Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Selv om kabler er brukt tidligere, kan de trenge noen timer igjen hvis de har ligget ubrukt en periode.
    Hva er i så fall det tekniske argumentet for noe slikt, altså hva er det med kabler som 'forandrer seg' når de blir liggende ubrukt en periode?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Innspiling av kabler:

    Asbjørn:

    Kan det her være loddingene?
    Da jeg skiftet kondensatorer på en forsterker låt de ikke så bra de 2 første timene. Etter 2 timer var den normal igjen.
    Loddingene er metalliske, så det skjer ikke så mye der. Det kan tenkes at dielektrikumet i en kondensator behøver litt tid på å gå seg til. Det kan handle om både mekaniske spenninger, ionefordelingen i de elektrolytiske materialet, og statisk elektrisitet fra produksjonsprosessen. (Og før noen oppretter enda en ny profil for å forklare oss at det samme gjelder kabler: Ja, i prinsippet gjør det det, men der er kapasitansen så liten at f eks +/- 1 % på 50 pF i en lavimpedant krets har ingen som helst praktisk betydning for noe som helst.)

    Men min hypotese er likevel at det stort sett er psykologisk. Når man har fiklet rundt inni en forsterker og modifisert ting, sitter ihvertfall jeg med skuldrene litt høyt de første minuttene og speider etter magisk røyk som er på vei ut av boksen. Hvis jeg ikke ser noe slikt er jeg fortsatt nokså selvkritisk til om dette egentlig ble bedre eller ikke. Jeg lytter nok mye mer kritisk de første timene enn jeg gjør ellers. Etter noen timer har jeg slått meg til ro med at jeg ikke ødela noe og at resultatet ihvertfall ikke ble verre enn det var før modifikasjonen, og da synker skuldrene langsomt på plass og godlyden smyger seg på. Innbrenning av egne nevroser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv om kabler er brukt tidligere, kan de trenge noen timer igjen hvis de har ligget ubrukt en periode. Ellers er innbrenning på Nordost Vidar å anbefale for helt nye kabler. Jeg bruker selv IsoTek sin CD for innbrenning og av-magnetisering, både ved nye kabler og komponenter i anlegget, men IsoTek anbefaler også jevnlig bruk av denne. Så aner jeg at kabler tilpasser seg i noe grad impedansene og signalet de får fra resten av anlegget, slik at de også vil "sette seg" etter litt tid med musikk.
    I beste mening: Det du trenger er ikke et strømfilter, men et bullshit-filter koblet mellom Nordosts selgere og din lommebok.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Selv om kabler er brukt tidligere, kan de trenge noen timer igjen hvis de har ligget ubrukt en periode. Ellers er innbrenning på Nordost Vidar å anbefale for helt nye kabler. Jeg bruker selv IsoTek sin CD for innbrenning og av-magnetisering, både ved nye kabler og komponenter i anlegget, men IsoTek anbefaler også jevnlig bruk av denne. Så aner jeg at kabler tilpasser seg i noe grad impedansene og signalet de får fra resten av anlegget, slik at de også vil "sette seg" etter litt tid med musikk.
    Nå tar det visst helt av for enkelte her...........
    idontwanttoliveonthisplanet.jpg
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg er ikke solgt til Nordost eller noe annet merke, men hele forumet er ganske delt mellom dem som har troen på strømfilter og kabler og "OHC-tankegangen" og dem som ikke tror på dette. Så blir håpløst hva jeg eller hvem som helst enn skriver hvis de andre uansett ikke vil tro eller har prøvd dette og erfart selv.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn:
    Er det noe i dette?

    IsoTek EVO3 Corvus - Lyd & Bilde

    Var ikke sååå dyr denne som nok er billigste modell. https://oslohificenter.no/isotek-evo3-venus-evo3-initium
    Ja, noe er det nok i det, men virkningen vil være sterkt komponentavhengig. Min personlige erfaring: Med de Electrocompaniet-komponentene jeg hadde tidligere var det lett å høre at bakgrunnsstøyen og "hardheten" ble redusert da jeg satte på strømfiltre, men med de jeg har nå gjør det ingen forskjell. Det var noen suselyder som varierte fra dag til dag med EC'ene, nesten som om man hørte "det elektriske været". De forsvant med filtrering. Vet ikke eksakt hvorfor, men det må ha noe med hvordan EC's strømforsyninger er oppbygd. Jeg har ingen erfaring med Isotek's produkter, så jeg har ingen spesielle synspunkter på dem.

    Det er helt riktig at apparatene selv returnerer støy både til nettfasene og til jord. Jeg er derimot ikke sikker på at jeg forstår det Bent Holter sier om flytende jord. Jord (PE) er jordet også i et norsk IT-nett, forskjellen er at begge fasene er live og ikke bare den ene. Da virker det mer logisk at en filterkondensator fra "live" til "nøytral" får seg en overraskelse på norsk nett enn at en fra "live" til jord gjør det. Her kan det være noe som ikke er helt presist gjengitt i intervjuet. Når man ser på bilde av innmaten i filteret er det tydelig at en keramisk skivekondensator fra hver fase til jord er nokså sentralt:

    Vis vedlegget 458653

    Apropos bakgrunnsstøy og returtverrsnitt i RCA-kabler: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-2.html#post1385658



    BS


    2011

    http://www.hifisentralen.no/forumet...doo-eller-na-dvendig.html#eWhlz00XRwwBBSAB.99

    Monoblokkene har jeg på et separat Supra harem med innebygget filter. Dessuten har jeg en separat 16A kurs til anlegget og skjermede nettkabler fra filtrene med ferritter på apparatendene.

    Hos meg gir filtrene en lett hørbar reduksjon i "hardhet".


    2012

    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/60734-stra-mrenser-bare-tull.html

    Jeg også. En slik til de seks monoblokkene, pluss en T+A PowerBar til alt det andre. Alt sammen på en separat 16 A kurs, og med hjemmesnekrede Supra LoRad strømkabler med ferrittkjerne på apparatenden fra filterpaddene til hver komponent

    2013,nesten 2014

    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71109-stra-mrens.html#eBt3hIkOyCQd9VfL.99

    Et nettfilter er smart, ja. Jeg bruker en Supra padde med innebygget filter og en T+A PowerBar. Begge kan anbefales

    Filtrene gir en hørbar reduksjon i støy og hardhet



    Med den utdanningen du sier du har bør nok retorikken være mer sannferdig.
    Etter hvert er det også flere produsenter som bruker Hypex i sine konstruksjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke solgt til Nordost eller noe annet merke, men hele forumet er ganske delt mellom dem som har troen på strømfilter og kabler og "OHC-tankegangen" og dem som ikke tror på dette. Så blir håpløst hva jeg eller hvem som helst enn skriver hvis de andre uansett ikke vil tro eller har prøvd dette og erfart selv.
    Som du kanskje ser av mine innlegg har jeg en del oppfatninger om når kabelbytter og strømfiltre gjør en forskjell og når de ikke gjør en forskjell. Jeg har hørt slike forskjeller i mitt eget anlegg også, og har gjort ganske mye for å fjerne årsakene til at de forskjellene oppstår. Det jeg reagerer mest på i både artikkelen om IsoTek fra L&B, IsoTek's hjemmeside og din beskrivelse av opplevde kabelforskjeller er at alt bare handler om hvor dyre tingene er. IsoTek spesifiserer sine filtre for "anleggsverdi opp til $5000" og lignende. Det gir mening hvis man er et forsikringsselskap, men ikke hvis man holder på med elektronikk. Elektronene bryr seg ikke en døyt om prislappen noen har klistret på. Det er helt andre ting som har betydning for signaloverføringen. All erfaring fra hifi er at pris i beste fall har en løselig sammenheng med kvalitet. Det er altfor mye overpriset lurium der ute som henvender seg til et kundesegment med mer betalingsvilje enn forståelse. Caveat emptor, som romerne sa. For min del handler denne hobbyen om å oppnå mest mulig realistisk gjengivelse av innspilt musikk i et stuemiljø og om å forstå hvordan det går til, ikke om å bruke mest mulig penger. Det er ikke et mål i seg selv at dingsene er dyrest mulig.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bygde om en Transparent Super Høytalerkabel til Ultra for noen år siden, komponentene kostet meg 250,- i dag koster en Ultra rundt 35000;- for 2x3 Meter. Det er mulig den er verd prisen:cool:

    4C5C6ADE-AFF2-4305-9098-65F5337FA289.jpg
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Denne kan brukes på de komponentene som støyer ut på samme kurs som anlegget. Brukes på det som trekker noe mindre strøm.Nettfilter | Clas Ohlson | Clas Ohlson

    Vis vedlegget 458669
    Lurer på om jeg trenger noe sånt. Har noe irriterende "tomgang" støy på anlegget. Ser ut som denne dingsen har for vane å slutte å fungere etter det jeg leser av omtaler. Finnes det noe annet som kan gjøre samme nytte uten å gå i stykker etter 3 dager?
    Tips?
    Rydd opp i kabler så mye du kan og få dem mest mulig vekk fra hverandre. Skal en bruke nettfilter, må det bedre saker til enn noe greier fra clas, det er ikke godt nok og gjør bare lyden verre
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Selv om kabler er brukt tidligere, kan de trenge noen timer igjen hvis de har ligget ubrukt en periode. Ellers er innbrenning på Nordost Vidar å anbefale for helt nye kabler. Jeg bruker selv IsoTek sin CD for innbrenning og av-magnetisering, både ved nye kabler og komponenter i anlegget, men IsoTek anbefaler også jevnlig bruk av denne. Så aner jeg at kabler tilpasser seg i noe grad impedansene og signalet de får fra resten av anlegget, slik at de også vil "sette seg" etter litt tid med musikk.
    Nå tar det visst helt av for enkelte her...........

    Hadde det ikke vært for at de mener det seriøst..........

    På tide å døpe om tråden til HøyttA Cæsar....?

    En bekjent (RIP) som arbeidet på SEAS i sin tid +++ 1 divisjon elektronikk Norge fortalte at når de var på messer i Hannover osv og hørte på alle typer høyttalere inntrådte etter en tid en babelsk forvirring.... de måtte en tur innom JBL standen og 0-stille ørene....

    Kan det være at det er ørene som spilles UT...?...

    Hvis en lytter til musikk opp til og noe rundt 80dB over tid vil vel ørene med stor sannsynlighet trøtne til noe og kan dette være medvirkende til en del av sci-fi opplevelsen.
    Extra Terrstial ut av virkeligheten opplevelse?

    Alternativt var de gamle kabelfantene så ekstremt dårlig at "its getting better al the time. [verse: It can't get no worse]

    Well....
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Er altfor mange selvutnevnte guruer her inne som tror de har svarene på alt. Dem som har betalt litt ekstra for litt dyrere kabler enn hva som er "tillatt" her inne, er alltid lurt, uansett om de ikke ante noe om hverken prissegment eller har lest reklamens "nå skal jeg fange deg inn i svada" feller. Jeg tror egentlig ikke noen av dem har hørt virkelig gode kabler, det være til strøm, komponenter eller høytalere...diy eller clas, jaja..
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det begynner vel å bli plagsomt mye opplyste mennesker her inne så kabel/filter/lurium/ svada nissene er litt trykket opp i ett hjørne.
     

    Nissen1

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    14
    Dem som har betalt litt ekstra for litt dyrere kabler enn hva som er "tillatt" her inne, er alltid lurt, uansett om de ikke ante noe om hverken prissegment eller har lest reklamens "nå skal jeg fange deg inn i svada" feller. Jeg tror egentlig ikke noen av dem har hørt virkelig gode kabler, det være til strøm, komponenter eller høytalere...diy eller clas, jaja..
    Fascinerende at man faktisk kan ende opp med å betale "litt ekstra" uten å ane noe om prissegment.

    Kan jeg også få noen penger?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Det begynner vel å bli plagsomt mye opplyste mennesker her inne så kabel/filter/lurium/ svada nissene er litt trykket opp i ett hjørne.
    Og jeg som leser det motsatt, eksempelvis kommentarene her inne rundt erfaringene som Fidelity redaksjonen gjorde seg.... :confused:
    Så venter jeg bare på at noen trekker 'kjøpt og betalt' kortet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Jeg er ikke solgt til Nordost eller noe annet merke, men hele forumet er ganske delt mellom dem som har troen på strømfilter og kabler og "OHC-tankegangen" og dem som ikke tror på dette. Så blir håpløst hva jeg eller hvem som helst enn skriver hvis de andre uansett ikke vil tro eller har prøvd dette og erfart selv.
    Som du kanskje ser av mine innlegg har jeg en del oppfatninger om når kabelbytter og strømfiltre gjør en forskjell og når de ikke gjør en forskjell. Jeg har hørt slike forskjeller i mitt eget anlegg også, og har gjort ganske mye for å fjerne årsakene til at de forskjellene oppstår. Det jeg reagerer mest på i både artikkelen om IsoTek fra L&B, IsoTek's hjemmeside og din beskrivelse av opplevde kabelforskjeller er at alt bare handler om hvor dyre tingene er. IsoTek spesifiserer sine filtre for "anleggsverdi opp til $5000" og lignende. Det gir mening hvis man er et forsikringsselskap, men ikke hvis man holder på med elektronikk. Elektronene bryr seg ikke en døyt om prislappen noen har klistret på. Det er helt andre ting som har betydning for signaloverføringen. All erfaring fra hifi er at pris i beste fall har en løselig sammenheng med kvalitet. Det er altfor mye overpriset lurium der ute som henvender seg til et kundesegment med mer betalingsvilje enn forståelse. Caveat emptor, som romerne sa. For min del handler denne hobbyen om å oppnå mest mulig realistisk gjengivelse av innspilt musikk i et stuemiljø og om å forstå hvordan det går til, ikke om å bruke mest mulig penger. Det er ikke et mål i seg selv at dingsene er dyrest mulig.
    Det spørs vel hvilke briller man har på seg.
    Dine sier 'jeg kan lage dette bedre enn dyre kjøpeløsninger' (og det er helt ok) mens andre sier 'dette virker som en kosteffektiv løsning'
    Men som vanlig så skal alle utvise 'DIY konformitet' uavhengig av om dette beherskes eller ei eller kjøpe kabler som har et øvre tak for utlegg.
    Øvre tak kan muligens variere litt alt etter om man har med seg en DIY-verge i butikken.
    Nettbutikk er altså fy-fy :cool:
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Herrejemini!! Ingen ved sine fulle fem vil vel finne på å sende "lyden" gjennom det der?
    Den spolen der sitter forøvrig allerede på ht-utgangen i de fleste forsterkere. Såkalt zobel-filter. Smør på flesk:)

    Utgangen på Hegel H200
    h200.jpg


    Til noe annet. Hvis en skal lage seg et strømfilter av et støpsel og noen kondensatorer slik som jeg beskriver i et tidligere innlegg, hva slags kondensatorer og hvilke verdier bør en bruke?
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    L

    larkus!

    Gjest
    Ser at det er tre bein på de kondensatorene. Er det nok med en slik? Et bein på hver fase og det tredje til jord?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Det er tre kondensatorer i en pakke: 2Y og 1X:

    evox-rifa-pzb300mc23r30-02.jpg


    mvh
    KJ
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nordost?



    Kan nevne egenerfaring en gang.

    Da jeg hadde cd spiller, Burmester, Krell forsterker og en Music Angel på lur, og AP Tempo 6 høyttalere, så testet jeg en strømledning jeg fikk. Den billigste til Nordost.

    På Krell, ingen forskjell, på Music Angel, ingen forskjell, på cd spilleren - Mer rom og stillere bakgrunn og bedre lyd.
    Har da Burmester dårlige spillere?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Herrejemini!! Ingen ved sine fulle fem vil vel finne på å sende "lyden" gjennom det der?
    Det der er eksakt hva som sitter inni den magiske boksen på høyttalerkabler fra Transparent Audio. En spole i serie med plussleder og en Zobel (RC) mellom pluss og minus, Zobel-filtret ofte montert i en mindre boks i høyttalerenden.

    F7ACO7TGE1YIS52.LARGE.jpg


    Restene av smeltelim på den avbildede spolen tyder på at denne er "ekte", dissekert ut av boksen på en Transparent-kabel. Noen er villige til å betale 35000 og deromkring for det. Selv synes jeg 250,- for komponentene låter litt høyt. Spolen er magnettråd tvinnet rundt en trepinne. En liten effektmotstand og kondensator koster ikke stort. Klaser med smeltelim heller ikke. Pluggene og boksen til å ha delene i er formodentlig de dyreste delene i en slik kabel.
     
    Sist redigert:

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Om nettfilter: litt av det jeg ville fram til med mitt tidligere innlegg, var at jeg opplever at en strømkabel som Tyr 2 rydder og øker like mye lydkvaliteten som et nettfilter av samme type jeg bruker. Altså kunne jeg kjørt Tyr 2 rett i veggen og fortsatt fått veldig bra lyd. Hvis man ikke har behov for overspenningsvern eller er plaget med forstyrrelser på strømnettet fra omgivelsene, er dette en veldig bra løsning. Gjerne brukt sammen med QB4/8 fra Nordost, som er en fantastisk konstruert strømfordeler uten filter, men med stjernejord og samme internkabling som i Nordost sine kabler for øvrig. Men et rimelig IsoTek filter vil for mange være beste løsning som et utgangspunkt, og vil forbedres av strømkablene man bruker til og fra dette. Har selv skaffet en IsoTek Gemini II for bruk i et PA anlegg med miksebord og DAC, og den tok bort susing i høyttalerne på scenen og mye bedre lyd på opptak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har da Burmester dårlige spillere?
    Vel, den læringen jeg trekker ut av Kristians og dine erfaringer er ihvertfall "aldri Burmester". Jeg har ikke forsøkt det merket selv, men hvis de er så marginale at selv bytte av strømkabel gjør hørbar forskjell kommer de aldri inn hos meg. Uansett pris.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har da Burmester dårlige spillere?
    Vel, den læringen jeg trekker ut av Kristians og dine erfaringer er ihvertfall "aldri Burmester". Jeg har ikke forsøkt det merket selv, men hvis de er så marginale at selv bytte av strømkabel gjør hørbar forskjell kommer de aldri inn hos meg. Uansett pris.
    :rolleyes:

    Var bra lyd må vite. :)
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Kan også se det slik at for eksempel Burmester lager så gode og transparente produkter at de har et kjempepotensial bare man sørger for ren nok strøm og gode nok kabler...:)
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Det gir heller ikke mening å bruke for eksempel Nordost Tyr 2 sammen med en forsterker som Hegel H80/90. Ja, den ville boostet ytelsen veldig, men ville da heller kjøpt Hegel H360 med Red Dawn LS strøm. Men på et allerede dyrt anlegg, vil en Tyr 2 være en av de beste oppgraderingene du kunne gjort og tatt ut det lille ekstra i ytelse. Men tilbake til trådens overskrift - det er stor forskjell på billige kabler og dyre high-end kabler, men hvilke du velger må stå i samsvar med anlegget for øvrig.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser du fortsatt refererer til pris - "billige", "dyre" kabler, "dyrt" anlegg. Kunne du forklare hvorfor de kabelforskjellene skulle ha noe med prislappene å gjøre, heller enn f eks med utgangs- og høyttalerimpedanser?
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Det var overskriften i tråden som brukte disse betegnelsene, så fortsatte med det...:) Pris har ikke alt å si, bedre med riktig kabelmerke og match med de verdiene du nevner enn dyrere kabler som ikke matcher. Men innenfor samme merker er det gjerne store forskjeller på budsjett og toppmodellene, i hvert fall hos Nordost. Og Tyr 2 er så gode og nøytrale strømkabler at de ville gjort seg i nær sagt alle oppsett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var overskriften i tråden som brukte disse betegnelsene, så fortsatte med det...:) Pris har ikke alt å si, bedre med riktig kabelmerke og match med de verdiene du nevner enn dyrere kabler som ikke matcher. Men innenfor samme merker er det gjerne store forskjeller på budsjett og toppmodellene, i hvert fall hos Nordost. Og Tyr 2 er så gode og nøytrale strømkabler at de ville gjort seg i nær sagt alle oppsett.
    OK, hvorfor det? Og hva har det med prisen på resten av anlegget å gjøre?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.061
    Antall liker
    15.986
    Sted
    Langesund
    Denne kan brukes på de komponentene som støyer ut på samme kurs som anlegget. Brukes på det som trekker noe mindre strøm.Nettfilter | Clas Ohlson | Clas Ohlson

    Vis vedlegget 458669
    Lurer på om jeg trenger noe sånt. Har noe irriterende "tomgang" støy på anlegget. Ser ut som denne dingsen har for vane å slutte å fungere etter det jeg leser av omtaler. Finnes det noe annet som kan gjøre samme nytte uten å gå i stykker etter 3 dager?
    Tips?
    Rydd opp i kabler så mye du kan og få dem mest mulig vekk fra hverandre. Skal en bruke nettfilter, må det bedre saker til enn noe greier fra clas, det er ikke godt nok og gjør bare lyden verre
    Verre for deg er bedre for meg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser du fortsatt refererer til pris - "billige", "dyre" kabler, "dyrt" anlegg. Kunne du forklare hvorfor de kabelforskjellene skulle ha noe med prislappene å gjøre, heller enn f eks med utgangs- og høyttalerimpedanser?

    Så den historie skrivingen din om at ett hvert produkt som ikke innehar impedanser tilsvarende annlegget
    ditt er feilkonstruert?Da er f.eks enhver elektrostat og andre konstruksjoner med litt ugunstig impedanskurve
    rette plass på skaphaugen,ene og alene for att det sitter en merkelig fyr en plass i Norge og mener de er
    feilkonstruerte fordi kabelforskjeller oppstår.Det er så urimelig at enhver skjønner at dette ikke er annet
    enn tull.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Det var overskriften i tråden som brukte disse betegnelsene, så fortsatte med det...:) Pris har ikke alt å si, bedre med riktig kabelmerke og match med de verdiene du nevner enn dyrere kabler som ikke matcher. Men innenfor samme merker er det gjerne store forskjeller på budsjett og toppmodellene, i hvert fall hos Nordost. Og Tyr 2 er så gode og nøytrale strømkabler at de ville gjort seg i nær sagt alle oppsett.
    OK, hvorfor det? Og hva har det med prisen på resten av anlegget å gjøre?
    Tenk litt selv da og ikke spør om alt mulig... Jeg kom bare med mine erfaringer om strømkabler og strømfilter, har ikke svar på alle mulige vinklinger og problemstillinger. Bra at noen kommer med egenerfart kunnskap og ikke bare endeløse diskusjoner fram og tilbake.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenk litt selv da og ikke spør om alt mulig... Jeg kom bare med mine erfaringer om strømkabler og strømfilter, har ikke svar på alle mulige vinklinger og problemstillinger. Bra at noen kommer med egenerfart kunnskap og ikke bare endeløse diskusjoner fram og tilbake.
    Nå ville jeg gjerne se om du greide å tenke litt kritisk gjennom dette selv. Jeg har både tenkt og erfart en del om dette allerede, og har skrevet alt for mange innlegg om temaet som det er. Begynn gjerne her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    «Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør!»
    Funderte et øyeblikk på om jeg skulle omregistrere meg til "Far" og ta opp dialogen men så kom jeg plutseig til å huske denne Sci(Hi)-Fi analogie lignelsen, Dat Wil Do.....:

    [L. RON HOOVER:]
    A Latent Appliance Fetishist
    Is a person who refuses to admit to his or herself
    That sexual gratification can only be achieved
    Through the use of MACHINES... Get the picture?

    [JOE:]
    Are you telling me
    I should come out of the closet now Mr. Ron?

    [L. RON HOOVER:]
    No, my son!
    You must go into THE CLOSET
    And you will have
    A lot of fun!
    That's where they all live
    So if you want an
    Appliance to love you
    You'll have to go in there
    N' get you one

    [JOE:]
    Well...that seems simple enough...

    [L. RON HOOVER:]
    Yes, but if you want a really GOOD one,
    You'll have to learn a foreign language...

    [JOE:]
    German, for instance?

    [L. RON HOOVER:]
    That's right...
    A lot of really cute ones come from over there!
    (Fifty bucks, please)

    And a cheerful group of Appliantologists dance into the room wearing
    aluminum foil lab smocks, lock arms in a circle around JOE, making
    sure he pays in full, all the while singing with L. RON as he delivers
    nis final instru
     

    24ohm

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    13
    Jeg ser du fortsatt refererer til pris - "billige", "dyre" kabler, "dyrt" anlegg. Kunne du forklare hvorfor de kabelforskjellene skulle ha noe med prislappene å gjøre, heller enn f eks med utgangs- og høyttalerimpedanser?

    Så den historie skrivingen din om at ett hvert produkt som ikke innehar impedanser tilsvarende annlegget
    ditt er feilkonstruert?Da er f.eks enhver elektrostat og andre konstruksjoner med litt ugunstig impedanskurve
    rette plass på skaphaugen,ene og alene for att det sitter en merkelig fyr en plass i Norge og mener de er
    feilkonstruerte fordi kabelforskjeller oppstår.Det er så urimelig at enhver skjønner at dette ikke er annet
    enn tull.
    Skjønner ikke at dette er tull jeg. Men det jeg skjønner er at Asbjørn virkelig har kommet under huden på deg og at du irriterer deg grønn over det meste av det han legger frem. Foreslår at du setter på anlegget ditt, jekker en kaffe og nyter litt musikk istedet for å surre deg lenger inn i mørket.
    God helg
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Man kan bruke hele livet sitt på å spørre og lure på om hvorvidt jorda er flat eller rund. Da har du 3 alternativer:
    - Stol på vitenskapen som sier at jorda er rund
    - Hør med noen som har vært ute i verdensrommet og sett
    - Ta deg selv en tur ut i verdensrommet og se etter selv
    Likens er det med kabler og andre områder av Hi-Fi:
    - Lær deg det teoretiske
    - Lytt til andre som har erfaringer (les tester, omtaler, råd fra forhandlere/fagfolk og hør med andre som har prøvd samme produkter)
    - Sørg for å få hørt kablene selv, i ulike settinger
    Når alle de 3 områdene samstemmer, er det liten grunn til å betvile resultatet
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan bruke hele livet sitt på å spørre og lure på om hvorvidt jorda er flat eller rund. Da har du 3 alternativer:
    - Stol på vitenskapen som sier at jorda er rund
    - Hør med noen som har vært ute i verdensrommet og sett
    - Ta deg selv en tur ut i verdensrommet og se etter selv
    Likens er det med kabler og andre områder av Hi-Fi:
    - Lær deg det teoretiske
    - Lytt til andre som har erfaringer (les tester, omtaler, råd fra forhandlere/fagfolk og hør med andre som har prøvd samme produkter)
    - Sørg for å få hørt kablene selv, i ulike settinger
    Når alle de 3 områdene samstemmer, er det liten grunn til å betvile resultatet
    Akkurat det er jeg helt enig i. Og hos meg konvergerer dette pent til at metervare fra snelle gjør jobben helt utmerket, takk. Der stemmer både all teoretisk elektroteknikk med egne erfaringer og med erfaringene hos mange andre som har vært gjennom den kabelgaleien og kommet ut på den andre siden rikere på erfaring, men med lettere lommebok. Ingen grunn til å bruke fantasibeløp på noe som i beste fall låter klin likt, i verste fall tilfører en uønsket farging som jeg så må korrigere med equalizing.

    Your mileage may vary, som det heter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn