Tidenes beste rockestemmer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Frode "Froddien" Rønli. Med en stemme og scenepersonlighet uten sidestykke. Det er rock så det holder :) IMHO.

Savner igrunnen Stavangerensemblet.

AD

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.618
    Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på denne tråden da jeg var på en liten forpåskeferie nå nettopp. Og da tenkte jeg også dette.

Tina Turner er kanskje tidenes rockestemme. Masse trøkk. Masse dynamikk. Skarp i kantene. Og svært musikalsk.

Hun har levert en del som er mer pop enn rock, men stemmen er rock & roll så det holder. Tankerekka var faktisk innom Hanne Boel og Marie Bergmann - to skandinaviske damer som slett ikke har noe å skamme seg over i denne kategorien heller. Men TT har mer av det de er bra på. Jeg tror ikke Robert Plant ville nådd opp heller. Ikke engang i sine beste stunder. Selv om han var velsignet med et av tidenes band og fikk fremføre låter av historiske dimensjoner - mens TT måtte slåss med Ike og disco. For det er vel den beste stemmen vi skal finne fram til - og ikke stemmen til favoritt-rockegruppen ??

• Liker
    Reaksjoner: LMC

Boe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    JOHN MARTYN
    Født som Iain David McGeachy i Surrey 11 september 1948, oppvekst i Glasgow.
    Debuterte på Island (platemerket) som sanger/akustisk gitarist ekstraordinær med plata 'London Conversation' i 1967.
    Utgitt rundt 40 album, inkludert live og samlinger.
    Spilte på Club7 (Kongen) i 1969, utviklet etter hvert og til tider en sær gitar/effektbruk på scenen.
    Skrevet låter som bla Phil Collins og Eric Clapten har benyttet.
    Drakk på seg en voldsom stemme med særlig egenart utover 90-tallet - amputerte del av høyre ben i 2003 etter at en cyste sprakk i leggen forårsaket av blodforgiftning og diabetes - døde 29 januar 2009 av en dobbel lungebetennelse.
    Absolutt en mann med en av tidenes beste rockestemmer....

http://www.johnmartyn.com/?location=/web/Home

Triver

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på denne tråden da jeg var på en liten forpåskeferie nå nettopp. Og da tenkte jeg også dette.

Tina Turner er kanskje tidenes rockestemme. Masse trøkk. Masse dynamikk. Skarp i kantene. Og svært musikalsk.

Hun har levert en del som er mer pop enn rock, men stemmen er rock & roll så det holder. Tankerekka var faktisk innom Hanne Boel og Marie Bergmann - to skandinaviske damer som slett ikke har noe å skamme seg over i denne kategorien heller. Men TT har mer av det de er bra på. Jeg tror ikke Robert Plant ville nådd opp heller. Ikke engang i sine beste stunder. Selv om han var velsignet med et av tidenes band og fikk fremføre låter av historiske dimensjoner - mens TT måtte slåss med Ike og disco. For det er vel den beste stemmen vi skal finne fram til - og ikke stemmen til favoritt-rockegruppen ??

Godt poeng - skriver under på den. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Boe skrev:
    JOHN MARTYN
    - døde 29 januar 2009 av en dobbel lungebetennelse.
    Absolutt en mann med en av tidenes beste rockestemmer....
    Hvordan har vi glemt ham? Utrolig. Så ham live for Gud vet hvor mange år siden (godt over 20 år, i alle fall). Meget bra stemme. Og når han nevnes bør også Richard Thompson nevnes.
    "All Bowley's in heaven, and I'm in limbo now", sang han en gang. Nå kan han bytte ut Al Bowley med John Martyn. Trist å lese at han er død. Jeg visste ikke det.

S

Smorte24

Gjest
    Utrolig mange gode forslag her, rock for meg er single malt whisky stemme fra 70-tallet og veldig dyktig live.

1. Coverdale
    2. Dio( folk kan si hva de vil om han, men Rainbow live cden fra 75 eller 76 var utrolig bra)
    3. Linda Perry(glemmer ikke konserten på Rockefeller når hun var i 4 Non Blondes)
    4. Michael Kiske( Andre Helloween vokalisten, litt kjedelig på plate , men utrolig god live)
    5. Beth Hart(sinnsyk bra live artist)

Ellers har jeg noen linker til noen som kan bli meget bra, disse er live.

Grace Potter(ikke han Potter) sammen med Satriani og en del andre

http://www.youtube.com/watch?v=paeNnR33i5Q

Shinedown vokalisten Brent Smith, dessverre så synes jeg han har en fallende kurve men håper han tar seg sammen igjen, han synger utrolig bra her.

http://www.youtube.com/watch?v=HPVDj-wqgP4

Siste men ikke minst vokalisten i Alter Bridge Myles Kennedy.

http://www.youtube.com/watch?v=9kEgjaH0_Pk&feature=related

Men den med mest særegen stemme synes jeg er Ian Anderson fra JT.

Ampzilla

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2009
    Antall liker
    1
    Har stor sans for vokalisten i Steppenwolf og Joe Cocker.

Ampzilla

U

utgatt60135

Gjest
    Tråden viser jo med all tydelighet at det er et umulig spørsmål å svare på. Jeg greier det ikke, og samma kan det være :).

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Mange gode, men det spørs om ikke John Fogerty burde kåres.

Mvh. RS

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    Mange gode, men det spørs om ikke John Fogerty burde kåres.

Mvh. RS
    Enig,hør bare på covern deres av I Put A Spell On You :D For en kraft i stemmen :eek: Enormt,får frysninger langt inn i sjela ;D Sier cover fordi låten va laga av Screamin Jay Hawkins i 56 :eek: Orginalen e også heilt rå med ekstrem stemmeprakt...skjønne hvorfor tilnavnet blei Screamin` ;D

mvh Filip

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Bon Scott.. Ikke vanskelig å høre at mannen mener det han synger om, i det han setter igang slurva ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Enda godt at flertallet på VG-avstemmingen fikk avgjøre dette. Robert Plant er en verdig vinner, spør du meg. Men glem nå den gamle Krauss-røya og kom tilbake til rocken, Robert! Vær så snill!

bmf

Medlem
    Ble medlem
    24.08.2007
    Antall liker
    0
    Philip Anselmo er en vokalgud uten sidestykke, eller var en vokalgud uten sidestykke, etter all heroinbruken er han nok bare en vanelig vokalgud. Uansett så har han gjort noen sinnsyke prestasjoner opp gjennom tiden.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.997
    Sted
    Trondheim
    Har ikke lest hele tråden, men - har noen nevnt David Clayton-Thomas (Blood, Sweat and Tears)?

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.500
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Hmmm - denne svært gamle tråden var "ukjent" for undertegnede. Rart den ikke er fulgt opp(?) - kanskje den er erstattet med en annen...?

Nåvel - jeg har plukket frem 'Hair of the Dog' med Nazareth, og må igjen innrømme at Dan McCafferty hadde en ganske så grei & rå rockestemme. Spiller nå blytunge 'Please Don't Judas Me' til formiddagskaffen. Til helgen skal den testes med et par øl innabords....

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det er en smaksak. Går ikke an å diskutere. Ingen vil få rett, men det er bra med meningsutvekslinger, sef.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.329
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da Ritchie Blackmore fikk nok av Ian Gillan (og det tok ikke lang tid, som vanlig) ville han ta med seg Ian Paice ut av Deep Purple og danne et nytt band med Paul Rodgers på vokal og Phil Lynott på bass. Det kunne blitt interessant, men ble desverre/heldigvis? aldri noe av.
    Dette startet allerede høsten 1971. Rogers takket nei, men de 3 andre gikk etterhvert i studio og spilte inn et par instrumentale låter. Det endte, på forsommeren1972, med 2 halvferdige låter og en ferdig, der Blackmore la på "vokal" med gitaren. Prosjektnavnet på bandet var Baby Face og de holdt muligheten "åpen", som et alternativt band, frem til sent 73.

That said. Det er et par navn det er vanskelig å komme utenom når det gjelder mannlige rockevokalister:
    Dio
    Scott
    Mercury
    Coverdale
    Daltrey
    Rogers
    Gillan

vim

Innkjøpsansvarlig (i permisjon)
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.178
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Dette startet allerede høsten 1971. Rogers takket nei, men de 3 andre gikk etterhvert i studio og spilte inn et par instrumentale låter. Det endte, på forsommeren1972, med 2 halvferdige låter og en ferdig, der Blackmore la på "vokal" med gitaren. Prosjektnavnet på bandet var Baby Face og de holdt muligheten "åpen", som et alternativt band, frem til sent 73.

That said. Det er et par navn det er vanskelig å komme utenom når det gjelder mannlige rockevokalister:
    Dio
    Scott
    Mercury
    Coverdale
    Daltrey
    Rogers
    Gillan
    Dio
    Coverdale
    Gillan
    -
    -
    -
    Resten 😂

Rogers er brilliant, men det blir av og til litt for kontrollert for min del.
    Og så har man noen dark horses som Jimmy Barnes, Geoff Tate, Chris Cornell og Brian Johnson selvsagt. Hvis live ikke teller, så tar jeg med David Le Roth. Det siste gjelder vel også store deler av Coverdales karriere (en av tidenes beste i studio, live not so much).

• Liker
    Reaksjoner: ptb

DagS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Nyoppdaget, gammel tråd! Det finnes ingen "beste vokalist", men en som for alltid vil bety mye for meg er Freddie Wadling.
    Bare se på dette gamle konsertopptaket...:

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Nadsokor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Antall liker
    401
    Sted
    Vest-Agder
    Ruphus første plate New Born Day" fra 73 med Gudny Apaas på vokalen. For en stemme!
    David Surkamp fra Pavlov's Dog har en mildt sakt unik stemme som du umiddelbart drar kjensel på. Spesielt fra de to første skivene demmes.
    Tar likegodt med Geddy Lee fra Rush under den kategorien :)

Mvh

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    12.828
    Sted
    London
    Myles Kennedy har blitt min favoritt over de siste årene

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.329
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Blackmore hadde jo øre for gode vokalister, og en som var tilnærmet et uskrevet blad før han fikk tilbud i 1994 er Doogie White:

Senere i karrieren var han bl.a vokalist for Malmsteen og i Michael Schenker Group.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.046
    Sted
    VestBredden
    Noen nevnt før.. men gode vokalister vokser ikke på trær, og kan/bør nevnes flere ganger 😎

En god vokalist bør ha et stort register, og bør kunne synge på flere måter

Mikael Åkerfeldt - Opeth

Mikko Kotamäki - Swallow The Sun (kanskje helt i toppen av vokalister imo)

Sebastian Bach - Skidrow - jada puddelrock... men stemmen står til + i margen opphøyd i n

Chris Cornell - Soungarden - Audioslave

Devin Townsend

Steven Wilson (litt tynt grunnlag, men er grei idag)

Floor og Irene Jansen

Tarja

Liv Kristine Espenes

MÅ SEES

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Blackmore og Paice elsket vokalen til Lynott, så de gjorde et forsøk. Men de innså raskt at han på dette tidspunktet fortsatt manglet de nødvendige kvalitetene som bassist, til at det var noe å gå videre med, i følge Paice. Som trio måtte alle være på et veldig høyt nivå, for at det skulle fungere. Det skulle en del til for å matche de to andre der, vil jeg tro.

Ett år senere ble Made In Japan mikset i det samme studioet, så det er kanskje like greit at det ble som det ble, spør du meg, som elsker det meste alle tre har gjort siden.

Lynott ble en veldig god bassist etter hvert, bare så synd det ikke varte lenger enn det gjorde. For meg vil han alltid være en av rockens aller beste stemmer. Det er ikke tilfeldig at jeg har en sønn som heter Philip...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.329
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når noe skal kvalitativt vurderes, så kan det jo være greit å lytte til "ekspertise" også. Denne damen, som foruten å ha et særdeles vinnende vesen - og en mimikk til a "smelte" av, vet jo litt om dette, og kan være verd å lytte til:
    Sjekk også ut flere av hennes andre "analyser"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn