Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Nja, jag har nok i blodet å tenke mye rundt det meste jeg gjør her i livet, Harald :) Når det er min egen tråd så slipper jeg det løs, så folk bare lese hvis de vil!
    By all means, Olav:)

    God diskusjon omkring spennende tema. Bare MÅTTE utnytte innledningen din;)

    Ha en fortsatt god jul!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nja, jag har nok i blodet å tenke mye rundt det meste jeg gjør her i livet, Harald :) Når det er min egen tråd så slipper jeg det løs, så folk bare lese hvis de vil!
    By all means, Olav:)

    God diskusjon omkring spennende tema. Bare MÅTTE utnytte innledningen din;)

    Ha en fortsatt god jul!
    Takk det samme, Harald!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nokpunktet synes jeg var et fint uttrykk fra Fuggeli. Gav bort en bok med en samling sitater av Fuggeli som julepresang til min mor i år.
    På flere måter er vel dette nokpunktet noe jeg søker på mange områder, men så er det nok viktig at man har noen områder man virkelig utfordrer seg selv og drar strikken så langt den går? Synes begge deler gir livskvalitet på hver sin måte. Hvorvidt man plasserer Hi-Fi i den ene eller den andre kategorien helt tydelig individuelt.

    For min del har alltid Hi-Fi vært i kategorien der jeg søker nokpunktet, men det har for pokker ikke vært lett å komme dit for det. Sett i retroperspektiv var min vei dit å finne ut hvor begrensningene ligger i reproduksjon ved å lytte til oppsett som har dratt strikken så langt det går, og så vurdere hvilke egenskaper som er viktig for meg og oppnå disse i eget oppsett. Nå er jeg i min lyttero på andre året og tankene spinner kun på praktiske løsninger for å enkelt nå streaming og slike løsninger.

    Tipper du får mange gode svar i året som kommer Olav om roen senker seg eller om du må ut på en ny runde. :)

    Ha en fortsatt god jul!
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.501
    Antall liker
    6.161
    Torget vurderinger
    14
    Som en liten kuriositet kan jeg som har drevet med bueskyting i en del år fortelle at uttrykket Nokpunkt
    blir brukt så godt som hver eneste dag, av oss som skyter. (og har blitt det de siste 50 åra)
    Det er det stedet på buestrengen som man knyter et feste over og et feste under pilens festepunkt.
    Pilen skal ha en viss helling mot pilhyllen. Dette må justeres rett om man bruker tykke innepiler eller tynne utepiler.
    Bare sånn info for morro skyld.
    Lasse :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nokpunktet synes jeg var et fint uttrykk fra Fuggeli. Gav bort en bok med en samling sitater av Fuggeli som julepresang til min mor i år.
    På flere måter er vel dette nokpunktet noe jeg søker på mange områder, men så er det nok viktig at man har noen områder man virkelig utfordrer seg selv og drar strikken så langt den går? Synes begge deler gir livskvalitet på hver sin måte. Hvorvidt man plasserer Hi-Fi i den ene eller den andre kategorien helt tydelig individuelt.

    For min del har alltid Hi-Fi vært i kategorien der jeg søker nokpunktet, men det har for pokker ikke vært lett å komme dit for det. Sett i retroperspektiv var min vei dit å finne ut hvor begrensningene ligger i reproduksjon ved å lytte til oppsett som har dratt strikken så langt det går, og så vurdere hvilke egenskaper som er viktig for meg og oppnå disse i eget oppsett. Nå er jeg i min lyttero på andre året og tankene spinner kun på praktiske løsninger for å enkelt nå streaming og slike løsninger.

    Tipper du får mange gode svar i året som kommer Olav om roen senker seg eller om du må ut på en ny runde. :)

    Ha en fortsatt god jul!
    Takk TrompetN, håper roen fortsetter å hvile over det trompetske hjem! :)

    Gode poenger. Jeg er enig, man trenger ikke nødvendigvis finne noe nokpunkt alltid! Selv er jeg for eksempel aldri helt fornøyd med prestasjonene mine i forskningen jeg holder på med profesjonelt, og det har jeg heller ikke lyst å bli. Den lille misnøyen driver meg til å pushe meg selv fremover, tror jeg. Samtidig som for mye prestasjonspress kan virke lammende også, så jeg prøver å finne en balanse. Og noen har det kanskje slik innenfor hifi også?

    Og jeg er enig: Det er veldig nyttig å lytte hos de som virkelig tøyer strikken så langt det kan gå! Jeg må for eksempel bare ta hatten av for personer som Sluket og The Shy, som etter alle solemerker hadde anlegg som var på ekstremnivået allerede... men som likevel kaster ting ut og bygger opp noe annet i et forsøk på å gjøre det enda bedre. Håper veldig å få hørt begge deres oppsett i løpet av året som kommer.

    Men sånn i prinsippet er nok hifi også for meg et område hvor jeg søker nokpunktet, selv om denne tråden for lengst har forlatt enkelhets-idealet... Det jeg er mest spent for egen del, er om morrison-rundstrålerne vil være musikalske allroundere som også er i stand til å gjengi rytmisk musikk på en tilfredsstillende måte, eller om de primært funker bra for rene akustiske opptak. Hvis de funker for begge deler, kan det være jeg vil nøye meg med bare dem i overskuelig fremtid. Men jeg tror kanskje at smaken min innenfor både musikk og hifi er så bred at jeg vil ønske to diametralt forskjellige systemer, hvis plassen og økonomien tillater det.

    Jeg håper uansett du har rett: At dette året gir meg noen flere svar!
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Som en liten kuriositet kan jeg som har drevet med bueskyting i en del år fortelle at uttrykket Nokpunkt
    blir brukt så godt som hver eneste dag, av oss som skyter. (og har blitt det de siste 50 åra)
    Det er det stedet på buestrengen som man knyter et feste over og et feste under pilens festepunkt.
    Pilen skal ha en viss helling mot pilhyllen. Dette må justeres rett om man bruker tykke innepiler eller tynne utepiler.
    Bare sånn info for morro skyld.
    Lasse :)
    Artig å vite! :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I boksingen har vi noe tilsvarende, vi kaller det knockpunktet. :D

    Uansett, gode tanker fra folket her. Det er viktig å være tilfreds med noe man kaller godt nok, og det er tilsvarende viktig med utvikling og flyttbare målposter slik at vi ikke råtner på rot.
    Men dette ligger i vår natur, egoet, så det går sin egen gang uansett hva vi tenker.

    Det blir aldri godt nok over tid. Tror jeg. Heldigvis?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    Nokpunktet synes jeg var et fint uttrykk fra Fuggeli. Gav bort en bok med en samling sitater av Fuggeli som julepresang til min mor i år.
    På flere måter er vel dette nokpunktet noe jeg søker på mange områder, men så er det nok viktig at man har noen områder man virkelig utfordrer seg selv og drar strikken så langt den går? Synes begge deler gir livskvalitet på hver sin måte. Hvorvidt man plasserer Hi-Fi i den ene eller den andre kategorien helt tydelig individuelt.

    For min del har alltid Hi-Fi vært i kategorien der jeg søker nokpunktet, men det har for pokker ikke vært lett å komme dit for det. Sett i retroperspektiv var min vei dit å finne ut hvor begrensningene ligger i reproduksjon ved å lytte til oppsett som har dratt strikken så langt det går, og så vurdere hvilke egenskaper som er viktig for meg og oppnå disse i eget oppsett. Nå er jeg i min lyttero på andre året og tankene spinner kun på praktiske løsninger for å enkelt nå streaming og slike løsninger.

    Tipper du får mange gode svar i året som kommer Olav om roen senker seg eller om du må ut på en ny runde. :)

    Ha en fortsatt god jul!
    Som jeg var inne på i din tråd, Trompeten: Det finnes to nokpunkter:

    1) Det ene bringer en nærmere ens gud.
    2) Det andre er en distraksjon fra punkt 1.

    Og i tolkningens navn: «Ens gud» er ment bredt; Trompeten foreslo noe sånt som «åndelig», og det passer i mange tilfeller utmerket. Dette har altså ingenting med den eller den religionen og boka å gjøre. Det er heller ikke spesielt «dypt» eller komplisert.

    I noen tilfeller går ens hobby eller jobb kanskje ut over punkt 1?

    Jeg har ingen universaloppskrift på ditt eller datt, men jeg mener likevel at undring og refleksjon hører hjemme i livet vårt. Noen ganger er også HFS et sted for sånt.

    :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nokpunktet synes jeg var et fint uttrykk fra Fuggeli. Gav bort en bok med en samling sitater av Fuggeli som julepresang til min mor i år.
    På flere måter er vel dette nokpunktet noe jeg søker på mange områder, men så er det nok viktig at man har noen områder man virkelig utfordrer seg selv og drar strikken så langt den går? Synes begge deler gir livskvalitet på hver sin måte. Hvorvidt man plasserer Hi-Fi i den ene eller den andre kategorien helt tydelig individuelt.

    For min del har alltid Hi-Fi vært i kategorien der jeg søker nokpunktet, men det har for pokker ikke vært lett å komme dit for det. Sett i retroperspektiv var min vei dit å finne ut hvor begrensningene ligger i reproduksjon ved å lytte til oppsett som har dratt strikken så langt det går, og så vurdere hvilke egenskaper som er viktig for meg og oppnå disse i eget oppsett. Nå er jeg i min lyttero på andre året og tankene spinner kun på praktiske løsninger for å enkelt nå streaming og slike løsninger.

    Tipper du får mange gode svar i året som kommer Olav om roen senker seg eller om du må ut på en ny runde. :)

    Ha en fortsatt god jul!
    Som jeg var inne på i din tråd, Trompeten: Det finnes to nokpunkter:

    1) Det ene bringer en nærmere ens gud.
    2) Det andre er en distraksjon fra punkt 1.

    Og i tolkningens navn: «Ens gud» er ment bredt; Trompeten foreslo noe sånt som «åndelig», og det passer i mange tilfeller utmerket. Dette har altså ingenting med den eller den religionen og boka å gjøre. Det er heller ikke spesielt «dypt» eller komplisert.

    I noen tilfeller går ens hobby eller jobb kanskje ut over punkt 1?

    Jeg har ingen universaloppskrift på ditt eller datt, men jeg mener likevel at undring og refleksjon hører hjemme i livet vårt. Noen ganger er også HFS et sted for sånt.

    :)
    Jeg følger deg et stykke SH, men når du skriver at hobby eller jobb går ut over punkt 1 så forstår jeg at jeg ikke er sikker på hva du mener at punkt 1 er. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    Nokpunktet synes jeg var et fint uttrykk fra Fuggeli. Gav bort en bok med en samling sitater av Fuggeli som julepresang til min mor i år.
    På flere måter er vel dette nokpunktet noe jeg søker på mange områder, men så er det nok viktig at man har noen områder man virkelig utfordrer seg selv og drar strikken så langt den går? Synes begge deler gir livskvalitet på hver sin måte. Hvorvidt man plasserer Hi-Fi i den ene eller den andre kategorien helt tydelig individuelt.

    For min del har alltid Hi-Fi vært i kategorien der jeg søker nokpunktet, men det har for pokker ikke vært lett å komme dit for det. Sett i retroperspektiv var min vei dit å finne ut hvor begrensningene ligger i reproduksjon ved å lytte til oppsett som har dratt strikken så langt det går, og så vurdere hvilke egenskaper som er viktig for meg og oppnå disse i eget oppsett. Nå er jeg i min lyttero på andre året og tankene spinner kun på praktiske løsninger for å enkelt nå streaming og slike løsninger.

    Tipper du får mange gode svar i året som kommer Olav om roen senker seg eller om du må ut på en ny runde. :)

    Ha en fortsatt god jul!
    Som jeg var inne på i din tråd, Trompeten: Det finnes to nokpunkter:

    1) Det ene bringer en nærmere ens gud.
    2) Det andre er en distraksjon fra punkt 1.

    Og i tolkningens navn: «Ens gud» er ment bredt; Trompeten foreslo noe sånt som «åndelig», og det passer i mange tilfeller utmerket. Dette har altså ingenting med den eller den religionen og boka å gjøre. Det er heller ikke spesielt «dypt» eller komplisert.

    I noen tilfeller går ens hobby eller jobb kanskje ut over punkt 1?

    Jeg har ingen universaloppskrift på ditt eller datt, men jeg mener likevel at undring og refleksjon hører hjemme i livet vårt. Noen ganger er også HFS et sted for sånt.

    :)
    Jeg følger deg et stykke SH, men når du skriver at hobby eller jobb går ut over punkt 1 så forstår jeg at jeg ikke er sikker på hva du mener at punkt 1 er. :)
    Jeg tror man kan tolke det som at man er heldig hvis både jobb og hobby utfyller og utgjør en balanse i det som er ens livsfilosofi.

    Hvordan skal man velge hvis man ikke har noen filosofi i det hele tatt?

    Og så må man se at det er noe større enn en selv; «jeg» er verken et fullt mål eller livsfilosofi.

    Igjen: Dette er ikke noe forsøk på å være dyp eller «filosofisk». Jeg tror «uskolerte» ofte har en god intuitiv forståelse av slike poeng.

    :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hmmm... Tror jeg forstår litt mer nå.

    En av det jeg er helt sikker på at jeg er enig med meg selv i er at du snart må få deg din egen tråd som du kan skrible fritt om både det ene og det andre i. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    En klage over moderne byarkitektur

    Hepp folkens. Laber aktivitet i tråden i det siste. Jeg venter fortsatt på å få to par fancy-schmancy høyttalere med vidt forskjellig spredningsprinsipp i hende, som kommer utover våren. Blir spennende.

    Men når jeg nå skriver er det egentlig for å annonsere en nyhet for mine audiofile brødre: Det Olav2ske hjem vil forflytte seg østover i løpet av våren! Kjæresten min har vært så heldig å få en kremjobb i Oslo, og som den myke tøflusen jeg er følger jeg med, siden jeg har mulighet til å jobbe både østpå og vestpå. I det store og hele synes jeg det er hyggelig, siden jeg jo kommer fra Oslo/Bærum og ikke alltid synes regnet i Bergen er like festlig. Likevel blir det også vemodig. I en innledende fase kommer vi til å bo hos foreldrene mine som har en ekstra hybel i kjellern, og jeg kommer til å beholde leiligheten i Bergen en god stund, siden jeg må pendle fram og tilbake pga jobboppdrag. Så fram til jeg forlater Bergen håper jeg å få besøkt en del flere hifi-folk i området, og kan forhåpentligvis invitere folk på demo selv også.

    **************

    Men så, en klage. Kjæresten og jeg vil jo ikke bo hos foreldrene mine til evig tid. Og både min kjære og jeg er urbane vesener som får fred og harmoni i sjela av skitne gater, støyende trikker og bråkete naboer. Derfor blir det etter all sannsynlighet en leilighet i sentrumsnære områder. Har begynt å snuse forsiktig på Finn etter aktuelle leiligheter. Og altså: Moderne byarkitektur, eller interiørarkitektur, eller hva man skal kalle det, er ute å kjøre. Rett og slett. Det gjelder ikke minst fra et hifi-perspektiv!

    Omtrent alle leilighetene jeg ser på innenfor mitt prissegment ser ut til å ha blitt endevendt for å bygges om til å ha så mange rom som mulig. 2-roms har blitt 3-roms. 3-roms har blitt 4-roms. 4-roms har blitt 5-roms. Osv. Årsaken er nok i stor grad utbyggere eller eiere som ønsker profitt, og som tenker at man tjener mer på å ha flere rom. Eller som leier dem ut til hybler, kollektiv osv. Og kanskje har det noe med kulturelle normer å gjøre, der vi ønsker mer privatliv og foretrekker flere små rom fremfor store fellesrom?

    Fra et hifi-perspektiv er dette ofte problematisk. Det som skjer da er at de store stuene, som ofte var symmetriske og fine og med stort volum, blir delt opp i mindre rom. Disse rommene er sjelden symmetriske, og gjør det særdeles vanskelig å få plassert stereotriangelet på en måte som gjør at refleksjonene blir like. Her er feks en plantegning over en leilighet kjæresten min ble litt begeistra for:

    BFF6E511-A99B-479F-8F33-8C5509B3AE03.jpg


    Hva pokker gjør det der lille fisle-soverommet der, i den enden av stua!? Fysj og fy! Konsekvensen av å putte inn et sånt soverom der, med en vegg som attpåtil ikke er rett, er at det blir helt umulig å finne et sted å plassere stereotriangelet i stua som gjør at refleksjonene blir 100 prosent symmetriske. Og i tillegg blir det potensielle volumet i stua/lytterommet drastisk redusert, som går ut over muligheten til både å redusere de (for) tidlige refleksjonene og få en fyldig og deilig etterklang.

    Nå går det selvfølgelig an å fjerne den veggen, og bygge om til én stor stue igjen. Men poenget er at dette går igjen, og igjen og igjen, overalt. Det virker som det er veldig få store fellesrom i moderne leiligheter, alt er presset sammen til mange små rom. Det går utover akustikken og muligheten til å få til knall hifi-lyd, og er kanskje litt trist sånn sosialt også.

    (og takhøyden i moderne leiligheter og hus, da... et annet trist kapittel)

    En annen ting er interiøret: Å se gjennom leiligheter på Finn er en øvelse i hvilke interiørtrender som gjelder (eller hvilke interiørtrender eiendomsmeglerne tror selger, i det minste). Her er en leilighet som kom opp i Finn-søket nettopp nå:

    C0296799-0D46-4DE4-9161-B8EC318C02DC.jpg


    Denne leiligheten har faktisk bevart et stort fellesrom. Men innredningen, da! Så kaldt og stivt. Bare harde flater, overalt. Jeg kan nesten spå hvordan et anlegg ville hørtes ut i dette rommet slik det ser ut nå: Hardt og livløst. Men tenk om man bare la et vegg til vegg teppe over hele gulvet, feks. Og noen bokhyller og malerier på veggene. En sofa av tøy, med fyll, ikke skinn. Plutselig blir det et rom jeg lett kan tenke meg kan bli innbydende til musikk.

    Men nå skriver jeg meg bort her... har fortsatt ikke offentliggjort det på jobben at det blir skifte av beite, så kanskje derfor jeg skriver så utfyllende her om frustrasjonene mine når jeg ser på leiligheter på Finn! Uansett er det en ting som er veldig artig denne gangen: For første gang skal jeg kjøpe leilighet med akustikk og hifi i tankene. Det har jeg aldri gjort før. Artig og spennende.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    Hepp folkens. Laber aktivitet i tråden i det siste. Jeg venter fortsatt på å få to par fancy-schmancy høyttalere med vidt forskjellig spredningsprinsipp i hende, som kommer utover våren. Blir spennende.

    Men når jeg nå skriver er det egentlig for å annonsere en nyhet for mine audiofile brødre: Det Olav2ske hjem vil forflytte seg østover i løpet av våren! Kjæresten min har vært så heldig å få en kremjobb i Oslo, og som den myke tøflusen jeg er følger jeg med, siden jeg har mulighet til å jobbe både østpå og vestpå. I det store og hele synes jeg det er hyggelig, siden jeg jo kommer fra Oslo/Bærum og ikke alltid synes regnet i Bergen er like festlig. Likevel blir det også vemodig. I en innledende fase kommer vi til å bo hos foreldrene mine som har en ekstra hybel i kjellern, og jeg kommer til å beholde leiligheten i Bergen en god stund, siden jeg må pendle fram og tilbake pga jobboppdrag. Så fram til jeg forlater Bergen håper jeg å få besøkt en del flere hifi-folk i området, og kan forhåpentligvis invitere folk på demo selv også.

    **************

    Men så, en klage. Kjæresten og jeg vil jo ikke bo hos foreldrene mine til evig tid. Og både min kjære og jeg er urbane vesener som får fred og harmoni i sjela av skitne gater, støyende trikker og bråkete naboer. Derfor blir det etter all sannsynlighet en leilighet i sentrumsnære områder. Har begynt å snuse forsiktig på Finn etter aktuelle leiligheter. Og altså: Moderne byarkitektur, eller interiørarkitektur, eller hva man skal kalle det, er ute å kjøre. Rett og slett. Det gjelder ikke minst fra et hifi-perspektiv!

    Omtrent alle leilighetene jeg ser på innenfor mitt prissegment ser ut til å ha blitt endevendt for å bygges om til å ha så mange rom som mulig. 2-roms har blitt 3-roms. 3-roms har blitt 4-roms. 4-roms har blitt 5-roms. Osv. Årsaken er nok i stor grad utbyggere eller eiere som ønsker profitt, og som tenker at man tjener mer på å ha flere rom. Eller som leier dem ut til hybler, kollektiv osv. Og kanskje har det noe med kulturelle normer å gjøre, der vi ønsker mer privatliv og foretrekker flere små rom fremfor store fellesrom?

    Fra et hifi-perspektiv er dette ofte problematisk. Det som skjer da er at de store stuene, som ofte var symmetriske og fine og med stort volum, blir delt opp i mindre rom. Disse rommene er sjelden symmetriske, og gjør det særdeles vanskelig å få plassert stereotriangelet på en måte som gjør at refleksjonene blir like. Her er feks en plantegning over en leilighet kjæresten min ble litt begeistra for:

    Vis vedlegget 476847

    Hva pokker gjør det der lille fisle-soverommet der, i den enden av stua!? Fysj og fy! Konsekvensen av å putte inn et sånt soverom der, med en vegg som attpåtil ikke er rett, er at det blir helt umulig å finne et sted å plassere stereotriangelet i stua som gjør at refleksjonene blir 100 prosent symmetriske. Og i tillegg blir det potensielle volumet i stua/lytterommet drastisk redusert, som går ut over muligheten til både å redusere de (for) tidlige refleksjonene og få en fyldig og deilig etterklang.

    Nå går det selvfølgelig an å fjerne den veggen, og bygge om til én stor stue igjen. Men poenget er at dette går igjen, og igjen og igjen, overalt. Det virker som det er veldig få store fellesrom i moderne leiligheter, alt er presset sammen til mange små rom. Det går utover akustikken og muligheten til å få til knall hifi-lyd, og er kanskje litt trist sånn sosialt også.

    (og takhøyden i moderne leiligheter og hus, da... et annet trist kapittel)

    En annen ting er interiøret: Å se gjennom leiligheter på Finn er en øvelse i hvilke interiørtrender som gjelder (eller hvilke interiørtrender eiendomsmeglerne tror selger, i det minste). Her er en leilighet som kom opp i Finn-søket nettopp nå:

    Vis vedlegget 476856

    Denne leiligheten har faktisk bevart et stort fellesrom. Men innredningen, da! Så kaldt og stivt. Bare harde flater, overalt. Jeg kan nesten spå hvordan et anlegg ville hørtes ut i dette rommet slik det ser ut nå: Hardt og livløst. Men tenk om man bare la et vegg til vegg teppe over hele gulvet, feks. Og noen bokhyller og malerier på veggene. En sofa av tøy, med fyll, ikke skinn. Plutselig blir det et rom jeg lett kan tenke meg kan bli innbydende til musikk.

    Men nå skriver jeg meg bort her... har fortsatt ikke offentliggjort det på jobben at det blir skifte av beite, så kanskje derfor jeg skriver så utfyllende her om frustrasjonene mine når jeg ser på leiligheter på Finn! Uansett er det en ting som er veldig artig denne gangen: For første gang skal jeg kjøpe leilighet med akustikk og hifi i tankene. Det har jeg aldri gjort før. Artig og spennende.
    Velkommen tilbake!

    Du får bare tapetsere veggene med bøker og fylle på med persiske tepper så blir det litt mindre klinisk og bedre akustisk ;)

    For øvrig er vel boligprisene i Oslo omtrent det dobbelte av prisnivået i Bergen? :(
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Svart-hvitt! Ja, sånn boligprismessig er det ikke optimalt å flytte fra Bergen til Oslo. På den annen side tror jeg at jeg har en leilighet som ligger såpass bra til i Bergen at den vil være relativt lett å selge, selv i tregt marked. Og et tregere marked i Oslo gjør det kanskje mulig å gjøre noen gode kjøp? (gitt at man er villig til å klare seg uten ting som balkong med sjøutsikt, heis og garasje). Og hvem vet, kanskje mine preferanser for færre men større rom er uvanlige, slik at det blir færre om beinet på de leilighetene jeg får lyst på? Krysser fingrene!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.473
    Antall liker
    3.747
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er dere helt låst til Oslo? Det finnes mye fint i feks Lillestrøm med god kommunikasjon til Oslo.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Er dere helt låst til Oslo? Det finnes mye fint i feks Lillestrøm med god kommunikasjon til Oslo.
    Takk for tips, Vidar! Nei, helt låst er vi ikke :) Nå skal vi først flytte inn hos foreldrene mine så smått, og så må vi finne ut hvor lenge vi skal beholde leiligheten i Bergen. Og så blir det å tenke mer seriøst på boligkjøp. Skal ikke utelukke at det kan bli noe utenfor bygrensene også!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    Takk, Svart-hvitt! Ja, sånn boligprismessig er det ikke optimalt å flytte fra Bergen til Oslo. På den annen side tror jeg at jeg har en leilighet som ligger såpass bra til i Bergen at den vil være relativt lett å selge, selv i tregt marked. Og et tregere marked i Oslo gjør det kanskje mulig å gjøre noen gode kjøp? (gitt at man er villig til å klare seg uten ting som balkong med sjøutsikt, heis og garasje). Og hvem vet, kanskje mine preferanser for færre men større rom er uvanlige, slik at det blir færre om beinet på de leilighetene jeg får lyst på? Krysser fingrene!
    Du er fra Bærum? Mye bra, mer moderat priset der enn i Oslo. Finne noe i nærheten av tog eller t-bane?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.044
    Antall liker
    4.899
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    He he!
    Problemet er vel at leilighetene er tilpasset tilflyttede, som danner småbarnsfamilier, og skal huse sine kjære familier når de kommer på besøk for å beundre suksessen:)

    Med det sagt kommer den ene boligen i rekka her på risløkka for salg på vårparten, de flytter til Bergen;) Kanskje dere bytter?
    Du får stikke innom meg her å sjekke ut bolig å lyd når det passer deg Olav2.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Svart-hvitt! Ja, sånn boligprismessig er det ikke optimalt å flytte fra Bergen til Oslo. På den annen side tror jeg at jeg har en leilighet som ligger såpass bra til i Bergen at den vil være relativt lett å selge, selv i tregt marked. Og et tregere marked i Oslo gjør det kanskje mulig å gjøre noen gode kjøp? (gitt at man er villig til å klare seg uten ting som balkong med sjøutsikt, heis og garasje). Og hvem vet, kanskje mine preferanser for færre men større rom er uvanlige, slik at det blir færre om beinet på de leilighetene jeg får lyst på? Krysser fingrene!
    Du er fra Bærum? Mye bra, mer moderat priset der enn i Oslo. Finne noe i nærheten av tog eller t-bane?
    Jeg er bæring by birth, men Oslopatriot by choice... :) Altså, er veldig glad i Oslo egentlig. Men foreldrene mine bor på Høvik. Hvis det blir Bærum ville det ideelle være å finne noe i nærheten av dem, men området her er jo ikke det billigste i Bærum heller.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    He he!
    Problemet er vel at leilighetene er tilpasset tilflyttede, som danner småbarnsfamilier, og skal huse sine kjære familier når de kommer på besøk for å beundre suksessen:)

    Med det sagt kommer den ene boligen i rekka her på risløkka for salg på vårparten, de flytter til Bergen;) Kanskje dere bytter?
    Du får stikke innom meg her å sjekke ut bolig å lyd når det passer deg Olav2.
    Nice! Risløkka er jo superhyggelig! Hvor stor er leiligheten deres og hvor mange er de? Boligbytte mellom matchende boliger (evt. med mellomlegg) er jo den mest rasjonelle måten å ordne slikt på, rent økonomisk sett.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.044
    Antall liker
    4.899
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    He he!
    Problemet er vel at leilighetene er tilpasset tilflyttede, som danner småbarnsfamilier, og skal huse sine kjære familier når de kommer på besøk for å beundre suksessen:)

    Med det sagt kommer den ene boligen i rekka her på risløkka for salg på vårparten, de flytter til Bergen;) Kanskje dere bytter?
    Du får stikke innom meg her å sjekke ut bolig å lyd når det passer deg Olav2.
    Nice! Risløkka er jo superhyggelig! Hvor stor er leiligheten deres og hvor mange er de? Boligbytte mellom matchende boliger (evt. med mellomlegg) er jo den mest rasjonelle måten å ordne slik på økonomisk sett.
    Du bet på umiddelbart;) Flott!
    Trenger en lydnisse til i rekka da jeg føler meg ensom:cool: Ja det er fantastisk beliggenhet med bane, buss, flybuss, butikker og alt du trenger i umiddelbar nærhet. De bygger snart nye økern portal, som innebærer kjøpesenter, kino, badeland osv. Et stopp unna.

    Ca 100m2 primær fra 97 med garasje, bod og ekstremt hyggelige omgivelser i enveiskjørt gate med Refstad plass rett over.
    Flotte mennesker i rekka.

    S/H har jo vært her så han kan sikkert si noe om det?:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    He he!
    Problemet er vel at leilighetene er tilpasset tilflyttede, som danner småbarnsfamilier, og skal huse sine kjære familier når de kommer på besøk for å beundre suksessen:)

    Med det sagt kommer den ene boligen i rekka her på risløkka for salg på vårparten, de flytter til Bergen;) Kanskje dere bytter?
    Du får stikke innom meg her å sjekke ut bolig å lyd når det passer deg Olav2.
    Nice! Risløkka er jo superhyggelig! Hvor stor er leiligheten deres og hvor mange er de? Boligbytte mellom matchende boliger (evt. med mellomlegg) er jo den mest rasjonelle måten å ordne slik på økonomisk sett.
    Du bet på umiddelbart;) Flott!
    Trenger en lydnisse til i rekka da jeg føler meg ensom:cool: Ja det er fantastisk beliggenhet med bane, buss, flybuss, butikker og alt du trenger i umiddelbar nærhet. De bygger snart nye økern portal, som innebærer kjøpesenter, kino, badeland osv. Et stopp unna.

    Ca 100m2 primær fra 97 med garasje, bod og ekstremt hyggelige omgivelser i enveiskjørt gate med Refstad plass rett over.
    Flotte mennesker i rekka.

    S/H har jo vært her så han kan sikkert si noe om det?:)
    Høres bra ut! Men spontant er jeg nok redd det blir noe utenfor prissjiktet vårt, hvis det er 100 m2 OG garasje... (unødvendig utgift for en bilfri miljøfrik som meg, hehe). Men hvem vet! Hvis vi får til et besøk går det jo an å prate om det :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Steikje, du ender opp som værflyktning altså? Gratulerer!

    Hva er oddsen for at vi får se to par uprøvde høyttalerpar på brukten i disse dager? "Egenkapital" er alle dyre tings største mareritt!
    Hvis du virkelig er Tøflus som du sier, så er det bare å selge mens dem er ny. Fruen din vil være enig, da slipper dere å kåle med å finne en "hifi-vennlig" kåk.
    Smack Bang, to fluer i én smekk- happy wife, happy life! :D;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Steikje, du ender opp som værflyktning altså? Gratulerer!

    Hva er oddsen for at vi får se to par uprøvde høyttalerpar på brukten i disse dager? "Egenkapital" er alle dyre tings største mareritt!
    Hvis du virkelig er Tøflus som du sier, så er det bare å selge mens dem er ny. Fruen din vil være enig, da slipper dere å kåle med å finne en "hifi-vennlig" kåk.
    Smack Bang, to fluer i én smekk- happy wife, happy life! :D;)
    Hehe, takk for gode råd, Coolio! Men altså, hifi er for viktig til å holde på med slik kortsiktige kjøp og salg... :) Har jo kjøpt disse høyttalerne for ideelt sett å ha dem 20 år fram. Noe egenkapital har jeg heldigvis klart å bygge opp. Så får vi se hvor langt det rekker!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gratulerer med ny jobb i husstanden. Perfekt, da har du allerede et høyttalerpar i hver by. :D
    Å være en urban Hi-Fijeger i Oslo er ingen dans på roser for tiden. Lytterommet vokser proporsjonalt med at prisen synker for hver kilometer utenfor Oslogrensa og dessverre omvendt. :-/
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.872
    Antall liker
    5.781
    Sted
    oslo
    Omtrent alle leilighetene jeg ser på innenfor mitt prissegment ser ut til å ha blitt endevendt for å bygges om til å ha så mange rom som mulig. 2-roms har blitt 3-roms. 3-roms har blitt 4-roms. 4-roms har blitt 5-roms. Osv. Årsaken er nok i stor grad utbyggere eller eiere som ønsker profitt, og som tenker at man tjener mer på å ha flere rom. Eller som leier dem ut til hybler, kollektiv osv. Og kanskje har det noe med kulturelle normer å gjøre, der vi ønsker mer privatliv og foretrekker flere små rom fremfor store fellesrom?

    Nå går det selvfølgelig an å fjerne den veggen, og bygge om til én stor stue igjen. Men poenget er at dette går igjen, og igjen og igjen, overalt. Det virker som det er veldig få store fellesrom i moderne leiligheter, alt er presset sammen til mange små rom. Det går utover akustikken og muligheten til å få til knall hifi-lyd, og er kanskje litt trist sånn sosialt også.
    -------
    En annen ting er interiøret: Å se gjennom leiligheter på Finn er en øvelse i hvilke interiørtrender som gjelder (eller hvilke interiørtrender eiendomsmeglerne tror selger, i det minste). Her er en leilighet som kom opp i Finn-søket nettopp nå:

    Denne leiligheten har faktisk bevart et stort fellesrom. Men innredningen, da! Så kaldt og stivt. Bare harde flater, overalt. Jeg kan nesten spå hvordan et anlegg ville hørtes ut i dette rommet slik det ser ut nå: Hardt og livløst. Men tenk om man bare la et vegg til vegg teppe over hele gulvet, feks. Og noen bokhyller og malerier på veggene. En sofa av tøy, med fyll, ikke skinn. Plutselig blir det et rom jeg lett kan tenke meg kan bli innbydende til musikk.
    Kjøp av leilighet nr.2 for konvertering til utleiebolig/maurtue for desperate studenter var jo sin tids bitcoinhysteri her i oslo!
    Var ikke måte på hvor lett det var å bli rik, og til og med bestemødre spurte om hvordan de skulle få investert i sin egen lille utleieleilighet under julemiddagen.

    Nå er de gode tidene forbi, og markedet flommer over av "nyoppussede" leiligheter med nok soverom til å huse et helt polsk arbeidslag pluss venner og familie.

    når det kommer til den sterile fremtoningen til leilighetene på finn, så er meglernes råd å tømme dem mest mulig, slik at folk ikke skal bli distrahert av stygge møbler og dårlige løsninger, og heller fokusere på hvor lyst og luftig det føles ;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ny jobb i husstanden. Perfekt, da har du allerede et høyttalerpar i hver by. :D
    Å være en urban Hi-Fijeger i Oslo er ingen dans på roser for tiden. Lytterommet vokser proporsjonalt med at prisen synker for hver kilometer utenfor Oslogrensa og dessverre omvendt. :-/
    Det er mitt inntrykk også, dessverre. Men finnes fortsatt noen leiligheter man kan finne, da, med overdimensjonerte stuer og høye tak. Men det går jo gjerne ut over antallet rom i leiligheten, og mer kvadrat koster mer penger.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp av leilighet nr.2 for konvertering til utleiebolig/maurtue for desperate studenter var jo sin tids bitcoinhysteri her i oslo!
    Var ikke måte på hvor lett det var å bli rik, og til og med bestemødre spurte om hvordan de skulle få investert i sin egen lille utleieleilighet under julemiddagen.

    Nå er de gode tidene forbi, og markedet flommer over av "nyoppussede" leiligheter med nok soverom til å huse et helt polsk arbeidslag pluss venner og familie.

    når det kommer til den sterile fremtoningen til leilighetene på finn, så er meglernes råd å tømme dem mest mulig, slik at folk ikke skal bli distrahert av stygge møbler og dårlige løsninger, og heller fokusere på hvor lyst og luftig det føles ;)
    Godt poeng. Den nye forskriften som gjorde det vanskeligere å kjøpe leilighet nr. 2 til utleieformål kom ikke en dag for tidlig! Noen av eksemplene jeg har sett på Finn er helt bisarre, der "soverom" nærmest snirkler seg rundt hverandre som pølser for å maksimere plassen. Ang interiør og meglere: Det har du nok rett i!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Nokpunktet synes jeg var et fint uttrykk fra Fuggeli. Gav bort en bok med en samling sitater av Fuggeli som julepresang til min mor i år.
    På flere måter er vel dette nokpunktet noe jeg søker på mange områder, men så er det nok viktig at man har noen områder man virkelig utfordrer seg selv og drar strikken så langt den går? Synes begge deler gir livskvalitet på hver sin måte. Hvorvidt man plasserer Hi-Fi i den ene eller den andre kategorien helt tydelig individuelt.

    For min del har alltid Hi-Fi vært i kategorien der jeg søker nokpunktet, men det har for pokker ikke vært lett å komme dit for det. Sett i retroperspektiv var min vei dit å finne ut hvor begrensningene ligger i reproduksjon ved å lytte til oppsett som har dratt strikken så langt det går, og så vurdere hvilke egenskaper som er viktig for meg og oppnå disse i eget oppsett. Nå er jeg i min lyttero på andre året og tankene spinner kun på praktiske løsninger for å enkelt nå streaming og slike løsninger.

    Tipper du får mange gode svar i året som kommer Olav om roen senker seg eller om du må ut på en ny runde. :)

    Ha en fortsatt god jul!
    Takk TrompetN, håper roen fortsetter å hvile over det trompetske hjem! :)

    Gode poenger. Jeg er enig, man trenger ikke nødvendigvis finne noe nokpunkt alltid! Selv er jeg for eksempel aldri helt fornøyd med prestasjonene mine i forskningen jeg holder på med profesjonelt, og det har jeg heller ikke lyst å bli. Den lille misnøyen driver meg til å pushe meg selv fremover, tror jeg. Samtidig som for mye prestasjonspress kan virke lammende også, så jeg prøver å finne en balanse. Og noen har det kanskje slik innenfor hifi også?

    Og jeg er enig: Det er veldig nyttig å lytte hos de som virkelig tøyer strikken så langt det kan gå! Jeg må for eksempel bare ta hatten av for personer som Sluket og The Shy, som etter alle solemerker hadde anlegg som var på ekstremnivået allerede... men som likevel kaster ting ut og bygger opp noe annet i et forsøk på å gjøre det enda bedre. Håper veldig å få hørt begge deres oppsett i løpet av året som kommer.

    Men sånn i prinsippet er nok hifi også for meg et område hvor jeg søker nokpunktet, selv om denne tråden for lengst har forlatt enkelhets-idealet... Det jeg er mest spent for egen del, er om morrison-rundstrålerne vil være musikalske allroundere som også er i stand til å gjengi rytmisk musikk på en tilfredsstillende måte, eller om de primært funker bra for rene akustiske opptak. Hvis de funker for begge deler, kan det være jeg vil nøye meg med bare dem i overskuelig fremtid. Men jeg tror kanskje at smaken min innenfor både musikk og hifi er så bred at jeg vil ønske to diametralt forskjellige systemer, hvis plassen og økonomien tillater det.

    Jeg håper uansett du har rett: At dette året gir meg noen flere svar!
    Hei igjen Olav :) lenge siden sist.

    Det du trenger, er å utvikle et eget system ala beolab 90, hvor du kan variere selv ut i fra humør. Da trenger du kun 1 system :) spesielt om du kombinerer med flyttbare akustikk tiltak så blir det enda bedre.
    Jeg driver å dabbler i noe ala dette på fritiden ( og andre ting selvsagt).
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får en følelse av at Olav smyger seg stille her inne og følger med.. Men spente er vi, kommer det nye høyttalere? Og når...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hehe:) Hyggelig med engasjement i tråden i mitt fravær! Vel, oppdatering siden sist: Det er flytting på gang! Og det tar mesteparten av energien. Mens jeg skriver dette sitter jeg på kontoret i Bergen og hører på Rimski-Korsakov med Fritz Reiner og Chicago Symphony Orchestra.

    65eee5da68915cdf407da48835ccd77b7be00509.jpg


    Har vasket og malt og pusset opp hele leiligheten før salg, og i går ble det stylet til det ugjenkjennelige av en hyggelig hipster-fyr med helt annen estetisk smak enn meg... så nå er det nærmest ubeboelig der. Inntil videre camper jeg derfor døgnet rundt på kontoret, med en oppblåsbar madrass ++. Funker faktisk. Siden jeg er alene på jobben spiller jeg så høyt jeg bare vil ;)

    Så det blir en del pendling mellom Bergen og Oslo de neste par månedene.

    Og rekkehus i Oslo er kjøpt inn! Ble en liten toetasjers bolig i et superhyggelig borettslag midt i Oslos ukjente perle, Holmlia... som jeg tror og håper er bedre enn sitt rykte. De neste årene kommer jeg til å ha denne utsikten når jeg prater skit på HFS:

    _1287865077.jpg


    Og hifien da? Vel, her får jeg faktisk virkeliggjort min drøm om å ha to ulike anlegg med vidt forskjellig tilnærming og filosofi! I et av rommene i andre etasje blir det kombinert hjemmekontor og man-cave. Der blir det Dutch & Dutch! (og kanskje akustikk-tiltak). De er på vei nå as we speak. Ble en kraftig forsinkelse på dem også, men nå er de endelig ferdigprodusert og på vei. I det opsettet er målet å få til maksimalt innblikk i opptaket.

    Og i stuen... der er planen å ha rundstrålere. Men der er det fortsatt forsinkelser og utsettelser. De kommer nok til slutt, men denne ventingen på dem har blit en via dolorosa. Men tror det blir bra til slutt, og at de kan virkeliggjøre ønsket mitt om et anlegg som ikke bare gir innblikk i opptaket men gjenskaper illusjonen av at musikerne sitter og spiller i mitt eget rom.

    Forøvrig er livet bra. Er meget lei maling og oppussing nå, men krysser fingrene for at vi får det igjen med renter ved salget. Innimellom prøver jeg i hvert fall å få hørt musikk.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.706
    Antall liker
    70.277
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt å høre at det står bra til, og du ender opp med en strålende utsikt på Holmlia. Verre er det at de spennende godsakene øyensynlig ikke dukker før du er vel installert på feile siden av fjellene :mad::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn