Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    679
    Antall liker
    758
    I postene over diskuteres det streamere og ikke DACer....
    Og de som hører stor forskjell på streamere er helt sikre på at de ikke lar seg påvirke av design og pris?
    Ikke når 2 streamere fra samme produsent (Aurender) er brukt i samme system hos meg. Da er det liksom ingen tvil lenger. En er bedre enn den andre.

    JP
    I en blindtest også ?:eek:
    Jeg regner med at dette er en spøk og legger godviljen til.

    JP
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I postene over diskuteres det streamere og ikke DACer....
    Og de som hører stor forskjell på streamere er helt sikre på at de ikke lar seg påvirke av design og pris?
    Ikke når 2 streamere fra samme produsent (Aurender) er brukt i samme system hos meg. Da er det liksom ingen tvil lenger. En er bedre enn den andre.

    JP
    I en blindtest også ?:eek:
    Jeg regner med at dette er en spøk og legger godviljen til.

    JP
    Sannsynligvis ikke.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hehe tviler vel på at dine relativt enkle betraktninger har fyret opp DIY miljøet i noen særlig grad. Problemet er vel heller at hvis man skulle lagt noe særlig vekt på dine meninger om DIY. Så hadde svært få turt å prøve. Eller utfordret seg selv for å komme videre på veien til god lyd.
    :)
    Jeg tolker det dithen at DIY da betyr at man skal lage SOTA i alle selvbygg?
    Det jeg har sagt er at noen ganger virker som at ens egne evner kan være noe urealistisk ambisiøse eller overvurdert i forhold til SOTA mhp. nedsnakking av etablert SOTA. Klarer ikke å se at dette skulle bety at noen ikke tørr å gi seg ut på selvbygg? Kanskje det er dette som er enkle betraktninger?
    DIY er generelt fint det og forstår gleden med dette, jeg.

    Enda godt jeg ikke skal til Horten.
    Kan like godt bli banket opp i Stavanger :p
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Man bygger selv fordi man liker å bygge ting, vil se om man får det til, for å lære, fordi det er gøy, og kanskje fordi man kan få mer kvalitet for pengene enn ved å kjøpe ferdig. ...hvis arbeidstiden ikke medregnes. Ingen sier at DIY alltid er best, som sagt mange ganger.

    Nå har du hoppet tilbake til starten av argumentasjonsrekken din og begynt på nytt igjen. En litt rar ting å gjøre, men det er kanskje effektivt for å hold kjeklingen i fang til man kommer på noe nytt?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Hehe tviler vel på at dine relativt enkle betraktninger har fyret opp DIY miljøet i noen særlig grad. Problemet er vel heller at hvis man skulle lagt noe særlig vekt på dine meninger om DIY. Så hadde svært få turt å prøve. Eller utfordret seg selv for å komme videre på veien til god lyd.
    :)
    Jeg tolker det dithen at DIY da betyr at man skal lage SOTA i alle selvbygg?
    Det jeg har sagt er at noen ganger virker som at ens egne evner kan være noe urealistisk ambisiøse eller overvurdert i forhold til SOTA mhp. nedsnakking av etablert SOTA. Klarer ikke å se at dette skulle bety at noen ikke tørr å gi seg ut på selvbygg?
    DIY er generelt fint det og forstår gleden med dette, jeg.

    Enda godt jeg ikke skal til Horten.
    Kan like godt bli banket opp i Stavanger :p
    Trur ikke du trenger å være redd for grisebank :) Mitt enkle poeng er, Hvis du forteller en kar mange nok ganger. Dette klarer du ikke like godt som han proffe karen der borte. Så klarer han ikke det. Og det ville vært synd. Det er nok litt av grunnen til at DIY miljøet oppfattes som noe overdrevet entusiastisk :) Skapertrang og glede har generert mange produkter vi har stor glede av alle mann. Ære være mannen som satt å krølla en ståltråd å satt igjen med en binders ;) ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Man bygger selv fordi man liker å bygge ting, vil se om man får det til, for å lære, fordi det er gøy, og kanskje fordi man kan få mer kvalitet for pengene enn ved å kjøpe ferdig. ...hvis arbeidstiden ikke medregnes. Ingen sier at DIY alltid er best, som sagt mange ganger.

    Nå har du hoppet tilbake til starten av argumentasjonsrekken din og begynt på nytt igjen. En litt rar ting å gjøre, men det er kanskje effektivt for å hold kjeklingen i fang til man kommer på noe nytt?
    ???
    Dette var en klarifisering og tilsvar til Nikko03 - that's it.
    Har allerede sagt at denne tråden gjerne kan stenges.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    4.966
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nå har du hoppet tilbake til starten av argumentasjonsrekken din og begynt på nytt igjen. En litt rar ting å gjøre, men det er kanskje effektivt for å hold kjeklingen i fang til man kommer på noe nytt?
    Det er kun kjekling som holder denne tråden i live ;D Av og til kommer det jo noe lærerikt også da, men det er jo mest pga. at den såkalte 'målemafiaen' tar seg bryet med å drive folkeopplysning.

    Veit liksom ikke helt hvem jeg skal takke mest; Distinctive for å provosere fram nyttig kunnskap eller Asbjørn++ for å dele kunnskap :D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Merkelig innlegg, Distinctive (#2363). Jeg har med egne ører hørt selvbygg som spiller helt fantastisk. Fordi det er endel hensyn man ikke trenger ta når man ikke kommersialiserer produktet. Jeg har også hørt kjøpeanlegg som spiller eksemplarisk. Det ene trenger ikke ekskludere det andre. Dissing av en av "partene" blir mer enn underlig. Litt åpnere, sinn takk?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg slenger på en liker allikevel jeg, IvarT, selv om det var ment som en fornærmelse.
    At mange sliter med at andre hører det man hører er nok ikke mye å få gjordt med og heller ikke at noen forteller hva man skal høre og ikke høre.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Du lar deg ikke lure? Det er ikke et argument som biter på? Uansett hvor dokumentert teorien bak er?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Merkelig innlegg, Distinctive (#2363). Jeg har med egne ører hørt selvbygg som spiller helt fantastisk. Fordi det er endel hensyn man ikke trenger ta når man ikke kommersialiserer produktet. Jeg har også hørt kjøpeanlegg som spiller eksemplarisk. Det ene trenger ikke ekskludere det andre. Dissing av en av "partene" blir mer enn underlig. Litt åpnere, sinn takk?
    Innholdet i mitt svar baserte seg utelukkende på kommentaren om at jeg skulle demotivere selvbyggere gjennom en nedlatende tone og syn på DIY.
    Jeg tror du må sette det i kontekst med andres uttalelser og påstander.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du lar deg ikke lure? Det er ikke et argument som biter på? Uansett hvor dokumentert teorien bak er?
    Svaret er at hvis Nissan Leaf er best på papiret, men jeg har en bedre kjøreopplevelse med BMW i3, så kan man vifte så mye man vil med papiret for meg.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Min konklusjon etter å ha brukt MYE av fritiden min på å prøve å nå enden på denne tråden er: Jeg trenger en ny jobb! En jobb som både lar meg finansiere lydinteressen OG lar meg sitte i timesvis på HFS i arbeidstida. Noen har tydelig vis en slik jobb. Tips?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Du lar deg ikke lure? Det er ikke et argument som biter på? Uansett hvor dokumentert teorien bak er?
    Svaret er at hvis Nissan Leaf er best på papiret, men jeg har en bedre kjøreopplevelse med BMW i3, så kan man vifte så mye man vil med papiret for meg.
    Det er ikke poenget. Poenget fra omtrent alle deltakere i denne tråden er at subjektive opplevelser er helt flott. Men mumbojumbo kvasivitenskapelige forklaringer og objektivisering av subjektive opplevelser (jeg hører det, altså er det slik ellers er du døvhørt, har dårlig anlegg etc osv) ikke er greit. Det har ingenting med pris eller misunnelse å gjøre, men jeg synes det er greit å vite om dette slik at jeg kan putte innsatsen det det teller.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Min konklusjon etter å ha brukt MYE av fritiden min på å prøve å nå enden på denne tråden er: Jeg trenger en ny jobb! En jobb som både lar meg finansiere lydinteressen OG lar meg sitte i timesvis på HFS i arbeidstida. Noen har tydelig vis en slik jobb. Tips?
    Jepp. Dagtidsjobb ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du lar deg ikke lure? Det er ikke et argument som biter på? Uansett hvor dokumentert teorien bak er?
    Svaret er at hvis Nissan Leaf er best på papiret, men jeg har en bedre kjøreopplevelse med BMW i3, så kan man vifte så mye man vil med papiret for meg.
    Det er ikke poenget. Poenget fra omtrent alle deltakere i denne tråden er at subjektive opplevelser er helt flott. Men mumbojumbo kvasivitenskapelige forklaringer og objektivisering av subjektive opplevelser (jeg hører det, altså er det slik ellers er du døvhørt, har dårlig anlegg etc osv) ikke er greit.
    100% enighet her.
    Er usikker hvor noe annet fremgår.
    Det er nok barnepikementaliteten som får frem broddene.
    At man nærmest må beskyttes fra en selv for ikke å bli trollbundet av en sleip kabelpusher.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.700
    Antall liker
    35.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min konklusjon etter å ha brukt MYE av fritiden min på å prøve å nå enden på denne tråden er: Jeg trenger en ny jobb! En jobb som både lar meg finansiere lydinteressen OG lar meg sitte i timesvis på HFS i arbeidstida. Noen har tydelig vis en slik jobb. Tips?
    En jobb som involverer mye ventetid på forskjellige flyplasser hjelper. Nedsiden er at DIY-prosjektene tar en evighet. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Min konklusjon etter å ha brukt MYE av fritiden min på å prøve å nå enden på denne tråden er: Jeg trenger en ny jobb! En jobb som både lar meg finansiere lydinteressen OG lar meg sitte i timesvis på HFS i arbeidstida. Noen har tydelig vis en slik jobb. Tips?
    En jobb som involverer mye ventetid på forskjellige flyplasser hjelper. Nedsiden er at DIY-prosjektene tar en evighet. :)
    Flott at jeg kan 'underholde' deg på flyplassene, da :rolleyes:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    4.966
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg slenger på en liker allikevel jeg, IvarT, selv om det var ment som en fornærmelse.
    At mange sliter med at andre hører det man hører er nok ikke mye å få gjordt med og heller ikke at noen forteller hva man skal høre og ikke høre.
    Virkelig storhjertet av deg :) Jeg må si at du virkelig går 'all in' som en martyr for alle kabelentusiaster ("på vegne av vanvittig mange" for å sitere Sture Hansen fra radioprogrammet Hallo i uken).

    Nå tror jeg også at jeg kjenner alle argumentene til kabelentusiastene:

    - Det ER hørbare forskjeller. Eq-effekter er en god ting, det gjelder bare å finne den rette eq-profilen gjennom matching.

    - Alle kabler filtrerer signalet. 'Eksotiske' kabler filtrerer mindre av signalet. Men det er ikke vits å prøve å måle dette, for måleinstrumenter klarer ikke å fange dette opp.

    - Blindtester fungerer ikke for å påvise forskjeller. Metoden er feil. Det hjelper heller ikke å endre metoden, for det blir uansett feil. Det bare ER sånn.

    - Skin effect gjelder ikke bare ved GHz. Dette er relevant også for audio, selv om all teori tilsier noe annet.

    - Luksusfølelsen ved 'eksotiske' kabler bidrar til en bedre helhetsopplevelse. Men det er likevel lydkvaliteten som teller. Dette er ikke en selvmotsigelse, men to sider av samme sak.


    - Anlegget må være svært dyrt før kabelforskjellene blir tydelige.


    - Lytt til ulike kabel-guruer. Disse kan umulig ta feil.


    Er det noe jeg har glemt? :)
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    Min konklusjon etter å ha brukt MYE av fritiden min på å prøve å nå enden på denne tråden er: Jeg trenger en ny jobb! En jobb som både lar meg finansiere lydinteressen OG lar meg sitte i timesvis på HFS i arbeidstida. Noen har tydelig vis en slik jobb. Tips?
    Jepp. Dagtidsjobb ;)

    Men det kan jo se ut til at noen deltar her 24/7 i ukevis ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Du lar deg ikke lure? Det er ikke et argument som biter på? Uansett hvor dokumentert teorien bak er?
    Svaret er at hvis Nissan Leaf er best på papiret, men jeg har en bedre kjøreopplevelse med BMW i3, så kan man vifte så mye man vil med papiret for meg.
    Det er ikke poenget. Poenget fra omtrent alle deltakere i denne tråden er at subjektive opplevelser er helt flott. Men mumbojumbo kvasivitenskapelige forklaringer og objektivisering av subjektive opplevelser (jeg hører det, altså er det slik ellers er du døvhørt, har dårlig anlegg etc osv) ikke er greit.
    100% enighet her.
    Er usikker hvor noe annet fremgår.
    Det er nok barnepikementaliteten som får frem broddene.
    At man nærmest må beskyttes fra en selv for ikke å bli trollbundet av en sleip kabelpusher.
    Jeg opplever ikke det, men er selvfølgelig usedvanlig objektivt oppfattende ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er ikke poenget. Poenget fra omtrent alle deltakere i denne tråden er at subjektive opplevelser er helt flott. Men mumbojumbo kvasivitenskapelige forklaringer og objektivisering av subjektive opplevelser (jeg hører det, altså er det slik ellers er du døvhørt, har dårlig anlegg etc osv) ikke er greit.
    100% enighet her.
    Er usikker hvor noe annet fremgår.
    Det er nok barnepikementaliteten som får frem broddene.
    At man nærmest må beskyttes fra en selv for ikke å bli trollbundet av en sleip kabelpusher.
    Jeg opplever ikke det, men er selvfølgelig usedvanlig objektivt oppfattende ;)
    Egentlig kan hele denne tråden oppsummeres på følgende (forenklede) måte i mine øyne:
    Påstand 1: Jeg hører forskjell på kabler
    Påstand 2: Nei, Påstand 1 - Du hører ikke forskjell på kabler og vi har vitenskapelige metoder til å bakke vårt syn opp

    Omtrent som at noen insisterende påstår at jeg hadde en bedre kjøreopplevelse med Leafen enn i3'en.

    Konklusjon: Er vi nærmere en enighet? - Nei.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    4.966
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig kan hele denne tråden oppsummeres på følgende (forenklede) måte i mine øyne:
    Påstand 1: Jeg hører forskjell på kabler
    Påstand 2: Nei, Påstand 1 - Du hører ikke forskjell på kabler og vi har vitenskapelige metoder til å bakke vårt syn opp
    Prøver du deg fortsatt med denne kjepphesten? Lenge før denne tråden så dagens lys var det jo enighet langt inni tjukkeste målemafiaen at kabler kan gi eq-effekter. Om det er en god ting med eq-effekter er jo derimot en annen ting, men det ser du ikke ut til å være så opptatt av.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Det er da ingen som påstår at du har en dårligere opplevelse, men noen har en del forklaringer på hva som kan skje. Opplevelsen er din, men det betyr ikke nødvendigvis at den hendelsen foregår utenom ditt eget hode. Eller at opplevelsen ikke kan gjøres til en lavere pris. Sistnevnte oppleves nok titt og ofte som å bli tråkket på tærne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.700
    Antall liker
    35.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig kan hele denne tråden oppsummeres på følgende (forenklede) måte i mine øyne:
    Påstand 1: Jeg hører forskjell på kabler
    Påstand 2: Nei, Påstand 1 - Du hører ikke forskjell på kabler og vi har vitenskapelige metoder til å bakke vårt syn opp
    La meg også få sitere meg selv fra åpningsinnlegget i en annen tråd:
    Vi er vel stort sett enige om at det kan være mulig å høre forskjell mellom kabler, forutsatt at apparatene i hver ende har visse egenskaper. Jeg kan tenke meg å diskutere litt om hvilke egenskaper apparatene må ha for å "avsløre" slike forskjeller. Jeg legger tråden på Tech-hjørnet for å signalisere at det ikke er meningen å gjøre dette til nok en krangletråd om kabler, men heller et forsøk på å finne ut litt mer om hva som må være tilstede i hver ende for at det skal være rimelig å forvente hørbare forskjeller ved et kabelbytte.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html

    Har ikke endret oppfatning ennå, og kan ikke helt se at jeg er dårlig til å formulere meg at det skulle komme over som stikk motsatt.

    Derimot tror jeg faktisk denne evigvarende diskusjonen begynner å nærme seg et eller annet slags konsensus. For et halvt tonn popcorn siden var også bransjeaktører enige i at denne "gleden ved å eie dyre ting" var en viktig del av opplevelsen. Det har jeg ikke noe problem med å forstå. Men lydkvaliteten, dvs den delen av opplevelsen som formidles via lydbølger til ørene, påvirkes jo ikke av det. Det er bare når vi begynner å rote sammen eierglede og lydkvalitet at det oppstår slike paradokser som at ting plutselig låter klin likt så snart man ikke lenger ser hva som spiller. Nei, eiergleden lar seg faktisk ikke måle i decibel og påvise i en blindtest, og det burde strengt tatt ikke være noen overraskelse.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kommentarene i de siste postene styrker jo akkurat hva jeg sier.
    Altså samme mølla om igjen fra partene, ispedd litt semantikk.

    'Du må jo skjønne at', osv. osv.
    Alt som oppleves er sårt for tærne.

    - Status quo.

    I mitt tilfelle tror jeg vi slår oss til ro med 'han vil bare ikke underkaste seg konformitet' og det er like greit.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Du leser jo ikke det som skrives, D. Etter 3 forsøk er det vel over?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg er omringet og har tatt Uriasposten - og det er helt greit.
    Tror vi er like uforbederlige og indignert alle sammen mhp. å tute i vei om hvem som vet best og har den eneste rette sannhet (meningstyranni).

    Uavhengig av dette så får vi lytte til litt musikk på en sen fredagskveld, tenker jeg?
    Forresten, har nettopp koblet opp min ATV5.
    Tullekjøp egentlig da det holder med første gen. - ikke sant?
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Nå får du skjerpe deg. Det er ganske mye som er både nyansert pg velbegrunnet, men slettes ikke svart-hvitt. Indignert???
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå får du skjerpe deg. Det er ganske mye som er både nyansert pg velbegrunnet, men slettes ikke svart-hvitt. Indignert???
    Jeg ser etterhvert skriften på veggen mhp. 'hakkekylling mentalitet' fra selvutnevnte bedrevitere med noen mediocre greier.
    Synes dette blir såpass knugende at andre får ta over stafettpinnen.
    Kan vi ikke bare forbli trygge på egne valg og call it a day - Trenger en pause nå.

    Happy listening

    Dist
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Kjøper kun ferdig terminerte kabler og vil ha gode plugger/tilkoblinger, hva anbefales?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Trist da, at ikke noen som til og med har formell kompetanse kan bidra med kunnskap uten å bli omtalt i negative vendinger fordi det kanskje forstyrrer et trosbilde som tildels strider mot kjent viten. Det er faktisk realkompetanse som er fundamentet for denne hobbyen. Det er viten og ikke tro. Opplevelsene skaper den enkelte i sitt eget hode etterpå, men de er ikke egnet for å bestå en lakmustest.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    4.966
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser etterhvert skriften på veggen mhp. 'hakkekylling mentalitet' fra selvutnevnte bedrevitere med noen mediocre greier.
    Synes dette blir såpass knugende at andre får ta over stafettpinnen.
    Når du omtaler folk som har satt seg godt inn i et kunnskapsfelt - og som gjentatte ganger svarer deg saklig og fyldig - som "selvutnevnte bedrevitere" legger du selv opp til 'hakkekylling-mentalitet'. Og det er ikke fra de som svarer deg saklig og fyldig denne hakkinga kommer, det er fra oss andre som er tilskuere til gjentatt ignoranse, kverulering med fakta, gjentakelse av argument som opptil flere ganger allerede er besvart (saklig og fyldig) og halvfrekkheter kombinert vekselvis med en påtatt offer-mentalitet.

    Om du hadde hatt reelle argumenter og hatt en slags faglig uenighet med de du diskuterer med, kunne vi vært vitne til en fruktbar diskusjon. Slik jeg opplever det, har du ingen reelle argumenter å komme med, og det er derfor det i stedet kommer slike ting som nevnt ovenfor. Da må du også forvente at det kommer reaksjoner fra andre som leser dette.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Egentlig kan hele denne tråden oppsummeres på følgende (forenklede) måte i mine øyne:
    Påstand 1: Jeg hører forskjell på kabler
    Påstand 2: Nei, Påstand 1 - Du hører ikke forskjell på kabler og vi har vitenskapelige metoder til å bakke vårt syn opp

    Omtrent som at noen insisterende påstår at jeg hadde en bedre kjøreopplevelse med Leafen enn i3'en.

    Konklusjon: Er vi nærmere en enighet? - Nei.
    Så grunnen til at det ikke er enighet er at du/dere ikke aksepterer vitenskaplige metoder.

    Hvis du bytter ut elbil-eksemplet med dette:

    Påstand 1: Jorda er flat
    Påstand 2: Nei og vi har vitenskapelige metoder til å bakke opp vårt syn

    Konklusjon: Er vi nærmere en enighet? - Nei.


    MAO: Når udokumentere påstander skal veie like tungt som vitenskaplige metoder blir dette en umulig diskusjon
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn