Tidenes beste rockestemmer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Smurfeland
    Det er veldig mange som er bra, men jeg vil først og fremst nevne James Hetfield på de første Metallica platene. Kanskje særlig de to første, Kill'em All og Ride The Lightning. Det er ren, uhemmet aggresjon sammen med en vegg av aggressive gitarriff som jeg tror ingen egentlig har overgått hverken før eller siden. Primitivt, finslipt, og perfekt. Veldig sint mann.

Andre vokalister jeg syns er gode er Robert Plant, Ozzy Osbourne, Ronnie James Dio, Bruce Dickinson, Chris Cornell, og ikke minst Layne Staley fra Alice In Chains.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.393
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er vanskelig å peke på noen her. Det holder liksom ikke med én fantastisk stemme viss låtene er dørgende kjedelig. Ozzy perioden til Black Sabbath er sinnsykt rå. Ozzy synger til tider ekstremt bra. Men noen gud av én vokalist er han ikke.

StoneFree

Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Antall liker
    131
    Sted
    Kølis
    Hva er egentlig rockestemme? Og hva er rock, og hva er ikke?
    I mitt hode er ikke rockestemme dsynonymt med volum, hyl og brøl, og er ikke nødvendigvis det samme som og kan også befinner seg milevis fra heavy- og puddelrock.

Det er mange å velge i. Uten å bruke hele registeret og masse stemmevolum mener jeg Jim Morrison kommer høyt opp. Og ikke minst Mick Jagger, som har en masse rockevokal på merittlisten.

Og på kvinnefronten, hva med Beth Hart?

Egentlig bare et tilfeldig utvalg. Svaret er subjektivt.

Jadda, jeg er gammel.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    349
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Dette blir jo smak og behag selvfølgelig, men noen av mine favoritter er

- Ronny James Dio
    - Peter Gabriel
    - Robert Plant
    - Maynard James Keenan
    - Freddy Mercury
    m.fl.

Ingen store overraskelser akkurat 😁

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    7.681
    Sted
    Eidskog
    Torget vurderinger
    16
    Vanskelig å si hvem som er tidenes beste, men her er noen jeg liker godt:
    -Chris Farlow
    -Paul Rogers
    -Robert Plant
    -Chris Cornell
    -David Bowie

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Lynott ble en veldig god bassist etter hvert, bare så synd det ikke varte lenger enn det gjorde. For meg vil han alltid være en av rockens aller beste stemmer.
    Enig. Lynott hører hjemme en god bit opp på lista når mannlige rockevokalister skal nevnes.
    Vi får gledes over det han skapte, både med Lizzy og solo, før misbruket tok helt overhånd.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.080
    Sted
    VestBredden
    Dette blir jo smak og behag selvfølgelig, men noen av mine favoritter er

- Ronny James Dio
    - Peter Gabriel
    - Robert Plant
    - Maynard James Keenan
    - Freddy Mercury
    m.fl.

Ingen store overraskelser akkurat 😁
    Er det lov og være uenig ? 🙃 :p (du skal få like hva du vil selvfølgelig, ikke ute etter en arrestasjon!!) 😝

TOOL fan på min hals, men jeg syntes faktisk ikke MJK har så god stemme lengre. 90tallet ja... men etterhvert, mått spare stemmen sin mer og mer, og med det mistet mye imo. Sist han dro på skikkelig var vel på APC - 13 Thirteenth Step

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.920
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Er det lov og være uenig ? 🙃 :p (du skal få like hva du vil selvfølgelig, ikke ute etter en arrestasjon!!) 😝

TOOL fan på min hals, men jeg syntes faktisk ikke MJK har så god stemme lengre. 90tallet ja... men etterhvert, mått spare stemmen sin mer og mer, og med det mistet mye imo. Sist han dro på skikkelig var vel på APC - 13 Thirteenth Step
    Du kan ikke vere uenig at det er hans favoritter😉😁

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Bartistan
    Litt utpå 90tallet slo det meg at hmm.. hvor er de nye stOre stemmene, ala Plant, Daltrey, McCafferty (øyh! Kutt ut fnisinga der bak og hør på f.eks Loud 'n Proud) etc, og jeg brukte flaut lang tid på å oppdage at Chris Cornell faktisk var sAtans dyktig teknisk.
    From a whisper to a screEEEAAAMmmm i løpet av én kort frase/stavelse med stålkontroll og vel så det!
    Sjekk gjerne ut solodebuten Euphoria Mourning for uhemmede vokaleksesser :love:

For attitude og fandenivoldskhet samt glimt i øyet: Bon Scott (før Mutt Lange kom inn og tynte ham ut av sonen han var aller, aller best)

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.160
    Det er så mange gode, Roger Chapman er en av dem. Vokalist i Family og Streetwalkers før han gikk solo. Strålende live.

Dolkblad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.07.2022
    Antall liker
    107
    Sted
    Innlandet
    Vil trekke fram Jim Mangrum Dandy fra bandet Black Oak Arkansas . Super sanger og frontmann. Sjekk ut livealbumet Rausch and Roll live. Undervurdert band. Tommy Aldridge var trommis på denne. Mvh Dolkblad

Svullo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    2.500
    Sted
    vest
    Syns Roger Hodgson har en plats i denna tråden med sin säregna vokal

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…