Et deilig stykke jern
Plutselig ble det litt aktivitet i tråden her, selv om jeg jo egentlig hadde tenkt å roe ned HFS-aktiviteten...
I dag fikk jeg en pakke i posten. Første del av grunnstammen i det nye anlegget var da i hus: En av to forsterkere som jeg har tenkt å bruke! Planen er altså å bruke en Crown CTS 1200 på hver høyttaler, siden jeg har fått en slags hangup på kraftreserver og headroom. Og denne forsterkeren, som gir 2 x 600 watt, har i tillegg fått veldig gode skussmål på internasjonale audiofile forum. OG den kan fås kjøpt rimelig på brukten hvis man leter litt.
Og da var den i hus...
Da jeg pakket den ut, tenkte jeg som så: Dette var da et deilig, deilig stykke jern!
(ok, strengt tatt er chassiset av stål, men et "deilig stykke stål" høres ikke like fengende ut)
Den er mye tyngre og mer solid enn jeg hadde forestilt meg. Stygg som juling, på en måte. Men alt bare oser av kvalitet. Det føles som om jeg kunne tatt denne med meg i krigen, hvis jeg ble sendt ut for å bekjempe Taliban og av en eller annen grunn skulle ha behov for en kraftverk av en forsterker ved min side.
(etter hvert må jeg åpne den opp for å bytte til lydløse vifter, og da vil jeg bli enda bedre kjent med innmaten også)
-----------
Det har vært litt snakk her i tråden om eierglede over hifi-dingsene man har. Hva som gir eierglede tror jeg er forskjellig fra audiofil til audiofil. HCS snakket om hvordan han fikk eierglede av ting som er unike og utenfor den kommersielle allfarveien. ANM har snakket om hvordan han får eierglede av solide og vakre produkter som han vet vil holde seg i verdi. M.m.
Noen får glede av vevre små rørforsterkere som man må behandle med all mulig varsomhet. Noen får glede av produkter de har mekket selv.
For meg er det nok litt andre ting som gir eierglede. Jeg får glede av å eie produkter som er
no nonsense. Som gjør det de skal, og ingenting mer. Som ikke har sminke. Industriell design. Ting som bare skal gjøre jobben. Der ingen ressurser er brukt på noe som ikke er viktig. Dingser som gir meg assosiasjoner til ord som "solid", "holdbar" og "trygg". Og "maskulin", kanskje. Jeg har lest om folk på internasjonale forum som har hatt Crown-forsterkere i 40 år, og sier at de fortsatt går som en kule. Slike dingser gjør meg lykkelig