Olav, du er ikke "motvillig audiofil". Her er en definisjon av audiofil:
audio·phile - a person with love for, affinity towards or obsession with high-quality playback of sound and music.
Nei, du har helt rett Svart-Hvitt, akkurat som det å være fotballinteressert ikke nødvendigvis medfører at du liker å sparke selv. Men siden du er slik en analytiker. Kan man kalle seg fotballinteressert om man kun liker å se på tabellene, men ikke orker se noen kamper? Jeg fant ikke en "offisiell" definisjon på begrepet, men det klare kanskje du gjøre.
Du har selvfølgelig et poeng.
Da jeg var liten, irriterte jeg meg over venner som ikke ville være med ut for å spille fotball fordi de skulle sitte inne og se på fotball-VM; kanskje en kamp mellom Sør-Korea og Nigeria eller noe sånt.
Da jeg var enda yngre irriterte jeg meg også over folk som sa at de spilte fotball selv om de ikke var gode nok til å sitte på benken.
Men folk endrer seg. I dag ser jeg verken fotball på TV eller sparker ball ute. Kan definitivt ikke tabellen utenat lenger. Noen av mine gamle venner som foretrakk fotball-VM på skjermen fremfor å spille selv, er kanskje aktive spillere i dag og reiser til London for å se kamper.
Jeg er med andre ord ikke så god til å definere "fotballinteressert" heller, for min definisjon har nok endret seg gjennom livet.
Vet ikke om det ga deg noen mening. Det er mye pussig her i verden, og det som fortoner seg merkelig i én persons øyne, er helt normalt i en annens.
Hva angår audiofildefinisjonen synes den å omfatte alle som går til det skritt å lage et brukernavn og passord til HFS. Selv om det bare er for å få bedre lyd på TVen og ikke for å lytte til musikk.
Når det gjelder meg selv og reproduksjon av lyd og musikk, er det nok "affinity" som beskriver meg best, jf. audiofildefinisjonen ovenfor. Andres forhold til lyd kan sikkert beskrives mest som "love" eller "obsession". Både "love" og "obsession" gjelder i noen grad for meg også, men det litt svakere "affinity" treffer bedre i det daglige. Hva treffer deg best? "Love", "obsession" eller "affinity"?