Foruten at klasse A virker som varmeovn som coolio nevner, så måtte det evt. ligge i en kraftigere strømforsyning enn den klasse D forsterkeren du måtte vurdere. Her kan det variere en del. Og når PSUen er underdimensjonert, så kan forvrengningen øke ved mye belastning. Men over 1000 Hz vil det uansett ikke ha noe betydning.En annen ting jeg har lurt på. Dersom man har valget mellom velimplementert Klasse D, type Hypex Ncore, og velimplementert Klasse A. Kan klasse A fortsatt ha noen fordeler? En av høyttalerne jeg ser på er feks en aktiv toveis som deles ved 1000 hz. Da er det mulig å ha en kraftig AB-forsterker for bassen, og en mindre forsterker for diskanten... som jo åpner muligheten for klasse A m.m.
Takk Orso!Foruten at klasse A virker som varmeovn som coolio nevner, så måtte det evt. ligge i en kraftigere strømforsyning enn den klasse D forsterkeren du måtte vurdere. Her kan det variere en del. Og når PSUen er underdimensjonert, så kan forvrengningen øke ved mye belastning. Men over 1000 Hz vil det uansett ikke ha noe betydning.En annen ting jeg har lurt på. Dersom man har valget mellom velimplementert Klasse D, type Hypex Ncore, og velimplementert Klasse A. Kan klasse A fortsatt ha noen fordeler? En av høyttalerne jeg ser på er feks en aktiv toveis som deles ved 1000 hz. Da er det mulig å ha en kraftig AB-forsterker for bassen, og en mindre forsterker for diskanten... som jo åpner muligheten for klasse A m.m.
Jeg har ikke sett noen klasse A forsterkere som måler så godt som Ncore. Man kunne ha oppnådd enda bedre målinger med klasse A enn D, men det vil innebære mye bruk av tilbakekobling. Det finnes ingen studier som viser at mye bruk av tilbakekobling er hørbart, men mange audiofile tror det og det er gjerne grunn nok til man unngå det.
Uansett er det lite sannsynlig at selv noe som måler bedre på papiret enn Ncore vil faktisk gi en hørbar forbedring. Syncrolux har sammenlignet Ncore NC400 mot det som jeg tror regnes som den mest transparente Nelson Pass forsterker (klasse A). Forskjellen var minimal, men lite fordel i favør av Ncore. Når man kommer opp på et visst nivå målemessig, så låter nok alt likt enten det er klasse D, AB, A eller noe annet ser man vekk ifra nødvendig watt og kapasitet.
Vanskelig å lese noe fornuftig utifra de målingene der, men mistenker at forvrengningen er litt høy med de oppgitte tallene. Ville overraske meg om at det er en forsterker som er lydmessig transparent, men hvem vet og kanskje den er god nok.Takk Orso!
Hvordan vil du forresten vurdere spesifikasjonene på denne? Slo plutselig til på en Crown-forsterker som jeg fikk svært billig på en utenlandsk nettside. CTS 1200 - 600 watt x 2 i 8 ohm. Det burde holde og vel så det. (må bare bytte til stillegående vifter på den). Hvis jeg ikke blir fornøyd skal jeg alltids få solgt den for mer enn hva jeg kjøpte den for.
EDIT: Det er jo forresten ikke detaljerte målinger over THD som en funksjon av kraft, bare oppgitt hvor mye kraft den avgir ved 0,1 prosent THD. Men i manualen til flerkanals-CTS-forsterkerne står det at de har 0.05 THD ved 1 watt, tipper det er noe liknende på denne.
Helt enig. Jeg merker det jo selv også: Det er mye vanskeligere å gjøre noe med rommet, og akkurat nå har jeg ikke høyttalerne i hus engang. Hva skal en stakkars audiofil gjøre da? Jo, tenke på elektronikk. Det er enkelt og håndterbart og utbyttbart, så det gjør det mye enklere å tweake.Uansett er jo dette småtteri sammenlignet med høyttalere og akustikk. Tenker at fokuset vårt ofte blir litt feil og at vi legger for lite prioritering på det som virkelig monner. Forvrengningen din fra rommet er f.eks minst 100 ganger mer enn hva den noengang vil være fra en ok forsterker. I det hele tatt synes jeg det kan være vrient å høre forskjell mellom bra konstruert elektronikk før man har en viss kontroll på rommet. Har gjort noen sammenligninger her et par ganger i dårlig rom vs bra akustisk rom. I førstnevnte kan det ha vært en utfordring å høre forskjell da rommet dominerer så mye. I andre rommet kommer forskjellene på elektronikk mye tydeligere frem. Lytting i nærfelt hjelper selvsagt en god del.
Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha subber. Det kommer for det første an på hvor dypt høyttalerne kommer til å gå. Jeg som bor i leilighet kan egentlig ikke ha bass som går dypere enn 35 hz, med mindre jeg ønsker å bli kastet ut av bygården. Det ideelle ville vært å ha dipol-bass, som sprer mindre til naboene. Men det tar fort en del plass også.AKTIV BASS?
Skal du ha aktive subber? Eller skal du drive 2 høyttalere og 2 subber med én forsterker?
Interessant. Men personlig tror jeg at kommentaren fra Bryston egentlig handler om at de vil prøve å melke markedet så lenge som de kan. Det er neppe samme økonomi for de å gå over til innkjøpte Hypex moduler.
Subjektive tilbakemeldinger er nettopp det, men det er allikevel interessant å se at folk som har sammenlignet Hypex UcD mot Bryston har funnet UcD til å låte renere og klarere. Og Ncore ligger jo over der igjen.Is there any longer any hope for traditional class-AB amps with linear power supplies? Chris Russell, CEO of Bryston Ltd., seems to think so. While he admitted that class-D -- to which many manufacturers have turned -- holds promise, he concedes that “it is not there yet,” and that Bryston continues to prefer class-AB output stages because of their excellent inherent linearity:
Kanskje, er ikke helt sikkerEia var jeg der! Men ja, det er utrolig hvor mye volum trenede sangere klarer å få ut. Sopran-solisten i kveld, en relativt lettbygget jente, klarte søren meg å fylle hele kirkerommet så det ljomet. Ganske utrolig.50 dB på en slik konsert burde være helt realistisk. Selvsagt avhengig av støygulv, etterklang og en del andre ting men allikevel. Når en gjeng barmfagre tanter remjer ut sin frustrasjon så blir det desibel av det Jeg har hørt unplugged 140 kg svett sørstatsgospelsangerinne på avstanden fra 1. rad i Konserthuset og frem til et par meter bakover på scenen og det river så det holder. En eneste sanger!
Jeg har faktisk begynt å ta sangtimer i blant, for å holde følge med de andre i koret, og han jeg går hos har til sammen ca. 11 år med sangteknisk utdannelse. Det er ikke bare bare å klare å få ut så mye lyd fra strupen uten at det blir "forvrengning" av lyden - selv om det også finnes naturtalenter som har det i seg mer enn andre.
----
Jeg har forresten lurt på hvorfor jeg opplever så høyt volum som mer slitsomt over anlegget mitt hjemme (eller på pa-anlegg) enn når jeg hører det akustisk live. Er det pga forvrengning ved høyere volum? Eller er det fordi akustisk musikk ofte bare er veldig høy ved kortere peaks - mens dagens musikk stort sett er så komprimert at høye peaks også vil gi høy baseline? Usikker...
Det var min tanke også- Bryston holder på sine produksjonslinjer og ekspertise og melker så lenge de kan. Ville nok gjort det samme all den tid det fungerer helt topp.Interessant. Men personlig tror jeg at kommentaren fra Bryston egentlig handler om at de vil prøve å melke markedet så lenge som de kan. Det er neppe samme økonomi for de å gå over til innkjøpte Hypex moduler.
Subjektive tilbakemeldinger er nettopp det, men det er allikevel interessant å se at folk som har sammenlignet Hypex UcD mot Bryston har funnet UcD til å låte renere og klarere. Og Ncore ligger jo over der igjen.Is there any longer any hope for traditional class-AB amps with linear power supplies? Chris Russell, CEO of Bryston Ltd., seems to think so. While he admitted that class-D -- to which many manufacturers have turned -- holds promise, he concedes that “it is not there yet,” and that Bryston continues to prefer class-AB output stages because of their excellent inherent linearity:
Den siste Bryston forsterkeren kjenner jeg dog ikke til, men klasse D er allerede såpass bra at det vanskelig å se for seg ytterligere hørbare fremskritt. Men ingenting hadde vært morsommere om det er feil og det kommer ny kunnskap og teknologi.
Benchmark er et fantastisk merke som jeg har veldig respekt for. Eneste svakheten med AHB2 er litt lite krefter og en dempingsfaktor som faller litt vel mye oppover i frekvens. Der er klasse D bedre.
Kjenner ikke til den McIntosh modellen, men McIntosh er et merke som har kjørt på ganske merkbar forvrengning. Garantert bevist for å skape sin egen "huslyd". Så her kan det jo godt tenkes det var snakk om klare hørbare forskjeller.Ved back-to-back sammenligning av Devialet 120 og McIntosh MA6900 opplevde jeg "store" forskjeller i bredde på lydbildet og trykk i bunn i favør Devialet og klangfarger i favør McIntosh. Ved bytte tilbake igjen opplevde jeg ikke i nærheten så store forskjeller. Det viser at man veldig fort kan påvirke spesielt førsteinntrykket med forutsetninger og antakelser.
Der var forskjeller og alt i alt likte jeg Devialet bedre pga bedre stereoperspektiv og mer artikulasjon i bass, men klangfarger og generell lyd var veldig lik. Ville jeg likt Devialet bedre dersom den velkjente SAM-funksjonen var avslått? Det er ingen garantier for at jeg ville klart å vite forskjellen hvis jeg ikke så hvilken som spilte.
Det har forandret seg. Fokuset er større nå på akustikk enn tidligere, men det er nok fortsatt slik at mye annet blir prioritert. Foruten WAF hensyn handler det vel mye om at det skrives for lite om slikt i hifi blader og for få har fått opplevd forandringene. Man skjønner det som regel ikke før man erfarer det selv.Det er nesten synd å gi deg så rett i at det er nær sagt bortkastet å fokusere på kvaliteten (over nivået "godt nok") på elektronikk før man har tittet på høyttalere og rommet. Du har sagt dette i mange år. Får du noe gehør med tiden?
Slikt kommer blant annet ann på avstand til flatene og spredningsmønster til høyttalerne. Sånn generelt vil jeg dog si at her var det lite gjennomtenkte løsninger for øvre frekvensområdet. Ser mer bra ut for de som skal selge. Basstiltak bør helst plasseres basert på målinger. Trekanthjørnerne er ofte et sted med oppsamling, men man kan ikke lage noe regel av det. Dessuten er det bassoppsamling mange steder, slik at optimalt er det ikke å bare behandle trekanthjørnene.
208 går for å være NAD's beste effektforsterker. I alle fall før klasse D-apparatene kom. Har tenkt på sånne selv, som backup/ekstra forsterker. De ligger ofte litt for høyt i pris, men ikke så galt som 216/218. Låter sikkert helt flott, og med plenty trøkk. IME er svakheten med gamle NAD forforsterkertrinn. PS: Har aldri faktisk hørt en selv.Det var forståelig!Tja, etter min hørsel så er den litt summerisk.. Du får de store linjer , men ikke de små hentydninger...For å si det slik... Men stålkontroll nedover har den jo..Men noe stjernestøv på toppen er det ikke.. Eller på plain norsk, litt lukket ...Var det mer forstålig ?Artig! Hva legger du i "grovkornet", HCS?Kjenner 208 godt etter å ha eid den en god periode. Kraftig sak, litt grovkornet, men med bra trøkk nedover. Holder seg nesten for godt i pris , vil jeg si
Hehe... jeg tror jeg må reboote tråden snart for å komme tilbake til utgangspunktet!Enkelheten blir stadig vanskeligere å finne i denne tråden Olav...
Sikkert et dumt spørsmål, men: Hva betyr "IME"?208 går for å være NAD's beste effektforsterker. I alle fall før klasse D-apparatene kom. Har tenkt på sånne selv, som backup/ekstra forsterker. De ligger ofte litt for høyt i pris, men ikke så galt som 216/218. Låter sikkert helt flott, og med plenyu trøkk. IME er svakheten med gamle NAD forforsterkertrinnet. PS: Har aldri faktisk hørt en selv.Det var forståelig!Tja, etter min hørsel så er den litt summerisk.. Du får de store linjer , men ikke de små hentydninger...For å si det slik... Men stålkontroll nedover har den jo..Men noe stjernestøv på toppen er det ikke.. Eller på plain norsk, litt lukket ...Var det mer forstålig ?
Åja, selvsagt. Trodde det var en eller annen teknisk forsterkerterm jeg ikke kunne.In My Experience.
Vel... ikke bestemt meg, men en av dem jeg tenker på har bassdrivere med relativt lav følsomhet (86 db). Og akkurat dette med kraftreserver er vel et område der jeg har noen audiofile nevroser. Det skyldes blant annet opplevelsen jeg har hatt med AVI-monitorene: de spiller klarere og mer dynamisk enn nesten alt annet jeg har hørt. I følge produsenten er det blant annet fordi de har svært overdimensjonerte forsterkere i forhold til decibelytelsen. AVI-folka mener at musikk har korte transienter som er ekstremt mye høyere enn det normale lyttevolumet skulle tilsi, og at man derfor trenger mye mer watt enn det man tror. Så jeg ønsker vel å gjenta det når jeg bygger opp er system selv. Så skal det sies at AVI-forsterkerne også har THD på 0.003, så det kan jo være det spiller inn for lyden jeg opplever det også.Hvorfor denne ørken vandringen etter middelmådige muskelforsterkere? Har du definert høyttalere siden du mener du trenger noe slikt? Minner litt om meg selv i en gitt fase, veien blir til mens en går.. Og der var det et stup.. 8)
Det endelige anlegg, du liksom!..eller i det minste trillet ut på bordet, der den holder på å lande ned på et tall.
Det er påskeferie og byferie, og jeg har brukt de to første dagene til å rusle rundt i bergensfjellene. Fint vær for en gangs skyld! Jeg vet ikke om det er et godt eller et dårlig tegn, men har faktisk brukt store deler av min fjellvandringstid på å tenke på systemet jeg skal sette sammen. Sånn er det å være bitt av audiofili-basillen... se på naturen og ånde inn freden, du liksom.
Og: Nå tror jeg endelig at jeg har bestemt meg for hvordan høyttalere det kommer til å bli. Ja, jeg tror faktisk det. Skal fare litt stille i gangene med det før jeg får landet det helt, bestilt det, og alt mulig annet... men jeg tror jeg nå vet hva det kommer til å bli. Og det håper jeg altså blir the speakers of a lifetime, som jeg aldri noensinne skal få behov for å bytte ut igjen. Så får vi se hvordan det går!
Forøvrig var jeg på konsert i Domkirken i kveld, er jo langfredag og all ting. Hørte på et stykke kirkemusikk av den tyske barokk-komponisten Dietrich Buxehode, fabelaktig fremført av musikere og sangere jeg kjenner godt.
Vis vedlegget 436105
Det er noe eget med livemusikk, som studiomusikk bare ikke klarer å gjenskape. Nydelige greier.
------------------
Og siden det er påske og høytid og fest - pleier jo ikke legge ut så mye personlige ting i tråden her, men her kommer en vaskekte selfie fra Bergensfjellene:
Vis vedlegget 436106
God påske!
Men... Jeg TROR faktisk jeg vil være i stand til å stanse karusellen for min del, hvis jeg bare får til noe som er bra nok. Oppsettet jeg har nå med AVI-monitorer og sub, er feks mer enn godt nok for meg i sweetspot. Det skjer omtrent aldri at jeg tenker at noe høres feil ut. Jeg dras inn i musikken, nyter, glemmer at jeg hører på et anlegg og lytter bare på musikk.Det endelige anlegg, du liksom!
Folk har holdt på med dette i hvert fall siden 1959 (http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/87982-bbc-audiofili-60-r-siden.html#post2497897), og de holder på ennå.
Hva er det som går og går og aldri kommer til målet?
Gleder meg for øvrig til å se hva du har grublet deg frem til
God påske!
;-)
Godt poeng, Karmana! Jeg merker faktisk for min del også at hifi-interessen får meg til å høre mer på musikk, ikke mindre... jeg må jo få hørt på anlegget jeg har investert såpass i, liksom. Så ja, hifi kan være en boost for musikkinteressen! Og altså, jeg har jo ingenting mot de/dere som bytter en del... skaper jo artige tråder å følge med på for oss andre Det er vel mer at jeg for min del bruker litt for mye tankekapasitet på dette, merker jeg. Jeg har en tendens til å bli veldig oppslukt av ting. Og akkurat nå er jeg litt for oppslukt av det tekniske rundt hifi, synes jeg selv. I forhold til andre ting jeg også vil bruke tid på. Så er vel derfor jeg håper å få til noe som er så bra at jeg slapper av fra å tenke på oppgraderinger, bare lytter til musikk, og bruker min kreative kapasitet på andre ting også.Jeg skjønner ikke dette fokuset mange har mot det endelige målet. Selv begynte jeg sent å fokusere på hifi, rett og slett for å vedlikeholde musikkinteressen som jeg kjente falmet litt i forhold til hvor altoppslukende den var tidligere. På mange måter ble vel medisinen for å vedlikeholde musikkinteressen vellykket, men kanskje litt i overkant mer en hva jeg hadde tenkt meg Hvorfor ikke fokusere på de nære og realistiske mål innen hifi, realisere dem, men uten å måtte gjøre vurderinger mot at de skal være evigvarende. Hvis nye innsikt, ressurser, forandring fryder eller hva annet det skulle være gjør at det plutselig kribler litt, og man føler behovet for å endre litt, er ikke det bare kjekt da? Forandring fryder, og det er få ting i livet som ikke har rom for forbedring over tid. Selv synes jeg dette er kjekt og ønskelig, så lenge jeg også evner å glede meg i nuet
Hehe Den som lever og følger med i tråden får se!Gratulerer med nye rundt-strålere.. . Og kommer du i mål så er intet bedre. Kan tilogmed hende jeg blir litt imponert da. Og uansett unner jeg deg den reisen du selv ønsker!
Det er nobelt av deg å ta en outsider inn i varmen. Blir det noe lokalt?Hehe. Vi får se! Det blir nok noe som ligger litt utenfor den kommsersielle allfarveien, i hvert fall.