tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.659
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Setter pris på tips, akkurat dette vet jeg lite og ingenting om. :)

    Delefilterspørsmål for Dummies, kanskje, men hva gjør en spole koblet parallellt over elementet?

    mvh
    Forstår du har bare en kondensator nå ? med en liten spole får du en brattere avsjering nedover og slippe å stresse elemntet for langt nedover . Og du skal ikke rette opp lydbilde / frekvens gang,,, men fylle inn litt helt øverst som super tweeter "? Noe annet du bør sjekke er hvor følsom det honet er i forhold til hoved høytaler ,tipper den bør dempes og

    Denne kalkulatoren kan du leke deg litt med å se hva forsjellige verdier gjør og hvis du vet hvor du vil fylle litt "Tipper vi er på 10k eller kansje og høyere .Legg inn verdiene og trykk kalkuler ,,du skal bare lese av HP delen

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forstår du har bare en kondensator nå ? med en liten spole får du en brattere avsjering nedover og slippe å stresse elemntet for langt nedover . Og du skal ikke rette opp lydbilde / frekvens gang,,, men fylle inn litt helt øverst som super tweeter "? Noe annet du bør sjekke er hvor følsom det honet er i forhold til hoved høytaler ,tipper den bør dempes og

    Denne kalkulatoren kan du leke deg litt med å se hva forsjellige verdier gjør og hvis du vet hvor du vil fylle litt "Tipper vi er på 10k eller kansje og høyere .Legg inn verdiene og trykk kalkuler ,,du skal bare lese av HP delen

    Det var en storveies forklaring, takker! 😀

    Hele hensikten med bånddiskanten er å få litt luft/stjernestøv i lydbildet. Jeg har prøvd med både bakoverrettet og oppoverrettet, og er fremdeles ikke sikker på hva som låter best. Begge har sine ulemper.

    Mener å huske at kondisen var på 2,2 uF. Demping er kjøpt og kommer til uken, så får jeg ta det derfra. Ting har jo holdt hittil, men det står en 350-Watter på Mangeregget og bånddiskant/superdiskant, så det er like greit å få delt og dempet så jeg ikke svir av noe.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du er advanced, uten tvil.. Håper jobben står til sluttresultatet... Jeg kom aldri så langt. Men det sier mindre om jobben, men mer om meg.. Ha en fin fredag :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Håper du får et godt/vellydende resultat, tkr!👍 Ønsker deg og kona en riktig god og mild helg! Tore(som sitter her nordafjells og hutrer med -10°C og vind)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dette høres helt greit ut.

    randomaccessmemories.jpg


    Men jeg må skru ganske mye opp. Jeg har jo ganske mye å gå på ennå, og bassen er kjellerdyp.

    Spørsmål til @stianG : Du nevnte en gang for meg at en måtte være forsiktig med gainstrukturen, og ikke kjøre analogt inn høyere enn -4 dB. Men jeg har jo preer som kan gi opp til + 20 dB......Jeg kan ikke høre noe feil på lyden ved å gå opp til -0 dB, har jeg misforstått deg?

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Det jeg nevnte var at ad konvertere i uln 8 liker seg best med peak inngangs signal rundt -6db. Hvor mye analog gain du kjører på er jo avhengig av signal styrke ut fra kilden. Det som betyr noe er å se på signal styrke inn i konverter, som bør gå opp til -6 eller rundt der når du spiller noe som er mastret ganske "hot"
    Dette høres helt greit ut.

    Vis vedlegget 769042

    Men jeg må skru ganske mye opp. Jeg har jo ganske mye å gå på ennå, og bassen er kjellerdyp.

    Spørsmål til @stianG : Du nevnte en gang for meg at en måtte være forsiktig med gainstrukturen, og ikke kjøre analogt inn høyere enn -4 dB. Men jeg har jo preer som kan gi opp til + 20 dB......Jeg kan ikke høre noe feil på lyden ved å gå opp til -0 dB, har jeg misforstått deg?

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg nevnte var at ad konvertere i uln 8 liker seg best med peak inngangs signal rundt -6db. Hvor mye analog gain du kjører på er jo avhengig av signal styrke ut fra kilden. Det som betyr noe er å se på signal styrke inn i konverter, som bør gå opp til -6 eller rundt der når du spiller noe som er mastret ganske "hot"
    Ok, takker. Da er det i hvert fall ingenting i veien for å kjøre slik på vinyl som er riktig tatt opp (ikke hot):

    Skjermbilde 2021-12-03 kl. 22.10.07.png


    Edit: Og hvor finner jeg indikatoren for peak inngangssignal?

    Mvh
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.517
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som om noen tolker lovens bokstav etter eget forgodtbefinnende i denne sammenheng.
    For øvrig kan jeg komme med et ørlite "funfact", og det er at en vindmølle med 200 m sokkel, og rotorblader >100 m vil ha et støynivå på mellom 104-107 db ved full drift. Jeg tipper dyrelivet her nede i Øssfold vil digge det om det blir noe av. Det planlegges å sette opp 9 stykker av dritten. Sikkerhetssonen mellom hver mølle vil være 500 m. Det er bare å begynne å regne hvor mye areal faenskapet vil kreve. For ikke å snakke om antall dyr og fugler som ryker med om det blir en realitet :devilish:
    Ække så nøye om man ødelegger en 8-10 km2 fint turterreng vel.
    Som kjent er det jo nok å ta av i følge dem som har sittet i styre og stell de siste 80-100 år.
    Selv er jeg ganske sikker på at vi har passert punktet for når det var nok å ta av for flere 10 år siden.

    Nei, har man sett. der sporet jeg av igjen :rolleyes:
    På tide at søster legger meg.

    Vindturbiner skulle vært forbudt med lov, de har bevist svindlet med støymålinger og presentert dBA vektede målinger som effektivt kutter frekvenser der de støyer mest for bevist pynte på dritten…
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Det du viser der sier meg ikke stort. Jeg kjenner ikke nyeste generasjon av MH. Men i mikseren bør du kunne se en indikator for hva som kommer inn i boksen. Jeg har brukt diverse plater som er mastret hot (dire straits, brother in arms MOFI 45, Ricky Lee Jones , the magazine etc) som er fine for å passe på at det som kommer inn i boksen ikke går i vreng med den gain som er satt på inngangen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det du viser der sier meg ikke stort. Jeg kjenner ikke nyeste generasjon av MH. Men i mikseren bør du kunne se en indikator for hva som kommer inn i boksen. Jeg har brukt diverse plater som er mastret hot (dire straits, brother in arms MOFI 45, Ricky Lee Jones , the magazine etc) som er fine for å passe på at det som kommer inn i boksen ikke går i vreng med den gain som er satt på inngangen.
    Greit.
    Problemet er at Mio Console 3D fremdeles er i beta-versjon, og det finnes ingen endelig manual. Får bare gjøre så godt jeg kan. 🙄

    mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Hvordan går det, tkr? Er du fornøyd med "resultatet" så langt??🤔 Mvh Tore
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan går det, tkr? Er du fornøyd med "resultatet" så langt??🤔 Mvh Tore
    Tja.....
    Det jeg har gjort, er å gå inn i Roon og stille utgangssignalet inn i Metric Halo lavere der. Det funker. Volumet ut fra Metric Halo blir jo litt lavere, men jeg har evig nok å gå på der. Har ikke akkurat max volum enda, nei. :) Fremdeles ca. 30 dB i reserve.

    Har rattet litt mer, men er nå nede på +/- 0.5 dB over max. 1/2 oktav. Det er så små forandringer at de nesten er uhørbare. Så lyden sitter sånn noenlunde.

    Det er alltid greit å komme seg ut og høre andre anlegg. I forhold til hos @erikr høres det litt tilbaketrukket her, men bassen slår riktig greit, og Nils Erik Sparfs fiolin "fløt" riktig mellom høyttalerne samtidig som den "gnistret". Flott effekt!

    1638825606832.png


    Har ikke rattet mer på bånddiskantene. Tror jeg traff nivået ca. korrekt på fredag.

    Mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Gott sei Dank, tkr! Da er du fornøyd, og dine "lesere" også!😀 Mvh Tore
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ønsker dere i tkr-towers en riktig god helg!😀 Tore(som allerede er lei av vinteren)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker dere i tkr-towers en riktig god helg!😀 Tore(som allerede er lei av vinteren)
    Og en god helg ønskes tilbake! Sent svar riktignok, men i dag har annet hatt prioritet:

    C4466ED0-4E2D-4C22-99DB-D7D39922C699.jpeg

    Her i nabolaget er vi kjent som dei på Nygård. Tkr Towers er det gamle våningshuset på småbruket Nygård, og en gang i året i førjulen inviterer vi alle naboene til førjulsfest hos oss.
    D66A3742-8248-40B8-873C-7B815DC73B01.jpeg

    Det finner sted på tunet på Nygård, og de som har anledning, stiller en time eller to. Tkr og Madammen holder rødvinstoddy, kakao og julebakst. Ungene i nabolaget svirrer rundt bålstedet, som blir bygget for anledningen og revet dagen derpå:

    130CEE53-FD4F-47B8-89E2-CE76CDF59903.jpeg

    De fleste naboene er enten født eller gift Nygård. Ingen overraskelser der. En prater om løst og fast, løser ett og annet problem og går hjem hver til seg kl. 2000. Veldig kjekt!
    Anbefales på det sterkeste. Koster kanskje noen hundringser i rødvin og andre ingredienser, men man får det igjen mangfoldige ganger i naboskapshjelp.
    Mvh
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Det der var jo direkte flott, tkr!☺ Alle tiltak, små eller store, for å styrke "nabofellesskapet" er IMO kjempefint!👍 Tore(som håper du slapper av nå, gjerne med en Jameson eller to!😀
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det der var jo direkte flott, tkr!☺ Alle tiltak, små eller store, for å styrke "nabofellesskapet" er IMO kjempefint!👍 Tore(som håper du slapper av nå, gjerne med en Jameson eller to!😀
    Hehe, det er rikelig med både kakao og rødvinstoddy igjen, så jeg lider ingen nød. Har akkurat tyllet i meg en varmende kakao tilsatt en klunk rom- lurer på om jeg ikke skal ta meg en til. :)

    Det er alltid et tiltak å arrangere noe slikt, og det er en del arbeid....Men jeg tullet ikke: Godviljen (og hyggen!) en opplever overstiger langt det man legger i innsats.

    Mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.359
    Antall liker
    83.724
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    En ting er å bo slik, en annen ting er å stelle i stand som @tkr har gjort. Slikt står det respekt av. Skulle ønske jeg hadde halvparten av pågangsmotet! Bravo!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du kjenner raspet fra strengene dirre i brystbeinet på Track #4 på denne skiva så er mye viktig..... gjort riktig (y)
    Måtte lytte før jeg kunne svare:

    Skjermbilde 2021-12-12 kl. 16.38.56.png


    Jada, det rasper godt! :) Nå har jeg aldri hørt dette kuttet hos noen andre, så jeg kan ikke avgjøre om det rasper bedre her enn det gjør i andre anlegg......

    Nvh
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jada, det rasper godt! :) Nå har jeg aldri hørt dette kuttet hos noen andre, så jeg kan ikke avgjøre om det rasper bedre her enn det gjør i andre anlegg......

    Nvh
    Nå var det vel den naturtro effekten av fiolinstrenger som dirrer i brystbeinet du skulle kjenne? 😅 😅 :ROFLMAO:

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    @tkr til ambulansepersonellet: "Jammen, kjenner du ikke fiolinen i brystbeinet!?"

    Ambulansepersonell: "Du er meg nå en fin fiolin du!" Skotter bort på kollegaen sin, "Vi kjører innom Sandviken først"

    SkjermbildePSY.JPG
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, ja, tkr! Humornivået er det ingenting å si på her inne!😀 Og er det noe vi trenger i disse fordømte koronatider, er det humor - gjerne av typen "galgen"! Tore
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    @tkr til ambulansepersonellet: "Jammen, kjenner du ikke fiolinen i brystbeinet!?"

    Ambulansepersonell: "Du er meg nå en fin fiolin du!" Skotter bort på kollegaen sin, "Vi kjører innom Sandviken først"

    Vis vedlegget 771853
    Holder ikke! Brystkasse, fiolinkasse.....Spiller ingen rolle. Er ingen tegn til at jeg er til fare for meg selv eller mine omgivelser. Svingdøra settes i gang, og jeg er like fort ute igjen som du kan si "Vivaldi". :)

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er passelig sikker på at verden ville vært et tristere sted om noen skulle finne på å klassifisere @tkr som uskikket til å vandre blant oss. :)
    I alle fall ville vi her inne vært temmelig fortapte og stadig mer historieløse uten det du deler og lærer oss. :)
    Bare å legge telefonen ned og forsette som vanlig (y):D
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Kunne ikke vært mer enig, RoDa! Uten "hviskeren uten grenser" hadde det vært et stort "åpenrom" på HFS!
    Håper at du fortsetter å høre/like? raspingen på #4, tkr!🤣
    Tore(som håper "hviskingen" fortsetter i mange år)☺
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tkr er blitt kommunal koronaarbeider:

    00608D85-213F-40AE-9A7C-654A7241E607.jpeg


    I tre dager har jeg stått og delt ut gratis korona- hurtigtester. En jobb med mildt sagt ullen jobbeskrivelse Du må være litt sparsom med utdelingene, vi har et begrenset lager. Men vi er jo en servicebedrift, så du kan jo være litt raus.

    Hæ? En jobb jeg er utrolig dårlig egnet til. Oppi knotten er jeg jeg ganske så binær, med en relativt begrenset gråsone mellom ja og nei. Vel vel. Oppdrag utført. Hvis de ikke liker hvordan jeg har utført jobben, kan de mer enn gjerne sette meg til å gjøre noe annet.

    Datteren min var innom med julepresanger. Hun har tydeligvis fått med seg at det kan være gulvkaldt her….,

    902C6B45-BEAF-4745-90A5-77A9A524D0A9.jpeg

    Pelsforede julesokker! :D Jeg ble oppriktig glad. Nå gjenstår bare å få dradd opp båtmotoren, så kan båten søkke ved kai så mye den vil. Så blir det jul i Berlin og Marwede.
    Mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som alltid leser jeg innlegg fort, før jeg leser grundigere og får med essensielle opplysninger. Det ga seg selv, da jeg leste først at du hadde vært "kondom-tester" i tre dager. Alskens medlidenhet og empati begynte å akkumulere seg før roen atter senket seg.. Flotte sokker skal sies. Samt at du skal ut av røysa. Selv skulle vi ha, dratt til Kenya I morgen.. Men slik ble det visst ikke... Tror det blir brukbart uansett, men kondomer håper jeg å slippe testing av.. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Som alltid leser jeg innlegg fort, før jeg leser grundigere og får med essensielle opplysninger. Det ga seg selv, da jeg leste først at du hadde vært "kondom-tester" i tre dager. Alskens medlidenhet og empati begynte å akkumulere seg før roen atter senket seg.. Flotte sokker skal sies. Samt at du skal ut av røysa. Selv skulle vi ha, dratt til Kenya I morgen.. Men slik ble det visst ikke... Tror det blir brukbart uansett, men kondomer håper jeg å slippe testing av.. :)
    Du skal absolutt ikke undervurdere kvaliteten på, og mengden av, unge mødre med barn i skolealder som kommer for å hente coronatester. Det eneste lyspunktet i en ellers utakknemlig jobb. :)

    - Men, ærlig talt, kommunalt ansatt kondomtester???? Og det midt i det vestlandske bibelbeltet, med bedehus i hver krå og på hvert nes???? Riktig nok var det ofte et hav av avstand mellom liv og lære i disse indremisjonsmiljøene, men likevel.......Hva er det du røyker på?

    Håper at ting faller på plass for deg helse- og reisemessig! Har ikke villet spørre og grave, men du er ikke en av dem som vi kan gi avkall på her inne.

    mvh
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Stilleste vannet har mest grums" - pleier jeg å si. Og dobbeltmoral i det miljøet.. Det tror jeg på.

    Ånden er villig men kjødet er skjørt... Kunne kanskje vært omkved.. Men foreløpig vet en for lite, og vil ikke vite.. Vissheten setter fri. Satser en julesokk på at det går bra, på et eller annet nivå.. Skal jo innom deg til åres tenkte jeg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn