Da var jeg tilbake fra kortur på Orknøyene... får vel bare akseptere at denne tråden har fått sitt eget liv som allment diskusjonsforum om teoretiske hifi-spørsmål!
Jeg kommer til å jobbe det jeg kan denne uka for å bli ferdig med en del prosjekter før sommern, og så blir det en etterlengtet sommerferie, etter planen med fullstendig internettfri. Men i dag var det ikke så lett å konsentrere seg på jobb. I stedet slumpet jeg over en konsertvideo på Youtube. Jeg innså snart dette: Dersom jeg fikk lov til å bli sendt tilbake i tid til en eneste konsert av alle konsertene jeg ikke har vært på... tror jeg det måtte blitt denne. Altså: George Clinton og Parliament/Funkadelic, det mest funky bandet i universets historie, spiller og jammer og synger så det er umulig å sitte stille i stolen, på en konsert fra 1976. Så mye musikkglede. Så sykt funky. Så sykt tight. Samtidig som de er stein hele gjengen, tror jeg (midt i konserten tar George Clinton seg en dyp blås, og deler generøst med gitaristen).
Og de har en sånn enorm cool-faktor at det nesten ikke er sant. Hvis man trodde at progrockerne var opptatt av surrealistiske kosmologiske tema, er det ingenting mot George Clinton og gjengen. Gjennom flere plater bygget de opp en slags surrealistisk funk-kosmologi, der de konstruerte et eget funk-basert verdensbilde gjennom referanser til UFOer, romskip, gospelmusikk, kristendom og voodoo. Under fremføringen her av den kanskje mest kjente låta deres, Mothership Connection (fra 37:30 og utover), ender de til slutt opp med en slags gospeljam der de ber folk om å løfte hendene sine i tilbedelse for at "the mothership" skal komme ned og hente dem. Det er så absurd og så fett.
------
Tips til andre konsertvideoer på youtube det er verdt å sjekke ut, i denne eller andre sjangre? Og er det noen spesielle konserter dere andre skulle gitt mye for å kunne reise tilbake til i tidsmaskin?