jowil
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 19.07.2006
- Antall liker
- 9
yep
Bx skrev:Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på denne tråden da jeg var på en liten forpåskeferie nå nettopp. Og da tenkte jeg også dette.
Tina Turner er kanskje tidenes rockestemme. Masse trøkk. Masse dynamikk. Skarp i kantene. Og svært musikalsk.
Hun har levert en del som er mer pop enn rock, men stemmen er rock & roll så det holder. Tankerekka var faktisk innom Hanne Boel og Marie Bergmann - to skandinaviske damer som slett ikke har noe å skamme seg over i denne kategorien heller. Men TT har mer av det de er bra på. Jeg tror ikke Robert Plant ville nådd opp heller. Ikke engang i sine beste stunder. Selv om han var velsignet med et av tidenes band og fikk fremføre låter av historiske dimensjoner - mens TT måtte slåss med Ike og disco. For det er vel den beste stemmen vi skal finne fram til - og ikke stemmen til favoritt-rockegruppen ??
Hvordan har vi glemt ham? Utrolig. Så ham live for Gud vet hvor mange år siden (godt over 20 år, i alle fall). Meget bra stemme. Og når han nevnes bør også Richard Thompson nevnes.Boe skrev:JOHN MARTYN
- døde 29 januar 2009 av en dobbel lungebetennelse.
Absolutt en mann med en av tidenes beste rockestemmer....
Enig,hør bare på covern deres av I Put A Spell On You For en kraft i stemmen Enormt,får frysninger langt inn i sjela ;D Sier cover fordi låten va laga av Screamin Jay Hawkins i 56 Orginalen e også heilt rå med ekstrem stemmeprakt...skjønne hvorfor tilnavnet blei Screamin` ;DR.Solhaug skrev:Mange gode, men det spørs om ikke John Fogerty burde kåres.
Mvh. RS
Dette startet allerede høsten 1971. Rogers takket nei, men de 3 andre gikk etterhvert i studio og spilte inn et par instrumentale låter. Det endte, på forsommeren1972, med 2 halvferdige låter og en ferdig, der Blackmore la på "vokal" med gitaren. Prosjektnavnet på bandet var Baby Face og de holdt muligheten "åpen", som et alternativt band, frem til sent 73.Da Ritchie Blackmore fikk nok av Ian Gillan (og det tok ikke lang tid, som vanlig) ville han ta med seg Ian Paice ut av Deep Purple og danne et nytt band med Paul Rodgers på vokal og Phil Lynott på bass. Det kunne blitt interessant, men ble desverre/heldigvis? aldri noe av.
DioDette startet allerede høsten 1971. Rogers takket nei, men de 3 andre gikk etterhvert i studio og spilte inn et par instrumentale låter. Det endte, på forsommeren1972, med 2 halvferdige låter og en ferdig, der Blackmore la på "vokal" med gitaren. Prosjektnavnet på bandet var Baby Face og de holdt muligheten "åpen", som et alternativt band, frem til sent 73.
That said. Det er et par navn det er vanskelig å komme utenom når det gjelder mannlige rockevokalister:
Dio
Scott
Mercury
Coverdale
Daltrey
Rogers
Gillan
Jeg har hørt "noen" live-opptak med Dio - og fikk gleden av å oppleve han live 3 ganger.Hvis live ikke teller...
Enig. Var i Drammenshallen i 83 på" The Last in Line tour" og ble helt blåst av banen. For en liten mann men for en stor stemme!Ronnie James dio
Blackmore og Paice elsket vokalen til Lynott, så de gjorde et forsøk. Men de innså raskt at han på dette tidspunktet fortsatt manglet de nødvendige kvalitetene som bassist, til at det var noe å gå videre med, i følge Paice. Som trio måtte alle være på et veldig høyt nivå, for at det skulle fungere. Det skulle en del til for å matche de to andre der, vil jeg tro.Dette startet allerede høsten 1971. Rogers takket nei, men de 3 andre gikk etterhvert i studio og spilte inn et par instrumentale låter. Det endte, på forsommeren1972, med 2 halvferdige låter og en ferdig, der Blackmore la på "vokal" med gitaren. Prosjektnavnet på bandet var Baby Face og de holdt muligheten "åpen", som et alternativt band, frem til sent 73.