tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vel.....Jeg kan vel skryte (?) på meg en tremenning på Tynset, men jeg er definitivt ikke ansvarlig for den dingsen!

    Mvh

    Edit: Men rett skal være rett, den funker. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har begynt å lure:

    5E343704-67E5-4DFA-BF70-A1A06BBDC6F9.jpeg


    Såvidt jeg kan se, sitter det ingen motstander, men bare kondensatorer i denne dingsen. Den ene kondensatoren er ikke festet til noe, den ender i løse lufta. De andre to er festet slik i bryteren at jeg tror signalet enten bare går gjennom den ene, eller alternativt gjennom begge to.

    Jeg har måttet google meg til dette, og gudene skal vite at elektronikk ikke er mitt spesialfelt:

    Begge kondisene har verdien 2.2 uF / 400V. Gitt at de representerer et høypassfilter, er det slik at 1 kondis i signalveien gir en delefrekvens på ca. 9kHz, og 2 X 2.2 uF i serie gir en delefrekvens på 19kHz?

    Kan noen bekrefte dette?

    I så fall er dette ikke en volumregulator, men et justerbart delefilter. Jeg kan ikke høre 19 kHz for å berge livet, og kan ha tatt feil av stillhet og lyder for flaggermus eller folk under 20 år.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.733
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Uten å vite det, @tkr , så er du med på et eksperiment. Denne bryteren og kondensatorene gjør ingen verdens ting.
    Dette vil du få vite om noen år, og det interessante blir da hvor mye du har trykket på bryteren og hvor mye forskjell du har "hørt".
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Ikke glem at Tønnes er kattehvisker. De gir nok tilbakemld på høyfrekventen.....

    Atle
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ser riktig ut, det du sier.... siden bryteren ser ut til å være topolt, vil den ene enkeltbryteren til høyre på bildet, slå ekstradiskanten helt av...??
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, ja! En ting skal tkr ha - nå er han jaggu både "saue- og kattehvisker"!😂
    Bare husk en ting, tkr: "Kjært barn har mange navn"!!!👍
    Ellers er det, etter egen erfaring, lurt å etterse både koblinger og plugger! Er ellers spent på hva "dingsen" egentlig er!??! Mvh Tore
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Uten å vite det, @tkr , så er du med på et eksperiment. Denne bryteren og kondensatorene gjør ingen verdens ting.
    Dette vil du få vite om noen år, og det interessante blir da hvor mye du har trykket på bryteren og hvor mye forskjell du har "hørt".
    Hører ikke damn shit i lyttepos. egentlig.

    Må snike meg hele den lange veien bak høyttaleren og legge høyre øre til bånddiskanten. Venstre øre not so much. Har bestemt meg for å la den stå i 9 kHz- pos og heller ratte litt.

    Et jævla pes å starte på nytt på dette her, hadde håpet å slippe.... ☹

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    9k er vel ikke uvanlig brukt som superdiskant... 19k derimot gir vel liten mening for de fleste av oss, - selv de med ungdommelig hørsel....
    Jeg har ikke slått opp data på Mangeren, så jeg husker ikke hvor høyt den går, men Tannoyen går vel svært høyt om jeg husker rett....
    Du kan jo evt øke verdien på kondisen, men 2x2,2uF i parallell blir da ca 4,5k som kanskje blir i laveste laget....
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, ja! En ting skal tkr ha - nå er han jaggu både "saue- og kattehvisker"!😂
    Bare husk en ting, tkr: "Kjært barn har mange navn"!!!👍
    Ellers er det, etter egen erfaring, lurt å etterse både koblinger og plugger! Er ellers spent på hva "dingsen" egentlig er!??! Mvh Tore
    Hvisker og hvisker, fru Blom. Jeg tenker nå heller at tkr skal ha for en ting, og det er at han sjelden eller aldri hvisker! 😂

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    9k er vel ikke uvanlig brukt som superdiskant... 19k derimot gir vel liten mening for de fleste av oss, - selv de med ungdommelig hørsel....
    Jeg har ikke slått opp data på Mangeren, så jeg husker ikke hvor høyt den går, men Tannoyen går vel svært høyt om jeg husker rett....
    Du kan jo evt øke verdien på kondisen, men 2x2,2uF i parallell blir da ca 4,5k som kanskje blir i laveste laget....
    Mangeren detter veldig fort over 15 kHz, hvis jeg ikke husker feil. Lar bryteren stå på 9 kHz foreløpig.

    Det dukker opp nye ting hele tiden.......
    Det at plutselig nivået på superdiskantene gikk fra hvisking til fullt register, forandret lyden på hele anlegget. Jeg måtte ratte meg inn i alt på nytt. Aller minst på EQ, pussig nok, men mye på relativt volumvivå på alle 4 kanaler. Nå er det plutselig nesten likt nivå på alle 4, hvor Mangereggene i forgårs lå 2-3 dB over wooferne. Strevde med å finne fornuftig lyd både i går og i dag, og til slutt måtte jeg forandre delefrekvensen fra 400 til 350 Hz. Da satt det litt bedre.

    Og som ikke det var nok, kunne jeg plutselig høre forvrengning ved høye partier. Den har nok vært til stede hele veien, men ble ikke hørbar før bånddiskantene slo fullt inn......

    ....Og da måtte jeg inn på ROON og stille ned utgangssignalet. Kalles vel gainstaging på ny-norsk.

    Ble en lang rattekveld, dette her! ☹

    Mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Godt sagt, Proffen!🤣
    Nei, det skal vår herre vite - han sier i fra, tydelig og klart! Og godt er det! Skulle gjerne ha brukt/nydt en kveld i tkr-towers med musikk(av alle slag) og en god Jameson i glasset!👍
    Mvh Tore
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Godt sagt, Proffen!🤣
    Nei, det skal vår herre vite - han sier i fra, tydelig og klart! Og godt er det! Skulle gjerne ha brukt/nydt en kveld i tkr-towers med musikk(av alle slag) og en god Jameson i glasset!👍
    Mvh Tore
    Du får ta deg en tur. :) Kunne trenge et par friske ører til å avlaste mine slitne av og til.

    mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Hjertelig takk, tkr!👍 Når det gjelder "slitne ører", er jeg redd det ville blitt som med de berømte "gamlingene" i "The Muppet Show" - vi kunne ha hatt det jævlig artig hele kvelden, uten å ane hva "naboen" snakket om!🤣 Kan det bli bedre???👍 Mvh Tore
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Man nerder videre, godt hjulpet av at Madammen er på vift:

    0EB88E19-89A1-4170-BE00-B70DF821787C.jpeg

    57656742-F897-4DFB-8713-85A324BA55E9.jpeg

    Plages noe aldeles forjævlig av en litt for skarp lyd. Plastikkfolie var ikke den rette kuren. Det skrallet mer enn ørene mine tålte. Neste dempeforsøk ble tre lag med sterilt gasbind. Det hjalp bedre.

    Men skikkelig hjelp er på vei. :) Et sett Fostex R 100 T er på tur inn:

    fostex.jpg


    Helt sikkert Overkill (sic), men jeg har ikke tålmodighet til å bestille i utlandet og vente kanskje en måned på at noen andre attenuatorer skal dukke opp. Instant gratification is the name of the game! 🤪 Dessuten, innen man har betalt transport og MVA, er det ikke mye å spare ved å kjøpe på det store WWW.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hva med engangsmunnbind, de har dessuten strikk til feste
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd dasspapir ?
    Organisk selvfølgelig ;)
    Hehe, nei! 🤣

    Sterile kompresser funker adskillig bedre enn Clingfilm, men det lader fremdeles noget tilbake at ønske. En klar forbedring, men det er fremdeles litt for kvasst. Frykter at den eneste farbare veien er å få attenuert bånddiskanten mer.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.833
    Antall liker
    16.035
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, nei! 🤣

    Sterile kompresser funker adskillig bedre enn Clingfilm, men det lader fremdeles noget tilbake at ønske. En klar forbedring, men det er fremdeles litt for kvasst. Frykter at den eneste farbare veien er å få attenuert bånddiskanten mer.

    Mvh
    Du må ta med i betraktningen at det organiske dasspapiret må behandles med linolje før bruk. Husk også at du må teste før du avviser dette fantastiske tweaket ;)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du må ta med i betraktningen at det organiske dasspapiret må behandles med linolje før bruk. Husk også at du må teste før du avviser dette fantastiske tweaket ;)
    Linolje??? -Og det sier du først nå??? 😳

    Har gått gjennom både malingskapet og kjøkkenskapet uten å finne noe ennet enn vergine olivenolje og en hel liter med solsikkeolje, men det er kanskje ikke organisk nok? På den positive siden, jeg fant i hvert fall 10 ruller med dasspapir. Hva gjør jeg nå?

    Mvh
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.833
    Antall liker
    16.035
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Linolje??? -Og det sier du først nå??? 😳

    Har gått gjennom både malingskapet og kjøkkenskapet uten å finne noe ennet enn vergine olivenolje og en hel liter med solsikkeolje, men det er kanskje ikke organisk nok? På den positive siden, jeg fant i hvert fall 10 ruller med dasspapir. Hva gjør jeg nå?

    Mvh
    Det er nå du kobler fra faenskapet, skjenker deg en drøy Jameson, setter på en fet plate og lener deg tilbake :)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Kjøpte for ca 20 år siden et par Radionette høyttalere av typen kompakt, bokhylle osv! På toppen av disse sitter to "tvilsomme" diskanter som nærmest drev meg til vanvidd! Hva faen skulle man gjøre? Etter en del mislykte forsøk, med bla dopapir, fant jeg fram en støttebandasje fra medisinskapet, og tullet diskantene inn! Etter 2-3 forsøk fant jeg nødvendig mengde og teipet det sammen! Sitter fint på diskantene den dag i dag, på soverommet, og lyden er helt grei!☺ Mvh Tore
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte for ca 20 år siden et par Radionette høyttalere av typen kompakt, bokhylle osv! På toppen av disse sitter to "tvilsomme" diskanter som nærmest drev meg til vanvidd! Hva faen skulle man gjøre? Etter en del mislykte forsøk, med bla dopapir, fant jeg fram en støttebandasje fra medisinskapet, og tullet diskantene inn! Etter 2-3 forsøk fant jeg nødvendig mengde og teipet det sammen! Sitter fint på diskantene den dag i dag, på soverommet, og lyden er helt grei!☺ Mvh Tore
    Hehe, ja.
    Tre lag med gasbind hjalp godt. Nå er det ille lenger så spiss lyd. Men jeg merker fortsatt at det er litt for mye høyfrekvent lyd. Antakelig hørbart fra 5-6 kHz og oppover. Vi får se hva Fostexene kan bidra med…..

    Mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle selvsagt ha nevnt at dette er et par høyttalere jeg ikke ville brukt "i stua"! De lager lyd på soverommet på en gammel Weiman forsterker m cd - spiller, og brukes til bakgrunnsmusikk!😉 Men Radionettene i "bandasjert form" er ikke så dumme, de!(3-veis tilogmed)
    Mvh Tore
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fredelig kveld i tkr Towers. Det lukter nybakt brød i hele stua. Madammen har akkurat bakt:

    BEF1410E-ED8D-4B55-8629-806032925B0D.jpeg

    0F5DAB3E-28C7-4944-B6B0-8E065B49ACF7.jpeg

    Emely har funnet ut at MacMinien er kommet opp i riktig driftstemperatur :

    832E8852-D10E-423F-A5C5-80D827D1DDC3.jpeg

    Og jeg holder på å se gjennom denne:
    E3DF2A82-6D2C-4A8E-B506-59F6D0112CE5.jpeg


    Tre sangere, to mikrofoner……De var virkelig kunstnere og virtuoser!
    Anbefales.
    Mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Og jeg, "min raring", hørte dem en gang på radio og gikk på hjemstedets "plateasyl", gravde i platebunkene og fant en LP med dem! Det må ha vært i 1975! Selv om det var rock som var "i skuddet" på den tiden, var det noe i deres musikk som traff meg - ikke rock, ikke country, men folk music! Platen har jeg fremdeles, men nå er det lenge siden den har vært spilt! Må nok "grave" den frem igjen!☺ Er forresten fan av Burl Ives!
    Ellers er jeg også fan av nystekt brød - den duften er uimotståelig!😍 Mvh Tore
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er glad for alle forslag i denne tråden, jeg. :) De betyr at folk leser det jeg skriver, og bryr seg.

    mvh
    Min er faring ;Kan være at en liten spole på 0,1mH pluss minus ish paralellt over elementet kunne hjelpe litt på gnelling ,neste steg evt serie motstand

    En amt har sine fordeler og størst som dipol. imo Selv hadde jeg amt med horn og gnelling " ,, 10 forsjellige dele filter options og dempere i allretninger .Det endte med hornet av ,og tilsist bakkammer ,,,,bingo pluteslig dipol. .En kan si hva en vil ,men det er noe med bakover utstrålte konstruksjoner lydmessig

    Du kan sjekke vet forum ellernett om noen har gjort det før , slik at du ikke ødelegger det

    En annen løsning er jo som endel HT bruker bakover eller tak fyrt dome ,og noen sågar bruker en konisk kjegle over dome for 360 gr spedning som på gamle carlson og lignende
    Bare vel menende tips
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vi savner vedstablingsbilde 🤣
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Flotte bilder, tkr! Som før sagt - du har godt blikk for både "stort og smått"!☺
    Mvh Tore
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Min er faring ;Kan være at en liten spole på 0,1mH pluss minus ish paralellt over elementet kunne hjelpe litt på gnelling ,neste steg evt serie motstand

    En amt har sine fordeler og størst som dipol. imo Selv hadde jeg amt med horn og gnelling " ,, 10 forsjellige dele filter options og dempere i allretninger .Det endte med hornet av ,og tilsist bakkammer ,,,,bingo pluteslig dipol. .En kan si hva en vil ,men det er noe med bakover utstrålte konstruksjoner lydmessig

    Du kan sjekke vet forum ellernett om noen har gjort det før , slik at du ikke ødelegger det

    En annen løsning er jo som endel HT bruker bakover eller tak fyrt dome ,og noen sågar bruker en konisk kjegle over dome for 360 gr spedning som på gamle carlson og lignende
    Bare vel menende tips
    Setter pris på tips, akkurat dette vet jeg lite og ingenting om. :)

    Delefilterspørsmål for Dummies, kanskje, men hva gjør en spole koblet parallellt over elementet?

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn