lovemusikk
Hi-Fi freak
Da bestilte jeg nå optisk, 2 stk fra Blue Jeans.
Dette ser jo veldig interessant ut. Skal sjekke litt grundigere med Bluejeans, selvsagt, men betyr det at de kan lage balanserte kabler der de endrer polaritet mellom pinnene? CD-spilleren min har forskjellig polaritet (byttet om på + og - mellom pinne 2 og 3) i forhold til pre. Noen eksperter sier at det er ikke hørbart på resultatet ut av ht, men kunne jo vært greit, om ikke annet for følelsen, å ha det riktig. Ved å få en spesialtilpasset kabel.https://www.bluejeanscable.com/
Der har de alt du måtte trenge av kabler i de lengder du måtte ønske. Topp kvalitet og rask service. Tar du duties-and-taxes prepaid FedEx International Priority service, er moms inkludert og pakka blir levert på døra før du rekker å snu deg
Ja, mitt synspunkt er at 'følelsen, å ha det riktig' er et nøkkelmoment fra det du sier, over.Noen eksperter sier at det er ikke hørbart på resultatet ut av ht, men kunne jo vært greit, om ikke annet for følelsen, å ha det riktig. Ved å få en spesialtilpasset kabel.
Noen synspunkter?
Nettopp det at folk kjøper det de måtte mene er bra for dem selv faller enkelte andre tungt for brystet da de må se på at enkelte lurer seg selv ut fra sin egen, eneste sanne, overbevisning....Men dette temaet, vil det aldri bli enighet om her inne, noe som egentlig heller ikke bør være nødvendig, da folk kjøper det de mener er bra i dems anlegg
Leser ikke alt......
Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
Han lager skreddersøm til en billig pris.
Takker for den .
Tusen takk Kenneth .Enig med Audiomix.Ta kontakt med Hb52 og prøv noen av hans kabler.Det vil garantert gjøre forvirringen ang. kabler lettere å takle.
Han har laget phonokabel som er helt på høyde med 10 ganger dyrere kabel.Og sist men ikke minst er han snar å produsere.
Kjempegrei kar å ha her på sentralen.
Mvh Kenneth
Har trua på Neotech. Skulle gjerne ha hatt muligheten til å prøve et sett hjemme. 33$ x 16ft blir jo litt penger...VH Audio - Audio cables, parts, and tweaks for audiophiles
Her finner jeg mine highend kabler til pølsepriser. Kjører Neotec nes 3002. Det er en del jobb i termineringen av denne, men mye å spare kontra ferdig terminerte sett. Silver Sonic er også et bra merke til god pris. Lærte om den av Cobra2.
Min teori er i alle fall at solid core rent kobber tvunnet og individuelt isolerte ledere, gir meg de egenskapene jeg foretrekker. XLO, Kimber, Tara Labs mfl. kjører med mange års hell, på det konseptet. alt som har blandet legeringer,/metaller er søppel. Anticable er også grei, men litt grå.
Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.
Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
Er det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.
Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
Synes fiberkabler er mest håndterlige hvis de er så tynne og lette som mulig, og da blir det også minst belastning (pga vekt) på kontaktpluggen, så jeg tror lav vekt også er en fordel med tanke på varighet/belastbarhet som trådstarter satte som en betingelse.
Ja , hvis de får stå i ro uten bevegelse på noe.Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.
Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
Synes fiberkabler er mest håndterlige hvis de er så tynne og lette som mulig, og da blir det også minst belastning (pga vekt) på kontaktpluggen, så jeg tror lav vekt også er en fordel med tanke på varighet/belastbarhet som trådstarter satte som en betingelse.
Plast? Var jeg ikke klar overEr det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.
Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
Synes fiberkabler er mest håndterlige hvis de er så tynne og lette som mulig, og da blir det også minst belastning (pga vekt) på kontaktpluggen, så jeg tror lav vekt også er en fordel med tanke på varighet/belastbarhet som trådstarter satte som en betingelse.
Plastfiberen har vel mye større diameter enn glassfiberen? (Mye tykkere enn et hårstrå)
Hold dere fast:støtter denne! Hb52 lager kablene du trenger og kan sikkert gi en form for garanti at de virker. God kvalitet med gode kontakter. Ok-bra prisLeser ikke alt......
Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
Han lager skreddersøm til en billig pris.
Analoge du tenke på?Hold dere fast:støtter denne! Hb52 lager kablene du trenger og kan sikkert gi en form for garanti at de virker. God kvalitet med gode kontakter. Ok-bra prisLeser ikke alt......
Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
Han lager skreddersøm til en billig pris.
Phonokablene til Hb52 er retningsbestemt!
Ikke noe hokus-pokus.
To ledere og skjerm. Riktig brukt kan det gi bedre immunitet mot støy.
De blir montert som kvasiballanserte .Hold dere fast:støtter denne! Hb52 lager kablene du trenger og kan sikkert gi en form for garanti at de virker. God kvalitet med gode kontakter. Ok-bra prisLeser ikke alt......
Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
Han lager skreddersøm til en billig pris.
Phonokablene til Hb52 er retningsbestemt!
Ikke noe hokus-pokus.
To ledere og skjerm. Riktig brukt kan det gi bedre immunitet mot støy.
Som har full forståelse for Kvasifysikken?De blir montert som kvasiballanserte .Hold dere fast:støtter denne! Hb52 lager kablene du trenger og kan sikkert gi en form for garanti at de virker. God kvalitet med gode kontakter. Ok-bra prisLeser ikke alt......
Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
Han lager skreddersøm til en billig pris.
Phonokablene til Hb52 er retningsbestemt!
Ikke noe hokus-pokus.
To ledere og skjerm. Riktig brukt kan det gi bedre immunitet mot støy.
Googlet litt og det ser ut som det vanligste for Toslink er en kjerne på ca 1mm i diameter. Mange multi-mode og plastfibre som er tynnere enn det, så hvorfor den er så tykk vet jeg ikke. Kanskje for at det er mer praktisk mtp produksjon av plugg og lysemitter/mottaker. Single-mode fibre som ofte bare er noen få mikrometer må nok være av glass (silika) for å være mulig å produsere, men da snakker man om fibre som er mange kilometer eller mil lange. Det har ingen hensikt å bruke single-mode fiber i korte overføringer (om det i det hele tatt går an). Et hårstrå er vel typisk 100-ish mikrometer tykt.Er det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?
Plastfiberen har vel mye større diameter enn glassfiberen? (Mye tykkere enn et hårstrå)
Jeg tipper dimensjonen først og fremst har med toleransen til koblingene. Å lage koblinger for tynne singelmodusfibre er dyrt. Dessuten ville man risikere å få interferens med såpass korte fibre (hvis lyskilden er nogenlunde monokromatisk), så det er bedre å lage dem så tykke at lyset går flere veier gjennom den. På den annen side vil den dispesjonen (og fra plastmaterialet) sette en grense for hvor lange de kan være før du mister kontrast fordi pulsene smøres ut etter en stund. Jeg tror nok de kan være ganske lange likevel, men det er mulig de litt dyrere optiske kablene med flere glassledere vil klare seg bedre over lengre avstander enn en enkelt tykk plastfiber.Googlet litt og det ser ut som det vanligste for Toslink er en kjerne på ca 1mm i diameter. Mange multi-mode og plastfibre som er tynnere enn det, så hvorfor den er så tykk vet jeg ikke. Kanskje for at det er mer praktisk mtp produksjon av plugg og lysemitter/mottaker. Single-mode fibre som ofte bare er noen få mikrometer må nok være av glass (silika) for å være mulig å produsere, men da snakker man om fibre som er mange kilometer eller mil lange. Det har ingen hensikt å bruke single-mode fiber i korte overføringer (om det i det hele tatt går an). Et hårstrå er vel typisk 100-ish mikrometer tykt.Er det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?
Plastfiberen har vel mye større diameter enn glassfiberen? (Mye tykkere enn et hårstrå)
De bruker veldig tynne singelmodusfiber i seismikk-kabler fordi de skal sende store datamengder gjennom dem. Da trenger de lasere (toslink krever ikke det) og gode fibre. Såvidt jeg husker bruker de lasere omkring 1,5 mikrometer bølgelengde, mens toslink bruker LED i området 650 nanometer.Plast? Var jeg ikke klar overEr det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.
Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
Synes fiberkabler er mest håndterlige hvis de er så tynne og lette som mulig, og da blir det også minst belastning (pga vekt) på kontaktpluggen, så jeg tror lav vekt også er en fordel med tanke på varighet/belastbarhet som trådstarter satte som en betingelse.
Plastfiberen har vel mye større diameter enn glassfiberen? (Mye tykkere enn et hårstrå)
Hva er egentlig forskjellen på en Seismikk optisk kabel med tykkelse på fiber på ca 1-2mm i diameter og optisk hifi kabel med hårstrå tykkelse som dere sier?
Altså hvorfor må de ha så tykke optiske kabler (de har flere) i en Seismikkkabel?
Mnja, det er 1550nm som er mest vanlig idag i optiske kommunikasjonssystemer. Litt mer dispersjon enn ved 1300, men mindre tap.
Uansett må det jo være morsomt for enkelte at toslink har lagt seg så langt fra idealene som de har. 650nm og plast er egentlig ganske dårlig til optisk signaloverføring, men siden båndbredden i audiosignaler er så lav så klarer de seg.
Nei, dette har nok ikke noe med å høre forskjell å gjøre. Optisk dataoverføring kan sammenlignes med å sende serier av tall med morsesignaler med lommelykt. Enten ser du et blink eller så ser du det ikke. Kommer blinkene så tett at du ikke ser forskjell på dem så mister du signal, men du mister ikke på den måten at du synes lyd er varmere eller lignende, for det ville kunne sammenlignes med at du klarer å se noen tall i morsesignalet men ikke andre. Det er ikke det som skjer når du ikke kan se forskjell på en prikk og en strek, for de inngår i alle tallene.Takk for gode svar begge to.Mnja, det er 1550nm som er mest vanlig idag i optiske kommunikasjonssystemer. Litt mer dispersjon enn ved 1300, men mindre tap.
Uansett må det jo være morsomt for enkelte at toslink har lagt seg så langt fra idealene som de har. 650nm og plast er egentlig ganske dårlig til optisk signaloverføring, men siden båndbredden i audiosignaler er så lav så klarer de seg.
Men hvorfor er toslink så langt fra idealene? Pris? Redigert- Ser du i grunn har svart på de i innlegg 61
Kan det tenkes at dette er grunnen for at det kan være hørbare forskjeller på kabler?
USB, hvordan er det med de da? Er de og langt unna idealene?
Kanskje sporet grovt av nå, men kunne vert interessant med egen tråd på dette med teknisk digital kabel.
Nei, dette har nok ikke noe med å høre forskjell å gjøre. Optisk dataoverføring kan sammenlignes med å sende serier av tall med morsesignaler med lommelykt. Enten ser du et blink eller så ser du det ikke. Kommer blinkene så tett at du ikke ser forskjell på dem så mister du signal, men du mister ikke på den måten at du synes lyd er varmere eller lignende, for det ville kunne sammenlignes med at du klarer å se noen tall i morsesignalet men ikke andre. Det er ikke det som skjer når du ikke kan se forskjell på en prikk og en strek, for de inngår i alle tallene.Takk for gode svar begge to.Mnja, det er 1550nm som er mest vanlig idag i optiske kommunikasjonssystemer. Litt mer dispersjon enn ved 1300, men mindre tap.
Uansett må det jo være morsomt for enkelte at toslink har lagt seg så langt fra idealene som de har. 650nm og plast er egentlig ganske dårlig til optisk signaloverføring, men siden båndbredden i audiosignaler er så lav så klarer de seg.
Men hvorfor er toslink så langt fra idealene? Pris? Redigert- Ser du i grunn har svart på de i innlegg 61
Kan det tenkes at dette er grunnen for at det kan være hørbare forskjeller på kabler?
USB, hvordan er det med de da? Er de og langt unna idealene?
Kanskje sporet grovt av nå, men kunne vert interessant med egen tråd på dette med teknisk digital kabel.
Om USB har slike begrensninger blir svaret tja. Du kan nok overføre signaler raskere med andre kabler, men de er jo tilpasse det protokollene de skal bruke. Uansett er nok svaret det samme her. Enten har du signal eller så har du det ikke.
Ok.Som sagt går du glipp av noen tall tallrekken om blinkene glir sammen. Når feilkorreksjoner o.l. i protokollene må gi opp får du ikke endringer i form av varmere lyd eller lignende, men ganske enkelt knepp og hull i lydstrømmen.
Tusen takk for svar.I verste fall kan en dårlig Toslink med kraftig begrenset båndbredde gi litt data-korrelert jitter, teoretisk sett så mye at det kan være hørbart. Årsaken ligger i S/PDIF dataformatet hvor nuller og enere vil forsinkes litt ulikt hvis dataoverføringen har for lite båndbredde. Men da snakker vi båndbredder på 5-6 MHz, langt under alle moderne dataoverføringer og gammeldagse coaxer. Selv bruker jeg en video-coax til noe sånt som 10 kr pr meter.
Et direkte brudd vil gjerne gi dropout umiddelbart. S/PDIF er ikke bufret, har ingen paritetsbits eller annen redundans, og mottakeren kan ikke anmode om å få gjentatt en droppet pakke (i motsetning til Ethernet). DAC'en kan forsøke å gjette noen få samples, men må gi opp nokså fort. Redundansen i det fysiske CD-formatet brukes for å korrigere lesefeil i hardware, mens S/PDIF bare er en synkron en-veis overføring av datastrømmen slik den har blitt lest etter eventuell korreksjon av bitfeil. Vi snakker teknologi fra det glade 1980-tall.
Anbefalingene i starten av tråden om proffkabler (f eks Klotz) fra nærmeste musikkinstrumentforhandler og Blue Jeans Cable er gode. Sist jeg så etter var det ikke mulig å slå BJC's priser ved å kjøpe samme råkabel som metervare og samme kontakter for å terminere dem selv. Da begynner vi å nærme oss en edruelig prising.
Du har åpenbart mer peiling på optisk digital overføring enn meg. Min eneste erfaring er faktisk til multitrack med perfekt resultat som du forventer av proffutstyr som ADAT og Lightpipe-interface fra Yamaha, med et unntak da jeg begynte å bruke PC som kilde. Da koblet jeg en Behringer UCA222 til en urgammel Audio Alchemy DDE1. Den er som kjent ganske kilen på jitter, derfor utviklet AA et jitterfilter til den som jeg ikke har. Med noen meter lang optisk kabel fra Clas opplevde jeg små knepp som jeg har antatt skyldes jitter. Kan det stemme, og er det noen sannsynlighet for at den billige og kanskje litt for lange kabel er synderen?I verste fall kan en dårlig Toslink med kraftig begrenset båndbredde gi litt data-korrelert jitter, teoretisk sett så mye at det kan være hørbart. Årsaken ligger i S/PDIF dataformatet hvor nuller og enere vil forsinkes litt ulikt hvis dataoverføringen har for lite båndbredde. Men da snakker vi båndbredder på 5-6 MHz, langt under alle moderne dataoverføringer og gammeldagse coaxer. Selv bruker jeg en video-coax til noe sånt som 10 kr pr meter.
Et direkte brudd vil gjerne gi dropout umiddelbart. S/PDIF er ikke bufret, har ingen paritetsbits eller annen redundans, og mottakeren kan ikke anmode om å få gjentatt en droppet pakke (i motsetning til Ethernet). DAC'en kan forsøke å gjette noen få samples, men må gi opp nokså fort. Redundansen i det fysiske CD-formatet brukes for å korrigere lesefeil i hardware, mens S/PDIF bare er en synkron en-veis overføring av datastrømmen slik den har blitt lest etter eventuell korreksjon av bitfeil. Vi snakker teknologi fra det glade 1980-tall.
Anbefalingene i starten av tråden om proffkabler (f eks Klotz) fra nærmeste musikkinstrumentforhandler og Blue Jeans Cable er gode. Sist jeg så etter var det ikke mulig å slå BJC's priser ved å kjøpe samme råkabel som metervare og samme kontakter for å terminere dem selv. Da begynner vi å nærme oss en edruelig prising.
Du kan låne et par av megHar trua på Neotech. Skulle gjerne ha hatt muligheten til å prøve et sett hjemme. 33$ x 16ft blir jo litt penger...VH Audio - Audio cables, parts, and tweaks for audiophiles
Her finner jeg mine highend kabler til pølsepriser. Kjører Neotec nes 3002. Det er en del jobb i termineringen av denne, men mye å spare kontra ferdig terminerte sett. Silver Sonic er også et bra merke til god pris. Lærte om den av Cobra2.
Min teori er i alle fall at solid core rent kobber tvunnet og individuelt isolerte ledere, gir meg de egenskapene jeg foretrekker. XLO, Kimber, Tara Labs mfl. kjører med mange års hell, på det konseptet. alt som har blandet legeringer,/metaller er søppel. Anticable er også grei, men litt grå.
Da ha jeg fått optiske kabelen og da virket det igjen, expert og chlaser kabelene som er fint behandlet gikk i søpla.https://www.bluejeanscable.com/
Der har de alt du måtte trenge av kabler i de lengder du måtte ønske. Topp kvalitet og rask service. Tar du duties-and-taxes prepaid FedEx International Priority service, er moms inkludert og pakka blir levert på døra før du rekker å snu deg
Jeg har ikke så mye erfaring med optisk overføring selv heller. De få gangene jeg har brukt det, har det bare fungert. Teoretisk sett ville kabelindusert jitter kunne ført til litt uharmonisk forvrengning, potensielt hørbar som en "hardhet" eller lignende. Mulig det du opplevde skyldes kabelen, men knepp tyder vel mer på bitfeil. Det kan tenkes at begrensninger i overføringen gjør at mottakeren mister noen bits og signalet dropper ut et øyeblikk. Generelt mistenker man gjerne kontakter og kabler først hvis signalet dropper ut.Du har åpenbart mer peiling på optisk digital overføring enn meg. Min eneste erfaring er faktisk til multitrack med perfekt resultat som du forventer av proffutstyr som ADAT og Lightpipe-interface fra Yamaha, med et unntak da jeg begynte å bruke PC som kilde. Da koblet jeg en Behringer UCA222 til en urgammel Audio Alchemy DDE1. Den er som kjent ganske kilen på jitter, derfor utviklet AA et jitterfilter til den som jeg ikke har. Med noen meter lang optisk kabel fra Clas opplevde jeg små knepp som jeg har antatt skyldes jitter. Kan det stemme, og er det noen sannsynlighet for at den billige og kanskje litt for lange kabel er synderen?
Selve kontakten blir nok ofte oversett i hifi sammenheng.Jeg har ikke så mye erfaring med optisk overføring selv heller. De få gangene jeg har brukt det, har det bare fungert. Teoretisk sett ville kabelindusert jitter kunne ført til litt uharmonisk forvrengning, potensielt hørbar som en "hardhet" eller lignende. Mulig det du opplevde skyldes kabelen, men knepp tyder vel mer på bitfeil. Det kan tenkes at begrensninger i overføringen gjør at mottakeren mister noen bits og signalet dropper ut et øyeblikk. Generelt mistenker man gjerne kontakter og kabler først hvis signalet dropper ut.Du har åpenbart mer peiling på optisk digital overføring enn meg. Min eneste erfaring er faktisk til multitrack med perfekt resultat som du forventer av proffutstyr som ADAT og Lightpipe-interface fra Yamaha, med et unntak da jeg begynte å bruke PC som kilde. Da koblet jeg en Behringer UCA222 til en urgammel Audio Alchemy DDE1. Den er som kjent ganske kilen på jitter, derfor utviklet AA et jitterfilter til den som jeg ikke har. Med noen meter lang optisk kabel fra Clas opplevde jeg små knepp som jeg har antatt skyldes jitter. Kan det stemme, og er det noen sannsynlighet for at den billige og kanskje litt for lange kabel er synderen?