Nei, det er ikke spesielt billig, og brukerterskelen er nokså loddrett. Men min DEQX var førstegenerasjons teknologi. Nå ville jeg formodentlig begynt med Audiolense som teknologiplattform i stedet. Den koster 3770 kr. Så trenger man en medie-PC og en multikanals DAC, men selv med en 8-kanals Lynx Aurora
til ca 30000 blir det litt mer overkommelig. Kosteffektiviteten av en slik, f eks sammenlignet med grisedyre kabler som i praksis ikke gjør så veldig mye med noe som helst, er nær en walk-over.
Like forbannet klarer ikke disse digitale remediene å fikse nevnte kabel artifakter,
ei heller få frem nevnte forskjeller i lydbilde.
Eq,hadde også liten innvirkning på nevnte lydbilde.
Det handler om plassering.
Å invitere til lytting på DEQX egenskaper når det handler om kabelforskjeller virker nokså rart,
kun en måte å få fokus vekk på noe annet.
Kabel priser er dessuten uinteressant,en kjøper det en har råd til.
For min del som bruker Biltema/CO men har prøvd Cardas,Audience,Silver Sonic ,Van den Hul 102 og The First,Audioquest Diamond.Sølv på kobber ikke bra,rent sølv eller kobber er ok,men det blir nok The First en gang i fremtiden grunnet dens finkornete oppløsning,klarhet og at den får frem stort lydbilde.
Høyttaler kabler blir det noen forsøk på "larkus"varianter dersom orken og interessen skulle komme tilbake.
Du nevner hele tiden at plassering er kritisk. Noe som er helt riktig forsåvidt, men hva er det som skjer når du endrer plassering? Hva er det fysisk som skjer i lytteposisjon ved ulike plasseringer?
Plassering er akustikk forøvrig, plassering er ikke noe eget.
Akustikk= interaksjonen mellom høyttalerne og rommet de står i/ hvordan rommet reagerer på lyd
Når plassering er i mål,da begynner akustikk biten.
Vis vedlegget 454919
Som Hodas sier
70% plassering
25% akustikk
5%Eq
Da blir det lett å høre "deep into your audio system" som Hodas sier i løpet av det første min.
Og så taes da siste biten med eq,men nå bruker jeg ikke eq lenger da den er defekt,men klarer meg uten.
Lite i nivå i sub området?Vel,gir jeg på mer blir det en mørk suppe ut av det,
og forskjeller blir vanskelig å høre.
Kunne nok tatt et lastebil lass med glava inn i stuen,men det er uaktuelt.
Vis vedlegget 454920
Kunne også hatt to subber.Hadde det med Gallo Nucleus Solo.Det gav ett enda større lydbilde.
Målinger etterspørs.
Har RTA målinger med automatsikringer vs smeltesikringer,
RTA måling 6mm2 vs Tara Labs
Akustikk målinger...ingen blir godkjent,men det bryr jeg meg lite om.
Take it or leave it eller noe lignende heter det vist.
Selv bruk av audio kabler i studio eksisterer ikke i "målemafia" verden.
Selv når det blir dokumentert.Her er fire studioer på ett enkelt søk kun Van den Hul
http://www.davidgilmour.com/press/2005/march/TapeOp_March05.pdf
Anyway, back to audio cable. We went though all these regular cables that
people wire studios up with that are fairly inexpensive. And the one that we ended up using was
made by - this is for the 23 kilometers of cabling - was made by a high end hi-fi audio manufacturer
called Van den Hul from Holland. I’d actually later found out they had originally designed this cable
for the Philips Studio in Holland.
https://polyhymnia.com/studios-equipment/equipment/
The first item to be upgraded was our cabling. For this, we contacted the well-known Dutch cable guru, A.J. van den Hul
https://www.soundonsound.com/music-business/bop-studios-story
This is an uncannily quiet console with that wonderful ISA sound running through its veins. Once again, VdH silver cables are used for the entire console and studio wiring
Og dersom noen føler seg kunnskap og erfaringsmessig bedre er det bare å dra til f.eks
Abbey Road å si at JEG kan dette bedre,dere er blitt lurt.
Bob Hodas
Since 1993 Bob Hodas has traveled the world tuning well over 1000 rooms. His clients include studio owners, producers, engineers, and discriminating home listeners. Hit mixer David Pensado, producer Tricky Stewart, composer Danny Elfman, and recording artist Stevie Wonder are among his many clients who demand accurate listening environments and speaker systems. His work has taken him from Tokyo, for Sony Music Entertainment, to London for Abbey Road Mastering. Stateside he has tuned rooms for NRG Recording, The Record Plant, Blackbird, and Lucasfilm to name but a few. His depth of experience gained from his background as a musician and recording engineer has given him a unique and sought after perspective on solving speaker system and room acoustics issues.