Tilbake til CD?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Nå gir dem bort cd-spillerne sine, og jeg har solgt min (og platene mine). Burde jeg starte på nytt med en fet cd-spiller, og begynne å kjøpe billige cd plater? Eller skal jeg fortsette å ruinere meg selv på kjøp av nye vinyl-skiver? Brugt vinyl har jeg ikke hørt om 8)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes du skal kule bæret, rulle deg en sigg, finne fram et glass brunt brennevin, trykke play på en topp flac-fil, og drite i hele formatproblemet.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Uff, sprit og play å sånn. Jeg veit, drit i format og kons på pris.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.503
Antall liker
3.335
Torget vurderinger
1
Ingen av delen.
Lyd-PC og en super DAC er best og billigst. Der kan du spille rippede CDer, needledrops og hirez filer nedlastet/rippet fra ymse formater.

PS: Krever litt PC-kompetanse, men i sum ikke mer enn hva en platespiller/LP-seanse krever.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Ingen av delen.
Lyd-PC og en super DAC er best og billigst. Der kan du spille rippede CDer, needledrops og hirez filer nedlastet/rippet fra ymse formater.

PS: Krever litt PC-kompetanse, men i sum ikke mer enn hva en platespiller/LP-seanse krever.
Tror det er hans løsning pt, så du er inne på noe der. Jeg er selvfølgelig enig med deg, i og med at jeg synes han skal kose seg med musikken, og ikke la sitt søte lille hode plages av slike problemer. Det ville ikke jeg gjort. Såvidt jeg har forstått er deci til og med fornøyd med lyden i anlegget sitt, så da er saken satt imo. :)
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Super-uff. Alt blir nytt i anlegget mitt nå. Venter på ett par høyttalere fra Taiwan. Nytt riaa trinn, nye kabler, ny kåk, ny personlighet, ny husleie, akustikk, tøfler, naboer osv
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Gode DACer er supert og låter fin fint det, men du verden så overrasket jeg ble over ny budsjett Marantz CD spiller når anlegg 2 skulle på plass i sommer. Utrolig hvor mye godlyd som kommer ut av denne CD-spillren til 3k.
Rippe CD samlingen kommer jeg sannsynligvis aldri gidde å gjøre. Finner det personlig befriende deilig å ikke måtte innblande en datamaskin i omtrent alt av musikk avspillingen.

Kjøper forøvrig ca 5-10 CD plater i mnd fortsatt.
 
U

utgatt60135

Gjest
digiman skrev:
Rippe CD samlingen kommer jeg sannsynligvis aldri gidde å gjøre. Finner det personlig befriende deilig å ikke måtte innblande en datamaskin i omtrent alt av musikk avspillingen.
Slik tenkte jeg også, men når jeg først har rippet alt så er det befriende å ikke ha plater slengende i hauger og det er mye enklere å finne plate på maskinen enn i hyllene. Tenkte på Iphone som fjernkontroll, men når Mac´en alikevel står på så blir det som regel enklest.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Lyngen skrev:
digiman skrev:
Rippe CD samlingen kommer jeg sannsynligvis aldri gidde å gjøre. Finner det personlig befriende deilig å ikke måtte innblande en datamaskin i omtrent alt av musikk avspillingen.
Slik tenkte jeg også, men når jeg først har rippet alt så er det befriende å ikke ha plater slengende i hauger og det er mye enklere å finne plate på maskinen enn i hyllene.
Jupp! Derfor vi har eget rom for oppbevaring av all CD, DVD og vinyl. Forøvrig er dette mitt favoritt rom å være i hjemmet. Men selvsagt en personlig smaksak dette. Har selv motstått CD-rippe feberen i over 10 år og holder sikkert fint ut 10 år til :)
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Er vel sånn att den data-fil er en data-fil, for meg nå. Driter vel egentlig om jeg hører på data eller vinyl, men vinyl er mere fysisk.
 
N

nysjerrigper

Gjest
LP, er du mad? nei boligmarkedet er for dyrt til å leie lokale til vegger med slike..
heldigvis for min del har spotify 14+mil. låter i en applikasjon på 20mb. det eier!
DE SOM KLAGER PÅ DÅRLIG LYD FÅR SE Å SKAFFE SEG BEDRE HØYTTALERE!
;D 8)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Dette er vel intet stort problem.Hva er galt med det å sitte og spille cd-plater ?

Nå er cd'ene så billige at man kan kjøpe mer musikk enn man klarer å absorbere.Det å intergrere datamaskinen til stereoanlegget er sikkert kjekt for de som ønsker det.Jeg har ingen planer om det med det første.Det kommer fortsatt ut mange flere plater jeg har lyst på enn det jeg har råd til.

mvh. s,
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Finner det personlig befriende deilig å ikke måtte innblande en datamaskin i omtrent alt av musikk avspillingen.
Du kan jo bruke en Squeezebox eller en annen mediastreamer. Du trenger jo ikke en PC ved eller tilkoblet anlegget for å streame.

Så kan du hevde at en squeezebox er en datamaskin, men da er en CD-spiller det også, i den forstand at den har hardware i seg og firmware med et OS som styrer seg. Og en Squeezebox eller tilsvarende er ikke noe vanskeligere å betjene enn en CD-spiller. Forskjellen ligger i at i stedet for å gå til hylla og hente en plate, trykker du noen taster på fjernkontrollen.

...Så det argumentet synes jeg ikke er logisk.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
pedal skrev:
Ingen av delen.
Lyd-PC og en super DAC er best og billigst. Der kan du spille rippede CDer, needledrops og hirez filer nedlastet/rippet fra ymse formater.

PS: Krever litt PC-kompetanse, men i sum ikke mer enn hva en platespiller/LP-seanse krever.
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
digiman skrev:
Finner det personlig befriende deilig å ikke måtte innblande en datamaskin i omtrent alt av musikk avspillingen.
Du kan jo bruke en Squeezebox eller en annen mediastreamer. Du trenger jo ikke en PC ved eller tilkoblet anlegget for å streame.
Jeg synes det er ganske genialt å bruke mobilen til å styre musikken, med J River og Android er det plug and play så det er en løsning jeg vil anbefale. Skal ikke undervurdere muligheten for å skifte album mens man sitter på do.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Syns det fortsatt er utrolig deilig med en god cd rigg i anlegget, og som det sies så er det utrolig mye billige cd plater å få kjøpt.

Det er meget mulig at en squeezebox kommer i tillegg etterhvert, men her blir cd spilleren hovedkilden for digital avspilling i lang tid fremover, og så har vi jo vinylen da ;D

Men er så fornøyd med Hegel CDP 4A at cd lyden nå nytes på nesten samme nivå som vinyl.

Destiny.. :)
 
L

larkus

Gjest
Denne PC-lyd og USB greia går nok fort over. Det får i allefall ingen stor utbredelse. Det er og blir for SPESIELLT interesserte. Fremtidens viktigste musikkformidler blir smart-telefonen. Dessverre :( Personlig så hadde jeg et håp om at bluray som rent lydformat skulle overta for cd. Men dengang ei.

LENGE LEVE VINYL OG POLYCARBONAT :) :)

mvh
ks
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Dazed skrev:
digiman skrev:
Finner det personlig befriende deilig å ikke måtte innblande en datamaskin i omtrent alt av musikk avspillingen.
Du kan jo bruke en Squeezebox eller en annen mediastreamer. Du trenger jo ikke en PC ved eller tilkoblet anlegget for å streame.

Så kan du hevde at en squeezebox er en datamaskin, men da er en CD-spiller det også, i den forstand at den har hardware i seg og firmware med et OS som styrer seg. Og en Squeezebox eller tilsvarende er ikke noe vanskeligere å betjene enn en CD-spiller. Forskjellen ligger i at i stedet for å gå til hylla og hente en plate, trykker du noen taster på fjernkontrollen.

...Så det argumentet synes jeg ikke er logisk.
Det er netopp denne manuelle prosesen med å stå foran hyllen å plukke musikk jeg trives med.
Etter å ha sittet foran en datamonitor i 8 timer mandag til fredag er det for meg befriende å ikke røre en PC, streamer eller noe lignende. Jeg plukker ut en CD legger den i skuffen og trykker play. Å bruke 2-3 mnd foran PCen etter jobb på å rippe hele CD samlingen er for meg personlig totalt unintresant.

Dog skal det nevnes at jeg kjøper mye ny musikk på nett og Spotify brukes til tider, men i mindre og mindre grad i vårt hjem.
Personlig foretrekker jeg vinyl når jeg skal kose meg meg med musikk og anlegget.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det er sikkert noen som savner floppydisk-stasjonene i PCer også
 
S

Stereo_Mono

Gjest
65finger skrev:
Det er sikkert noen som savner floppydisk-stasjonene i PCer også
Hehe! Men når det f.eks gjelder CD som avspillingsformat. Hvordan kan man savne noe man ikke har sluttet å bruke eller ser behovet å slutte å bruke?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
Hvorfor i alle dager skulle dynamikken bli annerledes?

"Covergleden" ved et CD-cover er for meg ikke-eksisterende uansett.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
digiman skrev:
65finger skrev:
Det er sikkert noen som savner floppydisk-stasjonene i PCer også
Hehe! Men når det f.eks gjelder CD som avspillingsformat. Hvordan kan man savne noe man ikke har sluttet å bruke eller ser behovet å slutte å bruke?
Det blir opp til hver enkelt. Jeg registrerer at svært mange savnet LP-rælet såpass at de har anskaffet seg slikt utstyr igjen ;D
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.999
Antall liker
725
65finger skrev:
digiman skrev:
65finger skrev:
Det er sikkert noen som savner floppydisk-stasjonene i PCer også
Hehe! Men når det f.eks gjelder CD som avspillingsformat. Hvordan kan man savne noe man ikke har sluttet å bruke eller ser behovet å slutte å bruke?
Det blir opp til hver enkelt. Jeg registrerer at svært mange savnet LP-rælet såpass at de har anskaffet seg slikt utstyr igjen ;D
Akk,hvor dypt man kan synke.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gubra skrev:
65finger skrev:
digiman skrev:
65finger skrev:
Det er sikkert noen som savner floppydisk-stasjonene i PCer også
Hehe! Men når det f.eks gjelder CD som avspillingsformat. Hvordan kan man savne noe man ikke har sluttet å bruke eller ser behovet å slutte å bruke?
Det blir opp til hver enkelt. Jeg registrerer at svært mange savnet LP-rælet såpass at de har anskaffet seg slikt utstyr igjen ;D
Akk,hvor dypt man kan synke.
Ja ikke sant. :) bruke den svarte pesten på et skikkelig anlegg. Ja hvor dypt kan man synke
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.937
Antall liker
596
Dazed skrev:
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
Hvorfor i alle dager skulle dynamikken bli annerledes?

"Covergleden" ved et CD-cover er for meg ikke-eksisterende uansett.
Det finnes faktisk noen som ikke vet forskjell på filkompresjon og musikk-kompresjon. Tro det eller ei ...
 
L

larkus

Gjest
65finger skrev:
Det er sikkert noen som savner floppydisk-stasjonene i PCer også
Glem ikke det ultimate formatet. Den gode gamle MC-kassetten. Det ryktes at den er på full fart tilbake ;D

mvh
ks
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.999
Antall liker
725
65finger skrev:
Gubra skrev:
65finger skrev:
digiman skrev:
65finger skrev:
Det er sikkert noen som savner floppydisk-stasjonene i PCer også
Hehe! Men når det f.eks gjelder CD som avspillingsformat. Hvordan kan man savne noe man ikke har sluttet å bruke eller ser behovet å slutte å bruke?
Det blir opp til hver enkelt. Jeg registrerer at svært mange savnet LP-rælet såpass at de har anskaffet seg slikt utstyr igjen ;D
Akk,hvor dypt man kan synke.
Ja ikke sant. :) bruke den svarte pesten på et skikkelig anlegg. Ja hvor dypt kan man synke
Hmmm, dette ble jo helt feil.... ;)
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
decibelius skrev:
Nå gir dem bort cd-spillerne sine, og jeg har solgt min (og platene mine). Burde jeg starte på nytt med en fet cd-spiller, og begynne å kjøpe billige cd plater? Eller skal jeg fortsette å ruinere meg selv på kjøp av nye vinyl-skiver? Brugt vinyl har jeg ikke hørt om 8)
Den naturlige utviklingen fra vinyl > CD > HD går nå i sirkel, og er tilbake til start med vinyl. For den yngre garde er dette sikkert nytt og spennende. Snodige greier. For oss som har levd en stund var det en lykke da CD tok over for LP for 30 år siden. Mer hendig format, ikke knitring, sus og hakk i plata.

Personlig har jeg en del hundre LP'er, og de står stort sett godt lagret. Kjøpte en bra Pro-ject platespiller for ikke lenge siden + RIIA forforsterker. Jeg tar poenget med at vinyl har sine fordeler vs. CD, men i praksis ser jeg at det fortsatt er mest CD-lyd det går i. Et lite tips: Mange vil få et vesentlig løft i lydkvalitet om en investerer i en god DAC. Nyttig både for CD- og PC-lyd.

Jo, jeg ser at flere "gir bort" side CD-spillere og DVD-spillere. Mye av grunnen tror jeg har å gjøre med at den innebygde D/A konvertern er av variabel kvalitet. Har selv benyttet meg av dette og kjøpt 2-3 spillere. Kjekt å ha. Og koblet via en Abrahamsen V6 DAC blir jo lyden veldig bra!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.857
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Finner det personlig befriende deilig å ikke måtte innblande en datamaskin i omtrent alt av musikk avspillingen.
Jeg klarer det ikke uten. 8)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gubra skrev:
65finger skrev:
Gubra skrev:
65finger skrev:
digiman skrev:
65finger skrev:
Det er sikkert noen som savner floppydisk-stasjonene i PCer også
Hehe! Men når det f.eks gjelder CD som avspillingsformat. Hvordan kan man savne noe man ikke har sluttet å bruke eller ser behovet å slutte å bruke?
Det blir opp til hver enkelt. Jeg registrerer at svært mange savnet LP-rælet såpass at de har anskaffet seg slikt utstyr igjen ;D
Akk,hvor dypt man kan synke.
Ja ikke sant. :) bruke den svarte pesten på et skikkelig anlegg. Ja hvor dypt kan man synke
Hmmm, dette ble jo helt feil.... ;)
hehe tenkte meg det 8)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.503
Antall liker
3.335
Torget vurderinger
1
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
En lyd-PC låter bedre enn hvilket som helst CD-drivverk dersom man konfigurerer den rett. (riktig avspillingsprogram/OS/settings). Savner man egenlyden i vinylmediet kan man spille noen 24/192 needle-drops innimellom.

Men det viktigste er nok hvilket informasjonsunivers som åpner seg med en laptop på fanget. Et sølle vinylcover er ingenting i sammenligning med alle bildene, intervjuer, omtaler og annen info jeg drar ned fra www mens jeg koser meg med min digitale musikksamling.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Valentino skrev:
digiman skrev:
Finner det personlig befriende deilig å ikke måtte innblande en datamaskin i omtrent alt av musikk avspillingen.
Jeg klarer det ikke uten. 8)
Det er netopp det som er artig med denne hobbyen. Bruk det fysikske formatet, PC, Mac, Smartphone eller hva man trives med. Whatever floats your boat :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Barbaresco skrev:
Dazed skrev:
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
Hvorfor i alle dager skulle dynamikken bli annerledes?

"Covergleden" ved et CD-cover er for meg ikke-eksisterende uansett.
Det finnes faktisk noen som ikke vet forskjell på filkompresjon og musikk-kompresjon. Tro det eller ei ...
Hehe - og så finnes det noen som ikke vet forskjell på lossy og lossless filkompresjon. Tro det eller ei.....

For øvrig har iPaden brakt meg nesten tilbake til det å bla i CDcover ved musikklytting - og noen ganger vel så det. Jeg kan få opp tekster, google om dette og hint i f.m. artister, innspillinger, diskografi etc. etc.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Last.fm radioene med innhold tilpasset egen smak er også helt klart en bonus med å spille av musikk med datamaskin.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.857
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Valentino skrev:
digiman skrev:
Finner det personlig befriende deilig å ikke måtte innblande en datamaskin i omtrent alt av musikk avspillingen.
Jeg klarer det ikke uten.  8)
Det er netopp det som er artig med denne hobbyen. Bruk det fysikske formatet, PC, Mac, Smartphone eller hva man trives med. Whatever floats your boat :)
Absolutt!

La meg bare dekryptere: Anlegget mitt er et sånt sært et der delefiltrene (og RIAA-korreksjonen) er prosesser som rusler og går på en PC fra Elkjip.
Driver ikke med needledrop med mindre en vennlig sjel har gitt meg noe. Det er kjekt å spille LP-er.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Dazed skrev:
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
Hvorfor i alle dager skulle dynamikken bli annerledes?

"Covergleden" ved et CD-cover er for meg ikke-eksisterende uansett.
Det finnes faktisk noen som ikke vet forskjell på filkompresjon og musikk-kompresjon. Tro det eller ei ...
Kanskje det er der misforståelsen oppsto, men det forklarer heller ikke saken siden "pc-musikk" slett ikke trenger å være lagret som lossy komprimerte filformater, så selv om det hadde vært slik at komprimerte filer ga komprimert lyd, ville det ikke gitt mening.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
En lyd-PC låter bedre enn hvilket som helst CD-drivverk dersom man konfigurerer den rett. (riktig avspillingsprogram/OS/settings). Savner man egenlyden i vinylmediet kan man spille noen 24/192 needle-drops innimellom.

Men det viktigste er nok hvilket informasjonsunivers som åpner seg med en laptop på fanget. Et sølle vinylcover er ingenting i sammenligning med alle bildene, intervjuer, omtaler og annen info jeg drar ned fra www mens jeg koser meg med min digitale musikksamling.
Tiltredes. Det virker noen ganger som om folk glemmer at de fleste plater i alle fall er mastret på HDD. Alle plater har på et eller annet tidspunkt vært innom en datamaskin, og hvis det skulle degrader lyden så er vi i trøbbel i utgangspunktet med digital lyd. Slik er det heldigvis ikke.

Jeg kunne ha bygd en stasjonær maskin, og satt i lydkortet vi bygde i studio. Men jeg tror ikke lyden ville blitt noe bedre enn min Abrahamsen, selv om dette er et proffkort fra Yamaha, som spiller av ekte 20 bit. Det eneste er at det nok er bedre til opptak i 20 bit, enn et M-Audio eller tilsvarende USB-lydkort for musikere er. Men det finnes sikkert hifi-kort som har like god eller bedre AD i 24 bit. Når platene ikke mister dynamikken av å bli produsert på en datamaskin, så mister den heller ikke dynamikken av å bli spilt av fra en.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Tror jeg dropper å begynne på nytt med de cd-greiene. Er det noe jeg kun får tak i på cd, blir den rippa og gitt bort til noen som vil ha den.
Og høyttalerne mine er endelig på vei inn fra Taiwan. Jeg er drittlei av å kun bruke headsett nå ;)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.251
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Huff, jeg syndet i dag. Kjøpte ny cd, import sådan, til 189 kr :p
 
Topp Bunn