tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Må bare nok en gang si meg enig i dine betraktninger, tkr! Hadde jeg idag fått et slakt "til disposisjon", tror jeg ikke jeg ville være i stand til å finne "de riktige stykkene", som mine foreldre "kunne utenat"! Som nygifte, og i flere år etter, bakte kona og jeg alt av "brødmat" selv! Etterhvert døde den tradisjonen ut - mye enklere å få ferskt brød i butikken! Og billigere enn det vi brukte i råvarer til våre brød!
    Status quo: Vi produserer ingen ting lenger - stort sett alt kjøpes "ferdiglaget", jfr ferdige posesupper, sauser, kjøttkaker osv!🤔 Hva vil skje hvis vi kommer i en situasjon hvor vi eventuelt må "produsere" noe selv?
    Nei, du har helt rett - kanskje har velstandsutviklingen ført oss et steg bakover?! Er vi lenger i stand til å "greie oss selv", som våre forfedre kunne?🤔 Mvh Tore
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Crossing the t’s and dotting the i’s.

    Har vært plaget av skeivhet i lydbildet i lengre tid nå. Alt har trukket mot høyre, men bare ved lave volumer. Har jeg gitt på litt, har lydbildet sentrert seg. Merkelige greier, og jeg har i grunn skjøvet det på hørselen min. Den er noe redusert på venstre øre.
    Men i forbindelse med at jeg har tatt en runde med teiting av skruer, sjekking av polaritet på alle forbindelser, bruk av Test Record for å kontrollere at antiskating er stilt inn riktig, osv, begynte jeg å sjekke kablingen nærmere:

    93BD304F-462F-4B76-8011-43EAD5A7A0A8.jpeg


    Mangeregget detter veldig fort i diskant off axis. Derfor har jeg ettermontert en Tannoy superdiskant som peker fremover, og en bånddiskant bakpå høyttaleren:

    B332049C-3B9F-40AE-A6C8-2A40100DBEF4.jpeg


    Bånddiskanten peker oppover, og gir litt «luft» eller «stjernestøv» om man vil. Funker ganske fint. Men det blir masse kabling, ja! Lett å gjøre feil…..
    Og der fant jeg ut hvor jeg hadde driti på draget: Den venstre bånddiskanten var koplet i motfase!
    Litt fikling og skruing, så var plutselig Don Henley fjellstøtt midt i lydbildet uansett volum.
    D3317C29-234E-449D-A250-AED008BF2B29.jpeg


    Jaggu lærer man så lenge man lever, ja.

    Bonus: Bassen virker litt fastere, antakelig fordi overtonene fra bassen ikke lenger blir faset ut på venstre høyttaler.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Godt jobba. Har selv en slik test cd, den er kjekk å ha.. Den som kalles "innbrennings" cd er jeg mer lunken til.. :)
    Testplata har jeg hatt lenge, man har ikke fått mye spilletid før nå. Jeg dro den frem etter at en eller annen her inne klaget på dårlig sporing på en PU, og jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det sto til i tkr Towers. Det sto ikke så kjempebra til, viste det seg. Hverken på sporing eller på antiskating. Disse henger sammen, angivelig. Det ble en del ratting på alle tre armer for å få rettet på ting, og jammen hjalp det! :)
    Størst avvik var det f.ø. på SME V, som har en fjærbelastet antiskating. Den var helt ute på viddene.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    skal du ikke hogge og stable mer ved snart?
    denne tråden må ha noe med ved på dårligst annenhver side.
    Og jeg som trodde at det var helt kurant og innafor å blogge om hifi på et hififorum! ☹

    Men OK, ved er iofs ikke så veldig langt ute på avvik(er)skalaen:

    BFC9AE7B-469A-48B3-9723-3F400E0A1BA8.jpeg


    Får håpe at det holder med et bilde av ved som brenner. 🤪

    Mvh
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Og jeg som trodde at det var helt kurant og innafor å blogge om hifi på et hififorum! ☹

    Men OK, ved er iofs ikke så veldig langt ute på avvik(er)skalaen:

    Vis vedlegget 764473

    Får håpe at det holder med et bilde av ved som brenner. 🤪

    Mvh
    Nice pussy! 😂👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lite er så beroligende som å se på ved som brenner... i stillhet... og noe godt i koppen ( eller glasset)......
    Stillhet er faktisk sterkt undervurdert i dagens samfunn....
    Vel, bildet lyver litt. Emely, Fonsen og jeg slappet av mens vi hørte på denne:
    338991EA-D3DE-42FB-907B-722FB51FD1C3.jpeg

    …..Men i prinsippet er jeg jo enig med deg. :)
    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    lite er så beroligende som å se noen andre hogge, bære og stable ved.
    rene balsam for sjela, er det.
    Da burde du jo bli nærmest komatøs hvis du leser gjennom denne tråden en gang til. 😀

    Mye dårlig vær her på Vestlandet på høsten, serru, så akkurat nå er det lite som truer furuskauen ute på Hundvin. Den vil nok leve adskillig farligere utpå våren igjen.

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt skal det spilles musikk også, men kommentaren min om stillhet er faktisk seriøst ment... stillhet er i ferd med å bli mangelvare, - særlig i byene...
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt skal det spilles musikk også, men kommentaren min om stillhet er faktisk seriøst ment... stillhet er i ferd med å bli mangelvare, - særlig i byene...
    Jeg er helt enig med deg. Heldigvis bor vi på et veldig stille sted, men jeg er jo en del i Tyskland. Der er det trafikkstøy over alt. Selv midt ute i skauen i Lüneburger Heide hører man togene som farer forbi sporadisk. Plagsomt og uvant!

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.987
    Dette med at stillhet (fravær av sivilisatoriske lyder) i fremtiden vil bli en luksus diskuterte vi for >35 år siden på høgskolen minnes jeg, Vi er rett og slett for mange tobeinte som skal ha allverdens bekvemmeligheter. Så nå sitter vi her da :cry:
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her ute i Periferien er vi ikke fullt så heldige. Her er ingen trafikkstøy, men vi hører skipsmaskinene fra de store og små skipene som seiler forbi ute i hovedleia.

    Og så har vi de forpulte plageåndene da, helikopterne fra Nordsjøen. De flyr så lavt forbi her på tur inn mot Flesland at du nesten kan telle naglene i skroget. Vi er blitt lovet i årevis at de skal legge om innflygingsrutene, men foreløpig har lite skjedd. 😡 Heldigvis er det blitt færre utav dem.

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nuvel... litt flystøy har vi jo her også, men ikke så mye at det oppleves særlig plagsomt... De store turbopropmaskinene er nesten "koselig" og er mer en singatur på stedet....
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her i nærheten er det en plass som heter Straumetoppen, og ikke uten grunn. Det bor en stakkars jævel der oppe som ble så lei av helikopterne som fløy over hodet på ham at fikk laget støymålinger når de fløy over. 104 dB! I hagen hans! 😳

    Så ille er det heldigvis ikke her nede i dumpa ved tkr Towers.

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.987
    Her i nærheten er det en plass som heter Straumetoppen, og ikke uten grunn. Det bor en stakkars jævel der oppe som ble så lei av helikopterne som fløy over hodet på ham at fikk laget støymålinger når de fløy over. 104 dB! I hagen hans! 😳

    Så ille er det heldigvis ikke her nede i dumpa ved tkr Towers.

    mvh
    Høres ut som om noen tolker lovens bokstav etter eget forgodtbefinnende i denne sammenheng.
    For øvrig kan jeg komme med et ørlite "funfact", og det er at en vindmølle med 200 m sokkel, og rotorblader >100 m vil ha et støynivå på mellom 104-107 db ved full drift. Jeg tipper dyrelivet her nede i Øssfold vil digge det om det blir noe av. Det planlegges å sette opp 9 stykker av dritten. Sikkerhetssonen mellom hver mølle vil være 500 m. Det er bare å begynne å regne hvor mye areal faenskapet vil kreve. For ikke å snakke om antall dyr og fugler som ryker med om det blir en realitet :devilish:
    Ække så nøye om man ødelegger en 8-10 km2 fint turterreng vel.
    Som kjent er det jo nok å ta av i følge dem som har sittet i styre og stell de siste 80-100 år.
    Selv er jeg ganske sikker på at vi har passert punktet for når det var nok å ta av for flere 10 år siden.

    Nei, har man sett. der sporet jeg av igjen :rolleyes:
    På tide at søster legger meg.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som om noen tolker lovens bokstav etter eget forgodtbefinnende i denne sammenheng.
    For øvrig kan jeg komme med et ørlite "funfact", og det er at en vindmølle med 200 m sokkel, og rotorblader >100 m vil ha et støynivå på mellom 104-107 db ved full drift. Jeg tipper dyrelivet her nede i Øssfold vil digge det om det blir noe av. Det planlegges å sette opp 9 stykker av dritten. Sikkerhetssonen mellom hver mølle vil være 500 m. Det er bare å begynne å regne hvor mye areal faenskapet vil kreve. For ikke å snakke om antall dyr og fugler som ryker med om det blir en realitet :devilish:
    Ække så nøye om man ødelegger en 8-10 km2 fint turterreng vel.
    Som kjent er det jo nok å ta av i følge dem som har sittet i styre og stell de siste 80-100 år.
    Selv er jeg ganske sikker på at vi har passert punktet for når det var nok å ta av for flere 10 år siden.

    Nei, har man sett. der sporet jeg av igjen :rolleyes:
    På tide at søster legger meg.
    Neineinei, ingen feiltolkning her.
    Loven sier at skal det gjelde som støybelastning, så er det gjennomsnittsstøyen, fordelt på hele døgnet, som gjelder. Med andre ord, hvis noen står med et pressluftbor foran kjøkkenvinduet ditt, så er det ikke støybelastning slik den er definert i loven hvis han slutter etter 8 timer. De andre 16 timene i døgnet er det jo stille.... 🤪

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.987
    Neineinei, ingen feiltolkning her.
    Loven sier at skal det gjelde som støybelastning, så er det gjennomsnittsstøyen, fordelt på hele døgnet, som gjelder. Med andre ord, hvis noen står med et pressluftbor foran kjøkkenvinduet ditt, så er det ikke støybelastning slik den er definert i loven hvis han slutter etter 8 timer. De andre 16 timene i døgnet er det jo stille.... 🤪

    Mvh
    Da stemmer jeg for sivil ulydighet og balltre :cautious:
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dagens utgave av nerding for viderekomne :

    Teiting av alle kabelforbindelser har gitt hørbare ( og uventede ) resultater. Ting er kompliserte. En gjennomgang av all kabling til bånddiskantene har ført til en adskillig høyere og tydeligere output fra disse. Litt for mye av det gode, faktisk.
    11E2A4B3-4D7D-4C5A-8BA7-E9B0812B817E.jpeg

    Da var det greit å ha røresker med brukte ECC 88 rør liggende.
    B12A7DE1-D2E2-4090-B4A3-45B201B9F946.jpeg

    ….For nå peker bånddiskantene bakover mot bakvegg i stedet for oppover mot taket.

    Lydmessig er det nå litt mindre stjernesøtøv. Og litt mer diffust. Vet ikke om jeg liker det eller ikke enda…,,,,

    2DCA5191-4A69-4B48-B046-F2AD8A5636C5.jpeg

    Mvh
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dagens utgave av nerding for viderekomne :

    Teiting av alle kabelforbindelser har gitt hørbare ( og uventede ) resultater. Ting er kompliserte. En gjennomgang av all kabling til bånddiskantene har ført til en adskillig høyere og tydeligere output fra disse. Litt for mye av det gode, faktisk.
    Vis vedlegget 765135
    Da var det greit å ha røresker med brukte ECC 88 rør liggende.
    Vis vedlegget 765137
    ….For nå peker bånddiskantene bakover mot bakvegg i stedet for oppover mot taket.

    Lydmessig er det nå litt mindre stjernesøtøv. Og litt mer diffust. Vet ikke om jeg liker det eller ikke enda…,,,,

    Vis vedlegget 765138
    Mvh
    Du har pågangsmot og tålmodighet far beyond me... Imponert :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du har pågangsmot og tålmodighet far beyond me... Imponert :)
    Neida! Jeg bare kjeder meg fortere enn du. 😀

    Når det er sagt, er det virkelig en handling verdt å gjøre. Kostet meg en liten halvtime med skrujern og liten skiftenøkkel. Det er forunderlig hvor mange halvløse kontakter jeg fant.. Og det til tross for at jeg er helt sikker at alle kontaktpunkter var teitet til i utgangspunktet.

    Mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Stjernestøv er et nytt begrep siden jeg var her sist (pre corona) 🤩
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har du disse "no name" monoblokkene fortsatt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Prøvde de jeg også og de låt slett ikke ille. Sikkert greit å ha som "back up". Ha en fin helg!
    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Jada, de har jeg fortsatt. De ser ikke mye bruk her i gården, men @kjoenik lånte dem og syntes at de var veldig bra.

    mvh
    Låt veldig bra på lettdrevne WHT.
    Kunne godt tenke meg å teste på JBL også, om de ellers bare står på lager...😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Og god helg tilbake til deg og Bombehunden! :)

    Mvh

    Edit: Hvordan går det med øynene hans?
    Jo han har det bare bra. Ikke noe problem etter dengang. Heldigvis. Hyggelig at du spør
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Når man tror at man er ferdig…….

    God nyhet: Bånddiskantene, som jeg hittil har trodd bare ga ifra seg litt forvrengt, nesten uhørlig høyfrekvent hvisking, har hatt godt av lit TLC.


    F80C8066-607D-4F11-ACAB-0F0E63F1B185.jpeg

    Fant kabelbrudd i begge, spleiset og forlenget kablene og beviste i samme farta at jeg definitivt ikke kan snekre:

    1487FC28-EFE3-48A3-A0EF-9ED774E0F2D9.jpeg

    Men plattformene tillater i hvert fall at de nå står stabilt og kan dreies etter forgodtbefinnende. Vel vel, en kommer langt med litt sandpapir og en boks med svart spraylakk.

    Nå strømmer det i hvert fall uforvrengt musikk ut av begge bånddiskantene.

    Og en dårlig nyhet: Dette høres så nytt og uvant ut at det blir mer ratting! ☹
    Mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hva gjør den nettbryteren der?
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Oki. Altså ikke 220V der. Takk for oppklaring
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn