I verste fall kan en dårlig Toslink med kraftig begrenset båndbredde gi litt data-korrelert jitter, teoretisk sett så mye at det kan være hørbart. Årsaken ligger i S/PDIF dataformatet hvor nuller og enere vil forsinkes litt ulikt hvis dataoverføringen har for lite båndbredde. Men da snakker vi båndbredder på 5-6 MHz, langt under alle moderne dataoverføringer og gammeldagse coaxer. Selv bruker jeg en video-coax til noe sånt som 10 kr pr meter.
Et direkte brudd vil gjerne gi dropout umiddelbart. S/PDIF er ikke bufret, har ingen paritetsbits eller annen redundans, og mottakeren kan ikke anmode om å få gjentatt en droppet pakke (i motsetning til Ethernet). DAC'en kan forsøke å gjette noen få samples, men må gi opp nokså fort. Redundansen i det fysiske CD-formatet brukes for å korrigere lesefeil i hardware, mens S/PDIF bare er en synkron en-veis overføring av datastrømmen slik den har blitt lest etter eventuell korreksjon av bitfeil. Vi snakker teknologi fra det glade 1980-tall.
Anbefalingene i starten av tråden om proffkabler (f eks Klotz) fra nærmeste musikkinstrumentforhandler og Blue Jeans Cable er gode. Sist jeg så etter var det ikke mulig å slå BJC's priser ved å kjøpe samme råkabel som metervare og samme kontakter for å terminere dem selv. Da begynner vi å nærme oss en edruelig prising.
Ok , Asbjørn. - Har nu tænk at prøve ut om det vittetlig er så lidt forskel på High end kabler og de mere vanlige varianer av god kvalitet.
Så jeg har været på indkøb og brukt den famøse sum av under 1300Nkr for 22 meter høytaler kabler.
a. 10 meter Clas olsen beste i 6 kvadrat mm udgaven. Sjekket lidt op på internet, er dette kabel Norsk produkseret? Pris 300
b. 12 meter Monster MC50 med deres lidt speciale flette teknologi i 4 kvadrat mm utgaven. Pris 1000
Som du ved benytte jeg og M.E indeher blandt andet av Transparant ultra mm2 kablerne. i en længde av 2,4 meter, og efter at presset transparen lidt for oplysninger har de oplyst at tværsnittet på lederne er 8 avg og av rop typen.
Premien utgaven er av 10/2. typen ala Clas Olsen kablerne.
Når vi taler om deres reference serie, ser jeg at de benytter sig av ledere, med samme flette teknologi som MC 50 monster bruger. Faktisk benytter de dig av 3 mindre ledere i 1,5 kvadrat mm i hver av de 2 ledere i den ene utgave av referense serien og lederene er lettere twistet.
Det vi har tenkt, er at køre lidt copi print av Transparent kablerne, og så prøve at a-b teste disse op mod det set av Ultra kablerne vi har tilrådighed.
Envidere har jeg en lusket fornemmelse av at Ultra mm2 kablerne, består av 4 ledere ala Monster MC 50, i konfiguationen 11/4. ialt 8 Avg som transparent oplyste.
Det vi har tenkt er at benytte Clas Olson kablet for som an copi av Premium serien 10/2
Også lave et kabel av monster kablerne i 11/4 konfiguationen
Og nu er vi så ved det punkt, hvor vi vil være taknemmelig vis du eller andre vil bidrage med kundskab?
Elektrisk teoretisk hvilke fordele har eventuel 11/4 configurationen sammenlignet med foreksempel 8/2 konfiguration?
Og her til sidst ville du eventuel være behjælpelig med at hjælpe/ rådgive os med at konstruere et filter, ala det Transparent bruger på deres kabler?
Vis dette er tilfældet,- hva trenger du da at oplysninger/ tekniske parameter, for at designe sådan et filter?
Vi er beviste om, at du tidligere har hjulpet folk med teknisk now how, omkring design av kabler, som så senere er blevet til et kommentiel produkt som pr dags dato er at finde på kabel markedet, og har som sådan, fuld forståelse for vis du takker nei tak til at hjelpe os.
Men vi kan forsikre dig om, at vi ikke vil kommer til at bruge dette, til at lansere nogen kabler på marked. Dette er et rent Diy project, som går ut på at se om, det vil være mulig at konstruere noget selv, som vil være istand til at konkurrere lige op med lydgengivelsen, som Transparent kablerne kan levere for mere ædruelige penge.
Uanset hva svaret dit bliver, vil jeg gerne takke dig for dit arbejde indeher, med at oplyse og hjelpe os til at forstå hvilke tekniske prinsiper som gælder vedrøende kabler.
På forhånd tak, og god jul.
Mvh
Hi-rex