artig med filmlerret som hopper 16 ganger pr.sec i takt med orgelbasspiper. Bra trøkk.

    Imponerende kunnskapsrik i lydverdenen er du også til tross for ung alder. Fortsetter du i sånt tempo videre på hifi karusellen skal det bli gøy å følge med videre.
    Kommer veldig gjerne tilbake ved senere anledning. Det blir jo litt flere elementer på deg etterhvert.

    Kom gjerne innom Tøyen når ting er på plass igjen. Tar nok litt tid.
    Ble inspirert etter besøket, og tror jeg skal slenge opp litt mere demping på noen plasser.

    Mvh. Bergfinn
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.541
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok besøk både her og der tenker jeg. Du får hive deg med i Skedsmo audio Bergfinn. Trenger slike hyggelige karer som deg. Må nesten skifte navn til membran klubben....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.636
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, test Audiolense. Du kan få gode resultater selv om du ikke deler aktivt nå. Men som du selv nevnte, at AL vil vise sin styrke ifm. aktivt delt oppsett er jeg rimelig sikker på selv også. Har jo selv fått god lyd av kun korreksjonen frem til nå med mine to-veis.
    Tror du kanskje kan bli overrasket over hva lange TTD FIR-filtre med høy oppløsning kan gjøre i de lave oktaver. (jeg bruker ca. 64.000 taps, max er over 100k) Og med det headroomet du har på effekt kan du sikkert bruke AL til å heve dipper (valgfri mengde) uten å få artefakter. Eller ikke. Vet ikke. Jeg har satt den til 0 i frykt for artefakter jeg ikke "hører" så godt.
    Har detaljert og dynamisk bass ned til 30 hz her. Rart hva AL og headroom i ryggen på to aktive 7 tommere kan gjøre med bassen. Skulle vært moro å høre et full aktivt system basert på AL.

    Må nok bruke litt tid på å finne ny targetkurve nå med deling mot ny bass. Skal rope når jeg har funnet godkurven, så er det bare å komme.

    B
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.636
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Blir nok besøk både her og der tenker jeg. Du får hive deg med i Skedsmo audio Bergfinn. Trenger slike hyggelige karer som deg. Må nesten skifte navn til membran klubben....
    Hehe, takk for det Retep. Det skjer jo mye på lydfronten i den klubben hele tida. Kanskje jeg skal flytte til Skedsmo?

    Membranklubben får ikke jeg innpass i med mine 2 små smultringer dessverre:cool:

    B
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.541
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skedsmo ja, da vil jo jeg være utelukke også.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ang al. hvordang gjør du det mtp latency når du feks ser på youtube, thohaug?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg benytter kun iir filtre pdd. Planen blir vel å ha et eget filter med iir til alle ting som kjører igjennom jriver som feks YouTube/Spotify/spill etc, og et Fir filter som benyttes inne i jriver til musikk og film. Dette kan jo settes til å bytte automatisk. Dette blir jo selvsagt kun nødvendig dersom latency blir for høy. Kommer til å prøve testversjonen først, så får vi bare se hvilke problemer som dukker opp. Finnes jo mange muligheter når man er på pc plattform.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.636
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ang al. hvordang gjør du det mtp latency når du feks ser på youtube, thohaug?
    Latency ifm. film titting/streaming blir størst med fir filtre pga.filternes lengde. Dette er nødvendig for riktig tidskorreksjon i bassen tror jeg.
    Men i AL kan man også ha mye kortere filterlengder uten tidskorrigering, kun frekvens korr. som funker fint til film.
    B

    PS: pokker, thohaug. Jeg glemte å beskue ditt nye kjøkken.
    Var så oppslukt av høyttalerne at tanken slo meg ikke.
    Tar en titt next time.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    ang al. hvordang gjør du det mtp latency når du feks ser på youtube, thohaug?
    Latency ifm. film titting/streaming blir størst med fir filtre pga.filternes lengde. Dette er nødvendig for riktig tidskorreksjon i bassen tror jeg.
    Men i AL kan man også ha mye kortere filterlengder uten tidskorrigering, kun frekvens korr. som funker fint til film.
    B

    PS: pokker, thohaug. Jeg glemte å beskue ditt nye kjøkken.
    Var så oppslukt av høyttalerne at tanken slo meg ikke.
    Tar en titt next time.
    Er jo også mulig å ha et kort FIR filter til lpc og et langt filter til å benytte inne i Jriver. Da unngår jeg problemet med latency utenfor Jriver selvom jeg kanskje blir nødt til å ofre litt på basskorreksjonen der, og får bratte faselineære filtre både utenom og inne i Jriver.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg benytter kun iir filtre pdd. Planen blir vel å ha et eget filter med iir til alle ting som kjører igjennom jriver som feks YouTube/Spotify/spill etc, og et Fir filter som benyttes inne i jriver til musikk og film. Dette kan jo settes til å bytte automatisk. Dette blir jo selvsagt kun nødvendig dersom latency blir for høy. Kommer til å prøve testversjonen først, så får vi bare se hvilke problemer som dukker opp. Finnes jo mange muligheter når man er på pc plattform.
    takk

    ang al. hvordang gjør du det mtp latency når du feks ser på youtube, thohaug?
    Latency ifm. film titting/streaming blir størst med fir filtre pga.filternes lengde. Dette er nødvendig for riktig tidskorreksjon i bassen tror jeg.
    Men i AL kan man også ha mye kortere filterlengder uten tidskorrigering, kun frekvens korr. som funker fint til film.
    B
    i jriver som thohaug og jeg bruker, så mener jeg at man kan synce lyd&bilde såfremt jriver tar seg av playback, altså uansett hvor lang latency blir, så vil det synce.

    problemet oppstår når man feks bruker chrome for å titte på youtube, man kan jo kjøre lyden gjennom jrivers wdm, men bildet får man ikke synkronisert.

    virker som om thohaugs løsning med fir/iir betinget av hva man skal gjøre er den beste løsningen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn