Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

ANM

Gjest
    Olav, du er ikke "motvillig audiofil". Her er en definisjon av audiofil:

audio·phile - a person with love for, affinity towards or obsession with high-quality playback of sound and music.
    Nei, du har helt rett Svart-Hvitt, akkurat som det å være fotballinteressert ikke nødvendigvis medfører at du liker å sparke selv. Men siden du er slik en analytiker. Kan man kalle seg fotballinteressert om man kun liker å se på tabellene, men ikke orker se noen kamper? Jeg fant ikke en "offisiell" definisjon på begrepet, men det klare kanskje du gjøre.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal komme tilbake til deg Olav når overskudd er der. Mener du fortsatt at dac og forsterker lyder likt gitt optimal forutsetning? :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Olav, du er ikke "motvillig audiofil". Her er en definisjon av audiofil:

audio·phile - a person with love for, affinity towards or obsession with high-quality playback of sound and music.
    Nei, du har helt rett Svart-Hvitt, akkurat som det å være fotballinteressert ikke nødvendigvis medfører at du liker å sparke selv. Men siden du er slik en analytiker. Kan man kalle seg fotballinteressert om man kun liker å se på tabellene, men ikke orker se noen kamper? Jeg fant ikke en "offisiell" definisjon på begrepet, men det klare kanskje du gjøre.
    Du har selvfølgelig et poeng.

Da jeg var liten, irriterte jeg meg over venner som ikke ville være med ut for å spille fotball fordi de skulle sitte inne og se på fotball-VM; kanskje en kamp mellom Sør-Korea og Nigeria eller noe sånt.

Da jeg var enda yngre irriterte jeg meg også over folk som sa at de spilte fotball selv om de ikke var gode nok til å sitte på benken.

Men folk endrer seg. I dag ser jeg verken fotball på TV eller sparker ball ute. Kan definitivt ikke tabellen utenat lenger. Noen av mine gamle venner som foretrakk fotball-VM på skjermen fremfor å spille selv, er kanskje aktive spillere i dag og reiser til London for å se kamper.

Jeg er med andre ord ikke så god til å definere "fotballinteressert" heller, for min definisjon har nok endret seg gjennom livet.

Vet ikke om det ga deg noen mening. Det er mye pussig her i verden, og det som fortoner seg merkelig i én persons øyne, er helt normalt i en annens.

Hva angår audiofildefinisjonen synes den å omfatte alle som går til det skritt å lage et brukernavn og passord til HFS. Selv om det bare er for å få bedre lyd på TVen og ikke for å lytte til musikk.

Når det gjelder meg selv og reproduksjon av lyd og musikk, er det nok "affinity" som beskriver meg best, jf. audiofildefinisjonen ovenfor. Andres forhold til lyd kan sikkert beskrives mest som "love" eller "obsession". Både "love" og "obsession" gjelder i noen grad for meg også, men det litt svakere "affinity" treffer bedre i det daglige. Hva treffer deg best? "Love", "obsession" eller "affinity"?

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Skal komme tilbake til deg Olav når overskudd er der. Mener du fortsatt at dac og forsterker lyder likt gitt optimal forutsetning? :)
    Forsterker: Nei.
    Dac: tja. Jeg tror ikke det bør være så dyrt å lage en transparent dac... men har følelsen av at en del audiofile dacer med vilje tilfører en eller annen farge.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er en audiofil dac? Hørte Hegel HD 30,og den har fått gode tester. Låt ikke bra her. Men da, er det sikkert jeg som ikke hører audiofilt.. ;)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hva er en audiofil dac? Hørte Hegel HD 30,og den har fått gode tester. Låt ikke bra her. Men da, er det sikkert jeg som ikke hører audiofilt.. ;)
    Hehe:) Altså, jeg mener vel heller at dacer som er laget for bruk i studio feks nok lages for å være så transparente som mulig. Mens en del av de audiofile hus-merkene gjerne lager seg en slags "house sound", for å differensiere seg. Eller? Da kan man selvfølgelig prøve seg fram med ulike audiofile dacer for å finne den klangbalansen man ønsker... Eller så kan man satse på å tvers igjennom gå for elektronikk som er så transparent som mulig. Det er det jeg ønsker. Men jeg begnner å lure på om elektronikk som oftest etterlater seg en eller annen signatur, i hvert fall når høyttalere og rom begynner å bli bra nok.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    I forhold til DACer så opplever jeg at ulike filtre gir variasjoner i lyden. I tillegg til at den analoge strømforsyningen virker å gi små variasjoner i det soniske.

Synes det virker som at Hi-Fi verdenen har utfordringer med å tilby gode tilkoblinger til datamaskiner. Har hatt noen dacer hjemme nå og ingen av dacene har vært veldig imponerende der. I mine ører er det nok både snakk om housesound, men også rene artifakter

Se denne linken fra Auralic Vega og de ulike filtervalgene.

http://www.auralic.com/download/flexible_filter_mode.pdf

I teorien burde dacer være transparente, men mine ører sier at variasjonen er lite stor som med amper. :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hva tror du er årsaken til det med dac+datamaskin, TrompetN? For min del kjører jeg jo enten CDer eller tidal-streaming via sonos connect, med optisk inn i dacen. Det er mulig jeg vil satse på Roon i fremtiden, med filer som streames fra PC med sonos connect som endpoint.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dette er et av de feltene jeg bare har gitt opp å forstå dessverre. Virker som det er et problem å få "låst" dacen til maskinen skikkelig. Skal jeg tippe tror jeg det har med drivertilpassing til operativsystem. Billig dacer fra Audiopro og Cambridge har fungert knirkefritt, men min dyre Auralic dac var det problemer med.

Edit: virker på meg som sonos er veldig robust i forhold til dette. Har du testet de ulike tilkoblingsløsningene mot hverandre?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hva tror du er årsaken til det med dac+datamaskin, TrompetN? For min del kjører jeg jo enten CDer eller tidal-streaming via sonos connect, med optisk inn i dacen. Det er mulig jeg vil satse på Roon i fremtiden, med filer som streames fra PC med sonos connect som endpoint.
    Tillater meg å svare litt jeg også - håper det er greit;).
    Min erfaringer tilsier at en av utfordringene ligger i selve sammenkoblingen.
    USB tilkobling kan låte veldig bra hvis det er godt implementert. USB bærer både strøm og signal og dette må skilles på en god måte. Bruk av SPDIF konverter mellom PC og DAC: AES/EBU med XLR eller BNC - gir store lydforskjeller. Store forskjeller på kvaliteten fra en billig M2Tech til en dyr konverter ala Berkeley. Berkeley låter fyldigere, roligere og mindre digitalt subjektivt sett IMO.

Analogdelen i DAC'en betyr nok mye. Er den god så er mye gjort. Lav Jitter og lav THD, er noe jeg ser etter for min del.

Final

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tillater meg å svare litt jeg også - håper det er greit;).
    Mer enn greit!

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Olav2 Tror vi ser temmelig likt på hva vi ser etter i en DAC. Selv har jeg systematisk sett etter produkter med liten egensignatur. Det er ikke alltid en lett vei å gå. Noen ganger blir det en subjektiv forverring når man bytter til et bedre produkt rent teknisk. Tydeligere dårlig for å si det slik. Jeg har også vært hos andre med helt annen innfalsvinkel og hatt virkelig flotte lydopplevelser hos dem. Hver sin lyst:)

Final

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Olav2 Tror vi ser temmelig likt på hva vi ser etter i en DAC. Selv har jeg systematisk sett etter produkter med liten egensignatur. Det er ikke alltid en lett vei å gå. Noen ganger blir det en subjektiv forverring når man bytter til et bedre produkt rent teknisk. Tydeligere dårlig for å si det slik. Jeg har også vært hos andre med helt annen innfalsvinkel og hatt virkelig flotte lydopplevelser hos dem. Hver sin lyst:)

Final
    Interessant:) Jeg går vel fram på en litt todelt måte når det gjelder elektronikk: Jeg er opptatt av spesifikasjonene skal være bra. Hvis de er det, leser jeg litt rundt for å se på folks brukererfaringer. Og så lytter jeg selv, og ser om øret mitt er enig. Derfor endte jeg med å kjøpe inn en brukt Oppo 105 som det tiltenkte hjertet i det tiltenkte anlegget som er under planlegging, som jo funker både som BR/CD-spiller, streamer og DAC. Spesifikasjonene (særlig på de balanserte utgangene) er superbra, og selv en del garvede vinylfolk ser ut til å like den godt. Men ikke fått tatt den i bruk ennå da.

Forøvrig mener jeg at det er veldig mye som kan høres "bra" ut. Jeg synes dacen i min sonos connect høres helt ok ut feks, og jeg hadde ikke hatt noe problem med å leve med den, hvis det var det eneste alternativet.

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er fort gjort å rette baker for smed. Holdt i sin tid på å kaste ut en ny preamp som låt rotete i bunnen til forskjell fra den jeg hadde fra før. Feilen lå ikke i pre, det var pickup med for mye nål ettergivenhet i forhold til armen som skapte problemene. De var bare tydeligere med en pre som gikk snorrett ned til 1 Hz.

Transparente produkter gir stort innsyn inn i lydbildet, som om glassruten foran musikken blir pusset renere og renere. Men da ser man også også "rotet" i rommet innenfor. Da er det å finne feilen, da er det å "rydde".

Jeg har valgt å følge prinsippet om transparens så langt som mulig og så avslutningsvis justere med litt DSP.

Final

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Help a brother out

Jfr. det jeg skrev noen innlegg lenger oppe om at jeg ser på litt kraftigere forsterkere for tiden... Har snust på en NAD 208 som ligger på Finn. Men fyren bor på Finsland i nærheten av Kristiansand, og nekter plent å sende den. Så en åpen forespørsel ut på HFS-verdensveven her i tråden min: Det er vel ikke noen av dere jeg prater litt med her inne som tileldigvis skulle bo i nærheten av Finsland, og som evt. kunne tenke dere å plukke den opp for meg? Jeg lover tonnevis med heder og ære og is & godis & øl i så fall!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjenner 208 godt etter å ha eid den en god periode. Kraftig sak, litt grovkornet, men med bra trøkk nedover. Holder seg nesten for godt i pris , vil jeg si :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner 208 godt etter å ha eid den en god periode. Kraftig sak, litt grovkornet, men med bra trøkk nedover. Holder seg nesten for godt i pris , vil jeg si :)
    Artig! Hva legger du i "grovkornet", HCS?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, etter min hørsel så er den litt summerisk.. Du får de store linjer , men ikke de små hentydninger...For å si det slik... Men stålkontroll nedover har den jo..Men noe stjernestøv på toppen er det ikke.. Eller på plain norsk, litt lukket ...Var det mer forstålig ? :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tja, etter min hørsel så er den litt summerisk.. Du får de store linjer , men ikke de små hentydninger...For å si det slik... Men stålkontroll nedover har den jo..Men noe stjernestøv på toppen er det ikke.. Eller på plain norsk, litt lukket ...Var det mer forstålig ? :)
    Det var forståelig!

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt tips er du prøver forsterker hjemme til høyttalerne du skal ha Olav2.
    Det er ikke sikkert at mest mulig transparent elektronikk er det som slår best ut. I flere tilfeller kan det også avsløre andre feil i for stor grad, spesielt akustikk og potensielle svakheter i høyttalerkonstruksjonen. Avhenger også hvor høyt man spiller og type musikk man lytter til.

Uansett tror jeg det er fornuftig å teste det ut selv. En subjektiv tilnærming!

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mitt tips er du prøver forsterker hjemme til høyttalerne du skal ha Olav2.
    Det er ikke sikkert at mest mulig transparent elektronikk er det som slår best ut. I flere tilfeller kan det også avsløre andre feil i for stor grad, spesielt akustikk og potensielle svakheter i høyttalerkonstruksjonen. Avhenger også hvor høyt man spiller og type musikk man lytter til.

Uansett tror jeg det er fornuftig å teste det ut selv. En subjektiv tilnærming!
    Hehe:) Subjektivisten Orso er i sving for en gangs skyld! Men takk, det er nok et veldig godt råd, tror jeg.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det samsvarer med mitt generelle inntrykk av større NAD. Det er de minste modellene som leverer mest stjernestøv der i gården, det lenger oppover på skalaen handler som oftest om behovet for brutal kraft. Ikke rart de er pop med CW.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men NAD 208 er visstnok ganske forskjellkg fra de andre NAD-forsterkerne. Den ble utviklet av et miljø i England, ikke i Kanada, så den har en litt annen topologi. Flere grunner til at jeg synes den er interessant:

- den er en av forsterkerne som har klart seg best i de avanserte blindtestene til det svenske Ljudtekniska Sällskapet
    - den er konstruert for å klare veldig store peaks sett i forhold til den kontinuerlige kraften
    - en av veldig få klasse G-forsterkere som er laget for hjemmemarkedet, så den er mer energieffektiv
    - mosfet, ikke bipolar (ikke at jeg vet om det har noe å si det da, men dog)

Ikke hørt den da. Men hvis jeg klarer å få tak i en noenlunde rimelig...:)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ville kanskje vurdert å lest litt mellom linjene ift andres erfaring. Redd 208 vil oppleves unyansert på klassisk musikk. Det ligger en pen Dynamic Precision PA No1 Mk II på Finn. Bedre enn Mk I - har XLR, og er et lite stykke norsk industrihistorie. 5K - fikk nesten lyst til å kjøpe den selv - hadde en slik i 1986 og i mange år fremover. Bygget som en Tanks - Mosfet - ikke det beste innen transparens men ingen unoter i noen områder. Ble sammenliknet med Erik Håker når den kom - dynamisk og perfekt i svingene - men i motsetning til ham - falt DPn aldri.

Final

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, Final! Men kunne ikke finne den da jeg søkte nå?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Dette er et av de feltene jeg bare har gitt opp å forstå dessverre. Virker som det er et problem å få "låst" dacen til maskinen skikkelig. Skal jeg tippe tror jeg det har med drivertilpassing til operativsystem. Billig dacer fra Audiopro og Cambridge har fungert knirkefritt, men min dyre Auralic dac var det problemer med.

Edit: virker på meg som sonos er veldig robust i forhold til dette. Har du testet de ulike tilkoblingsløsningene mot hverandre?

Trikset er lynx aurora med aes16 og synchrolock funksjonen på ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Trikset er lynx aurora med aes16 og synchrolock funksjonen på ;)
    Ha ha, virker som hele forumet har skjønt det poenget etterhvert. :)
    Funker helt greit med usb også gitt.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det dere lynx-folk styrer volumet? I avspiller-software?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Lynx sin egen volumkontroll. Den kan styres med enten en fjernkontroll som fungerer med Windows eller tastaturet.
    Noen bruker sikkert JRiver sin volumkontroll også. Da kan man også styre volumet fra mobil/nettbrett med appen til Jriver.

Og angående Lynx. Vil du ha en transparent DAC, så er det et ypperlig valg. Jeg har ikke opplevd noe bedre. En vifteløs HTPC med Lynx kort er en billig high-end løsning.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Ifølge Lynx kan Hilos volum styres vha. volumhjulet. Ikke bare det analoge volumet (hvilket er vanlig på DAC-fronten), men også det digitale volumet.

Jeg har sagt det mange ganger før; folk som er ute etter en adekvat konverterboks, så er Hilo den mest allsidige (jeg valgte noe annet fordi jeg har ikke bruk for alt Hilo tilbyr).

Hilo begynner å dra på årene, så neste generasjon vil sikkert gjøre små hopp i spesifikasjonene.

En pent brukt Hilo kan ikke være et dårlig kjøp. En no-brainer for en med ekspanderende behov, Olav!

;-)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Spennende!
    Med volum tenkte jeg på lynx aurora som vel ikke har volumkontroll. Men Hilo har jo det.

Når det er sagt, dersom jeg tenker å bruke slike penger på en Dac... ville jeg vel fort kjøpt Benchmark Dac2 som ligger på brukten nå feks. Med balanserte utganger osv ser jeg ingen grunn til å tro at den ikke skal være transparent. Men vil i hvert fall prøve ut Oppo 105 og se hva jeg synes. Jeg ser at noen på det store internettet synes at den har noe litt spisst oppover i frekvens. Mens andre er superfornøyd. Hm - denne tråden holder jo på å utvikle seg til en subjektivist-tråd deluxe :)

En annen ting jeg har lurt på. Dersom man har valget mellom velimplementert Klasse D, type Hypex Ncore, og velimplementert Klasse A. Kan klasse A fortsatt ha noen fordeler? En av høyttalerne jeg ser på er feks en aktiv toveis som deles ved 1000 hz. Da er det mulig å ha en kraftig AB-forsterker for bassen, og en mindre forsterker for diskanten... som jo åpner muligheten for klasse A m.m.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Klasse A har jo den åpenbare fordelen at man holder seg god og varm. Ingen ulempe når man sitter helt stille over lang tid :D
    Jeg tipper at du vil finne ut det du selv har sagt mange ganger før, at forsterkere på det nivået (som Hypex/ncore) etter alle praktiske formål er transparent, og at det derfor er like lurt å ha noe smått, enkelt og strømeffektivt å forholde seg til så lenge resultatet i den store sammenhengen er det samme.

Spennende å se denne vinglingen mellom objektivitet og subjektivitet i dine tanker nå som du grubler på prosjektet ditt! Blir også veldig spennende å se om du klarer å holde fokus på de viktige faktorene eller om du til slutt ender opp med å bruke massevis av tid på de små uvesentlige tingene sånn som alle andre ;)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å se denne vinglingen mellom objektivitet og subjektivitet i dine tanker nå som du grubler på prosjektet ditt! Blir også veldig spennende å se om du klarer å holde fokus på de viktige faktorene eller om du til slutt ender opp med å bruke massevis av tid på de små uvesentlige tingene sånn som alle andre ;)
    Hehe... ja, er jo derfor jeg egentlig ønsker fiks ferdige systemer! Når jeg begynner å tenke på dette selv, og må matche komponenter, så begynner også jeg med denne ørkesløse "men tenk om atte hvis klangen ikke helt men nesten jo kanskje likevel"-greia ;)

Men du har jo helt rett. God påminning. Jeg vet jo egentlig hva som er viktig, og må finne ut av det først - dvs. 1) høyttalere, 2) høyne taket.
    Og SÅ får det evt. bli snakk om dyre klasse A-forsterkere.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Grovjusterer analogt med impedansen ut av kortet og analogt volum på enhetene. Justerer med den digitale fjernkontrollen til Lynx og gjør finjusteringen i JRiver.

Tidligere kunne jeg høre en nedgradering når jeg justerte digitalt volum i software, men med Lynx klarer jeg ikke høre dette lenger. Om dette fungerer like godt på for eksempel Benchmark ville jeg sjekket ut før kjøp.

Lynx selger mer prisgunstige tokanals lydkort enn Hilo. Metric Halo er nok mulig enda et par hakk vassere.

Min fremgangsmåte er å låne og prøve produkter, tror man kan spisse det litt ekstra fremfor å kun kjøpe på objektive kriterier. Hvis klasse A er et alternativ burde det i mine øyne aller helst testes mot klasse D på de aktuelle høyttalerene i det aktuelle rommet. :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Poenget med innlegget var egentlig bare ordet "FOKUS!", kjekt at du tok den! :D

Jeg tenker at de store tingene kan være såpass komplisert og krevende at man lett kan "flykte" til de enklere problemstillingene og gjøre store greier utav det istedenfor. Usikker på om jeg prater til meg selv eller deg her, men kanskje det er relaterbart :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Grovjusterer analogt med impedansen ut av kortet og analogt volum på enhetene. Justerer med den digitale fjernkontrollen til Lynx og gjør finjusteringen i JRiver.

Tidligere kunne jeg høre en nedgradering når jeg justerte digitalt volum i software, men med Lynx klarer jeg ikke høre dette lenger. Om dette fungerer like godt på for eksempel Benchmark ville jeg sjekket ut før kjøp.

Lynx selger mer prisgunstige tokanals lydkort enn Hilo. Metric Halo er nok mulig enda et par hakk vassere.
    Takk TrompetN, interessant! Man "burde" jo ikke høre noe med digital volumjustering når dacen har høy nok oppløsning. Men det er mulig man gjør det likevel, at det ikke er implementert like bra i praksis som i teorien - eller at det er ting teorien ikke fanger opp. Min intuisjon sier meg at styring av ting i det digitale domenet i prinsippet bør være bedre, men at det kanskje er potensiale for at feilene blir mer merkbare hvis det er noe som ikke fungerer som det skal. Mens det analoge domenet er mindre perfekt, men at feilene likevel kan bli mindre hørbare hvis man styrer med analoge attenuatorer osv.

Min fremgangsmåte er å låne og prøve produkter, tror man kan spisse det litt ekstra fremfor å kun kjøpe på objektive kriterier. Hvis klasse A er et alternativ burde det i mine øyne aller helst testes mot klasse D på de aktuelle høyttalerene i det aktuelle rommet. :)
    Sant. Problemet er jo bare at med forsterkere feks, så er det utfordrende å få til fullstendig volum-matching i heimen. Særlig hvis man har aktiv deling, ulike effektforsterkere som volumjusteres i DSP, m.m. Hvis forskjellene er store og klare, hører man det nok uansett. Men subtile forskjeller trenger jo mer systematisk sammenlikning, og der ser jeg for meg at ting fort kan bli vanskelig.

Poenget med innlegget var egentlig bare ordet "FOKUS!", kjekt at du tok den! :D

Jeg tenker at de store tingene kan være såpass komplisert og krevende at man lett kan "flykte" til de enklere problemstillingene og gjøre store greier utav det istedenfor. Usikker på om jeg prater til meg selv eller deg her, men kanskje det er relaterbart :)
    Tror du har helt rett. For min del merker jeg at jeg flykter inn i hifi-tanker fordi jeg egentlig har en artikkel jeg må skrive ferdig før helligdagene... prokrastinering prokrastinering!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Min erfaring er at digital lyd ikke er så enkelt som noen vil ha det til å være.
    Volummatching er for korttidstesting. Kompliserer ting unødvendig å tenke på det synes jeg. Personlig tror jeg ikke det er klassen forsterkere det står på, men den faktiske kapasiteten på den aktuelle høyttaleren. Synes Snickers er flink til å forklare noe av kompleksiteten der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn