Ulf-B skrev:
Musikktilfanget har økt betydelig - i takt med ledig plass på harddisken. Her har det kommet mye bra musikk fra familiemedlemmer som ønsker back-up-kapasitet. Vi kaller det back-up - så holder vi oss på den riktige siden av loven. Men det hender jo at play-knappen streifer borti disse "forbudte" filene også. Lett å skjelve litt på hånden i min alder - hehe. Men dog: 1-0 til PC her også.
Kall de som eier filene familie eller gode venner, så slipper du å skylde på alderen din for å være lovlig. Mye greiere å gjøre det lovlig, dvs forholde deg til filer som kommer fra familie og gode venner, enn å tilby backup til fremmede personer. Siden du ikke gjør det siste så kan alle filer du har på serveren din spilles døgnet rundt, helt lovlig. Selv uten skjelvingen på hendene.
Jeg koser meg med HDD. Denne diskusjonen får meg til å tenke på en plate som jeg vet at mange på sentralen har. På coveret står det at det er en AAD-produksjon, men jeg vet med sikkerhet at det er en DAD-produksjon. De to første singlene er spilt inn på en vanlig pc dimensjonert for studiobruk, sporene er spilt over på en analog multitrack, og så mikset. Resten er spilt inn på ProTools/mac, samme prosedyre. Så er den til slutt digitalt mastret for cd, selvsagt. Til dags dato har dette aldri blitt tatt opp av noen, så det lar seg åpenbart ikke høres. Verden vil bedras, og vi biter villig på.
Siden jeg sitter på den historien, så finnes det garantert tilsvarende historier. Men jeg vil aldri identifisere platen på et forum, og det er nok noe andre bransjefolk også vil avstå fra. Da blir publikum uvitende, og med publikum mener jeg oss. Dette har relevans for diskusjonen om forskjellen på lyden til HDD eller andre drivverk. Plater blir spilt inn på vanlige pc-er. Ja til og med markedsført som analoge opptak, uten at noen klager og sier at "her er det noe som ikke stemmer".
Da de skulle mikse ned
Morph The Cat valgte de de analoge multisporene, som ble spilt inn parallelt med de digitale. Teknikerne syntes de låte bedre, og det stemmer sikkert. Men i prinsippet er det vanskelig/umulig å høre forskjellen, hvis ikke samme opptak finnes både i analogt og digitalt, og man blir presentert for det. Dessverre kommer vi nok aldri til å høre den digitale innspillingen av
Morph The Cat, så vi kan jo bare gjette oss til resultatet.