Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    takk for sammenligning av nc400 og itech, thohaug. veldig god.

    itech, nc400, lynx aurora, audiolense og snart også ae-drivere med apollo. er som tatt ut av siklelista til enhver diy'er (med rett fokus, he he). :)

    gleder meg til å følge med på sentralen når driverne deres kommer i havn. ae skrev på facebook for en stund siden at de har tenkt til å omstrukturere for å få fortgang i ting, jeg holder dessverre ikke pusten, men om det skjer så blir det drivere på meg også. burde vel egentlig bare bestillt og holdt ut, men med så usikker ventetid og verstingtilfeller på over ett år, så tror jeg ikke hjertet halle tålt alle forsinkelsene. :)

    de har i alle fall fått opp en ny side for bilstereo, så det skjer jo noe, men er skeptisk til å gå inn i nye markeder og kapre nye kunder før man har klart å optimalisere produksjonstid og levering mot markedet man allerede er velkjent i.

    Tytte sa i gruppekjøps tråden i går at elementene var ferdige. Så da blir de øyeblikkelig sendt av gårde tenker jeg. Så ikke mange ukene igjen nå. Mellomtone og topp bassern er ferdig designet og tegnet opp allerede så det blir bare å bygge når den kommer i havn.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Blir spennende å følge med her. Selv om dette er langt utenfor min komfortsone, med HT og sub bygging. Så synes jeg det er intr. Lever godt med mine RF7, men er jo mulig det blir å røske ut delefilteret der etter hvert. Så får man ta kassebygging og lignende neste runde.

    Tror du har litt å hente på delefilteret. Det kan bli ørlite grann skarpt på høyt volum hos deg nå. Men ellers er jo lyden helt knall hos deg. Skal prøve å få økt dybden i lydbildet mitt litt når de nye modulene er klare.. Savner den dybden du har i anlegget ditt. Så blir vel å starte fra scratch med ht plassering og slikt. Alt må ned og sofa skal byttes. Blir mye jobb, men muligheten for bedre lyd enn i dag er der!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.541
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror på det jeg også når det kommer til skarpheten. Har ikke leika med eq siden det skal inn såpass mye nye ting utover de neste ukene. Men jeg har nok litt mye energi rundt 5-6khz. Holder på å feste på i taket. Men fant ut at jeg enten hadde for korte skruer, eller skruer med for stort hode. Så må nok på Jernia en tur.

    Håper festepatenten min vil fungere. Har ikke plass til mer en to skruer i takstolen. De to andre blir festet i ei 22mm tykk plate som jeg har lagt oppå gipsen. Plata er 60cm lang og 4 cm bred.

    Tenker å teste med vektskiver eller lignende. Vil ikke at pj skal deise i bakken. Ønsker ikke hull i taket heller.

    Håper det går bra
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Designet av mellomtonekabinettene og det ekstra basskabinettet for Miles er nå ferdig designet, så alt er klart til de nye elementene kommer i hus. Her legger jeg litt ut om hvordan kassene kommer til å se ut.

    Skissen min for mellomtonen ser slik ut: Bare se bort i fra det ekstra rommet på baksiden, ettersom det kun er der for at det skal passe størrelsesmessig med resten av konstruksjonen. det er kun den lille boksen foransom er selve kabinettet. Denne er kun 35cm høy for å få Mellomtonen så nærme diskanten som mulig.

    Planen min var demping i sideveggene mellom avstivningene. Det er plass til 7-8cm tykk dempeplate på hver side, og en 5cm dempeplate/gummiplate etc på baksiden. Kabinettet er 14,7 liter etter alt av avstivning etc er tatt med. Det har en tuning på 0.73 uten noe som helst demping i bassbox. Med den mengden demping jeg hadde tenkt havner jeg på mellom q 0.66 og q 0.70, noe som er ganske midt i blinken mtp roll off.

    Tenkte å kjøre greenglue mellom den doble frontbaffelen og noe form for gummi eller slikt for å hindre resonanser fra festingen av selve elementet. Avstivningene er satt inn vinklet i sidene for å unngå stående bølger så mye som mulig på sideveggene, og for å "dytte" refleksjoenene inn i glavaen jeg kommer til å ha der. I bunnen og toppen av kassen, så tenkte jeg kanskje det ville vært en ide å ha små støperør som jeg deler i 2 og borer masse små hull i og lime fast i bunn og topp av kabinettet med glava etc. inni støperørene for kombinasjon av både demping og å spre de stående bølgene inni kabinettet. Dette vil i tillegg ikke stjele noe særlig volum ettersom støperørene kommer til å være såpass åpne. Dette er dog ikke med på tegningen, så man får visualisere det istedet.

    Kassen blir bygget med 30mm mdf i sideveggene og 60mm MDF frontbaffel, så det kommer til å bli stivt og tungt.

    Her er tegninger og simulering av kassen for mellomtone:

    Simulering.png


    Front.jpg


    Høyre side.jpg


    Venstre side.jpg


    Avstvninger.jpg




    Bassdelen skal jo integreres sammen med foregående bygg, så der har jeg valgt og bare halvere volumet på orignalkonstruksjonen og benytte eksisterende tuning, demping og slikt.

    Her blir elementet satt relativt langt ned i kassen for å kunne teste med å enten ha bassen helt oppe mot taket, eller nærmest mulig mellomtone for å se hva som vil fungere best. Må også se litt an i forhold til hvor høy høyttaleren blir mtp at ikke den store dempeplaten i taket havner i veien for elementet.

    Det vil bli limt 5cm isolasjon på sidevegger og bakvegg, samt tak og gulv i kabinettet, men her vil det ikke bli gjort noe særlig med kantavstivere og slik ettersom jeg ser ikke det som like nødvendig som i en mellomtone kasse. I tillegg er det ikke dette i originalkonstruksjonen og vil at denne delen skal være så lik som overhodet mulig.
    Her er noen bilder av bassdelen.

    Simulering.png


    Front.jpg


    Venstre side.jpg


    Bakside.jpg




    Så jeg gleder meg veldig til å få dette i hus og få begynt å eksperimentert med de forskjellige løsningene. Delingen mot basselementet kommer til å foregå i området 200-250hz antagelig og mellomtonen til diskanten blir nok rundt 12-1500hz for best mulig integrasjon mellom spredningen til driverne.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    smart tenkt med støperøret i mellomtonekassa, blir det irreversibel installasjon, og vil du ha mulighet til å måle med og uten? det kunne jo være interessant å se hvordan ting påvirker.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.916
    Antall liker
    108.011
    Torget vurderinger
    23
    Bælmye tøffe DIY prosjekter her i distriktet nå - reint så en frøsen gammal kæill gleder seg til vinteren!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    smart tenkt med støperøret i mellomtonekassa, blir det irreversibel installasjon, og vil du ha mulighet til å måle med og uten? det kunne jo være interessant å se hvordan ting påvirker.

    Må ha muligheter til å måle forskjellige ting. Kan ikke drive med gambling når godlyden skal frem! Kommer sikkert til å ha muligheten for å ha en vegg som det går an å ta av slik at jeg kan teste forskjellige konfigurasjoner. Tror støperørene kommer til å hjelpe endel oppover i frekvens, men det er mest spekulasjon og må testes. Er mer for å prøve å utforske litt nye områder og tenke litt ut av boksen.


    Bælmye tøffe DIY prosjekter her i distriktet nå - reint så en frøsen gammal kæill gleder seg til vinteren!
    Vinteren er jo tiden for musikk og DIY! Hadde antagelig vært litt fortgang i prosjektet, men når elementene bruker år og dag på å dukke opp så blir det ekstra mye tid til drodling og konsepter. Drømmen min er jo stor åpen baffel/hornbassløsning kombinert med kontrollert spredning oppover ala CBT eller horn. men det lar seg desverre ikke realisere i lytterommet i dag, så da må man gjøre det beste ut av det man har. Har trua på at det kan bli musikk av dette også! Lyd skal det ihvertfall bli.

    Det er ihvertfall helt DIY frenzy i Skedsmo audio for tiden. Alle har vippa helt av pinnen.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Gjorde en liten komprimeringstest i dag, ettersom jeg måtte ha en måleseanse for å se hvordan ting sto til og justere litt shelfer osv etter at ny amp har kommet i hus.

    Systemet mitt gir seg ved rundt 115db ser det ut som. begynner å komprimere over dette. Her kan du se målingen jeg gjorde.

    Komprimeringstest 04.09.2015.jpg


    Alt står riktig så bra til fortsatt heldigvis. Skjønte ingenting i starten ettersom micen min viste helt rare måledata som jeg overhodet ikke kjente meg igjen i. Var hele pc-en som hadde monga, så etter en hard reset så ble ting i skjønneste orden igjen. Nå sitter jeg å hører musikk etter den nye shelfen er på plass, for å se om jeg trenger mer/mindre bass. Men so far so good.

    Korrigering etter hypex amp.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.636
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er ikke mye galt her,.
    Hva er pukkelen på 4K?
    Var det den jeg bemerket når jeg var hos deg? Er det delingen i 2 veis'en som gjør det?
    .....er litt brisen etter pale ale....
    bassen din er digg:cool:
    '
    B
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det er ikke delingen. Tror det bare er litt uoptimal micplassering. Men det kan godt være det du har merket og at det trengs en liten senking der. Selv er jeg sikkert bare så vandt til den at jeg ikke merker det noe spesielt. Bassen og diskant er delt ved 900hz hos meg ca.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.636
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    5 dB økning fra 2Khz til 4Khz farger lyden negativt etter min erfaring, dette får du kål på med nye AE i hus kanskje?
    Hvor kommer delingene i nytt 3 veis oppsett?
    B
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Delingen havner nok et sted mellom 12-1500hz. Det er der spredningen fra driverne er mest optimal.

    I bassen tipper jeg et sted mellom 2-300.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Synes faktisk det er litt merkelig at den ikke er bedre med all den dempingen du har gjort.

    Her er min
    etc.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ja er litt rart det der. Uansett hvor mye jeg prøver så går den ikke spesielt lavere enn dette. Det er uansett lavt nok for meg. Gjennomsnittlig -25 til -30db er godkjent fra min side. Din er jo fantastisk og skulle gjerne hatt en slik en. Min dør dog litt saktere enn din også. Dette er nok pga diffusoren jeg har i bakkant av rommet. Kan være pga at hele rommet er i betong også, men det er egentlig ingenting som skulle tilsi at nivået på refleksjonene er så høye som de er.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    5 dB økning fra 2Khz til 4Khz farger lyden negativt etter min erfaring, dette får du kål på med nye AE i hus kanskje?
    Hvor kommer delingene i nytt 3 veis oppsett?
    B
    La inn en eq på 4khz med -5db og 2 i Q nå som bør flate den ut ganske perfekt. Så skal teste med å skru den litt av og på de kommende dagene for å se om det oppleves bedre med den på. Kan fort hende.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Etter en knotete oppgradering til windows 10 er nå alle systemer oppe å går igjen. Fikk endelig lyd igjen i maskinen i går kveld. Det var wifi kortet som som køddet til alt og fikke hele maskinen til å gå i heng konstant.

    Har også fått testet litt med og uten den senkingen ved 4khz og det virker som det er litt bedre med den på. Så da fortsetter jeg å bruke denne.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Var å hentet to nye sofaer i går. Disse har lav rygg så vil si at jeg nå har kommet enda et steg nærmere nirvana. Merket med en gang etter at jeg fikk satt den opp at dybdeperspektivet bakover ble vesentlig forbedret.

    20150912_202516.jpg


    Skulle egentlig bruke dagen i dag på å måle, men rew har tydeligvis bestemt seg for å være kranglete. Den gir fra seg rare måledata som endrer seg for hver måling, samt at det kommer en høyfrekvent "oscillerende" lyd. Har restartet rew og pc. I tillegg har jeg prøvd å reinstallere rew også og slettet alle innstillinger. Noen som har vært borti tilsvarende problem?
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.541
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vert borti samme lyden ja. Skjer innimellom. Pleier å gi seg når jeg restarter maskinen.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har vert borti samme lyden ja. Skjer innimellom. Pleier å gi seg når jeg restarter maskinen.
    Okei. Prøvde og avslutte maskinen i går uten hell, men jeg får la den være av mens jeg er bortreist i dag. Satser på at det funker når pc-en får tenkt seg litt om.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Har vert borti samme lyden ja. Skjer innimellom. Pleier å gi seg når jeg restarter maskinen.
    Okei. Prøvde og avslutte maskinen i går uten hell, men jeg får la den være av mens jeg er bortreist i dag. Satser på at det funker når pc-en får tenkt seg litt om.
    har hatt samme problemet selv, jeg tror det kan ha med noe latency-innstillinger å gjøre på lange sveip, jeg hadde det en periode når sveipene var lange, prøv å redusere lengden på sveip i rew og se om det er det, og prøv å øke bufferet til lydkortet og se om du finner ut av det med lange sveip. problemet ble plutselig borte av seg selv igjen, så jeg fikk ikke pinpointet eksakt hva det var som forårsaket det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Grattis med lav sofarygg. Et av de beste lydtweakene. :)

    Jeg må resette memoryuse ved bruk av Audiolense titt og ofte for ikke å få klikking og rare målinger. Har har ikke opplevd det på REW enda. Kan det være noe slikt?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    fyller du sand i hulrommet bak mellomtoneelementet da, thohaug? er skeptisk til å ha et stort hulrom rett bak elementet.

    jeg droodler med noe liknende selv, og på de 2-4 x 15" i hver htt ( ;D har 8 stk 2226 som ligger stacket og venter på nye hus!) tenkte jeg å bygge hule kasser med et stort støperør og så fylle sand rundt støperøret inni kassene. de driverne går maks til 500 hz, men de blir delt av forskjellig nedover for å øke sensitiviteten mot cirka 60 hz hvor bassystemet overtar.

    10" (jbl 2123) mellomtonen vurderer jeg å gjøre noe liknende med, men der tar jeg det litt mindre støperør som jeg så perforerer med mange små rør inni røret, som blir boret hull i og fyllt med polyfill, samme med hulrommet. ovre delingspunkt rundt 1.5khz

    8OAuySg.png

    sånn, bare rundt hele og på høykant i enden av røret bak. hvor tett elementene blir stående på hverandre har jeg ikke bestemt enda, men så tett som mulig uten at det blir stygt.

    over der igjen blir det 2446 til rundt 7khz og så 2404 eller 2405. alt blir lukket, siden jeg ikke trenger extension da bassystem tar over rundt 60 hz.

    i dansk stil stekes sanden i små mengder suksessivt for å unngå fukt som potensielt kan kompromittere støperørene og limskjøtene i ytre skall.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg fikset problemet med rew. Det viste seg at det var Jriver som hadde lagd problemer nå på Win10. Etter at jeg reinstallerte hele greia ble det fint. Testet nemlig å kjøre sveipet rett til lynxkortet, og da var sveipet helt fint. Så da visste jeg at det måtte være Jriver. Fikk startet litt kalibrering i går og skal fortsette i dag. Alt må jo være klart til treffet på fredag!


    fyller du sand i hulrommet bak mellomtoneelementet da, thohaug? er skeptisk til å ha et stort hulrom rett bak elementet.

    jeg droodler med noe liknende selv, og på de 2-4 x 15" i hver htt ( ;D har 8 stk 2226 som ligger stacket og venter på nye hus!) tenkte jeg å bygge hule kasser med et stort støperør og så fylle sand rundt støperøret inni kassene. de driverne går maks til 500 hz, men de blir delt av forskjellig nedover for å øke sensitiviteten mot cirka 60 hz hvor bassystemet overtar.

    10" (jbl 2123) mellomtonen vurderer jeg å gjøre noe liknende med, men der tar jeg det litt mindre støperør som jeg så perforerer med mange små rør inni røret, som blir boret hull i og fyllt med polyfill, samme med hulrommet. ovre delingspunkt rundt 1.5khz

    Vis vedlegget 337631
    sånn, bare rundt hele og på høykant i enden av røret bak. hvor tett elementene blir stående på hverandre har jeg ikke bestemt enda, men så tett som mulig uten at det blir stygt.

    over der igjen blir det 2446 til rundt 7khz og så 2404 eller 2405. alt blir lukket, siden jeg ikke trenger extension da bassystem tar over rundt 60 hz.

    i dansk stil stekes sanden i små mengder suksessivt for å unngå fukt som potensielt kan kompromittere støperørene og limskjøtene i ytre skall.

    Regner med at det blir sand i hulrommet bak der ja. Volumet på kassen slik det er nå er ganske optimalt, så jeg har ikke lyst til å teste med noe der. Kommer til å bli tungt som bare det ihvertfall. Må ha hjelp antagelig for å få løfta på plass mellomtonekabinettet :cool: Det kommer garantert målinger og testing av dette rabalderet.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Grattis med lav sofarygg. Et av de beste lydtweakene. :)

    Jeg må resette memoryuse ved bruk av Audiolense titt og ofte for ikke å få klikking og rare målinger. Har har ikke opplevd det på REW enda. Kan det være noe slikt?
    Takk Atle! Ja merket med en gang fordelene lydmessig. Tror ikke jeg kommer til å klare å få tilbake til høy rygg til musikk lengre etter å ha brukt denne en stund.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Har vert borti samme lyden ja. Skjer innimellom. Pleier å gi seg når jeg restarter maskinen.
    Okei. Prøvde og avslutte maskinen i går uten hell, men jeg får la den være av mens jeg er bortreist i dag. Satser på at det funker når pc-en får tenkt seg litt om.
    Det er (crappy) samplerateconverter i lydkortet eller windows. Det kaldes folding. Det skjer hvis REW er satt opp med 48k samplingrate, mens driver av en eller annen grunn er låst til 44.1k. Når det hjelper å restarte, så er det fordi lydkortet var i bruk av ett eller annet og at REW ikke har fått eksklusiv adgang til lydkortet du bruker til måling.

    Alternativt, prøv å endre samplingsraten. Det er slett ikke alle lydkort som støtter fritt valg av samplingrate. Og da vil det være driveren som resampler lyden ( -- helt utrolig dårlig må jeg få si da).
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har vert borti samme lyden ja. Skjer innimellom. Pleier å gi seg når jeg restarter maskinen.
    Okei. Prøvde og avslutte maskinen i går uten hell, men jeg får la den være av mens jeg er bortreist i dag. Satser på at det funker når pc-en får tenkt seg litt om.
    Det er (crappy) samplerateconverter i lydkortet eller windows. Det kaldes folding. Det skjer hvis REW er satt opp med 48k samplingrate, mens driver av en eller annen grunn er låst til 44.1k. Når det hjelper å restarte, så er det fordi lydkortet var i bruk av ett eller annet og at REW ikke har fått eksklusiv adgang til lydkortet du bruker til måling.

    Alternativt, prøv å endre samplingsraten. Det er slett ikke alle lydkort som støtter fritt valg av samplingrate. Og da vil det være driveren som resampler lyden ( -- helt utrolig dårlig må jeg få si da).
    Fikk ordna det. Det måtte faktisk en reinstallering av Jriver til for å fikse det. Men som du sier så er det er litt håpløst system.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Da var kalibrering endelig ferdiggjort etter at jeg har fått optimalisert posisjonen til den nye sofaen. Frekvensresponsen generelt har blitt jevnere oppover i frekvens som følge av at ryggen på sofaen ikke lenger kludrer til målingene.

    Vet ikke helt hva som skjer på vannfallet på 50hz, men det er noe målefeil ute å går her. Den har en konstant tone som varer i over 2 sek, og den dukker sånn opp i ny og ne. Tror det er vaskemaskin/varmtvannstank eller noe slikt. Det er ihvertfall ikke noe hørbar resonans ved 50hz.

    Her er alle målingene av hvordan det ser ut nå for de som interesserer seg.

    Frekvensrespons begge høyttalere uglattet.jpg


    Frekvensrespon begge høyttalere 1-6 glatting.jpg


    Høyre-venstre høyttalere uglattet 300-20k.jpg


    Group delay uglattet 200-200ms.jpg


    Høyre-venstre høyttalere ETC.jpg


    Waterfall.jpg


    THD vs Frequency.jpg


    Phase vs Frequency.jpg



    RT60 Plot.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.162
    Antall liker
    11.263
    Torget vurderinger
    10
    Tror jeg må leie deg inn til å ta en visitt hos meg snart :)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    685
    Antall liker
    3.011
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Målingene ser jo veldig bra ut og hvis det spiller like bra er jo dette fenomenalt!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.541
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den 50hz tonen har jeg også innimellom. På noen målinger er den der. På andre ikke. Skjønner ikke et kvekk. Trodde det var tørketrommel, vaskemaskin eller noe. Men neida. Den er som du sier, ikke hørbar. Men den klandrer til målingene.

    Ser frem til å komme på besøk imorgen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fine målinger Thohaug. Treffet hør nok noe å glede seg til.

    PS: 50hz er oftest DC (evt AC) hos meg. Dvs alle trafoer som brummer. Sier litt om hvor hørbart slike utfall i bassen er.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Fine målinger Thohaug. Treffet hør nok noe å glede seg til.

    PS: 50hz er oftest DC (evt AC) hos meg. Dvs alle trafoer som brummer. Sier litt om hvor hørbart slike utfall i bassen er.
    Ja, det må være noe slikt tenker jeg også. Skal ikke mye til ser man. Ser også på målingene at det rufset ved 600-100hz har blitt ryddet kraftig opp i. Det var nok den høye ryggen som forårsaket alt det krøllet.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Må bare takke alle som var her i går for en hyggelig. Veldig hyggelig med prat og diskusjoner rundt mange forskjellige temaer. Håper alle likte det de hørte og hadde det like hyggelig som meg! Herlig gjeng med folk!

    Nå har jeg klart å få tak i denne, så det blir å høre hvordan denne er i løpet av kvelden. Kan bli interessant, og muligens høyt. Det kommer an på hvor mye whisky som havner innabords før plata er ferdig.

    infected-mushroom-convering-vegetarians-ii.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Så bra dere koset dere med god mat, fantastisk musikk og konstruktive HiFi diskusjoner :)
    Hadde veldig lyst til å være der, men tenåringsjenta mi (som kun kommer annen hver helg), ville ikke bli med og heller være med meg. Treåringen kunne jeg fått barnevakt til. Får heller ta det igjen en annen gang :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Ja, dette var en kveld som ga meg noe helt spesielt og fikk meg til å tenke en god del.

    Oppsettet til Thomas kommer av full dedikasjon til og like full forståelse av akustikk. Om det fins noe sånt som totalt gehør for dette temaet, og at dette inkluderer på denne forståelsen og evne til å gjennomføre besettelsen, kjenner jeg få som er i nærheten av Thomas. Kanskje to eller tre i mitt view.

    Thomas er i seg selv en fyr med en forsiktig, nesten beskjeden tilnærming - første gang jeg traff ham, merket jeg ikke at han satte seg ved siden av meg, men da han begynte å prate, skjønte jeg at her var det bare å brette ut trekkpapiret og lene seg tilbake og bare la det komme.

    Når man kommer inn i kjelllerleiligheta, gjennom ytterdøra med katteluka, møtes man av et fullhøyderækk, fylt til bristepunktet av disker, DSP og amper. Forseringen inn i stua går gjennom en milelang korridor av innsydd Rockwool og via prosjektorlerretet som må heves for å komme på rette siden.

    Om man kommer seg velberget forbi dette uten å dø av claustrofobia og redsel for hva som måtte finnes av faenskap på den andre siden, så åpenvarer en drøyt 30 kvadretmeter cave seg. Ti av disse er riktignok allerede tatt av dempningen allerede, så det man ser rundt seg, er rundt tjue til livsopphold. Kanskje litt mindre enn det, tom, for oppetter bakveggen er det plassert en relativt bredbandet diffusor - anslått dybde, ca 1 til 1,5 meter!

    Klarer man å komme seg videre i det følelsesmessige, noe som ikke burde være noe problem om man har greid å frigjøre seg fra skjørta til Mamma, og la inntrykkene fra det som tilbys, er det bare å gi seg over. Kaka smakte helt konge, selv om reven fra Øvre Romerike snausa til seg alle yoghurtkulene i nærmeste geometrisk nærhet så satte resten seg som ei bombe og plomberte tarmtottene og har ikke sluppet taket ennå. Kaffen var av beste sveitsiske valør og whiskyen eller whiskeyen smakte høgg - akkurat slik den skal gjøre - akkurat som nysvidd kretskort, ble det informert om. Egentlig var den så ganske så god at det garantert havner en sånn en i denne heimen også ganske snart. Hva er vitsen med å drikke blended sølevann som smaker høgg når man kan drikke ekte ildvann som smaker kvadruppelt så jævlig? Jeg trenger et navn å kalle fludiumet, Thomas! Det var digg - kjenner ennå smaken og lukta. PM imøtesees.

    Selv fra sidelinja er det lett å høre hva som er ditt mål lydmessig. Du har fått til en vanvittig tørrhet ut av systemet ditt og en hinsidig kontroll hele veien ørene mine lar slippe gjennom. Det starter og stopper. Det stikker ikke av hvorsomhelst. Det spiller høyt og godt samtidig.

    Kontroll er utvilsomt din religion, for jeg kan ikke huske å ha vært i et rom der alt er så plassert og så levelig samtidig. Denne fredagen har virkelig fått meg til å tenke en hel del. En masse.

    At Milesene dine ikke tar deg helt dit du vil, skjønner jeg også. Nedentil er alt på stell - her må denne nærmest være for en referanse å regne i omgivelser som dine. Men derfra og oppover er jeg enig med deg i at du har en god del å hente. Innføringen av enda en bass plassert helt øverst og et mellomtoneledd vil utgjøre den helt store forskjellen og -bedringen. Lydbildet i mellomtonen nå er relativt matt etter min smak og det å la Beymatoppen slippe å spille så lang nedover samtidig som du innfører en mellomtoneenhet og flytter delingen vekk fra dette kilne området, vil gavne greiene dine betraktelig.

    Du sier at du ikke har særlig erfaring med horn, men du har jo faktisk konstruert mitt neste, så jeg tør ikke tenke på hva du kunne ha fått til om du hadde hatt baller til å innføre en FLH-mellombassløsning og en velfundert hornbasert mellomtoneløsning. Tør ikke tenke på det! I det rommet med den akustiske tilnærmingen - det hadde blitt relativt sjukt.

    Rommet ditt er ikke av det slaget jeg hadde fått lov til å lage, eller for den saks skyld, selv valgt. Jeg er ikke så gæern. Men jeg skjønner deg godt og har en gang vært der at jeg kunne ha gjort det. Så inntil videre så blir jeg sittende med en masse rompåvirket lytting. Trives ikke fullstendig der oppe nå som jeg har hørt bassen din men jeg kan godt leve med at jeg kan komme ut til deg innimellom og få meg et spark i skrittet i ny og ne.

    Dette var en fin-fin kveld, Thomas. I tillegg til deg og to andre gamle kjenninger, fikk jeg også møte Liliya - enda et navn å sette på lista over ikke helt umulige personer.

    Fram til høstferien blir det nok en god del drodling sammen - jeg får ikke Cubo 18-ene dine
    https://freespeakerplans.com/plans/14-plans/basscab/11-cubo-18
    til å slippe taket. Og kanskje med noe annet gromt selvstøpt pluss pluss, oppå disse........

    Cubo 18.jpg


    Detta blir moro - takk en fin kveld.

    BB
     
    Sist redigert:

    kanari

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    198
    Antall liker
    17
    Spot on OB. Dette ga meg noe å tenke på. Faen å, må begynne å bygge noe nå.
    /Tore
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sett igang, Tore.
    En god skisse og en god sag på hos din trelasthandler eller en skinnesag kan være din beste venn.
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn