Tips til basstårn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det var litt av et oppsett 8x12_TOM hadde. Rommet var i klassen ekstremtdempet og dette er totalt anderledes akustisk i forhold til musikkrommet mitt og i stuen til H.R. Det man hører er det som er på opptaket, ingen mer. Hjemme hos meg spiller mitt rommet litt med og klang/reflelskonene farger lyden. Her blir rom bidraget 100% fjernet og man sitter igjen med den nakende sannhet formidlet fra cdplata. Har også besøkt Tangen tidligere som også har et slikt ekstremtdempet rom og det er veldig andreledes til hva jeg vant til.
    Hva man foretrekker er en smakssak. Jeg vet at jeg har endel forvrengning, stående bølger og rombiddrag hjemme, så får
    vi se om det blir mere demping eller diffusjon i musikkrommet. Trengte noen minutter for å avklimatisert meg før rommet og ble venner. Bassen var nøytral og homogen. Den var ikke satt opp for å imponere, men for å være troverdig. Bassen hørte man ikke hvor kom fra i rommet, den bare var der og det var holografien, oppløsningen, dynamikken og musikken fra fronthøyttalene som sjal fokuset.

    Tusen takk for at jeg fikk komme:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trodde ikke 8x12_TOM hadde så mye demping. At det var et par på sidene, noe i taket mellom høyttalerne og lytteposisjonen og hjørnebassfellene i front. Er det betydelig mer enn det?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Trodde ikke 8x12_TOM hadde så mye demping. At det var et par på sidene, noe i taket mellom høyttalerne og lytteposisjonen og hjørnebassfellene i front. Er det betydelig mer enn det?
    Det har nok kommet inn noen flere tilltak, men som hovedsaklig har innvirkning fra 150z og nedover
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trodde ikke 8x12_TOM hadde så mye demping. At det var et par på sidene, noe i taket mellom høyttalerne og lytteposisjonen og hjørnebassfellene i front. Er det betydelig mer enn det?
    Det har nok kommet inn noen flere tilltak, men som hovedsaklig har innvirkning fra 150z og nedover
    Ok. Så egentlig ikke så mye demping da fra mellomtone og opp.

    Korrigerer du med DEQX i lytteposisjonen over bassområdet? Altså slik du også korrigerer for rommet og ikke utelukkende direktelyden til høyttalerne.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Trodde ikke 8x12_TOM hadde så mye demping. At det var et par på sidene, noe i taket mellom høyttalerne og lytteposisjonen og hjørnebassfellene i front. Er det betydelig mer enn det?
    Det har nok kommet inn noen flere tilltak, men som hovedsaklig har innvirkning fra 150z og nedover
    Ok. Så egentlig ikke så mye demping da fra mellomtone og opp.

    Korrigerer du med DEQX i lytteposisjonen over bassområdet? Altså slik du også korrigerer for rommet og ikke utelukkende direktelyden til høyttalerne.
    Så store tiltak jeg har gjort for å bedre kontrollen i bassen har helt sikkert noe innvirkning i resten av frekvensområdet også
    All korrigering blir utført med mikrofonen i lytteposisjonen.

    Dette er ingen unnskyldning for prestasjonen i går, men kan si så mye at vi brukte en et år gammel korrigering som var fra før mange av mine siste tiltak. En korrigering som jeg må bruke eq for å rette opp. Det vil si at det den gamle korrigeringen har korrigert opp må jeg ta ned med eq, og motsatt. Fronthøyttalerene er blitt flyttet på og det er også en ny type diskant.

    Det ville forundre meg ganske mye hvis det ikke skulle bli vesentlig bedre med en ny runde med kalibrering. Mente det spillte såpass greit (I hvert fall i bassen)at det var ok å gi John_Harald en prøvelytt på dette bass-systemet også.

    Nesten litt flau over at jeg ikke har det mer på stell, men kan unnskylde meg litt med at tiden i rommet blir brukt til 99% musikklytting:)
    En annen ting er at jeg gjerne ville hatt EHED med på dette da jeg ikke er sikker på om DEQX oppfører seg helt som den skal, og EHED er en travelt opptatt man.
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.155
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    En diyers forbannelse det 8x12. Man er alltid på vei et sted og det resulterer jo at tidvis er ting nesten der og av og til langt i fra. Andre ganger er ting i vater. Det er en edel kunst å kunne høre potensialet i et system underveis.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trodde ikke 8x12_TOM hadde så mye demping. At det var et par på sidene, noe i taket mellom høyttalerne og lytteposisjonen og hjørnebassfellene i front. Er det betydelig mer enn det?
    Det har nok kommet inn noen flere tilltak, men som hovedsaklig har innvirkning fra 150z og nedover
    Ok. Så egentlig ikke så mye demping da fra mellomtone og opp.

    Korrigerer du med DEQX i lytteposisjonen over bassområdet? Altså slik du også korrigerer for rommet og ikke utelukkende direktelyden til høyttalerne.
    Så store tiltak jeg har gjort for å bedre kontrollen i bassen har helt sikkert noe innvirkning i resten av frekvensområdet også
    All korrigering blir utført med mikrofonen i lytteposisjonen.

    Dette er ingen unnskyldning for prestasjonen i går, men kan si så mye at vi brukte en et år gammel korrigering som var fra før mange av mine siste tiltak. En korrigering som jeg må bruke eq for å rette opp. Det vil si at det den gamle korrigeringen har korrigert opp må jeg ta ned med eq, og motsatt. Fronthøyttalerene er blitt flyttet på og det er også en ny type diskant.

    Det ville forundre meg ganske mye hvis det ikke skulle bli vesentlig bedre med en ny runde med kalibrering. Mente det spillte såpass greit (I hvert fall i bassen)at det var ok å gi John_Harald en prøvelytt på dette bass-systemet også.

    Nesten litt flau over at jeg ikke har det mer på stell, men kan unnskylde meg litt med at tiden i rommet blir brukt til 99% musikklytting:)
    En annen ting er at jeg gjerne ville hatt EHED med på dette da jeg ikke er sikker på om DEQX oppfører seg helt som den skal, og EHED er en travelt opptatt man.
    Hei. Har hå kommet meg hjem fra hyttetur, har fått summet meg litt og slipper å skrive på mobilen.
    Er utrolig glad for at jeg tok turen til Langesund, for min del var det veldig lærerikt :)
    Det er ikke så mange her på Sentralen som har gjort så mange tiltak for å tilpasse lyden egne preferanser som det 8x12_TOM har gjort og du skal ha all ære for det.
    Når man først kjører aktivt 3-veis, så var det godt å se at 8x12_TOM hadde valgt en skikkelig og også kostbar løsning med DP-effektforsterkere. Her er det mer enn nok kraft til å spille musikk milevis unna makseffekten til effektforsterkerene. Det som slår en at det kan spilles grisehøyt, uten forvrenging. For meg er det uvant med så lite forvrenging, såpass få dipper/peaker og lite klang i rommet. Så kan jeg bare drømme om hvordan det ville vært hvis det var tilpasset mine preferanser og med rør.. Er selv vant il en basstung musikkstil hjemme og trodde før jeg hadde lite bass.
    Bassen var svært nøytral/ forvrengingsfri og også innstilt etter eierens smak, men skal love at 8 stykk 12" kan få frem smilet :)
    Rommet er et kapittel for seg selv og jeg tror at de fleste her på Hifisentralen skulle skulle tunet lyden etter hva man selv liker.
    At den nye bånddiskanten kjørte på feil kalibrering fra en annen diskant, tror jeg at jeg klarte å ta hensyn til og er fult klar over at lyden ville være enda bedre med riktig kalibrering.
    Jeg likte veldig godt plasseringen av fronthøyttalerene og 3D-bildet var bedre enn mye annet jeg har hørt.
    Det som er gøy med å diskutere hifi er at det er mange forskjellige smaker og jeg er helt sikker på at 8x12_TOM har dyrket sin engen.
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.851
    Antall liker
    5.397
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det var mye interessant i denne tråden - leker litt med tanken selv, ser jo unektelig kult ut med ett basstårn - og skal man kjøpe noe tilsvarende ferdig, er det bare å glemme med mitt budsjett i allefall. Men for en ekstrem nybegynner - finnes det noe byggesett eller lignende som er brukanes? Finnes jo endel slik innen elektroverden... Mitt bruk blir i såfall både film og musikk.

    Ikke meningen å ta over tråden, bare benytter sjansen :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.173
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Opplever at den høyttalerplasseringen som gir best holografi for mine Respons Grand LE ikke er ideell for bassen og omvendt. Vurderer derfor å bygge meg to basstårn med elementer fra gulv til tak. Tenkte i utgangspunktet trykkkammer og er usikker på hvilke elementer og kabinettvolum jeg skal bruke. Er åpen for det meste. Takhøyden i musikkrommet er i overkant av 207 cm og størrelsen er 9 * 3,8 meter. Kan gjøre hva jeg vil i forhold til akustikk. WAF er ikke et tema. Ser da at jeg får plass til i høyden:

    3 stykk 21",
    4 stykk 18"
    5 stykk 15"
    6 stykk 12"
    7 stykk 10"

    Alle tips mottas med takk!
    Hei!

    Jeg leker også med samme tanke.

    Mine tanker går i å lage noe "modulbasert". Altså kasser som kan stables, og hvor man kan bygge ut litt etter hvert.

    Jeg tenker vel først og fremst på en kasse med 2 x 10 tommere. Så kan man stable 6 stykker oppå hverandre i hvert hjørne foran. slik at oppsettet totalt får 2x12 10-tommere.

    Jeg er dessverre rimelig blank på simulering og slikt, men ønsker et system som kan spille relativt høyt i frekvens, slik at satellitter/hovedhøyttalerne lages mindre.

    Hva er fordeler/ulemper med en søyle pr side - hvis man sammenligner 12x10 tommer VS 6x12 tommer VS 4x15/18 tommer...?

    mvh
    OMF
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Opplever at den høyttalerplasseringen som gir best holografi for mine Respons Grand LE ikke er ideell for bassen og omvendt. Vurderer derfor å bygge meg to basstårn med elementer fra gulv til tak. Tenkte i utgangspunktet trykkkammer og er usikker på hvilke elementer og kabinettvolum jeg skal bruke. Er åpen for det meste. Takhøyden i musikkrommet er i overkant av 207 cm og størrelsen er 9 * 3,8 meter. Kan gjøre hva jeg vil i forhold til akustikk. WAF er ikke et tema. Ser da at jeg får plass til i høyden:

    3 stykk 21",
    4 stykk 18"
    5 stykk 15"
    6 stykk 12"
    7 stykk 10"

    Alle tips mottas med takk!
    Hei!

    Jeg leker også med samme tanke.

    Mine tanker går i å lage noe "modulbasert". Altså kasser som kan stables, og hvor man kan bygge ut litt etter hvert.

    Jeg tenker vel først og fremst på en kasse med 2 x 10 tommere. Så kan man stable 6 stykker oppå hverandre i hvert hjørne foran. slik at oppsettet totalt får 2x12 10-tommere.

    Jeg er dessverre rimelig blank på simulering og slikt, men ønsker et system som kan spille relativt høyt i frekvens, slik at satellitter/hovedhøyttalerne lages mindre.

    Hva er fordeler/ulemper med en søyle pr side - hvis man sammenligner 12x10 tommer VS 6x12 tommer VS 4x15/18 tommer...?

    mvh
    OMF
    Spørsmålet du stiller har ingen fasitsvar. Du må finne ut hva du liker best OMF av trykkkammer, OB, bassrefleks, horn, slobs osv.
    Så må du tilpasse valg av elementer, kasse, forsterker, delefrekvens, evt. EQ og romtuning til dine preferanser.
    Hjelp til simulering får du hjelp til her på Hifisentralen.
    H.R sine doble 15" i bassrefleks spiller f. eks strålende opp til 1000Hz, men han har også valgt komponenter på øverste hylle.
    Har også tidligere opplevd 21" OB hos Tangen som spilte til 350Hz.
    Mine tanker videre rundt det du spør om er:
    Større elementer har som regel høyere effektivitet. Dette kombinert med høy effekt og minimalt med EQ, gjør noe spesielt med bassen.
    Stort totalt membranareal og lite utsving = lav forvrenging.
    Det har veldig stor betydning på hvor mange elementer du trenger ved 20Hz om du velger OB med EQ, 12" i liten trykkammer med EQ og dobbel 15" i stor bassrefleks. Mener å ha lest for lenge siden at for å få samme nivå ved lave frekvenser så trenger man fire ganger så mye membranareal i trykkammer som i bassrefleks.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det var mye interessant i denne tråden - leker litt med tanken selv, ser jo unektelig kult ut med ett basstårn - og skal man kjøpe noe tilsvarende ferdig, er det bare å glemme med mitt budsjett i allefall. Men for en ekstrem nybegynner - finnes det noe byggesett eller lignende som er brukanes? Finnes jo endel slik innen elektroverden... Mitt bruk blir i såfall både film og musikk.

    Ikke meningen å ta over tråden, bare benytter sjansen :)
    Hei, føl deg som hjemme i tråden :)
    Trykkammer er enkelt å bygge. Finnes masse tegninger.
    Hifisentralen har en egen hifisentralensub med 15" bassrefleks som mange bygde tidligere, designet av Stig Erik Tangen.
    Det aller enkleste er vel å kjøpe en kjøkkenbenkplate på IKEA og skjære ut hull til basselementene i en openbaffel-konstruksjon.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.173
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Opplever at den høyttalerplasseringen som gir best holografi for mine Respons Grand LE ikke er ideell for bassen og omvendt. Vurderer derfor å bygge meg to basstårn med elementer fra gulv til tak. Tenkte i utgangspunktet trykkkammer og er usikker på hvilke elementer og kabinettvolum jeg skal bruke. Er åpen for det meste. Takhøyden i musikkrommet er i overkant av 207 cm og størrelsen er 9 * 3,8 meter. Kan gjøre hva jeg vil i forhold til akustikk. WAF er ikke et tema. Ser da at jeg får plass til i høyden:

    3 stykk 21",
    4 stykk 18"
    5 stykk 15"
    6 stykk 12"
    7 stykk 10"

    Alle tips mottas med takk!
    Hei!

    Jeg leker også med samme tanke.

    Mine tanker går i å lage noe "modulbasert". Altså kasser som kan stables, og hvor man kan bygge ut litt etter hvert.

    Jeg tenker vel først og fremst på en kasse med 2 x 10 tommere. Så kan man stable 6 stykker oppå hverandre i hvert hjørne foran. slik at oppsettet totalt får 2x12 10-tommere.

    Jeg er dessverre rimelig blank på simulering og slikt, men ønsker et system som kan spille relativt høyt i frekvens, slik at satellitter/hovedhøyttalerne lages mindre.

    Hva er fordeler/ulemper med en søyle pr side - hvis man sammenligner 12x10 tommer VS 6x12 tommer VS 4x15/18 tommer...?

    mvh
    OMF
    Spørsmålet du stiller har ingen fasitsvar. Du må finne ut hva du liker best OMF av trykkkammer, OB, bassrefleks, horn, slobs osv.
    Så må du tilpasse valg av elementer, kasse, forsterker, delefrekvens, evt. EQ og romtuning til dine preferanser.
    Hjelp til simulering får du hjelp til her på Hifisentralen.
    H.R sine doble 15" i bassrefleks spiller f. eks strålende opp til 1000Hz, men han har også valgt komponenter på øverste hylle.
    Har også tidligere opplevd 21" OB hos Tangen som spilte til 350Hz.
    Mine tanker videre rundt det du spør om er:
    Større elementer har som regel høyere effektivitet. Dette kombinert med høy effekt og minimalt med EQ, gjør noe spesielt med bassen.
    Stort totalt membranareal og lite utsving = lav forvrenging.
    Det har veldig stor betydning på hvor mange elementer du trenger ved 20Hz om du velger OB med EQ, 12" i liten trykkammer med EQ og dobbel 15" i stor bassrefleks. Mener å ha lest for lenge siden at for å få samme nivå ved lave frekvenser så trenger man fire ganger så mye membranareal i trykkammer som i bassrefleks.
    Hei!

    Jeg har i grunn bestemt meg for en trykk-kammer løsning!

    Men det er vanskelig å orientere seg - da det er få muligheter til å høre dette.

    Av "kapable" bass-systemer så har jeg vel hørt Mr-T sine gamle bassreflekskasser, Petter Dale sine basstårn og Marten Coltrene Supreme uten at noen av disse virkelig gav meg hakeslipp. Roysen sine Cerubin med imponerte meg med en voldsomt punch, selv om bassen var i overkant dominerende den gangen jeg hørte de!

    men jeg føler meg i grunn trygg på at et tårn med døde kasser skal kunne være godt nok på høytalersiden - så får man bruke romkorreksjon og akustikk til å få resten til å sitte! OG da er i grunn spørsmålet 12x 10, 6 x 12, 6 x 15 eller 4 x 18 pr side....og hvilken elementer!

    mvh
    OMF
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.062
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Opplever at den høyttalerplasseringen som gir best holografi for mine Respons Grand LE ikke er ideell for bassen og omvendt. Vurderer derfor å bygge meg to basstårn med elementer fra gulv til tak. Tenkte i utgangspunktet trykkkammer og er usikker på hvilke elementer og kabinettvolum jeg skal bruke. Er åpen for det meste. Takhøyden i musikkrommet er i overkant av 207 cm og størrelsen er 9 * 3,8 meter. Kan gjøre hva jeg vil i forhold til akustikk. WAF er ikke et tema. Ser da at jeg får plass til i høyden:

    3 stykk 21",
    4 stykk 18"
    5 stykk 15"
    6 stykk 12"
    7 stykk 10"

    Alle tips mottas med takk!
    Hei!

    Jeg leker også med samme tanke.

    Mine tanker går i å lage noe "modulbasert". Altså kasser som kan stables, og hvor man kan bygge ut litt etter hvert.

    Jeg tenker vel først og fremst på en kasse med 2 x 10 tommere. Så kan man stable 6 stykker oppå hverandre i hvert hjørne foran. slik at oppsettet totalt får 2x12 10-tommere.

    Jeg er dessverre rimelig blank på simulering og slikt, men ønsker et system som kan spille relativt høyt i frekvens, slik at satellitter/hovedhøyttalerne lages mindre.

    Hva er fordeler/ulemper med en søyle pr side - hvis man sammenligner 12x10 tommer VS 6x12 tommer VS 4x15/18 tommer...?

    mvh
    OMF
    Spørsmålet du stiller har ingen fasitsvar. Du må finne ut hva du liker best OMF av trykkkammer, OB, bassrefleks, horn, slobs osv.
    Så må du tilpasse valg av elementer, kasse, forsterker, delefrekvens, evt. EQ og romtuning til dine preferanser.
    Hjelp til simulering får du hjelp til her på Hifisentralen.
    H.R sine doble 15" i bassrefleks spiller f. eks strålende opp til 1000Hz, men han har også valgt komponenter på øverste hylle.
    Har også tidligere opplevd 21" OB hos Tangen som spilte til 350Hz.
    Mine tanker videre rundt det du spør om er:
    Større elementer har som regel høyere effektivitet. Dette kombinert med høy effekt og minimalt med EQ, gjør noe spesielt med bassen.
    Stort totalt membranareal og lite utsving = lav forvrenging.
    Det har veldig stor betydning på hvor mange elementer du trenger ved 20Hz om du velger OB med EQ, 12" i liten trykkammer med EQ og dobbel 15" i stor bassrefleks. Mener å ha lest for lenge siden at for å få samme nivå ved lave frekvenser så trenger man fire ganger så mye membranareal i trykkammer som i bassrefleks.
    Hei!

    Jeg har i grunn bestemt meg for en trykk-kammer løsning!

    Men det er vanskelig å orientere seg - da det er få muligheter til å høre dette.

    Av "kapable" bass-systemer så har jeg vel hørt Mr-T sine gamle bassreflekskasser, Petter Dale sine basstårn og Marten Coltrene Supreme uten at noen av disse virkelig gav meg hakeslipp. Roysen sine Cerubin med imponerte meg med en voldsomt punch, selv om bassen var i overkant dominerende den gangen jeg hørte de!

    men jeg føler meg i grunn trygg på at et tårn med døde kasser skal kunne være godt nok på høytalersiden - så får man bruke romkorreksjon og akustikk til å få resten til å sitte! OG da er i grunn spørsmålet 12x 10, 6 x 12, 6 x 15 eller 4 x 18 pr side....og hvilken elementer!

    mvh
    OMF
    Når du har bestemt dig for trykkammer, er du på rette vej. Trykkammer er klart det bedste.
    En subwoofers opgave er som ordet siger, at kunne gå dybt, dybt og atter dybt. Men det må ikke ødelægge anden lyd.
    I det lukkede kabinet, trykkammer, er resonansen ideelt behandlet. Udstrålingen fra forsiden og bagsiden af enheden er adskilte, så man ved hvad man får ud af det kabinet, hvis selvfølgelig det er udført ordentligt.
    Vigtigt er det også med volumen.
    Det er hvis man er interesseret i naturlig og letforståelig basgengivelse.
    Det lukkede kabinet har en afruning med 12 db pr. oktav.
    Lytterummet har en forstærkning med 12 db pr. oktav.
    Vigtigt er det med et særdeles stærkt stabilt kabinet. Jeg kan anbefale Matrix kabinet. En fordel med Matrix er at det ikke giver de samme problemer med SBIR.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.851
    Antall liker
    5.397
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det var mye interessant i denne tråden - leker litt med tanken selv, ser jo unektelig kult ut med ett basstårn - og skal man kjøpe noe tilsvarende ferdig, er det bare å glemme med mitt budsjett i allefall. Men for en ekstrem nybegynner - finnes det noe byggesett eller lignende som er brukanes? Finnes jo endel slik innen elektroverden... Mitt bruk blir i såfall både film og musikk.

    Ikke meningen å ta over tråden, bare benytter sjansen :)

    Hei, føl deg som hjemme i tråden :)
    Trykkammer er enkelt å bygge. Finnes masse tegninger.
    Hifisentralen har en egen hifisentralensub med 15" bassrefleks som mange bygde tidligere, designet av Stig Erik Tangen.
    Det aller enkleste er vel å kjøpe en kjøkkenbenkplate på IKEA og skjære ut hull til basselementene i en openbaffel-konstruksjon.

    Takk for tips :) Skal sjekke ut tråden om hifisentralsubben. Har hørt noe av Tangen design før (Systemet til BEF, men det var relativt ekstremt).
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Opplever at den høyttalerplasseringen som gir best holografi for mine Respons Grand LE ikke er ideell for bassen og omvendt. Vurderer derfor å bygge meg to basstårn med elementer fra gulv til tak. Tenkte i utgangspunktet trykkkammer og er usikker på hvilke elementer og kabinettvolum jeg skal bruke. Er åpen for det meste. Takhøyden i musikkrommet er i overkant av 207 cm og størrelsen er 9 * 3,8 meter. Kan gjøre hva jeg vil i forhold til akustikk. WAF er ikke et tema. Ser da at jeg får plass til i høyden:

    3 stykk 21",
    4 stykk 18"
    5 stykk 15"
    6 stykk 12"
    7 stykk 10"

    Alle tips mottas med takk!
    Hei!

    Jeg leker også med samme tanke.

    Mine tanker går i å lage noe "modulbasert". Altså kasser som kan stables, og hvor man kan bygge ut litt etter hvert.

    Jeg tenker vel først og fremst på en kasse med 2 x 10 tommere. Så kan man stable 6 stykker oppå hverandre i hvert hjørne foran. slik at oppsettet totalt får 2x12 10-tommere.

    Jeg er dessverre rimelig blank på simulering og slikt, men ønsker et system som kan spille relativt høyt i frekvens, slik at satellitter/hovedhøyttalerne lages mindre.

    Hva er fordeler/ulemper med en søyle pr side - hvis man sammenligner 12x10 tommer VS 6x12 tommer VS 4x15/18 tommer...?

    mvh
    OMF
    Spørsmålet du stiller har ingen fasitsvar. Du må finne ut hva du liker best OMF av trykkkammer, OB, bassrefleks, horn, slobs osv.
    Så må du tilpasse valg av elementer, kasse, forsterker, delefrekvens, evt. EQ og romtuning til dine preferanser.
    Hjelp til simulering får du hjelp til her på Hifisentralen.
    H.R sine doble 15" i bassrefleks spiller f. eks strålende opp til 1000Hz, men han har også valgt komponenter på øverste hylle.
    Har også tidligere opplevd 21" OB hos Tangen som spilte til 350Hz.
    Mine tanker videre rundt det du spør om er:
    Større elementer har som regel høyere effektivitet. Dette kombinert med høy effekt og minimalt med EQ, gjør noe spesielt med bassen.
    Stort totalt membranareal og lite utsving = lav forvrenging.
    Det har veldig stor betydning på hvor mange elementer du trenger ved 20Hz om du velger OB med EQ, 12" i liten trykkammer med EQ og dobbel 15" i stor bassrefleks. Mener å ha lest for lenge siden at for å få samme nivå ved lave frekvenser så trenger man fire ganger så mye membranareal i trykkammer som i bassrefleks.
    Hei!

    Jeg har i grunn bestemt meg for en trykk-kammer løsning!

    Men det er vanskelig å orientere seg - da det er få muligheter til å høre dette.

    Av "kapable" bass-systemer så har jeg vel hørt Mr-T sine gamle bassreflekskasser, Petter Dale sine basstårn og Marten Coltrene Supreme uten at noen av disse virkelig gav meg hakeslipp. Roysen sine Cerubin med imponerte meg med en voldsomt punch, selv om bassen var i overkant dominerende den gangen jeg hørte de!

    men jeg føler meg i grunn trygg på at et tårn med døde kasser skal kunne være godt nok på høytalersiden - så får man bruke romkorreksjon og akustikk til å få resten til å sitte! OG da er i grunn spørsmålet 12x 10, 6 x 12, 6 x 15 eller 4 x 18 pr side....og hvilken elementer!

    mvh
    OMF
    Siden Petter Dale sine trykkammerbasstårn med Audiolence ikke ga deg hakeslipp, tror jeg du er på villspor OMF..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.074
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    prøv basshorn og få en oppvåkning!
    :cool:
    mvh
    Leif
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Trur alle leker med tanken om basstårn her inne , selv har jeg begynt med 2 klipsch rw-10d stakket oppå hverandre. Og det funker så i det grader på film , også på musikk vist man er litt bass avhenging der.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er for min del på langt vei enig med kommentarene under. Selv om jeg tror størrelse på driverne har litt å si for å unngå komprimering. Og horn har større kapasitet med mindre drivere. Dipoler skiller seg ut i den forstand at rommet ikke trykksettes som de andre.

    If you are talking about bass in a room, i.e. the modal region, the sound quality of the above would pretty much all be the same, the room being the dominate factor. Then if you use several of them and properly EQ them, the sound quality would be independent of the type of sub.

    Putting all the subjective perceptions aside. as far as I can tell from all my investigation into LF sound in rooms, the source type just washes out when you use multi-subs and EQ. The excursion capability and power handling of the driver is all that matters in that part of the equation. The box type has very little impact on either of those parameters. At some frequencies a resonant system, like ported, TL and/or horn may have some excursion enhancement, but at other frequencies it might be degraded. The simple closed box is very hard to beat when one has good drivers (excursion and power handling), enough amp volts and DSP capability. Everything else is just bigger for the same resulting SPL in the room.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    prøv basshorn og få en oppvåkning!
    :cool:
    mvh
    Leif
    Faren med det er at en selger anlegget når en kommer hjem. ;)
    Jeg ser ingen feil med å selge anlegget og bytte det ut med noe bedre :)
    Det er ikke alle som har plass til basshønn.
    Det er kun snakk om prioriteringer. Selv har jeg aldri angret på at jeg solgte leiligheten min på Smestad og flyttet til en enebolig på landet. Har du ikke plass, er det bare å lage plass. Hvis waf er et problem, er det bare å bytte ut dama :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.074
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det er bare munningen som trenger være i rommet:cool:
    mvh
    Leif
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.655
    Antall liker
    2.946
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet du stiller har ingen fasitsvar. Du må finne ut hva du liker best OMF av trykkkammer, OB, bassrefleks, horn, slobs osv.
    Så må du tilpasse valg av elementer, kasse, forsterker, delefrekvens, evt. EQ og romtuning til dine preferanser.
    Hjelp til simulering får du hjelp til her på Hifisentralen.
    H.R sine doble 15" i bassrefleks spiller f. eks strålende opp til 1000Hz, men han har også valgt komponenter på øverste hylle.
    Har også tidligere opplevd 21" OB hos Tangen som spilte til 350Hz.
    Mine tanker videre rundt det du spør om er:
    Større elementer har som regel høyere effektivitet. Dette kombinert med høy effekt og minimalt med EQ, gjør noe spesielt med bassen.
    Stort totalt membranareal og lite utsving = lav forvrenging.
    Det har veldig stor betydning på hvor mange elementer du trenger ved 20Hz om du velger OB med EQ, 12" i liten trykkammer med EQ og dobbel 15" i stor bassrefleks. Mener å ha lest for lenge siden at for å få samme nivå ved lave frekvenser så trenger man fire ganger så mye membranareal i trykkammer som i bassrefleks.
    Hei!

    Jeg har i grunn bestemt meg for en trykk-kammer løsning!

    Men det er vanskelig å orientere seg - da det er få muligheter til å høre dette.

    Av "kapable" bass-systemer så har jeg vel hørt Mr-T sine gamle bassreflekskasser, Petter Dale sine basstårn og Marten Coltrene Supreme uten at noen av disse virkelig gav meg hakeslipp. Roysen sine Cerubin med imponerte meg med en voldsomt punch, selv om bassen var i overkant dominerende den gangen jeg hørte de!

    men jeg føler meg i grunn trygg på at et tårn med døde kasser skal kunne være godt nok på høytalersiden - så får man bruke romkorreksjon og akustikk til å få resten til å sitte! OG da er i grunn spørsmålet 12x 10, 6 x 12, 6 x 15 eller 4 x 18 pr side....og hvilken elementer!

    mvh
    OMF
    Siden Petter Dale sine trykkammerbasstårn med Audiolence ikke ga deg hakeslipp, tror jeg du er på villspor OMF..

    Med en slik løsning er det neppe basstårnene som mangler potensiale, er nok mer at eierens preferanser ikke faller i smak eller at romkorrigeringen er litt for offensivt stilt inn
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.173
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med en slik løsning er det neppe basstårnene som mangler potensiale, er nok mer at eierens preferanser ikke faller i smak eller at romkorrigeringen er litt for offensivt stilt inn
    Ja, det er i grunn mitt standpunkt også. Jeg ønsker å bygge en løsning som er kapabel nok, så må tilpasningene komme i romkorreksjon/akustikktiltak!

    Husker ikke om Petter hadde tatt i bruk Audiolens når jeg var der, det begynner å bli ganske mange år siden.

    Mvh
    OMF
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du ikke kjøper elementer på nederste hylle, seriekobler eller laster forsterkeren vesentlig under 4 ohm blir nok dette bra. Personlig ville jeg tatt utgangspunkt i belastningsimpedansen til forsterker og øvre grensefrekvens. Deretter blir kvaliteten på driverne blir sammen med kabinettdesignet utslagsgivende for resultatet.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.074
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Petter bruker ikke Audiolense lenger
    mvh
    Leif
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Med en slik løsning er det neppe basstårnene som mangler potensiale, er nok mer at eierens preferanser ikke faller i smak eller at romkorrigeringen er litt for offensivt stilt inn
    Ja, det er i grunn mitt standpunkt også. Jeg ønsker å bygge en løsning som er kapabel nok, så må tilpasningene komme i romkorreksjon/akustikktiltak!

    Husker ikke om Petter hadde tatt i bruk Audiolens når jeg var der, det begynner å bli ganske mange år siden.

    Mvh
    OMF
    Tror nok han hadde romkorreksjon da. Hva med å bygge en løsning som puster naturlig?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.173
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med en slik løsning er det neppe basstårnene som mangler potensiale, er nok mer at eierens preferanser ikke faller i smak eller at romkorrigeringen er litt for offensivt stilt inn
    Ja, det er i grunn mitt standpunkt også. Jeg ønsker å bygge en løsning som er kapabel nok, så må tilpasningene komme i romkorreksjon/akustikktiltak!

    Husker ikke om Petter hadde tatt i bruk Audiolens når jeg var der, det begynner å bli ganske mange år siden.

    Mvh
    OMF
    Tror nok han hadde romkorreksjon da. Hva med å bygge en løsning som puster naturlig?
    Hva legger du i å "puste" naturlig...?

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke alle som har plass til basshønn.
    Joda. Det må ikke være stort. Det er litt av det som er kult med horn suber. Kan gi veldig mye output og høy følsomhet med liten størrelse. Men det er jo ikke løsningen hvis man skal dele høyt. Da blir det fryktelig stort igjen.
    thshootout1.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Med en slik løsning er det neppe basstårnene som mangler potensiale, er nok mer at eierens preferanser ikke faller i smak eller at romkorrigeringen er litt for offensivt stilt inn
    Ja, det er i grunn mitt standpunkt også. Jeg ønsker å bygge en løsning som er kapabel nok, så må tilpasningene komme i romkorreksjon/akustikktiltak!

    Husker ikke om Petter hadde tatt i bruk Audiolens når jeg var der, det begynner å bli ganske mange år siden.

    Mvh
    OMF
    Tror nok han hadde romkorreksjon da. Hva med å bygge en løsning som puster naturlig?
    Hva legger du i å "puste" naturlig...?

    Mvh
    OMF
    Det er helt sikkert andre som kan forklare dette bedre.
    Mener hurtighet, dynamik, headrom, høyeffektive konstruksjon og elementer som gir bass med millimeter utslag. Samtidig som man kun bruker brøkdeler tilgjengelig effekt fra forsterkeren. Du skulle opplevd bassen hos H.R! Ikke centimeter utsving fordi man velger en altfor liten kasse og masse eq.
    Kanskje kan man oppnå dette med mange store elementer, i digre kasser, enorme kraftverk og trykkammer. Jeg vet ikke :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.173
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Dette er nok mye en smakssak....basert på det jeg har hørt til nå, så ønsker nok jeg å gå for lukket kasse. Ved normale lyttenivåer så er det trolig ikke så store utslaget eller effektbehovet hvis man skulle ende opp med 24 x 10 tommer i stuen!

    Hoved høyttalerne dine er vel også noe av det mest tungdrevne som er å oppdrive, men spiller utvilsomt veldig bra.

    Mvh
    OMF
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei!

    Dette er nok mye en smakssak....basert på det jeg har hørt til nå, så ønsker nok jeg å gå for lukket kasse. Ved normale lyttenivåer så er det trolig ikke så store utslaget eller effektbehovet hvis man skulle ende opp med 24 x 10 tommer i stuen!

    Hoved høyttalerne dine er vel også noe av det mest tungdrevne som er å oppdrive, men spiller utvilsomt veldig bra.

    Mvh
    OMF
    Responsene er veldig tungdrevene ja, men har en flat motstand. Jeg er fornøyd med de, selv om de i følge meg og Knut Valseth har litt ekstra pondus i bassen. Skulle gjerne hatt 10 ganger mer power tilgjengelig, da 180 watt med rør ikke kan spille alt for høyt. Men klart, hvis jeg deler av bassen fra hovedhøyttalerene får de bedre arbeidsbetinhelser.
    Før så jeg trykkammerbass som den ultimate bassløsningen for meg, nå tror jeg ikke det lenger. Har lært utrolig mye ved å besøke 4*12 Tom og H.R.
    Nå er jeg på ferie og ser frem til å oppleve hva Sluket har fått til. Mange som har vært der skryter veldig av lyden, selv om det koster penger..
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Litt nytt basslesestoff for basshoder ;D:
    Powersoft D-Cell 504 Is Modules Drive Unique ‘Wall Of Bass’

    På et litt mer praktisk plan hvis man er usikker på hvilken løsning man skal gå for; ville jeg muligens sett etter elementer som kan brukes i flere applikasjoner. Jeg holder fortsatt BMS 18N862 som en veldig god kandidat vurdert på parameter og omtale. (Har ikke testet selv - hvilket kanskje er pri 1 her i diskusjonen uansett?)
    Overview

    Jeg har selv bare erfaring med Seas' 10" hifibass (L26RNX) i trykkammer. Mener jeg regnet ut at en slik BMS hadde samme kapasitet som ~12 stk. Seas 10". T/S-parameterne tilsier bassrefleks, men også nokså nær brukbart i trykkammer/IB og OB. Stille motorsystem ved lang vandring (under massiv effekt/EQ). En finne laget en 4x18 OB/side med disses forgjenger (18N860 - finnes på youtuben et sted + litt skriveri på DIYaudio).

    Jeg tror jeg hadde satset på disse BMSene hvis det var litt uklart hvilken løsning (BR/lukket/OB/IB) man skulle gå for. Vet man hvilken løsning man vil ha, finnes det sikkert elementer som treffer enda bedre iht. spesialisert bruksområde.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Litt nytt basslesestoff for basshoder ;D:
    Powersoft D-Cell 504 Is Modules Drive Unique ‘Wall Of Bass’

    På et litt mer praktisk plan hvis man er usikker på hvilken løsning man skal gå for; ville jeg muligens sett etter elementer som kan brukes i flere applikasjoner. Jeg holder fortsatt BMS 18N862 som en veldig god kandidat vurdert på parameter og omtale. (Har ikke testet selv - hvilket kanskje er pri 1 her i diskusjonen uansett?)
    Overview

    Jeg har selv bare erfaring med Seas' 10" hifibass (L26RNX) i trykkammer. Mener jeg regnet ut at en slik BMS hadde samme kapasitet som ~12 stk. Seas 10". T/S-parameterne tilsier bassrefleks, men også nokså nær brukbart i trykkammer/IB og OB. Stille motorsystem ved lang vandring (under massiv effekt/EQ). En finne laget en 4x18 OB/side med disses forgjenger (18N860 - finnes på youtuben et sted + litt skriveri på DIYaudio).

    Jeg tror jeg hadde satset på disse BMSene hvis det var litt uklart hvilken løsning (BR/lukket/OB/IB) man skulle gå for. Vet man hvilken løsning man vil ha, finnes det sikkert elementer som treffer enda bedre iht. spesialisert bruksområde.
    Jeg er totalt uenig med deg, men siden jeg sitter i Gran Kanaria og har tatt noen øl får du tolke det som du vil.
    Først og fremst finn ut hvilket bass prinsipp de liker best. Så velger du elementer og forsterker på øverste hylle. Å velge et element som funker halvbra i BR, OB og trykkammer blir en halvbra løsning. Men jeg tror jeg skal ikke skal si så mye før jeg har vært hos Sluket :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg er totalt uenig med deg, men siden jeg sitter i Gran Kanaria og har tatt noen øl får du tolke det som du vil.
    Først og fremst finn ut hvilket bass prinsipp de liker best. Så velger du elementer og forsterker på øverste hylle. Å velge et element som funker halvbra i BR, OB og trykkammer blir en halvbra løsning. Men jeg tror jeg skal ikke skal si så mye før jeg har vært hos Sluket :)
    Det hørtes ut som en praktisk løsning.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er totalt uenig med deg, men siden jeg sitter i Gran Kanaria og har tatt noen øl får du tolke det som du vil.
    Først og fremst finn ut hvilket bass prinsipp de liker best. Så velger du elementer og forsterker på øverste hylle. Å velge et element som funker halvbra i BR, OB og trykkammer blir en halvbra løsning. Men jeg tror jeg skal ikke skal si så mye før jeg har vært hos Sluket :)
    Det hørtes ut som en praktisk løsning.
    Eller en fornuftig løsning?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Å velge et element som funker halvbra i BR, OB og trykkammer blir en halvbra løsning.
    Det kan være det varme ølet som gjør deg så bastant, men IMO ingen problem å bruke samme driver til flere prinsipp så lenge man designer rundt driverens egenskaper og tenker system. Når man leser om emnet så brukes T/S parametrene ofte for å sette drivere i bås ift. om de er egnet til OB, BR, lukket kasse etc. Det man da samtidig må lese mellom linjene er at om anbefalingene skal være absolutt gjeldende så er det også flere andre rammebetingelser som må være oppfylt. Det er mye viktigere å tenke kapasitet, forvrengning og romintegrering.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.074
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du skylder deg selv å høre basshorn og SLOBS FØR du bestemmer deg imo
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn