Jeg tror vi alle har vært der en eller flere ganger at vi har hørt forskjell som ikke kan ha vært der. Jeg utelukker imidlertid ikke at det kan være forskjell på kabler fra anlegg til anlegg. Samtidig synes jeg det er svært snodig at de som standhaftig påstår det er forskjell på kabler, ikke kan forklare det med annet enn det de hører. Særlig siden hjernen beviselig er i stand til å påvirke sansene våre i en slik grad at vi både kan høre ting som ikke er hørbart, eller ikke høre ting som er det.
Jeg er blitt fortalt at OAS en gang var på hjemmebesøk hos en hifi-entusiast som ikke hørte at anlegget hans spilte i mono. Det var en hifi-entusiast med veldig bra anlegg, inkludert kabler. Jeg tror ikke eieren av anlegget hørte dårlig, men det hadde nok ikke falt ham inn at det var noe feil, og dermed bearbeidet hjernen sanseinntrykkene. Vokalen stod jo uansett som spikret mellom høyttalerne.
Men jeg tenker jo at dersom hjernen kan få en til å tro at det spiller i stereo når det beviselig spiller i mono, så er det i hvert fall med min ringe forestilling om hvordan sansene og hjernen samarbeider, slett ikke utenkelig at det samme skjer når man lytter til ulike kabler.
Hvis det er slik, så er det jo nettopp feel-good og følelsen å ha kjøpt noe ekstra bra som gjør at en del av oss synes det låter langt bedre med en kabel enn en annen. Ikke fordi vi bevisst lurer oss selv, men fordi hele settingen forteller oss at dette er bedre. Og hvis det føles og høres bedre ut, spiller det jo for den som nyter kablene mindre rolle om det er riktig eller ikke, nettopp fordi da billigere kabler ikke ville klart å skape den samme følelsen.
Det kunne jo vært interessant om man f.x. hadde "kledd om" en Hyundai til å være en BMW. Så kunne man fått folk til å prøvekjøre begge bilene. Jeg er ganske sikker på at BMW ville høstet langt mer skryt enn Hyundai-bilen, selv om det ikke var forskjell på dem overhodet. Hvorfor? Fordi sanseinntrykkene dine fortalte deg at du satt i det som virket som en bedre bil...
Klokere? Nei, stadig like forvirret, og lever godt med det
Roy